Homologacja butli LPG – ile kosztuje i kiedy trzeba ją wykonać?

Wielu kierowców decyduje się na butle LPG, by obniżyć koszty paliwa. I na pewno ma to sens. Z instalacją butli gazowej wiąże się jednak pewien istotny obowiązek – należy pamiętać o przedłużeniu jej legalizacji. Jak, gdzie i kiedy należy to zrobić?

Homologacja – co to takiego?

Obszernie o tym, czym jest homologacja w przypadku samochodów i nie tylko, pisaliśmy w artykule: Homologacja samochodu – co to jest? Przypomnijmy jednak definicję, którą znaleźć można między innymi na oficjalnej stronie internetowej Instytutu Transportu Samochodowego:

Homologacja to proces, w wyniku którego nowy typ pojazdu zostaje dopuszczony do ruchu. Władza homologacyjna na podstawie pozytywnych wyników badań uprawnionej jednostki technicznej, wydaje świadectwo homologacji typu pojazdu, uprawniające do jego rejestracji. Świadectwo to jest potwierdzeniem spełnienia wymagań technicznych określonych w odpowiednich aktach prawnych.

Instytut Transportu Samochodowego

Zgodnie z powyższym zapisem, wszystkie pojazdy i podzespoły, które posiadają homologację, mogą zostać dopuszczone do ruchu kołowego pod warunkiem, że spełnią określone przez ustawodawcę wymogi techniczne i prawne. O ile jednak samochody nie posiadają czasowej homologacji, o tyle wspomniane we wstępie butle LPG już tak. Za cały proces nadawania homologacji w Polsce odpowiada Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Możesz spotkać się też ze skrótem TDT. 

Butla LPG na 10 czy 20 lat?

Okres ważności nowych butli LPG wynosi 10 lat i po tym czasie należy je wymienić lub przedłużyć ich legalizację. Dlaczego w ogóle mamy wybór? Maksymalny czas eksploatacji butli LPG wynosi 20 lat liczonych od dnia produkcji. Widać zatem jak na dłoni, że po pierwszej dekadzie nie ma konieczności wymiany butli – można po prostu dokonać powtórnej homologacji, czyli, na chłopski rozum, przedłużenia jej ważności.

Jeśli chciałbyś zacząć się zastanawiać, czy ponowna homologacja butli LPG to na pewno dobry pomysł z punktu widzenia bezpieczeństwa, pragniemy Cię uspokoić. Każdorazowo zbiornik sprawdzany jest bardzo dokładnie przez aparaturę kontrolno-pomiarową (badanie powłoki zewnętrznej i rewizja wewnętrzna) oraz poddawany jest próbie ciśnieniowej, która ma za zadanie sprawdzić wytrzymałość butli. Cała procedura jest na tyle precyzyjna, że możesz spać spokojnie. 

W tym miejscu pozwolimy sobie jednak przypomnieć, że najlepiej śpi się, mając wykupione ubezpieczenie AC. Wówczas zły los nam niestraszny. Sprawdź na mubi.pl, które towarzystwa ubezpieczeniowe oferują najtańsze AC.

Homologacja butli LPG – kiedy jest konieczna?

Jednak to nie wszystkie sytuacje, w których prawo wymusza na nas przeprowadzenie homologacji butli LPG (w tekście będziemy używać słów homologacja i legalizacja zamiennie). Poniżej wymieniamy wszystkie takie przypadki:

  1. Po upłynięciu przewidzianego przepisami okresu eksploatacji butli LPG, czyli 10 lat.
  2. Po sprowadzeniu z zagranicy używanego samochodu, który ma zamontowaną butlę LPG. Taki pojazd, a precyzyjniej – jego butla LPG – nie posiada homologacji TDT, zatem nie może uczestniczyć w ruchu drogowym.
  3. Przy montażu nowego zbiornika butli LPG w Twoim pojeździe.
  4. W sytuacji, w której Twój pojazd brał udział w wypadku skutkującym okresowym odebraniem dowodu rejestracyjnego. Pamiętaj jednak, że dobrą praktyką po każdej stłuczce, niezależnie od czasowej utraty dowodu rejestracyjnego, jest wykonanie przeglądu instalacji LPG.

Homologacja butli LPG – gdzie i jak wykonać?

Nie każdy zakład montażowy posiada uprawnienia, dzięki którym może przedłużyć homologację butli LPG. Wspominaliśmy już, że instytucją, która odpowiada za cały proces nadawania homologacji jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego i właśnie ten organ nadaje uprawnienia do legalizacji instalacji LPG. 

Jeśli nie jesteś pewien, czy dany punkt może wykonać homologację legalnie, zawsze możesz zajrzeć na oficjalną stronę Transportowego Dozoru Technicznego, na której znajdziesz listę autoryzowanych placówek.

Przykład

Robert kupił używany samochód z instalacją LPG, która była homologowana 9 lat temu. Sprzedawca go o tym poinformował, przypominając, że za rok trzeba będzie dokonać dokonać ponownej homologacji. Robert zapomniał jednak o tym fakcie i po upływie 12 miesięcy jeździł autem, jakby nigdy nic, aż do czasu obowiązkowego przeglądu. Podczas niego diagnosta stwierdził brak homologacji i na tej podstawie wydał decyzję o negatywnym wyniku przeglądu. Robert chciał załatwić sprawę na miejscu, więc spytał diagnosty, czy ten nie może legalizować butli, ale niestety, stacje kontroli pojazdów nie mają takich uprawnień. Aby uzyskać ważny przegląd, Robert musi więc najpierw znaleźć odpowiedni punkt i legalizować butlę.

Czy dany punkt może odmówić Ci wykonania homologacji? Nie, o ile spełniasz wszystkie wymogi formalne, czyli Twoja butla LPG ma dobry stan techniczny oraz posiada tabliczkę znamionową, na której obsługa techniczna zakładu montażowego znajdzie takie czytelnie naniesione informacje:

  • dane producenta,
  • numer seryjny,
  • numer homologacji 67R (numer nadawany wszystkim butlom LPG produkowanym w Polsce),
  • ciśnienie próby,
  • stopień napełnienia,
  • datę produkcji zbiornika i, opcjonalnie, datę zakończenia jego użytku (choć i tak wiemy, że butla może być eksploatowana nie dłużej niż 20 lat).

Stawiamy dolary przeciwko orzechom, że z tabliczką znamionową nie będzie żadnego problemu. Dane na tabliczce muszą być po prostu czytelne. Takowy może się jednak pojawić, kiedy dojdzie do oceny stanu technicznego butli i ocena ta wykaże wgniecenia lub korozję na powierzchni zbiornika. Automatycznie eliminujące jest również oznaczenie K.E. naniesione na tabliczce znamionowej, co oznacza po prostu koniec eksploatacji, ale zakładamy, że byłbyś świadomy takiej sytuacji. Niedopuszczalny jest również brak wzmianki o instalacji butli LPG w dokumentach Twojego pojazdu. 

Homologacja butli LPG – czy to się opłaca?

W skrócie: tak. Nawet bardzo, o ile stoimy w ogóle przed wyborem, czy butlę wymieniać, czy może przedłużyć jej homologację. Zakup nowej butli to wydatek rzędu 400-600 złotych, natomiast homologacja butli LPG kosztuje w granicach 200-250 złotych. 

Oczywiście może się wydarzyć sytuacja, w której butla nie przejdzie badania i w związku z tym, by móc po prostu dalej jeździć, poniesiesz koszty samego badania oraz koszty instalacji nowej butli, ale to raczej nieczęste przypadki i dotyczą butli, co do których istnieje podejrzenie złego stanu technicznego. Ale nawet wówczas ciężko mówić o poniesionych stratach – w końcu bezpieczeństwa nie da się wycenić, prawda?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o homologację butli LPG

Na czym polega homologacja butli LPG?

Homologacja to proces dopuszczenia do ruchu pojazdów i podzespołów, które spełniają określone wymogi techniczne i prawne. Przejść ją muszą zarówno całe samochody, jak też ich poszczególne elementy, np. butle LPG. Te są o tyle wyjątkowe, że ich homologacja jest czasowa – po pewnym okresie trzeba ją więc powtórzyć.

Kiedy trzeba homologować butlę LPG?

Okres ważności butli LPG wynosi 10 lat. Po tym czasie trzeba ją ponownie legalizować (okres eksploatacji butli to maksymalnie 20 lat) lub wymienić na nową. Ponadto homologacja butli jest konieczna po sprowadzeniu auta z instalacją LPG z zagranicy, po zamontowaniu nowego zbiornika butli w samochodzie oraz gdy przydarzy Ci się wypadek, po którym czasowo stracisz dowód rejestracyjny.

Gdzie mogę homologować butlę LPG?

Uprawnienia do homologacji butli mają tylko zakłady autoryzowane przez Transportowy Dozór Techniczny. Aby uzyskać homologację, butla LPG musi być w dobrym stanie technicznym (bez widocznych wgnieceń i korozji) oraz posiadać czytelną tabliczkę znamionową, nie może też zabraknąć wzmianki na jej temat w dokumentach samochodu.

PODSUMOWANIE
  • Homologacja to proces mający na celu dopuszczenie samochodu do ruchu. Homologacji mogą podlegać całe pojazdy, jak też ich pojedyncze elementy, np. butle LPG.
  • Okres ważności butli LPG wynosi 10 lat. Po tym czasie należy ją wymienić lub homologować. Całkowity dopuszczalny czas eksploatacji butli to 20 lat.
  • Butlę LPG trzeba też homologować m.in. po sprowadzeniu auta z zagranicy lub po montażu nowej instalacji LPG.
  • Homologacji butli można dokonać tylko w placówkach autoryzowanych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
  • Homologacja kosztuje ok. 200-250 zł. Zakup nowej butli LPG to koszt rzędu 400-600 zł.
zdjęcie autora
Autor artykułu: Michal Rosiak

Content manager w porównywarce ubezpieczeń Mubi.pl. Dba, by każdy artykuł poradnikowy pojawiający się w naszym serwisie miał odpowiednią wartość merytoryczną i nie urągał zasadom języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Zarządzanie. Posiada sześcioletnie doświadczenie w prasie tradycyjnej i internetowej.

Wystaw ocenę
93,11
Loading...

Dołącz do dyskusji

4 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
cena 250 za homologację to kłamstwo powielone 100 razy. Prawda jest taka że legalizacja najmniejszych butli to koszt od 400 zł
avatar autora komentarza
Otóż nie legalizacja też kosztuje 250zl wiem bo sam robiłem. Więc masz błędne informacje albo po prostu ciebie oszukali
avatar autora komentarza
koszt legalizacji 270zl, od kilku lat niezmienny.
avatar autora komentarza
Jak długo czeka się na wydanie dokumentu homologacji??