Downsizing silnika – mniejszy nie znaczy gorszy!
Z czym Ci się kojarzy jednolitrowy silnik? Czyżby z samochodem, którym co najwyżej można podjechać na zakupy do sklepu? Jeśli tak, to nie tędy droga! Producenci samochodów opracowują coraz wydajniejsze i mniejsze silniki, które do niedawna kojarzyły się tylko z malutkimi miejskimi autkami, a dziś sprawdzają się w większych modelach. Nie daj się jednak zwieść – downsizing dotyczy także dużych silników! Zastanówmy się, po co nam w ogóle to zmniejszanie!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest downsizing silnika?
- Jak wygląda downsizing w praktyce?
- Jakie są przykłady downsizingu silników?
- Dlaczego downsizing jest obecnie tak popularny?
- Jakie są plusy downsizingu?
- Czy downsizing ma jakieś wady?
- O czym powinien pamiętać kierowca samochodu ze zmniejszonym silnikiem?
- Ile kosztuje ubezpieczenie auta z małym silnikiem?
Downsizing – co to jest?
Samochód powinien mieć potężny silnik, który wytwarza setki koni mechanicznych i pali dużo, bardzo dużo paliwa… Takie postawienie sprawy jest coraz mniej aktualne! Czasy się zmieniły. Podejście do motoryzacji i ekologii również. Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz tych z tradycyjnymi silnikami o zmniejszonych rozmiarach, lecz podobnych, a nawet lepszych osiągach.
Przeczytaj też: Ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydy – czy musi być drogie?
Pochodzące z języka angielskiego słowo “downsizing” znaczy tyle, co zmniejszać, redukować. Używane jest zarówno w kontekście zatrudnienia, jak i motoryzacji, gdzie “engine downsizing” opisuje współczesny trend polegający na zmniejszaniu rozmiarów silników samochodów.
Downsizing silnika jest więc zastąpieniem silnika w nowszych wersjach samochodów innym o mniejszej pojemności, czasami z mniejszą liczbą cylindrów, ale o podobnych lub lepszych osiągach, czyli wytwarzającego równie dużo koni mechanicznych.
Oznacza to, że z jednego litra paliwa wydajniejszy silnik potrafi wytworzyć więcej mocy niż starsze konstrukcje. Trend ten dotyczy samochodów z różnych kategorii – zarówno popularnych aut miejskich i kompaktów, jak i modeli premium.
Zmniejszanie silnika – jak to działa?
Downsizing silnika to przede wszystkim zwiększanie efektywności jednostki napędowej. Taki proces jest możliwy dzięki rozwojowi technologicznemu i wprowadzaniu kolejnych rozwiązań, które “wyciskają” z jednego litra dużo więcej niż starsze konstrukcje.
W jaki sposób inżynierowie usprawniają silniki? Ich wydajność rośnie dzięki:
- zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii – wtłacza ona więcej tlenu do cylindrów silnika,
- bezpośredni wtrysk paliwa,
- rozwiązania zapobiegające wibracjom silnika – koła dwumasowe, tłumiki.
Powyższe rozwiązania sprawiają, że silniki benzynowe zbliżają się charakterystyką do silników wysokoprężnych. Co to oznacza? Pracują one dobrze przy bardzo niskich obrotach rzędu 1500-2000 obrotów na minutę – przekłada się to na ilość spalanego paliwa. Ważne jest jednak, że taki silnik ma dalej dużą wartość momentu obrotowego.
Przykładowe silniki tradycyjne i downsizingowe w modelach jednego producenta – mniejsza pojemność, podobna moc!
Przykłady modeli i marek samochodów, których silniki przeszły proces downsizingu:
- Ford Focus – wprowadzenie przez Forda w 2012 roku trzycylindrowego silnika EcoBoost o pojemności 1,0 litra zamiast 1,6-litrowego silnika o tej samej mocy 123 KM.
- BMW – zastąpienie 3,0-litrowych silników o 6 cylindrach nowymi o pojemności 2,0 l i 4 cylindrach.
- Renault – silnik R-Type o pojemności 1,6 l, który zastąpił jednostki 1,9-litrowe o podobnej mocy.
- Peugeot 308 – silnik PureTech 1,2 l zastąpił silnik 1,6 l.
- Audi A4 – silnik 2.5 TDI o pojemności 2,5 l i mocy 150 KM zastąpił 2.0 TDI o mocy 170 KM i pojemności 1968 cm³.
- Honda CR-V – zamiast silnika 2.2 i-DTEC (2199 cm³, moc 150 KM) montuje się silnik 1.6 i-DTEC (1597 cm³, moc 160 KM).
- Skoda Fabia – silnik 1.2 HTP zmieniono na 1.0 MPI o tej samej mocy 60 KM.
- VW Passat – silnik 2.8 l i mocy 193 KM w starszej wersji i silnik 2.0 TFSI o mocy 200 KM w nowej.
Jak widać, downsizing dotyczy także marek sportowych i luksusowych, czego przykładem jest BMW. Podobne rozwiązanie wprowadziło Porsche, zmieniając sześciocylindrowy silnik na 4-cylindrowy w modelach Boxster i Cayman. Po co jednak dokonuje się downsizingu?
Zmniejszanie silników – dlaczego downsizing jest obecnie tak popularny?
Przyczyny popularności downsizingu powinniśmy szukać przede wszystkim w coraz bardziej restrykcyjnych normach emisji spalin. Mniejsze silniki wytwarzają mniej zanieczyszczeń, co pozwala im spełniać restrykcyjne wymagania. Czy to jedyny powód?
Kolejnym są oczywiście pieniądze. Jeśli mały silnik pali mniej, a dodatkowo daje równie dużą moc lub nawet większą, to jego właściciel oszczędza pieniądze na eksploatacji samochodu, co jest z pewnością ważne dla wielu osób w czasach, gdy paliwo jest coraz droższe.
Zalety downsizingu silnika – co przemawia za tym trendem?
Od współczesnych samochodów wymaga się coraz więcej. Powinny być one nie tylko bezpieczne i wygodne, ale także ekologiczne oraz ekonomiczne. To właśnie downsizing wpływa na te dwa ostatnie aspekty.
Dzięki lepszej wydajności nowoczesne silniki spalają mniej paliwa, co przekłada się na mniejszą emisję spalin – jedną z przyczyn downsizingu są coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące spalania. Mimo to w przyszłości przepisy te będą tak restrykcyjne, że tylko samochody z silnikami hybrydowymi będą w stanie im sprostać.
Fizycznie mniejszy silnik to także mniejszy ciężar pojazdu i więcej przestrzeni w komorze silnika. Pierwsza cecha również przyczynia się spadku spalania, natomiast druga pozwala na zwiększenie przestrzeni dla kierowcy i pasażerów w samochodzie.
Jeśli chodzi o ekonomię, to auta ze zmniejszonymi silnika pozwalają oszczędzić na zakupie paliwa, a także potencjalnie obniżyć cenę ubezpieczenia OC. Jak to możliwe? Firmy ubezpieczeniowe przy wyliczaniu składki zwracają uwagę na pojemność silnika – im jest ona większa, tym średnia cena polisy jest również wyższa.
Różnica w cenie ubezpieczenia OC ze względu na pojemność silnika samochodu może wynieść nawet kilkaset złotych. Według statystyk porównywarki Mubi z lipca 2024 roku, właściciele aut o małolitrażowych jednostkach (poniżej 1,0 l) płacili składki w średniej wysokości 649 zł, podczas gdy właściciele pojazdów o ponad dwukrotnie bardziej pojemnych silnikach musieli wydać średnio aż 923 zł.
Wady downsizingu silnika – co może pójść nie tak?
Nowoczesne zmniejszone silnika mają także swoich przeciwników. Po pierwsze, zwraca się uwagę na wyższe temperatury, które pojawiają się w jednostce napędowej. Zjawisko to paradoksalnie powoduje, że silnik potrzebuje więcej paliwa, by kontrolować temperaturę i zapobiec przegrzaniu. Efektem jest większa emisja tlenku węgla.
Niektórzy zwracają także uwagę na większą zawodność silników po downsizingu niż tych klasycznych. Producenci jasno określają trwałość takich konstrukcji od 200 do 300 tys. km. Oczywiście w takim przypadku wszystko zależy od eksploatacji pojazdu. Jeśli kierowca przejeżdża rocznie 5 czy 10 tysięcy kilometrów, to taka żywotność w zupełności mu wystarczy.
Zmniejszanie silników krytykowane jest szczególnie w modelach sportowych i tych słynących z dobrych osiągów. Mały silnik, nawet jak ma podobną moc, nie wydaje charakterystycznego agresywnego brzmienia.
Producentom samochodów, którzy montują w swoich modelach silniki po downsizingu, zarzuca się także, że wyliczenia dotyczące spalania i emisji spalin nie są do końca wiarygodne. Dlaczego? Testy, w których określa się zużycie paliwa, przeprowadzane są w laboratoriach, a nie w realnym użyciu na drodze. Przeciwnicy stawiają zarzuty, że dane na temat spalania i emisji spalin są zaniżone i nijak się mają do realnych rezultatów.
Mniejszy silnik – jak użytkować takie auto?
Downsizing silnika to nie tylko konstrukcja pod maską, którą nie musi interesować się kierowca, ale także zmiana sposobu jazdy. Po pierwsze, mniejsze jednostki napędowe pracują dobrze przy bardzo niskich obrotach – 1500-2000 obr./min. Przekłada się to na szybsze zmienianie biegów, choć należy pamiętać, by nie jeździć wyłącznie na tak niskich obrotach.
W przypadku nowoczesnych silników warto przestrzegać zaleceń producenta co do przeglądów jednostki napędowej i odpowiedniego serwisowania – należy sprawdzać i zmieniać olej regularnie.
Nie powinno się także wchodzić na wysokie obroty, dopóki silnik odpowiednio się nie rozgrzeje, co w przypadku diesli może trwać nawet 15 min. Zimą ten czas może się wydłużyć, natomiast latem jest krótszy. Nie należy także zbyt często korzystać z systemu start/stop, który włącza i wyłącza silnik w celu redukcji emisji CO2.
Ubezpieczenie OC a pojemność silnika – jak zmienia się cena?
Na koniec sprawdźmy jeszcze, jak zmieniają się ceny ubezpieczenia OC w zależności od pojemności silnika. Do kalkulacji wykonanej na mubi.pl wykorzystaliśmy dane 36-letniego kierowcy z Ostrowa Wielkopolskiego, który ma prawo jazdy od 15 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody. Każdy z ubezpieczanych pojazdów został wyprodukowany w 2020 roku.
Samochód | Pojemność silnika | Ubezpieczyciel | Najtańsze OC |
---|---|---|---|
Nissan Juke 1.6 DIG-T Nismo RS 4WD Xtronic 214 KM | 1618 cm3 | mtu24.pl | 392 zł |
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech Origins 83 KM | 1199 cm3 | mtu24.pl | 420 zł |
Dacia Sandero 1.0 SCe Access 73 KM | 998 cm3 | mtu24.pl | 432 zł |
Hyundai i30 2.0 T-GDI GPF N 250 KM | 1998 cm3 | mtu24.pl | 436 zł |
Skoda Octavia 1.5 TSI ACT Active 150 KM | 1498 cm3 | mtu24.pl | 450 zł |
Ford Mustang 2.3 EcoBoost 289 KM | 2261 cm3 | mtu24.pl | 457 zł |
Opel Astra V 1.4 T 2020 S&S 145 KM | 1342 cm3 | mtu24.pl | 492 zł |
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Active 98 KM | 1798 cm3 | mtu24.pl | 523 zł |
Mercedes-Benz AMG GT 43 367 KM | 2999 cm3 | mtu24.pl | 538 zł |
BMW Seria 5 M550i xDrive 530 KM | 4395 cm3 | mtu24.pl | 604 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o downsizing silnika samochodu
Wydaje się, że ta droga ma swoje ograniczenia i coraz bardziej restrykcyjne normy EURO sprawią, że tradycyjne silniki nie będą w stanie ich spełnić. Odpowiedzią wydają się samochody hybrydowe lub elektryczne.
Współcześnie zakłada się, że silnik powinien wytwarzać około 100 KM z jednego litra paliwa. Przykładowy silnik w Fordzie Focus EcoBoost o pojemności 1,0 l wytwarza aż 125 KM przy 6000 obr./min.
- Downsizing silnika ma na celu zmniejszenie pojemności silnika, czasami też liczby cylindrów, przy zachowaniu osiągów jednostki.
- Zmniejszone silniki wytwarzają tyle samo lub więcej koni mechanicznych z jednego litra paliwa niż ich starsi odpowiednicy.
- W zmniejszonych silnikach stosuje się turbosprężarki i bezpośredni wtrysk paliwa.
- Celem downsizingu jest ograniczenie zużycia paliwa oraz poziomu emisji spalin.
- Mniejszy silnik w samochodzie pozwala na większe oszczędności na paliwie i zwiększa szanse na znalezienie tańszego ubezpieczenia OC.
- Przeciwnicy downsizingu silników zwracają uwagę na mniejszą trwałość takich konstrukcji i nie do końca wiarygodne dane dotyczące spalania i emisji CO2.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji