City Safety – system automatycznego hamowania od Volvo

Chwila nieuwagi lub brak koncentracji może skutkować stłuczką, potrąceniem pieszego bądź najechaniem na rowerzystę. Świadoma tych problemów marka Volvo wprowadziła w 2006 roku City Safety, którego zadaniem jest wykrywanie innych uczestników ruchu na drodze, a następnie automatyczne reakcja na możliwość kolizji. Jak działa ten system? Czy ma jakieś ograniczenia? Przekonaj się, jak City Safety poprawia bezpieczeństwo na drodze!

System City Safety – na czym to polega?

W samochodach od wielu lat instaluje się zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Jednym z nich jest właśnie City Safety, którego głównym zadaniem jest poprawienie bezpieczeństwa w czasie jazdy po mieście. W jaki sposób? 

System składa się między innymi z kamery i radaru, które umieszczone są na przedniej szybie na wysokości lusterka wstecznego. Urządzenia te mają za zadanie analizować przestrzeń przed poruszającym się samochodem. W razie wykrycia innego pojazdu, rowerzysty, pieszego czy dużego zwierzęcia komputer ma ostrzec kierowcę, a w razie braku reakcji zatrzymać auto, zwolnić lub wyminąć przeszkodę (funkcja wprowadzona w II generacji systemu).

W jaki sposób City Safety ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją? W większości przypadków wysyła sygnały, choć ich rodzaj zależy od prędkości, z jaką porusza się nasz pojazd:

  • wizualne,
  • akustyczne,
  • dotykowe.

Urządzenia potrafią także wykrywać obiekty po zmroku. Należy jednak pamiętać o ich ograniczeniach, o czym będzie w dalszej części artykułu. 

UWAGA!

Kierowca powinien wcisnąć pedał hamulca nawet wtedy, gdy system zaczął automatycznie hamować!

Zadaniem systemu City Safety jest zapobiegnięcie zderzeniu, a jeśli okaże się to niemożliwe ze względu na zbyt dużą prędkość pojazdu, to wyhamowanie tak, by ograniczyć siłę uderzenia. 

Układ City Safety – jak to działa?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, system ma zapobiec zderzeniu z innym uczestnikiem ruchu, przeszkodą bądź zwierzęciem. Jednak nie oznacza to gwałtownego hamowania, gdy tylko pojawi się zagrożenie – to uniemożliwiałoby płynną i bezpieczną jazdę!

Inżynierowie z Volvo wprowadzili trzystopniowe działanie City Safety:

  • najpierw pojawia się ostrzeżenie,
  • w razie braku reakcji kierowcy – układ przygotowuje się do hamowania,
  • automatyczne hamowanie.

System City Safety najpierw ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, czerwoną ikoną, a także sygnałem sensorycznego (impuls hamowania). Jednak nie zawsze pojawia się ten ostatni – kiedy tak się dzieje? Sygnał sensoryczny nie aktywuje się przy małych prędkościach oraz podczas gwałtownego hamowania i przyspieszania. 

UWAGA!

City Safety jest tylko wsparciem i nie powinien być pretekstem do zmiany nawyków w prowadzeniu samochodu. To kierowca podejmuje decyzje i odpowiada za bezpieczeństwo na drodze!

Jeśli kierowca nie zareaguje, nie zacznie hamować lub nie zmieni toru jazdy prowadzącego do kolizji, to rozpocznie się przygotowanie do hamowania. Gdy dojdzie do włączenie funkcji hamowania, nie ma znaczenia, czy kierowca wcisnął hamulec, czy nie zrobił tego – pojazd zacznie automatycznie hamować. Oczywiście włączą się także światła stop!

City Safety wykrywa pojazdy, rowerzystów i pieszych:

  • poruszających się w tym samym kierunku,
  • stojących,
  • przecinający tor jazdy.

W niektórych przypadkach kierowca może odczuć dyskomfort, ponieważ system gwałtownie będzie próbował zatrzymać samochód. Aby uniknąć zbędnego hamowania, City Safety zawsze uruchamia się jak najpóźniej, aby niepotrzebnie nie zwalniać pojazdu i nie zmniejszać wygody jazdy kierowcy i pasażerom.

City Safety – dlaczego taka nazwa?

System wprowadzony został z myślą o poprawie bezpieczeństwa podczas poruszania się samochodem po mieście. To właśnie w gęsto zabudowanym terenie panuje duży ruch. Częściej zdarzają się więc kolizje, najechania na rowerzystów czy potrącenia pieszych, co wpływa także na cenę ubezpieczenia OC!

Jednocześnie w mieście łatwiej o utratę koncentracji. Dynamika ruchu może łatwo rozproszyć kierowcę. Chwila nieuwagi, zagapienie się, a auto z niewielką prędkością uderzy w poprzedzający pojazd lub potrąci pieszego.

Dodatkowo część kierowców musi zmagać się z oślepiającymi wschodami i zachodami słońca – oczywiście zależy to, w którym kierunku akurat się poruszają. To wyjątkowo uciążliwa sytuacja, ponieważ o tych porach dnia panuje duży ruch!

UWAGA!

System City Safety nie włącza się podczas gwałtownego przyspieszania!

Dzięki systemowi City Safety można uniknąć większości drobnych stłuczek i potrąceń pieszych czy rowerzystów. Zazwyczaj w mieście samochody poruszają się z niewielką prędkością, więc auto będzie w stanie automatycznie zahamować!

Prędkość a City Safety – kiedy układ jest skuteczny?

Z danych Volvo wynika, że system City Safety jest w stanie zmniejszyć prędkość maksymalnie o:

  • 50 km/h  – gdy przed samochodem porusza się inny pojazd lub rower,
  • 45 km/h – w przypadku pojawienia się na drodze pieszego,
  • 15 km/h – jeśli do zderzenia ma dojść z dużym zwierzęciem.

Gdy prędkość będzie większa, to dojdzie do kolizji, ale siła uderzenia będzie mniejsza, ponieważ system ograniczy prędkość. W przypadku zderzenia z dużym zwierzęciem, City Safety ma za zadanie przede wszystkim zredukować prędkość.

Jeśli system zareagował na stojącą przeszkodę, to samochód zostanie unieruchomiony do momentu, aż kierowca nie podejmie działania. Natomiast w przypadku wyhamowywania przed wolniej jadącym pojazdem, auto z system City Safety zmniejszy prędkość i dopasuje ją do poprzedzającego samochodu. 

UWAGA!

City Safety nie wydaje ostrzeżeń i nie hamuje w przypadku pieszych i rowerzystów, gdy prędkość pojazdu jest większa niż 70 km/h!

W rozwiązaniach II generacji przy prędkości większej niż 50 km/h i nieprzekraczającej 100 km/h system automatycznie lekko skręci, by ominąć przeszkodę – taka sytuacja może mieć na przykład miejsce, gdy inny kierowca wyjedzie z drogi podporządkowanej.  

Działanie City Safety – o czym trzeba pamiętać?

Praca układu oparta jest o działanie kamery i radaru. Urządzenia te umieszczone są w okolicach lusterka wstecznego. Nie będzie więc zaskoczeniem, że bardzo ważna jest czystość przedniej szyby. Jeśli będzie ona pokryta śniegiem czy brudem, to utrudni to lub uniemożliwi rozpoznawanie obiektów na drodze. Co jeszcze wpływa na pracę City Safety? Są to:

  • dodatkowe elementy zamontowane na przodzie pojazdu, takie jak krata osłonowa, dodatkowe lampy,
  • pęknięta szyba – zalecana jest jej wymiana, 
  • wszelkiego rodzaju przedmioty zasłaniające widoczność kamery i radaru.

Wizualny sygnał ostrzegawczy, który pojawia się na przedniej szybie, może być niewidoczny lub trudny do zauważenie podczas silnego nasłonecznienia i wysokiej temperatury. 

Ograniczenia systemu – kiedy City Safety działa gorzej?

City Safety opiera się na wykrywaniu kształtów, więc nie zawsze działa on optymalnie. Aby system nocą skutecznie wykrył i ostrzegał o aucie znajdujący się z przodu, to ów pojazd musi mieć włączone światła, które będą wyraźnie świecić. W ciągu dnia City Safety rozpoznaje bez problemów pojazdy poruszające się w tym samym kierunku. System może mieć jednak problem z rozpoznaniem niskiej przyczepki. 

W przypadku rowerzystów ważne jest, aby urządzenia (kamera, radar) mogły wykryć sylwetkę i kształt roweru. Dlatego City Safety nie wykryje dziecka na małym rowerze lub rowerzysty, którego sylwetka będzie częściowo zasłonięta (w tym przez ubranie) albo osoby, która wiezie duży przedmiot.

Wpływ na wykrycie pieszego ma pogoda, kolor jego ubrania i oświetlenie tła. Pamiętajmy, że system wykrywa sylwetkę, więc im będzie ona mniej wyraźna, tym większe ryzyko braku rozpoznania lub zrobienia tego zbyt późno. City Safety nie zaalarmuje, jeśli na drodze znajdzie się pieszy niższy niż 80 cm!

Kamera i radar układu rozpoznają duże zwierzęta, takie jak krowa, łoś czy jeleń. Jednak jeśli zwierzę będzie poruszać się szybko lub będzie stało przodem bądź tyłem, to system będzie miał problemy z jego rozpoznaniem. 

UWAGA!

City Safety nie rozpoznaje małych zwierząt w tym psów i kotów!

Mimo swoich ograniczeń, system City Safety to świetne rozwiązanie, które poprawia bezpieczeństwo na drodze. Jako kierowcy musimy jednak pamiętać, że jest to wyłącznie wsparcie dla nas i nie zastąpi naszego rozsądku i odpowiedzialności za kierownicą!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o system City Safety

Czy City Safety sam zatrzyma samochód?

Tak, lecz kierowca nie powinien zmieniać swoich zachowań na drodze. Jeśli stwierdzi on zagrożenie kolizją, to powinien wcisnąć hamulec. City Safety albo zatrzyma auto, albo zwolni do prędkości, z którą jedzie poprzedzający samochód.

Przy jakich prędkościach City Safety działa najlepiej?

System City Safety jest w stanie zatrzymać samochód z prędkości do 50 km/h w przypadku aut jadących z przodu. W przypadku pieszych prędkość maksymalna wynosi 45 km/h. Gdy na drodzę wbiegnie duże zwierzę, to system może ograniczyć prędkość o 15 km/h.

Czy system City Safety ma ograniczenia?

Tak. Wynikają one ze specyfiki pracy systemu. Opiera się ona na rozpoznawaniu charakterystycznych kształtów pojazdów, pieszych, rowerzystów i zwierząt. Gdy sylwetki są częściowo zakryte lub zniekształcone przez dodatkowe elementy, to City Safety nie zadziała lub zrobi to zbyt późno.

PODSUMOWANIE
  • Zadaniem City Safety stworzonego przez Volvo jest poprawa bezpieczeństwa na drodze poprzez wykrywanie możliwych kolizji.
  • System rozpoznaje inne pojazdy jadące z przodu, rowerzystów, pieszych i duże zwierzęta.
  • City Safety został stworzony z myślą o kierowcach jeżdżących po mieście, choć układy II generacji sprawdzają się także przy większych prędkościach.
  • Aby urządzenia systemu (kamera, radar) działały prawidłowo, przednia szyba samochodu musi być czysta.
  • City Safety ma ograniczenia związane z rozpoznawaniem nietypowych sylwetek pieszych i rowerzystów.
  • City Safety to przydatny system, który zmniejsza ryzyko stłuczek i potrąceń pieszych i rowerzystów.

Źródła:

  • https://www.volvocars.com/pl/support/manuals/v90/2016w46/wspomaganie-kierowcy/city-safety/city-safety
  • https://en.wikipedia.org/wiki/City_safety
  • https://www.youtube.com/watch?v=2W72q6r-nGg
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
15,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!