Troska o środowisko w ostatnich latach jest o wiele bardziej widoczna niż wcześniej. Co więcej, przełożyła się na realne działania, a jednym z aspektów wprowadzanych w wielu europejskich krajach są ograniczenia dla kierowców poruszających się samochodami napędzanymi silnikiem Diesla. Według dyrektywy Euro 6, a w przypadku niektórych pojazdów już według dyrektywy Euro 5, nowsze modele z takim napędem muszą posiadać dodatkowe systemy, które zmniejszają zanieczyszczenia. Mowa tu o systemie SCR i używaniu płynu AdBlue. Czym jest, jak działa i jakie korzyści przynosi?
W tym artykule przeczytasz:
Czym jest AdBlue i jak działa?
AdBlue to specjalny płyn, który stosuje się w samochodach napędzanych dieslem. Mówiąc bardziej precyzyjnie, jest to roztwór mocznika i demineralizowanej wody, złożony z 32,5% tej pierwszej substancji oraz 67,5% wody. Jego zadaniem jest neutralizowanie zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Jak taki płyn działa w praktyce?
Płyn AdBlue znajdujący się w osobnym zbiorniku nie miesza się jednak z zatankowanym na stacji paliwem, ale trafia pod ciśnieniem do katalizatora SCR (Selective Catalytic Reduction, czyli selektywnej redukcji katalitycznej), który znajduje się na drodze układu wydechowego. To tam pod wpływem wysokiej temperatury ze znajdującego się w roztworze mocznika wydziela się amoniak, który reagując z tlenkiem azotu, zamiast spalin uwalnia parę wodną i nieszkodliwy lotny azot. Sam płyn też nie jest szkodliwy dla człowieka ani środowiska.
Gdzie znajduje się wlew do zbiornika AdBlue w aucie?
Jak już było wyżej wspomniane, płyn AdBlue nie trafia do zbiornika z paliwem. Jego miejsce jest w osobnym zbiorniku, którego wlew może znajdować się w różnych miejscach w zależności od pojazdu. Otwór, przez który tankuje się AdBlue, może mieścić się tuż przy wlewie na paliwo (pod tą samą klapką), ale równie dobrze może zostać umieszczony w bagażniku pojazdu lub pod maską.
Jak tankować płyn AdBlue?
Zbiornik na płyn AdBlue możesz napełnić prosto z dystrybutora na stacji paliw, chociaż miejsca, w których jest to możliwe, wciąż należą do rzadkości. Jeśli jednak masz w pobliżu taki dystrybutor, możesz liczyć na spore oszczędności, bo za litr AdBlue zapłacisz około 7 zł (ceny w ostatnim czasie znacząco wzrosły). Dużo łatwiej jest dokonać zakupu kanistra z roztworem w ASO lub na stacjach benzynowych, chociaż ich cena może być wówczas sporo wyższa. Roztwór jest wtedy dostępny w większych kanistrach, a koszt litra płynu może być dwukrotnie wyższy i sięgnąć około 15-20 zł.
Płyn AdBlue może być dostępny pod różnymi markami. Istnieje bowiem wiele firm produkujących tego typu roztwór dla pojazdów tankowanych olejem napędowym. Marka nie ma jednak większego znaczenia. Wybierając płyn do swojego auta, zwróć jednak uwagę na to, czy produkt posiada odpowiedni certyfikat. Warto szukać oznaczenia zgodności z normą ISO 22241-1.
Preparat AdBlue w pierwszych modelach samochodów zawierających system SCR był uzupełniany przez pracownika ASO podczas przeglądu. Dopiero z czasem kontrolowanie ilości płynu w zbiorniku i jego zakup stały się obowiązkiem właściciela auta.
Jaka jest wydajność zbiornika napełnionego płynem?
Posiadanie zbiornika AdBlue to dodatkowy wydatek dla właściciela auta, w którym został on zamontowany. Posiadacze samochodów z takim systemem muszą sukcesywnie uzupełniać zużyty płyn, bo jego brak w baku uniemożliwi uruchomienie pojazdu. Pojazd jednak przypomina kierowcy o kończącym się roztworze i konieczności jego uzupełnienia.
Uzupełnianie zbiornika z pewnością nie należy do codziennych ani nawet do cotygodniowych obowiązków użytkownika pojazdu. Zbiornik AdBlue zazwyczaj jest w stanie pomieścić od kilkunastu nawet do kilkudziesięciu litrów cieczy. A taka ilość w zupełności wystarczy na przejechanie około 10 tysięcy kilometrów. Wydajność płynu zależy jednak w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy.
Samochód Aleksandry był wyposażony w zbiornik AdBlue i zaprojektowany w ten sposób, aby emitować dźwięk alarmowy, gdy płynu zostało na tyle mało, że wystarczyłby tylko na przejechanie następnych 600 kilometrów. Aleksandra zignorowała sygnał, a potem zapomniała o uzupełnieniu płynu. W pewnym momencie płyn skończył się, a Aleksandra nie mogła uruchomić silnika. Udało jej się to zrobić dopiero po zakupie kanistra z roztworem na stacji benzynowej, przywiezieniu go do domu i wlaniu AdBlue do zbiornika.
