Auto detailing – drugie życie Twojego samochodu

Auto detailing lub car detailing jest dla samochodu tym, czym dla ludzi kilkudniowy pobyt w salonie odnowy biologicznej. Człowiek wychodzi z takiej placówki jak nowo narodzony, a samochód jakby dopiero opuścił salon. Na czym dokładnie polega car detailing i ile kosztuje?

Samochód jak nowy?

Prawdą jest, że samochody starzeją się różnie. Te garażowane, używane od wielkiego dzwonu i luksusowe są nieco bardziej odporne na nadgryzanie zębem czasu. Natomiast te, którymi na co dzień jeździmy do pracy, odwozimy dzieci do szkoły, które niejedną ulewę przeczekały pod chmurką, starzeją się zauważalnie szybciej. 

Jak sprawić, żeby trochę opóźnić ten proces? Systematycznie jeździć do myjni? Jasne, nie zaszkodzi (o tym czy wizyty w myjni faktycznie nie szkodzą, możecie poczytać w artykule Samochód uszkodzony przez pracownika myjni – kto wypłaci odszkodowanie?). Można też dbać o niego na co dzień, chuchać i dmuchać, serwisować i przeglądać. To wszystko z pewnością pomoże, lecz nie możemy liczyć na efekt wow. 

Taki efekt gwarantuje za to car detailing, czyli złożona, metodyczna i kilkuetapowa pielęgnacja samochodu, od koła po dach, lub jego wybranych elementów, która ma na celu oczyszczenie, konserwację, renowację i zabezpieczenie pojazdu. W efekcie otrzymujemy samochód, który jest w stanie nie tylko salonowym – pojazdy po car detailingu określa się wręcz mianem “show-car”. Mają olśniewać wyglądem i być niezawodne. Car detailing nie skupia się bowiem tylko i wyłącznie na aspekcie wizualnym. 

Co ciekawe, detailing nie jest procesem renowacyjnym zarezerwowanym tylko i wyłącznie dla samochodów. Spotkać się z nim można również w branży łodzi, quadów, motocykli, a nawet samolotów i helikopterów. W końcu każda z tych maszyn od czasu do czasu wymaga naprawdę gruntownego remontu. Tym bardziej, że w ich przypadku awaria może oznaczać coś więcej niż przymusowy postój na poboczu. 

Car/auto detailing, choć jest kompleksowym procesem renowacji całego samochodu, możemy podzielić na wewnętrzny i zewnętrzny.

Car detailing wewnętrzny

Jak nietrudno odgadnąć, prace koncentrują się na wnętrzu pojazdu. Nie jest to jednak zwyczajne doczyszczanie trudno dostępnych miejsc. To bardzo precyzyjne i systematyczne odświeżanie praktycznie każdego elementu wyposażenia: tapicerki, kokpitu,uszczelek, listew  – dosłownie wszystkiego. 

Po zakończeniu pierwszego etapu car detailingu –  czyszczenia – przychodzi pora na konserwację i zabezpieczenie wnętrza. Jest to skomplikowany proces, ponieważ wymaga użycia wielu wymagających, specjalistycznych środków. Każdy błąd może doprowadzić do powstania plam, przebarwień lub wręcz nieodwracalnie uszkodzić konserwowana powierzchnię. To dlatego car detailingiem zajmują się zazwyczaj bardzo doświadczeni eksperci. 

CZY WIESZ, ŻE …

W car detailingu często wykorzystuje się technikę mycia na dwa wiadra. Metoda ta polega na utrzymaniu czystości gąbki/rękawicy, którą wykorzystujemy do mycia. W wiadrze pierwszym znajduje się roztwór z szamponem, natomiast w drugim czysta woda z umieszczonym na dnie separatorem zanieczyszczeń. W tym wiadrze płuczemy gąbkę lub rękawicę z zebranego z powierzchni lakieru brudu.

Car detailing zewnętrzny

Czyli lakier, lakier i jeszcze raz lakier. Oczywiście cały proces wykracza daleko poza zwykłe mycie i polerowanie. Prace podzielone są na kilka etapów:

  • Dekontaminacja i deironizacja – pozbycie się wszelkich brudów: smoły, żywicy, asfaltu i owadów.
  • Glinkowanie – czyli proces usuwania niewidocznych gołym okiem zabrudzeń i wygładzania lakieru. Specjalny rodzaj glinki “wyciąga” zanieczyszczenia z porów lakieru
  • Renowacja lakieru – usunięcie pozostałych rys i obszarów zmatowiałych, a także odzyskanie pierwotnego koloru lakieru. Tak potraktowany lakier należy jeszcze odtłuścić. 
  • Zabezpieczenie lakieru woskiem, powłoką ceramiczną lub folią ochronną. Warto pochylić się nad powłoką ceramiczną, któa jest swojego rodzaju uszczelniaczem. Sam lakier bowiem nie jest w pełni szczelną barierą, chroniącą samochód przed działaniem czynników zewnętrznych. Ponadto powłoka ceramiczna pełni funkcję tarczy przed brudem – powleczony nią samochód zdecydowanie trudniej ubrudzić, a z drugiej strony znacznie łatwiej umyć. Natomiast podczas samego procesu mycia chroni lakier przed ścieraniem,co szczególnie istotne w przypadku czyszczenia pojazdu w myjni bramowej – to paradoksalnie w trakcie szczotkowania lakier najbardziej się niszczy.
  • Czyszczenie kół, felg oraz pozostałych elementów karoserii: listew, uszczelek, chromów. Tutaj również często stosuje się warstwę ceramiczną. 

Car detailing – ile to kosztuje?

W zależności od tego, jaki będzie zakres wykonanych prac, ceny wahają się od od 800 złotych w tzw.mini detailingu (skojarzenia z minicasco są jak najbardziej poprawne) do 1800 zł w przypadku pełnej renowacji lakieru. Dodatkowym kosztem jest pokrycie lakieru woskiem lub powłoką ceramiczną. Na ten pierwszy wydamy mniej, bo ok. 200-250 złotych, natomiast powłoka ceramiczna to już koszt około 2-3 tysięcy złotych. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście jeszcze cena car detailingu wewnętrznego, czyli mycia detailingowego, za które zapłacimy w najlepszym razie 150-200 złotych. 

Cały proces nie należy zatem do najtańszych, ale jeśli zależy nam na przywróceniu pełni blasku naszemu pojazdowi, a przy okazji stać nas na wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, nie ma się nad czym zastanawiać. To po prostu drugie życie dla naszego auta. 

Oceń artykuł:
15,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Michal Rosiak

Content manager w porównywarce ubezpieczeń Mubi.pl. Dba, by każdy artykuł poradnikowy pojawiający się w naszym serwisie miał odpowiednią wartość merytoryczną i nie urągał zasadom języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Zarządzanie. Posiada sześcioletnie doświadczenie w prasie tradycyjnej i internetowej.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!