Bieżnikowanie opon – co to znaczy?
Pierwszą myślą na widok zużytego bieżnika na oponach samochodu z pewnością jest ta o zakupie nowych opon i konieczności wydania na nie niemałych pieniędzy. Tymczasem całkowita wymiana opon nie zawsze jest konieczna w przypadku starcia bieżnika. Jeśli opona jest w dobrym stanie, można oddać ją do bieżnikowania, czyli poddać wymianie samego bieżnika.
W tym artykule przeczytasz:
Jaką rolę pełni bieżnik?
Bieżnik w oponach samochodowych pełni ważną funkcję. Jego zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniej przyczepności do podłoża zarówno podczas jazdy na suchej nawierzchni, jak i podczas deszczu. Dzięki niemu jazda samochodem jest zatem bezpieczniejsza. Zwiększa się także komfort korzystania z samochodu – pojazd jeździ ciszej – i zapewnia trwałość całej opony.
Co to są opony bieżnikowane?
Jak wiele części samochodowych, również opony z czasem się zużywają. To na nich bowiem spoczywa cały ciężar pojazdu i odpowiedzialność za bezpieczne dowiezienie pasażerów do celu. Nie zawsze jednak wymianie podlega cała opona. Częścią najbardziej narażoną na ścieranie jest bieżnik, który stanowi zewnętrzną jej warstwę. Gdy się zużyje, nie zawsze trzeba kupować nową oponę. Możliwa jest jej regeneracja, która polega na wymianie bieżnika. Tę właśnie czynność nazywamy bieżnikowaniem opon.
Bieżnikowanie opon to zatem wymiana bieżnika w dotychczas używanej oponie na nowy.
Przeczytaj też: Zużycie opon – jak je poznać?
Na czym polega bieżnikowanie opon?
Aby wykonać bieżnikowanie opon, najpierw trzeba usunąć stary, zużyty już bieżnik. W ten sposób nie tylko powstaje miejsce na nowy bieżnik, ale także odsłaniany jest korpus opony, a to jest niezbędne do zweryfikowania, czy ten nie uległ uszkodzeniom. Na uszkodzony korpus nie można montować nowego bieżnika.
Bieżnikowanie opony może przebiegać z wykorzystaniem jednego z dwóch sposobów. Opony można bieżnikować na zimno lub wykonać bieżnikowanie na gorąco.
- Bieżnikowanie na zimno jest prostsze i tańsze. Polega na wstępnym przygotowaniu bieżnika wraz ze wzorem oraz na nałożeniu go na korpus opony. Następnie opona z nowym bieżnikiem jest umieszczana w autoklawie, czyli komorze ciśnieniowej, w której przebywa przez 3 godziny w temperaturze 115 stopni.
- Bieżnikowanie na gorąco polega na obłożeniu boków i czoła korpusu mieszanką gumową, w której formuje się wzór bieżnika i kształt opony. Proces ten trwa około godziny i odbywa się w 160 stopniach w specjalnej prasie hydraulicznej.
Bieżnikowanie opon na zimno i gorąco – zalety i wady
Każdy rodzaj bieżnikowania opon ma swoje plusy i minusy. Jakie?
Bieżnikowanie na zimno | Bieżnikowanie na gorąco | |
---|---|---|
Zalety | niska cena, większy wybór wzorów bieżnika, usługa często jest wykonywana w polskich warsztatach, szybszy czas realizacji. | opona jest jak nowa, usługa wykonywana przez producenta opon, 40% oszczędności przy bieżnikowaniu opony w porównaniu z zakupem nowej, w tym procesie powstaje mniej odpadów, które trzeba potem zutylizować. |
Wady | większe prawdopodobieństwo odklejenia się bieżnika i uszkodzenia opony, właściwy dla pojazdów, które przewożą ładunki na krótkich trasach. | wysoka cena, dłuższy czas realizacji (tę metodę stosuje się w przypadku opon markowych – w celu jej wykonania opony wysyła się do fabryki producenta). |
Jakimi uszkodzeniami grozi najechanie na dziurę w jezdni? Jak ubiegać się o odszkodowanie za uszkodzone koło na dziurze w jezdni? Sprawdź!
Czytaj dalejIle kosztuje bieżnikowanie opon?
O tym, czy kierowca kupi nowe opony, czy nie, często decyduje ich koszt. Nie oszukujmy się, zakup nowych opon samochodowych to nie jest tani interes. Czasem jest to jednak niezbędne, aby móc bezpiecznie poruszać się autem po drogach. Osoby, które nie mogą pozwolić sobie na zakup nowych opon lub szukają sposobu na obniżenie wydatku związanego z wymianą opon, mogą rozważyć właśnie bieżnikowanie. Bieżnikowane opony otrzymują drugie życie, a jakość bieżnika zwykle jest równa lub zbliżona do tej, jaką prezentowały nowe opony. Cena takiej usługi potrafi być jednak nawet o połowę niższa od ceny nowych opon. Aby zaoszczędzić, można zatem oddać własne, używane opony do bieżnikowania lub kupić gotowe opony po bieżnikowaniu.
Kto może zdecydować się na bieżnikowanie opon?
Po części już odpowiedzieliśmy na to pytanie. Przede wszystkim usługą bieżnikowania opon powinni być zainteresowani ci kierowcy, którzy nie chcą wydawać majątku na nowe opony i zamiast kupować nowe, wolą poddać regeneracji te dotychczasowe. Ale uwaga! Nie każda opona nadaje się do bieżnikowania!
Zasadniczo bieżnikować można nawet 10-letnie opony, jednak pod pewnym warunkiem. Korpus nie może być w żaden sposób uszkodzony. Wszelkie wygięcia gumy, nacięcia, przebicia, wytarcia mogą spowodować odmowę wykonania bieżnikowania i uniemożliwić dalsze korzystanie z używanych dotychczas opon.
Na wypadek uszkodzenia ogumienia warto zaopatrzyć się w ubezpieczenie opon, które w wielu towarzystwach można dokupić w pakiecie z innymi rodzajami ochrony.
Czy warto zdecydować się na bieżnikowanie opon?
Jeśli zależy Ci na cenie, bieżnikowanie opon będzie dobrym rozwiązaniem. Tym bardziej, że opony po tym zabiegu dobrze się sprawdzają. Można nawet powiedzieć, że niektóre cechy nowego bieżnika po tym zabiegu działają na korzyść opon bieżnikowanych. Wzór jest często głębszy, dzięki czemu opony będą lepiej odprowadzały wodę podczas jazdy w deszczu.
Przeczytaj też: Niebezpieczny aquaplaning – jak się zachować, gdy opony stracą przyczepność na mokrej drodze?
Istnieje też druga strona medalu, bo bieżnikowanie opon może negatywnie wpływać na komfort jazdy, która być może będzie głośniejsza. Wymieniony bieżnik szybciej się też zużywa.
Opony bieżnikowane – czy warto w nie inwestować?
Oddanie własnych opon do bieżnikowania nie jest jedynym sposobem na oszczędności, gdy konieczna jest wymiana bieżnika. Na rynku dostępne są już gotowe opony, które po wcześniejszym użytkowaniu zostały poddane bieżnikowaniu i mogą służyć kolejnym kierowcom.
Przeczytaj też: Rozmiar opon – jak go sprawdzić?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o bieżnikowanie opon
Bieżnikowanie jest wykonywane metodą na zimno. Wówczas gotowy bieżnik mocuje się na oczyszczonym korpusie i umieszcza na 3 godziny w autoklawie. Możliwe jest też wykonanie bieżnikowania na gorąco. Metoda ta polega na umieszczeniu na korpusie surowej masy gumowej i nadaniu oponie odpowiedniego kształtu oraz wykonanie odpowiedniego wzoru bieżnika.
Tak. Na rynku dostępne są gotowe opony, które już zostały poddane bieżnikowaniu. Takie opony są nieco tańsze od ich nowych odpowiedników, podobnie jak bieżnikowanie opon.
Niestety nie. Aby móc wykonać bieżnikowanie, trzeba dysponować oponą z nieuszkodzonym korpusem. Wszelkie otarcia, pęknięcia, przecięcia spowodują, że specjalista nie wykona tej usługi. Do bieżnikowania nie nadadzą się też opony z odkształceniami.
- Bieżnik odpowiada za właściwą przyczepność pojazdu do podłoża, sprawia, że jazda jest bezpieczniejsza, bardziej komfortowa, a opony w aucie tak szybko się nie zużywają.
- Bieżnikowanie to proces wymiany bieżnika w używanej oponie.
- Polega na usunięciu zużytego bieżnika, sprawdzeniu stanu korpusu oraz założeniu nowego bieżnika.
- Bieżnikowanie może zostać wykonane metodą na zimno lub na gorąco.
- Bieżnikowanie opon może być nawet o połowę tańsze od zakupu nowych.
- Na bieżnikowanie opon mogą zdecydować się kierowcy, którzy nie chcą wydawać dużo pieniędzy po zużyciu bieżnika w dotychczasowych oponach. Warunkiem wykonania bieżnikowania jest nieuszkodzony korpus opony.
- Bieżnikowanie opon jest korzystne ekonomicznie. Nowy bieżnik może być też nieco głębszy, dzięki czemu zapewnia lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy w deszczu. Minusem może być głośniejsza praca opon i szybsze zużywanie się bieżnika po wykonaniu takiej usługi.
- https://plusgum.pl/blog/2017/10/06/na-czym-polega-bieznikowanie/
- https://plusgum.pl/blog/2018/01/29/ile-kosztuje-bieznikowanie/
- https://www.euromaster.pl/ogumienie-tir/bieznikowanie
- https://motoklub.pl/bieznikowanie-opon
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji