Downsizing silnika – mniejszy nie znaczy gorszy!

Z czym Ci się kojarzy jednolitrowy silnik? Czyżby z samochodem, którym co najwyżej można podjechać na zakupy do sklepu? Jeśli tak, to nie tędy droga! Producenci samochodów opracowują coraz wydajniejsze i mniejsze silniki, które do niedawna kojarzyły się tylko z malutkimi miejskimi autkami, a dziś sprawdzają się w większych modelach. Nie daj się jednak zwieść – downsizing dotyczy także dużych silników! Zastanówmy się, po co nam w ogóle to zmniejszanie!

Downsizing silnika – duży na mniejszy!

Samochód powinien mieć potężny silnik, który wytwarza setki koni mechanicznych i pali dużo, bardzo dużo paliwa… Takie postawienie sprawy jest coraz mniej aktualne! Czasy się zmieniły. Podejście do motoryzacji i ekologii również. Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz tych z tradycyjnymi silnikami o zmniejszonych rozmiarach, lecz podobnych, a nawet lepszych osiągach.

Przeczytaj też: Ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydy – czy musi być drogie?

Pochodzące z języka angielskiego słowo “downsizing” znaczy tyle, co zmniejszać, redukować. Używane jest zarówno w kontekście zatrudnienia, jak i motoryzacji, gdzie “engine downsizing” opisuje współczesny trend polegający na zmniejszaniu rozmiarów silników samochodów.

Downsizing silnika jest więc zastąpieniem silnika w nowszych wersjach samochodów innym o mniejszej pojemności, czasami z mniejszą ilością cylindrów, ale o podobnych lub lepszych osiągach, czyli wytwarzającego równie dużo koni mechanicznych.

Oznacza to, że z jednego litra paliwa wydajniejszy silnik potrafi wytworzyć więcej mocy, niż starsze konstrukcje. Trend ten dotyczy samochodów z różnych kategorii – zarówno popularnych aut miejskich i kompaktów, jak i modeli premium.

Zmniejszanie silnika – jak to działa?

Downsizing silnika to przede wszystkim zwiększanie efektywności jednostki napędowej. Taki proces jest możliwy dzięki rozwojowi technologicznemu i wprowadzaniu kolejnych rozwiązań, które “wyciskają” z jednego litra dużo więcej, niż starsze konstrukcje.

W jaki sposób inżynierowie usprawniają silniki? Ich wydajność rośnie dzięki:

  • zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii – wtłacza ona więcej tlenu do cylindrów silnika,
  • bezpośredni wtrysk paliwa,
  • rozwiązania zapobiegające wibracjom silnika – koła dwumasowe, tłumiki.

Powyższe rozwiązania sprawiają, że silniki benzynowe zbliżają się charakterystyką do silników wysokoprężnych. Co to oznacza? Pracują one dobrze przy bardzo niskich obrotach rzędy 1500-2000 obrotów na minutę – przekłada się to na ilość spalanego paliwa. Ważne jest jednak, że taki silnik ma dalej dużą wartość momentu obrotowego. 

Przykłady modeli i marek samochodów, których silniki przeszły proces downsizingu:

  • Ford Focus – wprowadzenie przez Forda w 2012 roku trzycylindrowego silnika EcoBoost o pojemności 1,0 litra zamiast 1,6-litrowego silnika o tej samej mocy 123 KM.
  • BMW – zastąpienie 3,0-litrowych silników o 6 cylindrach nowymi o pojemności 2,0 l i 4 cylindrach.
  • Renault – silnik R-Type o pojemności 1,6 l, który zastąpił jednostki 1,9-litrowe o podobnej mocy.
  • Peugeot 308 – silnik PureTech 1,2 l zastąpił silnik 1,6 l.

Jak widać downsizing dotyczy także marek sportowych i luksusowych, czego przykładem jest BMW. Podobne rozwiązanie wprowadziło Porsche zmieniając sześciocylindrowy silnik na 4-cylindrowy w modelach Boxster i Cayman. Po co jednak dokonuje się downsizingu? 

Zalety downsizingu silnika – co przemawia za tym trendem?

Od współczesnych samochodów wymaga się coraz więcej. Powinny być one nie tylko bezpieczne i wygodne, ale także ekologiczne oraz ekonomiczne. To właśnie downsizing wpływa na te dwa ostatnie aspekty.

Dzięki lepszej wydajności nowoczesne silniki spalają mniej paliwa, co przekłada się na mniejszą emisję spalin – jedną z przyczyn downsizingu są coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące spalania. Mimo to w przyszłości przepisy te będą tak restrykcyjne, że tylko samochody z silnikami hybrydowymi będą w stanie im sprostać.

Fizycznie mniejszy silnik, to także mniejszy ciężar pojazdu i więcej przestrzeni w komorze silnika. Pierwsza cecha również przyczynia się spadku spalania, natomiast druga pozwala na zwiększenie przestrzeni dla kierowcy i pasażerów w samochodzie.

Jeśli chodzi o ekonomię, to auta ze zmniejszonymi silnika pozwalają oszczędzić na zakupie paliwa, a także potencjalnie obniżyć cenę ubezpieczenia OC. Jak to możliwe? Firmy ubezpieczeniowe przy wyliczaniu składki zwracają uwagę na pojemność silnika – im jest ona większa, tym średnia cena polisy jest również wyższa.

Przykład

Różnica w cenie ubezpieczenia OC ze względu na pojemność silnika samochodu może wynieść nawet kilkaset złotych. Według statystyk porównywarki Mubi z lipca 2021 roku, właściciele aut o małolitrażowych jednostkach (poniżej 1,0 l) płacili składki w średniej wysokości 613 zł, podczas gdy właściciele pojazdów o ponad dwukrotnie bardziej pojemnych silnikach musieli wydać aż 901 zł.

Wady downsizingu silnika – co może pójść nie tak?

Nowoczesne zmniejszone silnika mają także swoich przeciwników. Po pierwsze zwraca się uwagę na wyższe temperatury, które pojawiają się w jednostce napędowej. Zjawisko to paradoksalnie powoduje, że silnik potrzebuje więcej paliwa, by kontrolować temperaturę i zapobiec przegrzaniu. Efektem jest większa emisja tlenku węgla.

Niektórzy zwracają także uwagę na większą zawodność silników po downsizingu niż tych klasycznych. Producenci jasno określają trwałość takich konstrukcji od 200 do 300 tys. km. Oczywiście w takim przypadku wszystko zależy od eksploatacji pojazdu. Jeśli kierowca przejeżdża rocznie 5 czy 10 tysięcy kilometrów, to taka żywotność w zupełności mu wystarczy.

Zmniejszanie silników krytykowane jest szczególnie w modelach sportowych i tych słynących z dobrych osiągów. Mały silnik, nawet jak ma podobną moc, nie wydaje charakterystycznego agresywnego brzmienia

Producentom samochodów, którzy montują w swoich modelach silniki po downsizingu, zarzuca się także, że wyliczenia dotyczące spalania i emisji spalin nie są do końca wiarygodne. Dlaczego? Testy, w których określa się zużycie paliwa, przeprowadzane są w laboratoriach, a nie w realnym użyciu na drodze. Przeciwnicy stawiają zarzuty, że dane na temat spalania i emisji spalin są zaniżone i nijak się mają do realnych rezultatów.

Mniejszy silnik – jak użytkować takie auto?

Downsizing silnika to nie tylko konstrukcja pod maską, którą nie musi interesować się kierowca, ale także zmiana sposobu jazdy. Po pierwsze mniejsze jednostki napędowe pracują dobrze przy bardzo niskich obrotach – 1500-2000 obr./min. Przekłada się na szybsze zmienianie biegów, choć należy pamiętać, by nie jeździć wyłącznie na tak niskich obrotach.

W przypadku nowoczesnych silników warto przestrzegać zaleceń producenta co do przeglądów jednostki napędowej i odpowiedniego serwisowania – należy sprawdzać i zmieniać olej regularnie. 

Nie powinno się także wchodzić na wysokie obroty, dopóki silnik odpowiednio się nie rozgrzeje, co w przypadku diesli może trwać nawet 15 min. Zimą ten czas może się wydłużyć, natomiast latem jest krótszy. Nie należy także zbyt często korzystać z systemu start/stop, który włącza i wyłącza silnik w celu redukcji emisji CO2.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o downsizing silnika samochodu

Czy downsizing to trend stały?

Wydaje się, że ta droga ma swoje ograniczenia i coraz bardziej restrykcyjne normy EURO sprawią, że tradycyjne silniki nie będą w stanie ich spełnić. Odpowiedzią wydają się samochody hybrydowe lub elektryczne.

Ile koni mechanicznych wytwarzają współczesne silniki z jednego litra paliwa?

Współcześnie zakłada się, że silnik powinien wytwarzać około 100 KM z jednego litra paliwa. Przykładowy silnik w Fordzie Focus EcoBoost o pojemności 1,0 l wytwarza aż 125 KM przy 6000 obr./min.

PODSUMOWANIE
  • Downsizing silnika ma na celu zmniejszenie pojemności silnika, czasami liczby cylindrów, przy zachowaniu osiągów jednostki.
  • Zmniejszone silniki wytwarzają tyle samo lub więcej koni mechanicznych z jednego litra paliwa niż ich starsi odpowiednicy.
  • W zmniejszonych silnikach stosuje się turbosprężarki i bezpośredni wtrysk paliwa.
  • Celem downsizingu jest ograniczenie zużycia paliwa oraz poziomu emisji spalin.
  • Mniejszy silnik w samochodzie pozwala na większe oszczędności na paliwie i zwiększa szanse na znalezienie tańszego ubezpieczenia OC.
  • Przeciwnicy downsizingu silników zwracają uwagę na mniejszą trwałość takich konstrukcji i nie do końca wiarygodne dane dotyczące spalania i emocji CO2.
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
25,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!