Jakie korzyści płyną ze stosowania AdBlue?
Wykorzystywanie AdBlue w pojazdach niesie wymierne korzyści zarówno dla środowiska, dla zdrowia osób często korzystających z auta napędzanego dieslem, ale także dla finansów kierowcy. Jakie są zalety posiadania samochodu z wlewem na AdBlue?
- Ochrona środowiska
Dostosowanie pojazdu do unijnych norm dotyczących emisji gazów wiele ułatwia, ale przede wszystkim dużą zaletą stosowania AdBlue jest związana z tym ochrona środowiska, bo szkodliwe substancje wydobywające się z rury wydechowej pojazdu są neutralizowane i pojawiają się w powietrzu w postaci nieszkodliwej pary wodnej i lotnego azotu.
- Zniżki podczas korzystania z auta z wtryskiem AdBlue
W niektórych miastach europejskich, w trosce o środowisko i zdrowie obywateli, wprowadzono ograniczenia i dodatkowe opłaty dla kierowców podróżujących samochodami napędzanymi za pomocą diesla. Stosowanie płynu AdBlue zwalnia ich niejako z części opłat, pozwalając zaoszczędzić parę groszy.
- Zmniejszenie spalania oleju napędowego
Okazuje się, że samochody, które mają zamontowany zbiornik na tego typu płyn, odnotowują zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 5%. Dodatkowo w ich przypadku rejestruje się rzadziej występujące awarie.
Na co uważać, używając AdBlue?
- Podczas napełniania zbiornika płynem AdBlue, czy to prosto z dystrybutora, czy też z kanistra, należy zachować szczególną ostrożność, uważając, aby substancją nie polać karoserii samochodu. Jeśli zdarzy Ci się uronić odrobinę płynu podczas tankowania, koniecznie od razu zetrzyj ciecz. AdBlue ma bowiem silne właściwości korodujące, dlatego rozlanie go może nie tylko oszpecić pojazd, ale także uszkodzić zalane roztworem elementy.
- AdBlue ma niezbyt przyjemny zapach. O ile prawdopodobnie zniesiesz go w ciągu tych kilku minut podczas uzupełniania zbiornika, to płyn wylany na tapicerkę na długo pozostawi ślad w postaci unoszącego się we wnętrzu auta odoru.
- Płyn AdBlue może zamarznąć w zbiorniku, jeśli temperatura na zewnątrz osiągnie poziom -11 stopni Celsjusza. Wystarczy zatem, że samochód będzie zaparkowany pod gołym niebem w mroźną, zimową noc, aby płyn zmienił stan skupienia. Producenci tychże systemów przewidzieli i to, dlatego zamontowali w zbiornikach grzałki, które są w stanie przywrócić ciekły stan skupienia w ciągu kilkunastu minut jazdy. Zdarza się czasem, że kryształki lodu zatykają układ wtryskowy, powodując uszkodzenie pompy.
Podczas jazdy swoim samochodem Leszek zauważył, że zapaliła się kontrolka przypominająca o zbliżającej się konieczności uzupełnienia płynu AdBlue. Postanowił zrobić to od razu i w tym celu zjechał na najbliższą stację benzynową. Z roztargnienia wlał jednak AdBlue do znajdującego się tuż obok wlotu zbiornika paliwa. Nie zauważył pomyłki i ruszył niczego nieświadomy, ale po przejechaniu kilkudziesięciu metrów silnik zgasł. Błąd okazał się bardzo kosztowny – konieczne było płukanie zbiornika i wymiana zanieczyszczonej mieszanki, a do tego uszkodzeniu uległ układ wtryskowy.
- AdBlue to roztwór mocznika i demineralizowanej używany w silnikach napędzanych dieslem i służący do neutralizowania zanieczyszczeń emitowanych przez silnik.
- AdBlue można zatankować na stacji paliw albo kupić w ASO.
- Korzyści, jakie płyną z korzystania z AdBlue, są związane nie tylko z ochroną środowiska, ale i z oszczędnością paliwa.
- Przy wlewaniu AdBlue do zbiornika znajdującego się w samochodzie należy zachować ostrożność, ponieważ płyn ten ma właściwości korodujące i może uszkodzić karoserię i inne elementy pojazdu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o AdBlue
To, czy pojazd jest wyposażony w ten system, zależy od jego marki i modelu oraz roku produkcji. Wiele samochodów wyprodukowanych po 2014 roku i mających silniki diesla o pojemności powyżej 2 litrów, standardowo posiada system SCR.
Stacje, które oferują płyn AdBlue w dystrybutorach, umieszczają je obok dystrybutorów oleju napędowego, żeby kierowcy mogli wygodnie tankować oba produkty bez potrzeby zmiany stanowiska. Płyny AdBlue można kupić też w kanistrach i dolewać je w dogodnym momencie.
W poszczególnych sieciach stacji benzynowych płyn AdBlue może mieć różnie się nazywać. Kierowcy znajdą go na przykład pod nazwą Air1TM. Tak odmienna nazwa to jednak wyjątek. Na wielu stacjach można znaleźć ten produkt z oznaczeniem AdBlue, co ułatwia jego bezbłędną identyfikację.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji