Jakie badania muszą przejść zawodowi kierowcy zanim zaczną pracę za kółkiem?

Droga do otrzymania prawa jazdy nie jest przesadnie długa, ale wymaga przejścia kilku etapów, bez których legalne prowadzenie pojazdu nie byłoby możliwe. Kandydat na kierowcę musi przystąpić do kursu przygotowawczego, zdać egzaminy teoretyczne oraz praktyczne, a jeszcze wcześniej pomyślnie przejść badania lekarskie.

W zależności od tego, czy kierowca będzie korzystał z prawa jazdy tylko w celach prywatnych (np. rodzinne podróże, pokonanie drogi do pracy, większe zakupy), czy też służbowych (tu chodzi głównie o przewóz osób lub ładunków), liczba i rodzaj wykonywanych badań będą się nieco różniły.

Dlaczego badania kierowców są obowiązkowe?

Prowadzenie pojazdów stało się powszechne, przez co waga korzystania z samochodu spadła. A przecież kierowcy, wsiadając za kierownicę, biorą na siebie odpowiedzialność. Nieumiejętne i nieprzepisowe poruszanie się autem po drodze to niebezpieczeństwo spowodowania wypadku, w którym mogą ucierpieć nie tylko inne pojazdy, ale także inni użytkownicy ruchu. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że przed wydaniem uprawnień do prowadzenia samochodu trzeba zweryfikować predyspozycje kursanta.

Jednym ze sposobów na zminimalizowanie ryzyka wypadku spowodowanego przez kierowcę jest, poza przeprowadzeniem egzaminów na prawo jazdy, zobowiązanie go do przejścia badań lekarskich. To obligatoryjny element przygotowania kandydata do korzystania z auta.

Przykład

Zawodowy kierowca wiedział, że w 2020 roku powinien ponowić badania lekarskie. Jednak jego orzeczenie skończyło się już po wprowadzeniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Z tego względu nie musiał ponownie odbywać badań lekarskich. Powinien to zrobić w ciągu 180 dni od daty odwołania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego.

Jakie badania musi przejść kursant?

Osoby, które zdają prawo jazdy jednej z najbardziej popularnych kategorii – B, powinny przejść kilka podstawowych badań, które potwierdzą, że nie ma przeciwwskazań, aby kursant rozpoczął praktyczną część kursu, podszedł do egzaminu i rozpoczął jazdę po otrzymaniu uprawnień. Konsultacja powinna obejmować przede wszystkim badanie okulistyczne. Dobry wzrok jest niezbędny, aby bezpiecznie poruszać się po drodze. Podczas badania sprawdzony zostanie również słuch i równowaga. Przy okazji lekarz poprosi też o wypełnienie ankiety dotyczącej stanu zdrowia kandydata na kierowcę.

Jakie badania wykonuje się zawodowym kierowcom?

Badania zawodowych kierowców są nieco bardziej rozbudowane niż te, które zleca się kierowcom korzystającym z uprawnień tylko na własny użytek. Z racji tego, że osoby zawodowo zajmujące się prowadzeniem pojazdu często przewożą pasażerów (kierowcy autobusów) lub ładunki (kierowcy ciężarówek), nie mogą stwarzać zagrożenia. Lekarz badający zawodowego kierowcę wykonuje badania:

  • okulistyczne, dzięki którym lekarz upewni się, że kierowca dobrze widzi;
  • laryngologiczne, które pozwolą ocenić słuch kandydata;
  • neurologiczne, w których oceniana jest koordynacja ruchowa i równowaga kierowcy;
  • psychologiczne, dzięki którym można ocenić zachowanie badanego w trudnych sytuacjach;
  • ogólne, które pozwalają ocenić ogólną kondycję przyszłego kierowcy;
  • pomocnicze, np. EKG.

Jak często zawodowi kierowcy powinni wykonywać badania?

Zawodowi kierowcy po raz pierwszy przechodzą badania jeszcze przed uzyskaniem uprawnień. To one decydują o tym, czy kierowca może zajmować się przewożeniem osób i ładunków zawodowo. Jego negatywny wynik może w ogóle uniemożliwić kandydatowi wykonywanie zawodu kierowcy.

To jednak niejedyne badania, którym zawodowy kierowca powinien poddać się w trakcie stażu pracy za kółkiem. Takie osoby powinny zgłaszać się do lekarza regularnie. Ten obowiązek nie będzie uciążliwy, bo badania lekarskie dla kierowców nie odbywają się często. Osoby, które nie ukończyły 60. roku życia i pracują w zawodzie, powinny odbywać takie badania co 5 lat. Starsi kierowcy są zobowiązani poddawać się badaniom częściej – raz na 30 miesięcy.

Ile kosztuje badanie lekarskie?

Badania lekarskie dla kierowców, podobnie jak badania wykonywane w ramach medycyny pracy, nie są bezpłatne. Na badania kieruje pracodawca, który powinien jednocześnie pokryć koszty wizyt. Wizyta lekarska dla zawodowego kierowcy to koszt 200 zł, a za badanie psychologiczne trzeba zapłacić 150 zł.

Co powoduje niepomyślny wynik badań lekarskich?

W weryfikowaniu predyspozycji zatrudnionych na stanowisku kierowcy duże znaczenie ma dokładność badań i wydanie orzeczenia zgodnie z rzeczywistym stanem zdrowia badanego. Lekarz nie może dopuścić do kierowania pojazdem, zwłaszcza zawodowo, jeśli kierowca ma poważne problemy ze wzrokiem, zaburzenia psychiczne lub inne wady, które wyjdą na jaw podczas badania. Złe wyniki badań nie zawsze muszą kończyć się zakazem wykonywania zawodu. Ich wynikiem mogą być jednak pewne ograniczenia, np.

  • wydanie czasowego pozwolenia na pracę na stanowisku kierowcy (po upływie określonego czasu kierowca będzie musiał powtórzyć badania),
  • zakaz prowadzenia niektórych pojazdów.

Czy można kwestionować wynik badań lekarskich?

Z negatywnym orzeczeniem lekarskim kierowca może się nie zgodzić. Ma wówczas możliwość powtórzenia badań u innego lekarza. Wniosek o ponowne wykonanie badań należy wówczas złożyć u specjalisty, który wydał nieprzychylne orzeczenie. Na odwołanie się od decyzji kierowca ma 14 dni od dnia otrzymania opinii.

UWAGA!

Za powtórne wykonanie badań trzeba ponownie wnieść opłaty.

PODSUMOWANIE
  • Badania zawodowych kierowców mają wykluczyć dopuszczenie do ruchu drogowego tych, których jazda mogłaby zagrażać bezpieczeństwu pozostałych kierowców i pieszych.
  • Kursant, który ubiega się o uprawnienia do prowadzenia pojazdów, np. kat. B, przechodzi przede wszystkim badania okulistyczne.
  • Kierowcy zawodowi muszą poddać się nie tylko badaniom okulistycznym, ale także neurologicznym, laryngologicznym i psychologicznym.
  • Kierowcy poniżej 60. roku życia powinni przechodzić badania okresowe co 5 lat, a starsi – co 2,5 roku.
  • Badanie lekarskie kosztuje 200 zł, a badanie psychologiczne – 150 zł.
  • Negatywna opinia lekarza może ograniczyć uprawnienia, np. uniemożliwić prowadzenie niektórych rodzajów pojazdów lub zobowiązać do powtarzania badań co jakiś czas.
  • Kierowca i jego pracodawca mają prawo do powtórnych badań, jeśli nie zgadzają się z orzeczeniem lekarza.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o badania dla kierowców

Czy każdy kandydat na kierowcę musi przejść badania lekarskie?

Tak, ale ich liczba i rodzaj będą się różnić w zależności od tego, czy wyrabiasz prawo jazdy w celach prywatnych, czy chcesz zostać kierowcą zawodowym. Aby przystąpić do zwykłego egzaminu kategorii B, potrzebne będą podstawowe badania, obejmujące przede wszystkim sprawdzenie wzroku, słuchu i ogólnego stanu zdrowia kandydata.

Na czym polegają badania lekarskie zawodowych kierowców?

W ich przypadku testy muszą być bardziej szczegółowe niż u pozostałych kierowców. Zawodowi kierowcy poza badaniami okulistycznymi, laryngologicznymi i ogólnymi przechodzą zatem również konsultacje neurologiczne i psychologiczne, a jeśli zajdzie taka potrzeba, wykonywane są również badania pomocnicze. Koszt wizyty (bez badań psychologicznych) to 200 zł.

Czy badania lekarskie zawodowych kierowców trzeba powtarzać?

Tak. Pierwsza kontrola musi oczywiście mieć miejsce jeszcze przed zdobyciem uprawnień, potem natomiast badania trzeba regularnie powtarzać, jeśli kierowcy stale pracują w swoim zawodzie. Ci przed 60. rokiem życia powinni sprawdzać swój stan zdrowia co 5 lat, a starsi kierowcy przynajmniej raz na 30 miesięcy.

Czy można stracić uprawnienia do prowadzenia pojazdów w wyniku badań lekarskich?

Tak, ale niepomyślny wynik badań nie zawsze musi skończyć się najgorszym dla kierowcy rozwiązaniem. Stwierdzenie problemów zdrowotnych może skutkować np. wydaniem czasowego pozwolenia z koniecznością powtórzenia badań za jakiś czas lub zakazem prowadzenia tylko niektórych pojazdów. Ponadto kierowca ma też prawo odwołać się od wyników i powtórzyć badanie u innego lekarza.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 4-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Jest autorką kilkuset publikacji zarówno dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się tysiącom kierowców. Doradza w zakresie zakupu polisy przez internet i przygotowuje kalkulacje cen, dzięki którym kierowcy mogą poznać aktualne tendencje na rynku ubezpieczeniowym.

Wystaw ocenę
54,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

6 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Dobry wzrok jest mega ważny. Mój narzeczony stracił możliwość prowadzenia właśnie przez pogorszenie wzroku no i musiał się przekwalifikować. I tak niestety w życiu bywa....
avatar autora komentarza
W wieku 59 lat lekarz może wystawić zaświadczenie na 5 lat ?
avatar autora komentarza
Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd obecnie jest 180 dni. Owszem pierwotnie ustawodawca dał pracodawcom i pracownikom czas do 60 dni od daty odwołania stanu epidemii lub stanu zagrożenia na wykonanie badań, potem termin ten został wydłużony do 180 dni (ust. 5 artykułu 12a ustawy w sprawie COVID-19) . Natomiast stan zagrożenia epidemicznego przedłużono do 31.10.2022r
Dziękujemy za czujność. Informacja w artykule została zmieniona.
avatar autora komentarza
Dzień dobry Kieruję zawodowo pojazdem kat B (Handlowiec) Zostałem skierowany do medycyny na badanie kontrolne (odświeżenie) Wyszło mi słabe widzenie zmierzchowe i taki dokument dałem do Kadr w pracy "możliwość prowadzenia pojazdem od świtu do zmierzchu" od razu pojechałem do lekarza okulisty na NFZ i prywatnie wyszedł mi astygmatyzm i 0,25+ . Pytanie brzmi czy mogę czy nie mogę kierować po zmierzchu ponieważ nic mi nie przyszło z wydziału komunikacji i tez nic i nikt mi nie wstawił w prawo jazdy . Zrobiłem badania wzroku i posiadam już okulary korekcyjne w których moje widzenie wróciło do normalności jednak jeszcze nie byłem oficjalnie w medycynie pracy ponawiać źle wykonane poprzednie badanie (pisze że źle ponieważ lekarz kulista był zdziwiony że z taką wadą i mocnym astygmatyzmem robili mi badania bo nie miałem szans widzieć po zmierzchu bez okularów) nie mogę nic znaleźć na www. Dziękuję
avatar autora komentarza
Ciekawe, czemu w zestawie obowiązkowych badań kierowców ( w tym zawodowych) brak badania , które pozwoliłyby na zdiagnozowanie zmian wynikających z przewlekłego nadmiernego spożywania alkoholu ? ( mierzone parametry wracają do normy po pewnym okresie abstynencji ) Czyżby na prawdę nikt - ani tzw, Ustawodawca ani Ubezpieczyciele- nie byli taka prewencją zainteresowani? Badanie wykonane w laboratorium , z próbki krwi, proste w wykonaniu , w niektórych krajach wprowadzone dla kierowców zawodowych obowiązkowo. Może taka okresowa kontrola byłaby przyczynkiem do większego bezpieczeństwa na drodze ? A np. może do obniżenia składki ubezpieczeniowej u nie-alkoholików ?