Inteligentny asystent prędkości – jak działa ISA?

Od 6 lipca 2022 roku każdy nowy model czy wersja samochodu, aby uzyskać homologację, musi posiadać Intelligent Speed Assistance (ISA). Natomiast od 2024 roku obowiązek ten zostanie rozszerzony na wszystkie nowe auta. Jak działa ten system? Jakie wersje mogą być montowane w samochodach? Czy rozwiązanie to ma przeciwników? O jakich wadach ISA się wspomina? Przyjrzyjmy się temu zaawansowanemu systemowi wsparcia kierowcy!

system ISA

Inteligentny asystent prędkości – co to jest?

Współczesne samochody naszpikowane są elektroniką. Początkowo producenci montowali zaawansowane systemy wyłącznie w luksusowych modelach. Obecnie można je spotkać praktycznie w każdym nowym samochodzie. To tak zwane zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, czyli ADAS, do których należy na przykład asystent parkowania, system wykrywania martwego pola, tempomat, asystent pasa ruchu czy system wykrywania zmęczenia kierowcy.

Kolejnym systemem, który stanie się standardowym wyposażeniem każdego nowego samochodu od 2024 roku, będzie ISA, czyli inteligentny asystent prędkości. Już teraz montuje się go w kilku modelach. Znajdziemy go choćby we Fiacie 500X, Hondzie Jazz, Mercedesie S-Class czy Land Roverze Evoque (przykłady).

Zadaniem inteligentnego asystenta prędkości jest kontrolowanie prędkości pojazdu oraz dostosowanie jej do ograniczeń na drodze. Chodzi o to, by zwiększyć bezpieczeństwo poprzez przypominanie albo zmuszanie kierowców do respektowania limitów prędkości. Dane Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) wskazują bowiem, że 75% z nich przekracza prędkość w terenie zabudowanym.

UWAGA!

Przyczyną 4468 wypadków drogowych w Polsce w 2022 roku było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Zginęło w nich 626 osób, czyli 38,6% wszystkich ofiar śmiertelnych na polskich drogach w zeszłym roku, a aż 5541 osób zostało rannych!

Warto zaznaczyć, że ISA nie rozwiąże wszystkich problemów związanych z dużą liczbą ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych spowodowanych przez nadmierną prędkość. Jednak badania z Wielkiej Brytanii wskazują, że liczba zabitych na drogach może spaść nawet o połowę. Również australijskie badania nad bezpieczeństwem motoryzacyjnym wskazują, że ISA ogranicza liczbę wypadków śmiertelnych. Dodatkowymi zaletami systemu inteligentnego asystenta prędkości ma być zmniejszenie emisji spalin i redukcja hałasu w miastach.

Przeczytaj też: Inteligentne miasto – smart city to nie tylko transport!

Intelligent Speed Assistant – jak to działa?

Głównym zadaniem systemu ISA jest rozpoznanie, jaka jest dopuszczalna prędkość na danej drodze, a potem… no właśnie, tutaj są dwie możliwości! W wersji pasywnej asystent jedynie informuje kierowcę o przekroczeniu prędkości poprzez sygnały dźwiękowe, drżenie pedału gazu lub kierownicy. Natomiast wersja aktywna ISA automatycznie zmniejsza prędkość samochodu poprzez ograniczenie mocy silnika

Skąd inteligentny asystent prędkości będzie otrzymywać informacje o ograniczeniach prędkości? Rozwiązania są dwa – wykorzysta do tego GPS albo system rozpoznawania znaków drogowych. ISA może także korzystać z obu tych źródeł.

Po otrzymaniu informacji ISA poinformuje kierowcę o przekroczeniu prędkości lub automatycznie dostosuje ją do ograniczenia. Zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi przez Komisję Europejską w rozporządzeniu z 23 czerwca 2021 roku, obowiązkowo montowany w samochodzie inteligentny asystent kontroli prędkości musi obejmować funkcję informacji o ograniczeniu prędkości (SLIF) oraz jedną z dwóch: funkcję ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF) albo funkcję regulacji prędkości (SCF). Minimalny wymóg przyjęty w przepisach zakłada, że w razie przekroczenia przez kierowcę prędkości, system będzie nie dłużej niż przez 5 sekund emitował dźwięk informujący o powodowaniu zagrożenia. Producenci będą oczywiście mogli zastosować bardziej ingerujące w jazdę rozwiązania.

A co z wyłączaniem i włączaniem systemu? W tym przypadku optowano za bardziej restrykcyjnymi wytycznymi, jednak ostatecznie przyjęte zakładają, że ISA będzie można zarówno czasowo wyłączyć podczas jazdy (naciskając mocniej na pedał gazu), jak też częściowo dezaktywować przed jazdą, wyciszając sygnały dźwiękowe oraz drgania na kierownicy. System zostanie za każdym razem automatycznie włączony po otwarciu drzwi pojazdu.

UWAGA!

Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej system ISA w samochodzie będzie rejestrował informacje na temat każdorazowej dezaktywacji systemu oraz stylu jazdy kierowcy i przekazywał je producentowi pojazdu oraz wybranym organom UE, które dokonają ich oceny.

Jak widać, przyjęte rozwiązania nie należą do szczególnie restrykcyjnych, mimo zaleceń Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która proponowała mocniej ingerujący w jazdę aktywny system. Wydaje się jednak, że ostateczna decyzja państw członkowskich była kierowana obawami o wpływ nowych regulacji na rynek motoryzacyjny oraz o niedoskonałości technologiczne systemu (więcej o nich poniżej). Na ewentualne zmiany trzeba więc będzie poczekać przynajmniej kilka lat, gdy możliwa będzie ocena działania ISA.

Przeczytaj też: Inteligentne przejścia dla pieszych – krok w bezpieczną przyszłość!

System ISA – wady i głosy sprzeciwu

Wprowadzenie aktywnego inteligentnego asystenta prędkości napotyka duży opór z kilku powodów. Jego przeciwnicy zwracają uwagę, że takie rozwiązanie ma dużo wad. Przyjrzyjmy się im, by lepiej zrozumieć działanie systemu i jego ograniczenia. 

Część ekspertów zwraca uwagę na działanie kamer, których zadaniem jest odczytywanie znaków drogowych. Ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia. Czasami znaki są wyblakłe, błędnie ustawione lub warunki pogodowe (intensywne opady śniegu lub deszczu, mgła) uniemożliwiają ich prawidłową identyfikację.  

System ISA może mieć także problem z interpretacją niektórych sytuacji na drodze. Wyobraźmy sobie, że kierowca wyjeżdża z niewielkiej bocznej drogi lub MOP-u na autostradzie. Inteligentny asystent prędkości uzna, że na drodze dalej obowiązuje ograniczenie do 20 km/h. Jeśli kierowca nie będzie mógł łatwo wyłączyć systemu, to jego bardzo wolna jazda stwarzać będzie duże zagrożenie na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Na tego typu drogach zbyt wolna jazda jest równie niebezpieczna.

Przykład

Czy kierowca może być ukarany za zbyt wolna jazdę? Tak! Zgodnie z przepisami Kodeksu drogowego, kierujący ma obowiązek jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym uczestnikom ruchu. Oznacza to, że choć przepisy nie wprowadzają minimalnej prędkości (mogą to robić rzadko spotykane znaki C-14), kierowca może zostać za nią ukarany, jeśli stwarza w ten sposób zagrożenie na drodze. Kara wyniesie w tym przypadku minimum 500 zł i 8 punktów karnych.

Co z sytuacją wyprzedzania na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych? Aby szybko wyprzedzić wolniejszy pojazd, na czas wykonywania manewru trzeba gwałtownie przyspieszyć i czasami rozpędzić się do większej prędkości niż 90 km/h. Jeśli pojazd, który chcemy wyprzedzić, będzie jechał przed nami z prędkością 75 czy 80 km/h, to wyprzedzenie go będzie praktycznie niemożliwe z aktywnym system ISA. 

Producenci samochodów zwracają uwagę także na inne kwestie. Po pierwsze inwazyjne wersje ISA sprawiają, że kierowca straci kontrolę nad pojazdem. Dodatkowo najbardziej rozwinięte aktywne ISA są drogie, co przełoży się na wzrost cen samochodów.

Warto także zwrócić uwagę nie na samo ISA, ale na oznakowanie dróg. Jeśli uznamy, że system ten jest przydatny i zwiększy bezpieczeństwo na drogach, to ograniczenia prędkości na niektórych odcinkach dróg są co najmniej zastanawiające. 

Prace nad inteligentnymi asystentami prędkości nadal trwają. Z biegiem lat będą one coraz dokładniejsze, lepiej będą sobie radzić z odczytywaniem znaków i interpretacją sytuacji na drodze. Więcej na temat skuteczności ich działania będzie jednak można powiedzieć za jakiś czas – od 6 lipca 2022 roku ISA mają już być obowiązkowo montowane w nowo homologowanych pojazdach, a 2 lata później, od 7 lipca 2024 roku będzie to już obowiązkowe dla wszystkich nowych pojazdów, czyli również tych ze starszą homologacją.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o system ISA

W jaki sposób będzie można wyłączyć ISA?
Jak system ISA ma informować kierowcę o ograniczeniu prędkości?
PODSUMOWANIE
  • Inteligentny asystent prędkości (ISA) to zaawansowany system wspomagania kierowcy, którego zadaniem jest reagowanie na ograniczenia prędkości na drodze.
  • System ISA może być pasywny lub aktywny – ten pierwszy tylko informuje o ograniczeniu prędkości, drugi sam zmniejsza prędkość pojazdu.
  • ISA pojawi się we wszystkich nowo homologowanych typach i wersjach samochodów od lipca 2022 roku, a we wszystkich nowych autach od 2024 roku.
  • Rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie ISA zakłada, że obowiązkowo instalowana w pojazdach będzie funkcja informowania o ograniczeniu prędkości. Wybór jednej z dwóch kolejnych funkcji – ostrzegania o ograniczeniu lub automatycznej regulacji prędkości – ma należeć do producenta.
  • Badania pokazują, że inteligentny asystent prędkości może znacząco ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach – zwłaszcza w terenie zabudowanym.
  • Przeciwnicy ISA wskazują na jego wysokie koszty, nieprecyzyjne działanie i ograniczenie kontroli nad pojazdem.
Źródła:
  • Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r.: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1958
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC