Prawo o ruchu drogowym 2022 – droższe mandaty to nie wszystko!
Na pewno słyszeliście już o nowym, zdecydowanie bardziej restrykcyjnym taryfikatorze mandatów, a niektórych pewnie spotkała nawet wątpliwa przyjemność skosztowania go na własnej skórze. Na nim jednak zmiany i podwyżki, jakie czekają właścicieli aut w 2022 roku, się nie kończą. Na szczęście nie wszystkie nowinki w prawie oznaczają konieczność głębszego sięgnięcia do portfela. Na niektórych będzie można nawet zaoszczędzić!
Nowy taryfikator mandatów – znacznie wyższe koszty łamania przepisów drogowych od 2022 roku
Zdecydowanie najgłośniejszą i najszerzej komentowaną zmianą w przepisach dotyczących ruchu drogowego jest wprowadzenie nowych, wyraźnie wyższych od poprzednich stawek mandatów za wykroczenia. Już od początku 2022 roku rozpoczęła się prawdziwa wojna z piratami drogowymi, na których nie działały żadne wcześniej stosowane sposoby, dlatego w końcu postanowiono sięgnąć do ich portfeli. Co to dokładnie oznacza?
Mandaty nawet do 5 tysięcy złotych!
Przede wszystkim wzrosła maksymalna wysokość grzywny, jaką może ukarać kierowcę policja. Teraz to aż 5 tys. zł, a na nich nie musi się skończyć, bo sąd może zwiększyć tę kwotę nawet sześciokrotnie – do 30 tys. zł!
Najwięcej zainteresowania, a często wręcz oburzenie, wzbudza jednak podniesienie stawek mandatów za przekroczenie prędkości. Jadąc ponad 30 km/h szybciej, niż wynosi dozwolona prędkość, kierowcy muszą dziś płacić 800 zł mandatu (przy recydywie, czyli karaniu w podwójnej wysokości w razie ponownego popełnienia wykroczenia tej samej kategorii w ciągu 2 lat od poprzedniego przewinienia, będzie to już 1600 zł), podczas gdy poprzednia stawka wynosiła od 200 do 300 zł. Większe przekroczenie prędkości będzie oznaczać karę w wysokości od 1000 zł do nawet 5000 zł przy recydywie.
Za co zapłacimy najdroższe mandaty?
Najwyższe kary przewidziano m.in. za:
- niewskazanie kierującego pojazdem w sprawach o przestępstwo – minimum 4000 zł,
- nieutworzenie lub naruszenie zakazu korzystania z korytarza życia – od 500 zł do 2500 zł,
- spowodowanie zagrożenia w ruchu przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu – 2500 zł,
- wjazd na przejazd kolejowy po rozpoczęciu opuszczania zapór lub przy braku miejsca po drugiej stronie – minimum 2000 zł,
- jazdę autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym do dozwolonego – 2000 zł,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych – minimum 1500 zł,
- spowodowanie zdarzenia, którego skutkiem są obrażenia ciała – minimum 1500 zł,
- zatrzymywanie się/parkowanie w miejscu dla niepełnosprawnych – 1200 zł,
- naruszenie zakazu wyprzedzania – minimum 1000 zł.
Więcej punktów karnych, te same limity
Kolejną zmianą jest podwyższenie liczby punktów karnych, jakie będą mogli jednorazowo wlepić łamiącym przepisy policjanci z 10 do 15 punktów karnych (m.in. za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na pasy i jazdę pod wpływem alkoholu). O wiele łatwiej będzie przez to wyczerpać limit 24 punktów karnych dla doświadczonych kierowców, który nie ulegnie zmianie.
Punkty karne nie znikną też tak szybko, jak do tej pory, lecz dopiero po 2 latach od opłacenia mandatu. Zlikwidowane zostaną kursy umożliwiające zredukowanie liczby posiadanych punktów. Te mają być również powiązane z kosztem ubezpieczenia OC – im więcej punktów, tym droższa polisa.
Przepisy dotyczące podwójnego karania recydywistów oraz wprowadzające nowy system naliczania punktów karnych wejdą w życie dopiero 17 września 2022 roku, co ma związek z ograniczeniami technicznymi bazy danych CEPiK. Wcześniej, bo w czerwcu 2022 roku, mają zacząć obowiązywać przepisy łączące punkty karne z kosztem OC.
Nowe rozwiązania dla właścicieli – prostsza i tańsza rejestracja, wycofanie pojazdu z ruchu i nie tylko
Zmiany w Ustawie Prawo o ruchu drogowym wprowadzają także wiele rozwiązań korzystnych dla właścicieli aut, które mają ułatwić załatwianie formalności oraz znoszą uciążliwe obowiązki. Przyjrzyjmy się im po kolei!
Koniec z wymianą tablic rejestracyjnych?
Jedną z długo oczekiwanych zmian, która ma wejść w życie od początku lutego 2022 roku, będzie zniesienie obowiązku wymiany tablic rejestracyjnych po zakupie samochodu bez względu na miejsce zamieszkania właściciela. Dotąd możliwość zachowania blach po poprzednim właścicielu mieli tylko kierowcy pochodzący z tego samego powiatu. Teraz wszyscy będą mogli zaoszczędzić ok. 100 zł przy rejestracji (brak opłat za tablice i nalepkę kontrolną), o ile tablice będą utrzymane w dobrym stanie oraz w aktualnie obowiązującym wzorze.
Kto będzie mógł czasowo wycofać auto z ruchu?
W tym roku pojawić ma się również możliwość czasowego wycofania samochodu osobowego z ruchu. Niestety, nie będzie to jednak rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy zechcą wycofać z ruchu chwilowo nieużywane auto. Obejmie ono bowiem wyłącznie uszkodzone samochody. Co więcej, uszkodzenie musi być na tyle poważne, by zasadniczo wpływać na elementy nośne konstrukcji pojazdu.
Wypełniając wniosek o czasowe wycofanie pojazdu, niezbędne będzie złożenie oświadczenia o konieczności naprawy. Nie jest to tylko taka sobie formułka – za fałszywe oświadczenie grozi odpowiedzialność karna! Musi znaleźć się w nim także klauzula:
Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Zawarcie klauzuli o takiej treści traktowane jest jako pouczenie odpowiedniego organu. Żaden właściciel pojazdu nie będzie mógł więc w razie kontroli i wątpliwości, wypierać się, że nie wiedział o ewentualnych sankcjach.
Co da właścicielom wycofanie takiego pojazdu z ruchu? Przede wszystkim zaoszczędzą oni na ubezpieczeniu OC, nie musząc opłacać składki za samochód, którego nie mogą używać. Wycofanie z ruchu będzie możliwe na czas od 3 miesięcy do roku, lecz nie będzie można go dokonać wcześniej niż po upływie 3 lat od poprzedniego wycofania. Z kolei aby przywrócić taki pojazd do ruchu, konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego.
Dotychczas obowiązujące przepisy umożliwiały już czasowe wycofanie z ruchu m.in. uszkodzonych pojazdów ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych. Rozszerzenie przepisu na samochody osobowe nie obejmie jednak możliwości wycofania z ruchu pojazdów sezonowych (np. kamperów, motocykli czy kabrioletów).
Naklejka na szybę i karta pojazdu już niepotrzebne?
Kolejna możliwa zmiana dotyczy zniesienia obowiązku wyrabiania naklejki z numerem rejestracyjnym na szybę, a także karty pojazdu czy ich wtórników. Oznaczać to będzie oszczędności w wysokości ok. 100 zł dla właścicieli pojazdów sprowadzonych z zagranicy i rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce. Ale uwaga, ta zmiana ma wejść w życie dopiero we wrześniu – do tego czasu za brak naklejki kierowcy grozi mandat w wysokości od 20 zł do 500 zł.
Zmiany w przeglądzie rejestracyjnym 2022 – będzie trudniej o pozytywny wynik?
Na ten rok szykowane jest także wprowadzenie zapowiadanych już od dłuższego czasu zmian w obowiązkowych przeglądach rejestracyjnych. Największą ma być obowiązek fotografowania pojazdu podczas dokonywania przeglądu. Diagnosta ma wykonać 5 zdjęć pojazdu (z przodu, z tyłu i po przekątnych, a także zdjęcie licznika z widocznym przebiegiem), a następnie je zarchiwizować. Fotografie mają być przechowywane przez 5 lat.
Zmiana polegająca na obowiązku przeprowadzania dokumentacji fotograficznej ma na celu zwiększenie kontroli zarówno nad diagnostami, jak kierowcami. Trudniej będzie teraz ukryć fakt niedokonania przeglądu, a także wady pojazdu, które powinny uniemożliwić mu zaliczenie badania, co powinno teoretycznie zwiększyć liczbę negatywnych przeglądów, która w Polsce jest znacznie niższa od krajów Europy Zachodniej.
Pomóc zdyscyplinować kierowców w kwestii dokonywania przeglądów ma również kara pieniężna. W przypadku spóźnienia się z terminem przeglądu o ponad 30 dni, właściciel pojazdu zapłaci za niego podwójną cenę. Sam termin będzie jednak bardziej elastyczny, ponieważ kierowcy będą mogli zgłosić się na przegląd do 30 dni przed wyznaczoną datą. Co ważne, nie stracą oni w ten sposób dni do następnego przeglądu – jego data zostanie ustalona w oparciu o pierwotnie zaplanowany termin.Wreszcie zajdą zmiany w nadzorze nad stacjami kontroli pojazdów i diagnostami. Ten pierwszy, dotyczący kontroli przedsiębiorców prowadzących SKP, pozostanie w rękach starostów, ale już diagności mają podlegać pod Transportowy Dozór Techniczny. Dyrektor TDT przejmie z kolei od Ministra Infrastruktury kompetencje w zakresie wydawania decyzji dotyczących udzielania odstępstwa od warunków technicznych pojazdów.
Choć Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów wnioskowała o podwyżkę cen opłat za obowiązkowe przeglądy rejestracyjne, póki co takie zmiany nie są planowane. Cena przeglądu samochodu osobowego wynosi zatem nadal 99 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany w prawie o ruchu drogowym w 2022 roku
- O ile wzrosły mandaty w 2022 roku?
- Nowy taryfikator mandatów wprowadza nawet dziesięciokrotne podwyżki. Maksymalna wysokość kary za wykroczenie wzrosła z 500 do 5000 zł, a w sądzie może ona wynieść nawet 30 000 zł. Za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h kierowcy zapłacą 800 zł, o ponad 70 km/h – aż 2500 zł. Od września wejdą również w życie przepisy zakładające karanie recydywistów w podwójnej wysokości.
- Czy w 2022 roku zwiększył się limit punktów karnych?
- Nie, nadal wynosi on 24 punkty dla doświadczonych i 20 punktów dla początkujących kierowców. Od września zmianie ulegnie natomiast maksymalna liczba punktów, które można jednorazowo otrzymać za wykroczenie – wzrośnie ona z 10 do 15 punktów. Same punkty znikną z konta kierowcy dopiero po 2 latach od opłacenia (nie otrzymania!) mandatu – nie będzie możliwości zredukowania ich liczby przez odbycie kursu w WORD-zie.
- Czy będzie można zachować tablicę rejestracyjną po zakupie auta?
- Tak. O ile do tej pory zmiana tablic była obowiązkowa w każdym przypadku poza zakupem auta od kierowcy z tego samego powiatu, o tyle po zmianach przepisów, które mają wejść w życie w lutym 2022 roku, nie będzie takiej potrzeby dla samochodów, które były wcześniej zarejestrowane w Polsce. Obniży to koszt rejestracji samochodu o ok. 100 zł.
- Czy można czasowo wycofać z ruchu używany sezonowo pojazd?
- Nie. Czasowe wycofanie z ruchu jest możliwe wyłącznie na czas naprawy w przypadku pojazdów ciężarowych, specjalnych i autobusów, które uległy poważnemu uszkodzeniu. W 2022 roku opcja ta ma zostać rozszerzona na uszkodzone samochody osobowe.
- Od początku roku obowiązują nowe stawki mandatów za wykroczenia drogowe. W niektórych przypadkach wzrosły one nawet dziesięciokrotnie.
- Od września będzie możliwe karanie wykroczeń drogowych w podwójnej wysokości w razie recydywy.
- We wrześniu maksymalna liczba przyznawanych jednorazowo punktów karnych wzrośnie z 10 do 15.
- Od tego roku liczba punktów karnych zacznie mieć wpływ na cenę ubezpieczenia OC kierowcy.
- Od lutego kupując samochód wcześniej zarejestrowany w Polsce, będziesz mógł zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne bez względu na miejsce zamieszkania.
- Od tego roku roku pod pewnymi warunkami będzie można czasowo wyrejestrować samochód osobowy.
- We wrześniu 2022 roku zniknie obowiązek wyrabiania karty pojazdu i nalepki kontrolnej.
- W 2022 roku mają wejść w życie nowe przepisy dotyczące przeglądów rejestracyjnych, m.in. obowiązek przeprowadzania przez diagnostów dokumentacji fotograficznej.
Źródła:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- Zmiana rozporządzenia w sprawie wysokości grzywien za wybrane rodzaje wykroczeń: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002484/O/D20212484.pdf
Dołącz do dyskusji