Baza Danych Ubezpieczeniowych – do czego służy nowe narzędzie UFG?
Po wielu latach prac ruszała Baza Danych Ubezpieczeniowych (BDU), która ułatwi walkę z przestępczością ubezpieczeniową. Narzędzie to pozwoli ubezpieczycielom dzielić się informacjami na temat ubezpieczeń komunikacyjnych, materialnych i życiowych. Dzięki temu firmy ubezpieczeniowe będą mogły dokładniej określać wysokości składek i analizować rynek ubezpieczeniowy.
Baza Danych Ubezpieczeniowych – jak to się zaczęło?
Zgodnie z Ustawą z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zadaniem UFG jest tworzenie i zarządzanie informatyczną bazą danych, której ma na celu identyfikację, weryfikację i dbanie o interesy uczestników rynku ubezpieczeniowego.
Przez wiele lat założenia zawarte w ustawie nie były w pełni realizowane. Pierwsze analizy nad stworzeniem Bazy Danych Ubezpieczeniowych rozpoczęły się na początku 2016 roku. Działania z tego okresu polegały na sprawdzeniu funkcjonalnych i technicznych aspektów związanych z projektem.
Rok później rozpoczęły się prace nad implementacją. W ich zakresie zbudowano hurtownię danych, zajęto się przygotowaniem usług, subskrypcji i raportów oraz przeprowadzono testy. W późniejszym czasie przeprowadzano również pilotaż, w którym brało udział siedmiu ubezpieczycieli, którzy przekazali dane do bazy. Baza Danych Ubezpieczeniowych zaczęła działać we wrześniu 2020 roku.
Baza danych Ubezpieczeniowych – na czym to polega?
Baza Danych Ubezpieczeniowych stworzona została dla całego polskiego rynku ubezpieczeniowego. Nie ogranicza się więc tylko do ubezpieczeń komunikacyjnych, ale swoim zasięgiem obejmuje także dane dotyczące ochrony życia i majątku. To duże rozszerzenie w porównaniu z dotychczasową zawartością bazy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Jak było do tej pory? Do września 2020 roku UFG zbierał dane i dzielił się nimi z ubezpieczycielami dotyczącymi ubezpieczeń OC i AC. Rejestrowane były także dane dotyczące powstałych szkód w ruchu drogowym.
Działalność UFG przez ostatnie lata polegała przede wszystkim na regulowaniu i kontrolowaniu rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Ubezpieczyciele mogli poznać historie ubezpieczeniowe swoich potencjalnych klientów, którzy wcześniej posiadali polisy w innych zakładach ubezpieczeniowych. Dzięki temu mogli oni wyłapywać ewentualne nieprawidłowości i skuteczniej szacować ryzyko wystąpienia szkód.
W Bazie Danych Ubezpieczeniowych zbierane będą informacje o zawieranych umowach, szkodach zgłaszanych przez ubezpieczonych, roszczeniach oraz o wypłatach odszkodowań i świadczeń. W piśmie z 08 maja 2017 roku przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego pisze, że skuteczność narzędzia będzie tym większa, im więcej firm ubezpieczeniowych weźmie w nim udział.
Baza Danych Ubezpieczeniowych – dla kogo została stworzona?
Baza Danych Ubezpieczeniowych będzie dostępna dla firm ubezpieczeniowych. Co warto podkreślić, jedną z głównych zasad działania narzędzia jest dobrowolność i wzajemność. Co to oznacza w praktyce?
Aby przystąpić do projektu, ubezpieczyciel musi określić, jaki zakres danych zamierza przekazywać do bazy. Oczywiście wysłane dane będą dostępne dla innych podmiotów biorących udział w projekcie. Dodatkowo ubezpieczyciel będzie otrzymywał taki zakres danych, jaki sam przekazuje do Bazy Danych Ubezpieczeniowych.
Nad bezpieczeństwem przekazanych informacji czuwa Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zadaniem tej instytucji będzie także zapewnienie równego i sprawiedliwego traktowania wszystkich podmiotów korzystających z Bazy Danych Ubezpieczeniowych.
Jak Baza Danych Ubezpieczeniowych może pomóc ubezpieczycielom?
Jak powiedziane zostało na wstępie, głównym zadaniem Bazy Danych Ubezpieczeniowych jest ułatwienie walki z oszustwami i przestępczością ubezpieczeniową. Dzięki uzyskanym danym ubezpieczyciele będą mogli również precyzyjniej określać wysokości składek. Warto zadać sobie jednak pytanie – w jakich sytuacjach sprawdzą się dane zebrane w bazie?
Bazę Danych Ubezpieczeniowych można użyć do weryfikacji:
- zgonów,
- umów na to samo ryzyko,
- podanych szkód i roszczeń klienta,
- daty zdarzenia,
- szkód i roszczeń u innych ubezpieczycieli.
W bazie ubezpieczyciele mogą sprawdzić także informacje dotyczące umów, szkód, odszkodowań i roszczeń. Dzięki dużej ilości informacji można tworzyć raporty oraz dokonywać analiz, które pozwolą na lepszą analizę rynku ubezpieczeniowego.
Jakie zalety ma Baza Danych Ubezpieczeniowych?
Dzięki nowemu narzędziu rynek ubezpieczeń komunikacyjnych, materialnych i życiowych stanie się bezpieczniejszy zarówno dla klientów, jak i firm ubezpieczeniowych. Należy jednak pamiętać, że efektywność projektu zależy od liczby uczestników. W najbliższym czasie zobaczymy, jak wielu ubezpieczyciele zdecydowało się wziąć w nim udział.
- Baza Danych Ubezpieczeniowych powstała w UFG zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach z 2003 roku.
- W bazie znajdą się informacje na temat ubezpieczeń komunikacyjnych, materialnych i życiowych.
- Udział w projekcie jest dobrowolny i oparty na zasadzie wzajemności.
- Z Bazy Danych Ubezpieczeniowych będą korzystać firmy ubezpieczeniowe.
- Celem działania bazy jest poprawa bezpieczeństwa i zapobieganie nieprawidłowościom na rynku ubezpieczeniowym.
- Baza Danych Ubezpieczeniowych pozwala na weryfikację klientów i ich polis.
- Dzięki bazie zwiększy się wiedza o rynku ubezpieczeń.
Dołącz do dyskusji