Homologacja butli LPG – ile kosztuje i kiedy trzeba ją wykonać?

Wielu kierowców decyduje się na butle LPG, by obniżyć koszty paliwa. I na pewno ma to sens. Z instalacją butli gazowej wiąże się jednak pewien istotny obowiązek – należy pamiętać o przedłużeniu jej legalizacji. Jak, gdzie i kiedy należy to zrobić?

homologacja butli LPG

Homologacja – co to takiego?

Obszernie o tym, czym jest homologacja w przypadku samochodów i nie tylko, pisaliśmy w artykule: Homologacja samochodu – co to jest? Przypomnijmy jednak definicję, którą znaleźć można między innymi na oficjalnej stronie internetowej Instytutu Transportu Samochodowego:

Homologacja to proces, w wyniku którego nowy typ pojazdu zostaje dopuszczony do ruchu. Władza homologacyjna na podstawie pozytywnych wyników badań uprawnionej jednostki technicznej, wydaje świadectwo homologacji typu pojazdu, uprawniające do jego rejestracji. Świadectwo to jest potwierdzeniem spełnienia wymagań technicznych określonych w odpowiednich aktach prawnych.

Instytut Transportu Samochodowego

Zgodnie z powyższym zapisem, wszystkie pojazdy i podzespoły, które posiadają homologację, mogą zostać dopuszczone do ruchu kołowego pod warunkiem, że spełnią określone przez ustawodawcę wymogi techniczne i prawne. O ile jednak samochody nie posiadają czasowej homologacji, o tyle wspomniane we wstępie butle LPG już tak. Za cały proces nadawania homologacji w Polsce odpowiada Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Możesz spotkać się też ze skrótem TDT. 

Butla LPG na 10 czy 20 lat?

Okres ważności nowych butli LPG wynosi 10 lat i po tym czasie należy je wymienić lub przedłużyć ich legalizację. Dlaczego w ogóle mamy wybór? Maksymalny czas eksploatacji butli LPG wynosi 20 lat liczonych od dnia produkcji. Widać zatem jak na dłoni, że po pierwszej dekadzie nie ma konieczności wymiany butli – można po prostu dokonać powtórnej homologacji, czyli, na chłopski rozum, przedłużenia jej ważności.

Jeśli chciałbyś zacząć się zastanawiać, czy ponowna homologacja butli LPG to na pewno dobry pomysł z punktu widzenia bezpieczeństwa, pragniemy Cię uspokoić. Każdorazowo zbiornik sprawdzany jest bardzo dokładnie przez aparaturę kontrolno-pomiarową (badanie powłoki zewnętrznej i rewizja wewnętrzna) oraz poddawany jest próbie ciśnieniowej, która ma za zadanie sprawdzić wytrzymałość butli. Cała procedura jest na tyle precyzyjna, że możesz spać spokojnie. 

W tym miejscu pozwolimy sobie jednak przypomnieć, że najlepiej śpi się, mając wykupione ubezpieczenie AC. Wówczas zły los nam niestraszny. Sprawdź na mubi.pl, które towarzystwa ubezpieczeniowe oferują najtańsze AC.

Homologacja butli LPG – kiedy jest konieczna?

Jednak to nie wszystkie sytuacje, w których prawo wymusza na nas przeprowadzenie homologacji butli LPG (w tekście będziemy używać słów homologacja i legalizacja zamiennie). Poniżej wymieniamy wszystkie takie przypadki:

  1. Po upłynięciu przewidzianego przepisami okresu eksploatacji butli LPG, czyli 10 lat.
  2. Po sprowadzeniu z zagranicy używanego samochodu, który ma zamontowaną butlę LPG. Taki pojazd, a precyzyjniej – jego butla LPG – nie posiada homologacji TDT, zatem nie może uczestniczyć w ruchu drogowym.
  3. Przy montażu nowego zbiornika butli LPG w Twoim pojeździe.
  4. W sytuacji, w której Twój pojazd brał udział w wypadku skutkującym okresowym odebraniem dowodu rejestracyjnego. Pamiętaj jednak, że dobrą praktyką po każdej stłuczce, niezależnie od czasowej utraty dowodu rejestracyjnego, jest wykonanie przeglądu instalacji LPG.

Homologacja butli LPG – gdzie i jak wykonać?

Nie każdy zakład montażowy posiada uprawnienia, dzięki którym może przedłużyć homologację butli LPG. Wspominaliśmy już, że instytucją, która odpowiada za cały proces nadawania homologacji, jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego i właśnie ten organ nadaje uprawnienia do legalizacji instalacji LPG. 

Jeśli nie jesteś pewien, czy dany punkt może wykonać homologację legalnie, zawsze możesz zajrzeć na oficjalną stronę Transportowego Dozoru Technicznego, na której znajdziesz listę autoryzowanych placówek.

Przykład

Robert kupił używany samochód z instalacją LPG, która była homologowana 9 lat temu. Sprzedawca go o tym poinformował, przypominając, że za rok trzeba będzie dokonać ponownej homologacji. Robert zapomniał jednak o tym fakcie i po upływie 12 miesięcy jeździł autem, jakby nigdy nic, aż do czasu obowiązkowego przeglądu. Podczas niego diagnosta stwierdził brak homologacji i na tej podstawie wydał decyzję o negatywnym wyniku przeglądu. Robert chciał załatwić sprawę na miejscu, więc spytał diagnosty, czy ten nie może legalizować butli, ale niestety, stacje kontroli pojazdów nie mają takich uprawnień. Aby uzyskać ważny przegląd, Robert musi więc najpierw znaleźć odpowiedni punkt i legalizować butlę.

Czy dany punkt może odmówić Ci wykonania homologacji? Nie, o ile spełniasz wszystkie wymogi formalne, czyli Twoja butla LPG ma dobry stan techniczny oraz posiada tabliczkę znamionową, na której obsługa techniczna zakładu montażowego znajdzie takie czytelnie naniesione informacje:

  • dane producenta,
  • numer seryjny,
  • numer homologacji 67R (numer nadawany wszystkim butlom LPG produkowanym w Polsce),
  • ciśnienie próby,
  • stopień napełnienia,
  • datę produkcji zbiornika i, opcjonalnie, datę zakończenia jego użytku (choć i tak wiemy, że butla może być eksploatowana nie dłużej niż 20 lat).

Stawiamy dolary przeciwko orzechom, że z tabliczką znamionową nie będzie żadnego problemu. Dane na tabliczce muszą być po prostu czytelne. Takowy może się jednak pojawić, kiedy dojdzie do oceny stanu technicznego butli i ocena ta wykaże wgniecenia lub korozję na powierzchni zbiornika. Automatycznie eliminujące jest również oznaczenie K.E. naniesione na tabliczce znamionowej, co oznacza po prostu koniec eksploatacji, ale zakładamy, że byłbyś świadomy takiej sytuacji. Niedopuszczalny jest również brak wzmianki o instalacji butli LPG w dokumentach Twojego pojazdu. 

Homologacja butli LPG – jak przebiega?

Wiemy już, że homologację butli LPG otrzymamy tylko w wybranych miejscach. Jeśli już trafimy do odpowiedniego diagnosty, to jego zadanie będzie polegać na sprawdzeniu stanu technicznego zbiornika na gaz w pojeździe. Podczas badania zwraca on uwagę na:

  • grubość i stan powłoki zewnętrznej butli;
  • stan ścianek, połączeń oraz osprzętu zabezpieczającego i ciśnieniowego (rewizja wewnętrzna);
  • wytrzymałość ciśnieniową zbiornika (hydrauliczna próba ciśnieniowa),
  • tabliczkę znamionową i jej stan.

Jeśli zbiornik na gaz będzie sprawny i prawidłowo oznaczony, to bez problemu otrzymamy homologację.

Homologacja butli LPG – czy to się opłaca i ile kosztuje?

W skrócie: tak. Nawet bardzo, o ile stoimy w ogóle przed wyborem, czy butlę wymieniać, czy może przedłużyć jej homologację. Zakup nowej butli to wydatek rzędu 400-600 złotych, natomiast homologacja butli LPG kosztuje w granicach 200-250 złotych. 

Oczywiście może się wydarzyć sytuacja, w której butla nie przejdzie badania i w związku z tym, by móc po prostu dalej jeździć, poniesiesz koszty samego badania oraz koszty instalacji nowej butli, ale to raczej nieczęste przypadki i dotyczą butli, co do których istnieje podejrzenie złego stanu technicznego. Ale nawet wówczas ciężko mówić o poniesionych stratach – w końcu bezpieczeństwa nie da się wycenić, prawda?

Homologacja butli – kiedy nie przejdzie badania?

Butla gazowa w niektórych sytuacjach może nie nadawać się do eksploatacji przez kolejne lata. Podczas badania diagnosta może nie dopuścić butli LPG do dalszego użytkowania, jeśli stwierdzi:

  • korozję zewnętrzną;
  • uszkodzenia mechaniczne, takie jak wgniecenia czy przetarcia;
  • luzy lub pęknięcia uszczelki;
  • brak tabliczki znamionowej;
  • nieczytelna tabliczka znamionowa (także niepełne informacje);
  • oznaczenia wskazujące na koniec eksploatacji,
  • brak świadectwa dopuszczenia butli do ruchu.

Oczywiście problemem może być także fakt, że w dokumentach auta nie ma wzmianki, że znajduje się w nim instalacja LPG.

Homologacja butli a ubezpieczenie OC – jak wpływa?

Dane porównywarki ubezpieczeń Mubi wskazują, że ubezpieczenie OC samochodów z instalacją gazową jest nieco droższe od pojazdów na benzynę lub diesel. W przypadku aut z butlami LPG średnia cena OC w lutym 2024 roku wyniosła 743 zł. Natomiast dla diesli było to 737 zł, a benzyniaków 718 zł. Z kolei najtańsze do ubezpieczenia okazały się samochody elektryczne – średnia cena OC to 537 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o homologację butli LPG

Na czym polega homologacja butli LPG?
Kiedy trzeba homologować butlę LPG?
Gdzie mogę homologować butlę LPG?
PODSUMOWANIE
  • Homologacja to proces mający na celu dopuszczenie samochodu do ruchu. Homologacji mogą podlegać całe pojazdy, jak też ich pojedyncze elementy, np. butle LPG.
  • Okres ważności butli LPG wynosi 10 lat. Po tym czasie należy ją wymienić lub homologować. Całkowity dopuszczalny czas eksploatacji butli to 20 lat.
  • Butlę LPG trzeba też homologować m.in. po sprowadzeniu auta z zagranicy lub po montażu nowej instalacji LPG.
  • Homologacji butli można dokonać tylko w placówkach autoryzowanych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
  • Homologacja kosztuje ok. 200-250 zł. Zakup nowej butli LPG to koszt rzędu 400-600 zł.
  • Uszkodzenia powłoki butli LPG oraz brak tabliczki znamionowej (także, gdy będzie nieczytelna) może być powodem odmowy homologacji.
  • Średnia cena OC aut z instalacją gazową jest nieco wyższa niż diesli i samochodów benzynowych.

Michal Rosiak
Autor artykułu: Michal Rosiak

Dba, by każdy artykuł poradnikowy pojawiający się w naszym serwisie miał odpowiednią wartość merytoryczną i nie urągał zasadom języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Zarządzanie. Posiada sześcioletnie doświadczenie w prasie tradycyjnej i internetowej.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

4 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
cena 250 za homologację to kłamstwo powielone 100 razy. Prawda jest taka że legalizacja najmniejszych butli to koszt od 400 zł
avatar autora komentarza
Otóż nie legalizacja też kosztuje 250zl wiem bo sam robiłem. Więc masz błędne informacje albo po prostu ciebie oszukali
avatar autora komentarza
koszt legalizacji 270zl, od kilku lat niezmienny.
avatar autora komentarza
Jak długo czeka się na wydanie dokumentu homologacji??

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC