Jak działają dynamiczne światła doświetlające zakręty?

Doświetlanie zakrętów przydaje się na krętych drogach nie tylko w górach. System wykorzystuje mechanizm skrętnych reflektorów głównych albo włącza dodatkowe światła. Sprawdź, na czym opiera się to rozwiązanie i czy warto je posiadać w aucie!

reflektory adaptacyjne

Dynamiczne doświetlanie zakrętów – na czym polega?

Światła w samochodzie świecą przeważnie w jednym, ustalonym kierunku. Auto w trasie porusza się głównie do przodu, ale przecież nie jedzie tylko na wprost. Oprócz długich, prostych odcinków jest też mnóstwo zakrętów. W ich gąszczu można się zgubić, a zwłaszcza po zmroku, kiedy droga nie jest oświetlona. Jak pokonać górską serpentynę i nie przepaść w nocnym mroku?

Konstruktorzy aut, zdaje się, wpadli na to problematyczne zagadnienie już jakiś czas temu temu. Dzięki ich wysiłkom powstały samochody wyposażone w skrętne reflektory z funkcją doświetlania w zakrętach.

Dynamiczne doświetlanie zakrętów – co to jest?

Za doświetlenie podczas jazdy w zakrętach odpowiada adaptacyjne oświetlenie przednie (ang. Adaptive Front/Forward Lighting – w skrócie: AFL). Ta technika oświetlenia znana jest również pod nazwą Adaptive Front Lighting System (AFS). Przeważnie jest realizowana przez dynamiczne światła (ksenonowe lub ledowe), które zapewniają nawet o 70-90% lepsze oświetlenie przy ostrym skręcie. Technologia ta pozwala na zmianę położenia przesłony i skierowanie słupa światła w inną stronę.

Jak przebiega doświetlanie w zakrętach?

Oświetlenie sprzęgnięte z układem kierowniczym działa na różnych zasadach. W zależności od konstrukcji mechanizm wykorzystuje:

  • dodatkowe źródła światła (statyczne doświetlanie zakrętów),

To proste rozwiązanie korzysta z tego, co jest zamontowane w pojeździe. Polega na użyciu obecnych w aucie świateł (np. przeciwmgielnych) jako dodatkowego oświetlenia podczas skrętu kół. Przed dojazdem do wierzchołka łuku włącza się lampa świateł przeciwmgielnych po wewnętrznej stronie, doświetlając wejście w zakręt oraz dalszy jego przebieg. Funkcja ta przydaje się zwłaszcza w górach podczas pokonywania ostrych zakrętów, które mają nawet po 180 stopni.

  • skrętne reflektory główne (dynamiczne doświetlanie zakrętów),

Składają się na nie światła mijania/drogowe, które podążają za ruchem kierownicy. Zgodnie ze skrętem kół, reflektory wychylają się ze swojego położenia pierwotnego. Wewnętrzne źródło światła może sięgać bardziej w głąb zakrętu niż zewnętrzne.

Jak są zrobione światła doświetlające zakręty?

Jak wygląda doświetlanie zakrętu przez reflektory skrętne? Przyjrzyjmy się, jak jest realizowane w poszczególnych etapach pokonywania zakrętu przez konkretne typy świateł adaptacyjnych.

  • Skrętne reflektory ksenonowe/biksenonowe

Volkswagen w swoich pojazdach wykorzystuje biksenony z ruchomymi elementami. Wykonują one ten sam ruch, co kierownica. Światło wewnętrzne w zakręcie odchyla się nawet o 15 stopni, natomiast reflektor zewnętrzny wykonuje połowę tego obrotu (7,5 stopnia). Przedtem używane były do tego ksenony, które z czasem wypalają się, co można poznać po zmianie barwy i wymagają wymiany.

Dynamiczne doświetlanie zakrętów wspiera także system statyczny wykorzystujący np. światła przeciwmgielne. To rozwiązanie łączy zaawansowane technologie z prostymi działaniami – stosowane jest w samochodach koncernu Grupy Volkswagen, ale występuje także u innych producentów.

  • Dynamiczne reflektory ledowe

Żarówki LED w odróżnieniu od innych nie podlegają wymianie. Służą przez cały okres użytkowania. Jest to stosunkowo nowa i trwała technologia, która gwarantuje najwyższy stopień kontroli wiązki świetlnej. System ledowy może automatycznie zarządzać pojedynczymi diodami, aby dopasować źródło światła do aktualnych potrzeb.

Na czym opiera się dynamiczne oświetlenie w zakrętach?

Światła doświetlające zakręty zbierają dane z licznych czujników rozmieszczonych w różnych częściach pojazdu. Pozwala to na jak największe dopasowanie do panujących warunków oraz najlepsze efekty.

 System tworzą takie elementy, jak np.:

  • czujnik kąta skrętu kierownicy,
  • czujnik prędkości,
  • czujnik cofania,
  • czujnik przyspieszenia,
  • czujnik żyroskopowy,
  • czujnik deszczu,
  • wbudowana nawigacja samochodowa,
  • przednia kamera samochodowa.
CIEKAWOSTKA

Reflektory główne tego typu dopasowują kształt wiązki światła do przebiegu trasy. Mogą przy tym wspierać się danymi z innych systemów (np. z nawigacji lub lidaru) o przebiegu drogi, aby zawczasu przygotować zmianę kierunku świecenia i w odpowiednim momencie ją wprowadzić.

Światła doświetlające zakręty – gdzie się przydają?

Reflektorów z funkcją dynamicznego doświetlania w zakrętach używa się głównie poza miastem. W dużej aglomeracji mogą się również przydać, aby skręcić w ciasną uliczkę. Zobaczmy, w jakich sytuacjach wykorzystuje się inteligentne oświetlenie samochodowe.

  • W mieście

Dynamiczne oświetlenie przydaje się również w ruchu miejskim, np. podczas manewrów parkingowych. Wiązka świetlna podąża za ruchami kierownicą do osiągnięcia pewnej prędkości. Do szybkości 50 km/h może pracować w bardzo szerokim zakresie, oświetlając także pobocze.

  • Poza miastem

Na drogach podmiejskich wiązka światła się zawęża, kierując światło dalej i bardziej precyzyjnie. Umożliwia to oświetlenie zakrętów (powyżej prędkości 50 km/h) oraz przejazdu przez górskie serpentyny po zmroku.

  • Na autostradzie

System skrętnych reflektorów może działać również na drogach szybkiego ruchu. Wjazd na ekspresówkę czy autostradę lub zjazd z tej drogi może wymagać takiego skrętu kół, przy którym przyda się doświetlenie.

Światła z doświetlaniem w zakrętach – gdzie występują?

Pierwsze reflektory adaptacyjne pojawiły się w Lexusie LS 400 w 2012 roku. System dynamicznego oświetlenia drogowego (ang. Adaptive High-beam System) opracował koncern Toyota. Jego twórcom przyświecał cel nie tylko poprawy widoczności dla kierowcy, ale również wyższy poziom bezpieczeństwa innych uczestników ruchu, zwłaszcza niechronionych. Doświetlenie w zakręcie umożliwia pewniejsze wejście i wyjście, a także dostrzeżenie przeszkody zawczasu.

Dynamiczne doświetlanie zakrętów dostępne jest w niemal wszystkich współcześnie wytwarzanych samochodach. Od 12 lat kolejni producenci wyposażają w nie swoje pojazdy. Wynika to z prostej przyczyny. Obecnie na rynku pierwotnym występują modele reflektorów, które dysponują żarnikami ksenonowymi/biksenonowymi lub LED-owymi. Te przeważnie od razu są wyposażone w sterowanie wiązką światła.

Adaptacyjne reflektory z funkcją doświetlania zakrętów dostaniesz nawet w kilkuletnich modelach szczególnie poszukiwanych na rynku wtórnym, jak np. (w nawiasie podana jest nazwa handlowa rozwiązania):

  • Opel Insignia (matrycowe światła IntelliLux LED),
  • Volkswagen Passat (reflektory LED Top),
  • Skoda Superb (biksenonowe reflektory przednie z funkcją adaptacji świateł AFS, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED).

Ile kosztuje ubezpieczenie auta z reflektorami doświetlającymi zakręty?

Czy wyposażenie samochodu w reflektory adaptacyjne doświetlające zakręty wpływa na wysokość składki? Sprawdźmy to na konkretnym przykładzie wyżej wymienionych aut. Każde auto to model w nadwoziu kombi z podstawowym silnikiem Diesla.

Ich właścicielką będzie 37-letnia Monika, mężatka i matka dwojga dzieci (najstarsze urodzone w 2019 roku). Mieszka w Mielcu (woj. podkarpackie) w domu jednorodzinnym z garażem. Prawo jazdy ma od 19 lat, auta obejmuje ochroną OC i AC od ponad dekady i nigdy nie miała szkody z tytułu tych polis. Ile zapłaci za ubezpieczenie 4-letniego auta z przebiegiem 40 tys. km?

Towarzystwo ubezpieczeniowe
(zakres ochrony)
Opel Insignia 1.5 CDTI
(122 KM)
Volkswagen Passat 2.0
TDI (150 KM)
Skoda Superb 2.0 TDI
(150 KM)
UNIQA
(OC, NNW, Assistance)
406 zł 409 zł430 zł
LINK4
(OC, Assistance)
429 zł 415 zł 431 zł
Trasti
(OC)
430 zł 448 zł 448 zł
mtu24.pl
(OC)
502 zł 490 zł 449 zł
Beesafe
(OC)
675 zł 790 zł 801 zł
Wiener
(OC, Assistance)
767 zł 831 zł 910 zł
Źródło: kalkulator OC i AC Mubi (13.05.2024).

Wysokość składki w zestawieniu jest bardzo podobna w przypadku wybranych modeli. Są to auta tej samej klasy z silnikami na olej napędowy. Najtaniej wychodzi ubezpieczenie Opla, gdyż jego silnik jest o 0,5 l mniejszy. Na kolejnym miejscu rankingu uplasował Volkswagen Passat, którego najniższa cena jest tylko o 3 zł wyższa od Insigni. Najdrożej wychodzi polisa na Skodę Superb, która ma ten sam silnik co niemieckie kombi, ale w propozycji mtu24.pl jest o 41 zł tańsza od bliźniaka z koncernu, a 53 zł dzielą ją od oferty na konkurencyjnego Opla.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o dynamiczne światła doświetlające zakręty

Czemu służy dynamiczne doświetlanie zakrętów?
Czym różnią się światła doświetlające zakręty od standardowych?
Ile kosztują adaptacyjne światła z funkcją doświetlania zakrętów?
PODSUMOWANIE
  • Dynamiczne światła doświetlające zakręty działają na tej zasadzie, że wiązka światła skierowana jest w tę samą stronę, co skręcone koła auta. Zapewnia kierowcy lepszą widoczność tego, co czeka go za ostrym skosem.
  • Reflektory z funkcją doświetlania w zakrętach są statyczne, dynamiczne lub łączone (statyczno-dynamiczne). Wykorzystują halogeny przeciwmgielne, ksenonowe/biksenonowe żarniki lub ledowe reflektory główne.
  • Adaptacyjne światła ze skrętnymi lampami oferują najwyższy komfort podróży poza miastem po zmroku. Przydają się szczególnie w górach, gdzie strome podjazdy i zjazdy usiane są ostrymi wierzchołkami zakrętów.
  • Inteligentne oświetlenie ledowe możesz dostać za dopłatą w niemal każdym obecnie produkowanym aucie. Wymaga dopłaty ok. 5 tys. zł, wyboru pakietu obejmującego AFL/AFS lub wyższego standardu wyposażenia.
  • Skrętne reflektory drogowe nie zwiększają ceny ubezpieczenia. Ta technologia umożliwiająca skierowanie wiązki światła w stronę zakrętu zwiększa bezpieczeństwo kierowcy oraz podróżnych. Niższe ryzyko oznacza niższe stawki polisy OC/AC!
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC