Europejski taryfikator punktów karnych – na czym polega nowy pomysł ETSC?

Gdy kierowca z Polski złamie przepisy prawa drogowego za granicą, to otrzymuje on jedynie mandat. Punkty karne nie trafiają na jego konto. Wśród zmian proponowanych przez ETSC jest przyjęcie zasady wzajemnego uznawania punktów karnych w krajach Unii Europejskiej. Na czym polega ten pomysł? Jak ma wyglądać europejski taryfikator punktów karnych? Co to oznacza dla polskich kierowców?

europejski taryfikator punktów karnych

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) w lipcu 2022 roku opublikowała dokument, który zawiera przegląd obowiązujących dyrektyw europejskich dotyczących prawa jazdy. Jedną z rekomendacji tam zawartych jest wprowadzeniem zasady wzajemnego uznawania punktów karnych przyznawanych w poszczególnych krajach UE. Celem tego zalecenia, jak i innych zawartych w dokumencie, jest poprawa bezpieczeństwa na europejskich drogach. 

Jak ma działać europejski taryfikator punktów karnych?

Każde państwo Unii Europejskiej ma własny taryfikator mandatów zarówno pod względem wysokości grzywien, jak i punktów karnych. Opłatę za złamanie przepisów prawa drogowego przez kierowcę z innego kraju UE najczęściej policjant pobiera na miejscu, natomiast rzadko wystawia mandat kredytowy. Część kierowców otrzymuje mandat pocztą, gdy na przykład fotoradar zarejestruje, że przekroczyli dopuszczalną prędkości za granicą.

Konsekwencji finansowych złamania przepisów prawa drogowego za granicą nie da się uniknąć. Służby poszczególnych krajów wymieniają się informacjami o pojazdach za pomocą krajowych punktów kontaktowych, dzięki czemu mandaty z zagranicy trafiają do skrzynek pocztowych kierowców. A co się dzieje z punktami karnymi?

Obecnie punkty karne nie są przypisywane kierowcy z zagranicy. Nawet jeśli jego przewinienie jest poważne. Co ważniejsze, nawet jeśli prawo jazdy zostanie mu czasowo zatrzymane za granicą, to restrykcja ta obowiązuje tylko w tym kraju. Dlatego ETCS proponuje, by w ramach już obowiązkowego systemu egzekwowania kar finansowych państwa UE wprowadziły wzajemne uznawanie kar niefinansowych.

ETCS rekomenduje utworzenie europejskiego systemu punktów karnych, który obejmowałby co najmniej 8 głównych wykroczeń lub przestępstw związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Bezpośrednio wskazują na dyrektywę 2015/413, w której wymienia się:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości,
  • podróżowanie samochodem bez zapiętych pasów,
  • niezastosowanie się do czerwonego sygnału świetlnego,
  • prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu,
  • prowadzenie pojazdu pod wpływem środków odurzających,
  • nieużywanie podczas jazdy kasku ochronnego,
  • korzystanie z niedozwolonego pasa ruchu,
  • niezgodnego z przepisami prawa używania telefonu lub innego środka łączności podczas prowadzenia pojazdu.

To lista zawarta we wcześniejszej dyrektywie. Finalne rozwiązanie może zawierać inny zestaw wykroczeń i przestępstw w ruchu drogowym. Jednak o tym dowiemy się dopiero wtedy, gdy Komisja Europejska zajmie się tym tematem.

Jakie będą konsekwencje wprowadzenia europejskiego taryfikatora mandatów?

W dokumencie Position on the Revision of the Driving Licence Directive 2006/126/EC przygotowanym przez ETSC stwierdzono, że punkty karne mają silny efekt odstraszający. Dlatego wprowadzenie systemu, który umożliwiłby przypisywanie ich za zagraniczne wykroczenia i przestępstwa drogowe na krajowe konta, mógłby poprawić bezpieczeństwo na europejskich drogach – w końcu założono w “Wizji Zero “ograniczenie liczby zabitych na drogach o 50% do 2030 roku.

W praktyce oznacza to, że na przykład kierowca z Polski, który otrzymałby mandat i punkty karne podczas wyjazdu do Francji, nie tylko zapłaciłby grzywnę, ale także uszczuplił swój limit dopuszczalnych punktów karnych. Dodatkowo w razie poważnego wykroczenia lub przestępstwa w ruchu drogowym i zatrzymania prawa jazdy, skutki tego obowiązywałby w Polsce, a także w innych krajach UE.

Wprowadzenie europejskiego taryfikatora punktów karnych i wzajemnego dzielenia się nimi pomiędzy służbami z różnych krajów wymaga implementacji wirtualnego prawa jazdy we wszystkich państwa Wspólnoty. Jaki byłby tego plus dla zwykłego kierowcy? Podobnie jak w Polsce nie musiałby wozić ze sobą fizycznego prawa jazdy podczas wyjazdu do innych krajów UE.

Kiedy europejski taryfikator punktów karnych wejdzie w życie?

Obecnie system wymiany punktów karnych między służbami państw Unii Europejskiej jest tylko pomysłem i zaleceniem ETSC. Nie ma konkretnej daty jego wprowadzenia. Co ważniejsze, sama organizacja wskazuje na wiele problemów związanych z implementacją takiego rozwiązania.

Z pewnością wprowadzenie systemu wymiany informacji o punktach karnych odbywałoby się stopniowo. Dlaczego? Po pierwsze najpierw wszystkie kraje UE powinny wprowadzić system punktów karnych do swojego prawodawstwa. Następnie powinny pojawić się także wirtualne prawa jazdy. 

Dodatkowo każde państwo Wspólnoty musi zgodzić się na uznawanie zakazów prowadzenia pojazdów za wykroczenie i przestępstwa w ruchu drogowym, które obowiązują w pozostałych krajach UE. Dopiero wtedy wprowadzenie europejskiego taryfikatora punktów karnych będzie miało sens i rację bytu.

Źródła:
  • https://etsc.eu/wp-content/uploads/2022-07-etsc-position-paper-driving-license-directive_1.pdf
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015L0413&from=PL
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

8 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Witam, czy moglibyście mi doradzić? Jestem obywatelem innego kraju i często podróżuję do Polski. Czy mogę dostać punkty za wykroczenia drogowe, jeśli jeżdżę tylko po Polsce?
Tak. Obcokrajowiec dostaje również punkty karne, lecz obowiązują one wyłącznie na terytorium Polski. Ich przekroczenie wiąże się z takimi samymi sankcjami jak dla obywateli Polski.
avatar autora komentarza
A jak jest w przypadku podwójnego obywatelstwa , np. Polsko - francuskiego, z posiadającym prawojozdy fr, dostaje punkty w Polsce, które nie doliczają się do tych które ma w Fr?
Obecnie punkty karne otrzymane w poszczególnych krajach UE nie sumują się, więc tak, za wykroczenie drogowe w Polsce punkty karne liczą się tylko nad Wisłą.
avatar autora komentarza
Dzień dobry. Proszę odpowiedzieć na moje pytanie. Dostałem 25 punktów karnych w Polsce. Jestem obywatelem innego kraju i moje prawa nie są polskie. Czy mogę jeździć w innych krajach europejskich?
Obecnie punkty karne, które dostał Pan w Polsce obowiązują wyłącznie w Polsce i nie są przekazywane do innych krajów. Jednak przekroczył Pan dopuszczalny limit punktów, więc zakładam, że Pana prawo jazdy zostało zatrzymane, a więc nie może Pan jeździć w innych krajach. Odpowiedź jak odzyskać zagraniczne prawo jazdy znajdzie Pan tutaj" https://www.gov.pl/web/gov/odzyskaj-zatrzymane-prawo-jazdy.
avatar autora komentarza
Prawo jazdy zatrzymuje Starosta na wniosek Policji. Skoro pytający jest obcokrajowcem i ma prawo jazdy "nie polskie" tzn. że jego dokument nie może być zatrzymany przez urzędnika polskiego ponieważ on nie figuruje w polskim systemie. Pan zapewne może jeździć za granicą, w Polsce już nie może.
avatar autora komentarza
Witam, odcinkowy pomiar prędkości w Kosomłotach jechałem na tempomacie 110kmh i przyszedł mi list z średnią prędkością 154kmh ma świadków, do tego nawigacja TomTom Amigo ostrzegła o pomiarze, a tu taka niespodzianka, czy ktoś już się spotkał z takim zdarzeniem

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC