Drgania kierownicy przy hamowaniu – jakie mogą być przyczyny?

Najczęściej dostrzegamy awarię samochodu podczas jego użytkowania. Nagle auto zaczyna zachowywać się nie inaczej, niż byliśmy do tego przyzwyczajenie, pojawiają się dziwne dźwięki czy zapalają się kontrolki żółte lub czerwone na tablicy rozdzielczej. Jednym z takich problemów są drgania kierownicy przy hamowaniu. Co może być ich przyczyną? Czy to groźna usterka? Zajmijmy się tym tematem!

Silnik Diesel

Przyczyny drgania kierownicy przy hamowaniu – najpierw zwróć uwagę na tarcze hamulcowe

Drgania kierownicy mogą pojawić się zarówno podczas jazdy, hamowania, jak i postoju z włączonym silnikiem. To właśnie moment, w którym występują te niedogodności, pozwala na wstępne określenie, jakie mogą być ich przyczyny.

W przypadku pojawienia się wibracji kierownicy podczas jazdy – szczególnie przy większych prędkościach – problemem są najprawdopodobniej koła, a dokładniej ich złe wyważenie, uszkodzenie opony lub wykrzywienie obręczy.

Z kolei wibracje i drganie kierownicy, a także całego przodu samochodu podczas zatrzymania z włączonym silnikiem (na przykład na światłach) może zwiastować problem z silnikiem – na przykład uszkodzenie poduszek silnika (w takiej sytuacji drgania pojawiają się od czasu do czasu, a nie przy każdym postoju).

Natomiast wibracje kierownicy przy hamowaniu zazwyczaj związane są z układem hamulcowym – wydaje się to oczywiste i logiczne. Najczęściej w takiej sytuacji problem leży po stronie tarcz hamulcowych, które mogą być na przykład uszkodzone lub źle założone.

Jaki jest główny powód drgań kierownicy związanych z układem hamulcowym? To czynnik ludzki, a mianowicie błąd przy montażu tarczy hamulcowych. Wystarczy, że powierzchnia piasty będzie brudna. Skutkiem takiego niedopatrzenia będzie nierównomierne zużywanie się przylegającej tarczy – powstaną nierówności, które przy hamowaniu wytworzą drgania.

Tarcza hamulcowa może zostać także niewyrównana przy montażu lub zamocowana na odkształconej piaście. Błędem jest także zbyt mocne przykręcenie śrub koła, co może przyczynić się do wibracji kierownicy przy hamowaniu.

Oczywiście drgania kierownicy podczas hamowania mogą wynikać także z uszkodzenia innych elementu w układzie hamulcowym – na przykład zacisku klocków hamulcowych lub prowadnic zacisku hamulcowego.

Nie można także wykluczyć nieprawidłowości w układzie zawieszenia czy problemów z samymi kołami. Dlatego w przypadku wyczucia drgań kierownicy podczas hamowania należy udać się do mechanika, który przyjrzy się usterce.

Podsumowując, drgania kierownicy podczas hamowania mogą być spowodowane:

  • nierównomiernym zużyciem tarcz hamulcowych,
  • skrzywieniem tarcz hamulcowych,
  • korozją elementów układu hamulcowego,
  • złym założeniem kół,
  • różnym ciśnieniem powietrza w kołach,
  • nieprawidłowym wyważeniem kół,
  • uszkodzeniem wahacza przedniego,
  • uszkodzeniem amortyzatorów.

To przykładowe przyczyny drgania kierownicy podczas hamowania. Należy jednak podkreślić, że część z nich będzie odczuwalna także podczas jazdy, a nie tylko po wciśnięciu pedału hamowania.

Drgania na kierownicy przy hamowaniu – konsekwencje

Jeśli podczas jazdy kierowca wyczuje, usłyszy czy zostanie poinformowany za pomocą kontrolek na tablicy rozdzielczej, że z samochodem dzieje się coś nie tak, to nie powinien ignorować problemu. Oczywiście w wielu przypadkach nie oznacza to, że trzeba od razu zatrzymać się i natychmiast zjechać do warsztatu. Jednak jazda niesprawnym samochodem zawsze stanowi zagrożenie. A jak jest w przypadku drgań na kierownicy przy hamowaniu?

Jak pisaliśmy wcześniej, częstą przyczyną drgań kierownicy podczas hamowania są problemy z układem hamulcowym. Najprawdopodobniej nikogo nie trzeba przekonywać, że jego awaria stanowi poważne zagrożenie dla kierowcy, pasażerów, a także innych uczestników ruchu.

Ekspert Mubi radzi:

Assistance to ubezpieczenie, które jest wsparciem dla kierowcy w przypadku awarii samochodu podczas podróży. W ramach ochrony ubezpieczony może liczyć na holowanie pojazdu, wymianę koła, naprawę na miejscu w razie możliwości, samochód zastępczy czy transport. Zakres świadczeń zależy od wyboru wariantu assistance. Przed wyborem ubezpieczenia warto zapoznać się z jego warunkami w OWU.

Zwraca się także uwagę, że jeśli drgania na kierownicy wynikają ze złego zamontowania tarcz hamulcowych, to mogą one doprowadzić do ich zniszczenia lub innych elementów układu hamulcowego. W końcu jazda niesprawnym samochodem nie rozwiązuje problemu, a zazwyczaj go powiększa i może doprowadzić do naprawdę poważnej awarii, której naprawa może być bardzo kosztowna. 

Drgania podczas hamowania – jak je wyeliminować?

Najprostszym rozwiązaniem w przypadku stwierdzenia drgań na kierownicy przy hamowaniu jest udanie się do warsztatu samochodowego. Po opisaniu problemu doświadczony mechanik szybko zlokalizuje usterkę i ją naprawi.

Jeśli drgania wynikają z odkształcenia tarczy hamulcowej, które nie mieszczą się w dopuszczalnym zakresie, to trzeba będzie ją wymienić, ponieważ wada taka wpływa na skuteczność hamowania. Podobnie będzie w przypadku uszkodzenia klocków hamulcowych.

Cena takiej usługi zależy oczywiście od modelu samochodu, wyboru tarczy i klocków, ale realnie należy liczyć się z wydatkiem co najmniej kilkuset złotych za wymianę części na obu przednich kołach. W końcu można kupić tarczę za około 100 zł lub taką za tysiące złotych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o drgania kierownicy przy hamowaniu

Co może być przyczyną drgania kierownicy przy hamowaniu?
Czy drgania kierownicy przy hamowaniu mogą być niebezpieczne?
Ile kosztuje wymiana tarcz hamulcowych?
PODSUMOWANIE
  • Drgania kierownicy mogą występować podczas jazdy, hamowania i postoju.
  • Drgania na kierownicy podczas hamowania często spowodowane są przez problemy w układzie hamulcowym.
  • Problem ten może wynikać między innymi ze złego montażu tarczy hamulcowej lub jej uszkodzeniem.
  • Drgania kierownicy mogą być także spowodowane złym założeniem kół, ich wyważeniem, uszkodzeniem wahaczy czy amortyzatorów.
  • W przypadku stwierdzenia drgań na kierownicy zaleca się jak najszybsze usunięcie usterki.
  • Uszkodzony układ hamulcowy (np. tarcze hamulcowe) stwarza niebezpieczeństwo na drodze.
  • Koszt wymiany tarcz hamulcowych zależy od modelu samochodu i wyboru podzespołu – minimum trzeba zapłacić kilkaset złotych.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC