Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych a Polski Ład

1 stycznia 2022 roku weszły w życie między innymi zmiany podatkowe związane z Polskim Ładem. Wśród nich jest także ta dotycząca użytkowania i eksploatacji samochodów służbowych. Co nowe rozwiązania oznaczają dla pracowników? W jaki sposób będzie teraz naliczany ryczałt? Kto zapłaci więcej za korzystanie ze służbowego auta?

grafika

Rozliczanie kosztów użytkowania samochodu służbowego od 2022 roku

Zadaniem i obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do wykonywania pracy. W wielu zawodach wiąże się to z używaniem samochodu służbowego. W szczególności dotyczy to takich zawodów jak przedstawiciel handlowy, dostawców czy różnego rodzaju serwisantów. Za zgodą pracodawcy pracownik może użytkować samochód także poza godzinami pracy, co jest jednocześnie wygodne i praktyczne.  

W świetle polskiego prawa korzystanie ze służbowego samochodu w celach prywatnych jest przychodem dla pracownika. Dlatego jest on opodatkowany, a wartość świadczenia ma stałą wartość. Od 1 stycznia 2022 roku wysokość ryczałtu za użytkowanie samochodu służbowego wynosi:

  • 250 zł miesięcznie – dla pojazdów o mocy silnika do 60 kW, aut elektrycznych oraz napędzanych wodorem,
  • 400 zł miesięcznie – dla wszystkich innych pojazdów.

Jeśli samochód służbowy jest używany w celach prywatnych jedynie przez część miesiąca, to wysokość ryczałtu oblicza się za każdy dzień takiego użytkowania – 1/30 miesięcznej kwoty ryczałtu w zależności od mocy silnika pojazdu. W tym przypadku zasady rozliczania pozostaną takie same, jak były w poprzednich latach. 

Zasady rozliczania obowiązujące do końca 2021 roku

Od 1 stycznia 2022 roku parametrem, który decyduje o wysokości ryczałtu za korzystanie ze służbowego pojazdu, jest moc silnika. Wcześniej ustalana ona była na podstawie pojemności silnika. I tak do końca 2021 roku ryczałt wynosił:

  • 250 zł miesięcznie – dla pojazdów służbowych z silnikami do 1600 cm³,
  • 400 zł miesięcznie – dla pojazdów służbowych z silnikami powyżej 1600 cm³.

W przypadku korzystania w wybrane dni miesiąca sposób rozliczania był taki sam, jak jest obecnie – wysokość świadczenia obliczana była za każdy dzień (1/30 stawki). 

Konsekwencja zmian w rozliczaniu samochodów służbowych

Rozwiązanie w kwestii rozliczenia korzystania z samochodu służbowego zawarte w Polskim Ładzie miały w założeniu likwidację luki prawnej oraz zachęcenie do korzystania z bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. W praktyce spowoduje to jednak wzrost obciążeń podatkowych dla pracowników, którzy używają aut firmowych po pracy. Dlaczego?

Do końca 2021 roku wysokość ryczałtu za korzystanie z samochodu służbowego zależała od pojemności silnika. Wprowadzając lata temu takie rozwiązanie, ustawodawca nie przewidział rozwoju technologicznego oraz zmiany trendów motoryzacyjnych. Po pierwsze na popularności zaczęły zyskiwać auta elektryczne, w których kontekście nie możemy mówić o pojemności silnika – choć część organów podatkowych traktowała je jako pojazdy z silnikiem do 1600 cm³. 

Kolejnym trendem jest downsizing silników, czyli trend zmniejszania pojemności silników przy wzroście ich mocy. Powodowało to, że wielu pracowników płaciło niższą kwotę ryczałtu, mimo że jeździło pojazdami o całkiem dobrych osiągach. Zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2022 roku spowodują, że większa grupa pracowników będzie musiała rozliczać korzystanie z samochodu służbowego w kwocie wyższego ryczałtu. Jaki jest tego powód?

Moc silnika 60 kW to jedynie nieco ponad 81 KM, czyli dość niewiele jak na dzisiejsze standardy. Trudno wyobrazić sobie auto dostawcze lub samochód przedstawiciela handlowego, który ma mniejszą moc. Dlatego większa liczba pracowników zapłaci 400 zł, a nie 200 zł, co zwiększy ich przychód związany z użytkowaniem samochodu służbowego w celach prywatnych. A jak wiadomo, przychód jest podstawą do wyliczania wysokości składki ZUS, więc i ona będzie wyższa.   

Źródła:

  • https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000210501.pdf?fbclid=IwAR1pDFb6o0RUY1-fYWznqqGfD1fpWyeUqy6MiLF8q6mZpqMHCn-yBiI0It8
  • https://www.biznes.gov.pl/en/publikacje/2286-samochod-sluzbowy-cel-prywatny
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC