Jak poprawnie holować samochód?

Niejednemu kierowcy zdarzyło się, że samochód odmówił posłuszeństwa, a sam właściciel pojazdu nie był w stanie naprawić usterki na miejscu. W takiej sytuacji konieczne wydaje się holowanie auta na parking, pod domy czy do warsztatu. Jak prawidłowo holować samochód? Otóż trzeba przestrzegać kilku zasad.

Holowanie pojazdu – wyposażenie

Holowanie samochodu wymaga konkretnego wyposażenia. Podstawowym elementem wyposażenia, bez którego nie odholujemy pojazdu, jest lina. Właściciel samochodu osobowego (masa do 3,5 t) powinien zaopatrzyć się w syntetyczną (nie kinetyczną!) linę o długości od 4 do 6 metrów. Można ją nabyć właściwie na każdej stacji benzynowej. Koszt to około 20-30 zł.

Kolejnym elementem wyposażenia koniecznym do holowania auta jest trójkąt ostrzegawczy. Trójkąt stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu. Należy również zaopatrzyć się w kable rozruchowe, które pozwolą, w razie wyładowania akumulatora, na podładowanie go i włączenie świateł pozycyjnych oraz kierunkowskazów.

Holowanie samochodu – przygotowanie pojazdu

Przed holowaniem pojazdu należy go odpowiednio przygotować. Trójkąt ostrzegawczy powinno się umieścić z lewej strony samochodu. Jeśli zamierzamy holować auto po zmroku lub w warunkach słabej widoczności spowodowanej aurą pogodową, konieczne jest włączenie świateł pozycyjnych. W sytuacji holowania zabrania się uruchamiania świateł awaryjnych.

Linę należy przymocować do haka lub ucha holowniczego, korzystając z zaczepów zespolonych z liną. Haki lub uszy holownicze w większości samochodów wkręca się w specjalne, na co dzień zasłonięte otwory. Nie można zaczepić liny do wahaczy czy zderzaków. Przymocowanie liny do elementów zawieszenia grozi najechaniem na hol, a nawet uszkodzeniem zawieszenia lub innych części podwozia.

Jak prawidłowo holować samochód? Zasady holowania pojazdu

Prawidłowe holowanie samochodu wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad:

  • obydwa pojazdy muszą sygnalizować zmianę pasa lub skrętu;
  • lina musi być cały czas napięta. Brak napięcia liny podczas ruszania może doprowadzić do zbyt gwałtownego szarpnięcia i uszkodzenia pojazdu;
  • w razie hamowania pojazd holowany powinien hamować z większą siłą niż auto holujące, co zapewnia odpowiednie napięcie liny. Gwałtowne hamowanie dobrze jest poprzedzić umówionym między kierowcami znakiem, który zasygnalizuje nagły manewr;
  • jeśli droga jest kilkupasmowa, samochód holujący i holowany powinny znajdować się na prawym pasie;
    wybierając trasę, należy zdecydować się na drogi mniej uczęszczane, dzięki czemu możemy uniknąć kłopotliwych sytuacji związanych z częstym hamowaniem;
  • należy uważać na przejściach dla pieszych, ponieważ piesi nieopatrznie mogą próbować przechodzić między autem holowanym a holującym;
  • holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegu, hydropneumatycznym zawieszeniem, napędem elektrycznym lub hybrydowym grozi uszkodzeniem pojazdu. Możliwość holowania należy sprawdzić w instrukcji auta;
  • holowanym pojazdem powinien kierować bardziej doświadczony kierowca.

Warunki holowania samochodu regulują przepisy:

  • maksymalna prędkość samochodu podczas holowania na terenie zabudowanym to 30 km/h, poza terenem zabudowanym – 60 km/h;
  • pojazd holujący powinien mieć zapalone światła mijania, niezależnie od warunków pogodowych;
    pojazdem holowanym musi kierować osoba, która ma prawo jazdy;
  • połączenie pojazdu holowanego z holującym nie może dać się łatwo odczepić;
  • jeśli holowanym pojazdem nie trzeba kierować, a hamulce nie są używane, masa całkowita holowanego pojazdu nie może przekraczać masy całkowitej pojazdu, który go holuje;
  • pojazd holowany na połączeniu giętkim musi mieć sprawne dwa układy hamulcowe, pojazd holowany na połączeniu sztywnym – przynajmniej jeden;
  • odległość między pojazdem holującym a holowanym zależy od połączenia: 3 m w przypadku połączenia sztywnego i 4-6 m przy połączeniu giętkim. Połączenie znakuje się za pomocą naprzemiennych białych i czerwonych pasów albo chorągiewek barwy żółtej lub czerwonej.

Holowanie pojazdu jest zakazane w następujących sytuacjach:

  • holowany pojazd korzysta z niesprawnych hamulców;
  • holowanie samochodu odbywa na autostradzie (a pojazd holujący nie jest przeznaczony do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych);
  • holowanie więcej niż jednego pojazdu;
  • holujący pojazd ma naczepę/przyczepę.

W razie nieprawidłowości mandat za holowanie na lince zapłaci kierowca pojazdu holującego. Jeśli pojazd holujący spowoduje uszkodzenie w pojeździe holowanym, poszkodowany może otrzymać odszkodowanie z tytułu OC sprawcy. W przypadku uderzenia pojazdu holowanego w holujący, szkody likwidowane są z AC.

Holowanie samochodu w ramach ubezpieczenia

W organizacji holowania pojazdu i pokrycia jego kosztów może pomóc firma ubezpieczeniowa. Z takiej pomocy mogą skorzystać kierowcy, którzy zawarli odpowiednią umowę ubezpieczenia assistance.

Zakres ubezpieczenia assistance różni się od ubezpieczyciela. Różnice dotyczą między innymi możliwości holowania pojazdu, który doznał awarii, w tym odległości, na którą odholowywany jest pojazd. Bywa, że towarzystwo ubezpieczeniowe udziela pomocy jedynie do, określonej w OWU, odległości od domu właściciela pojazdu.

Co ciekawe, istnieje możliwość zawarcia assistance działającego za granicą czy też mini-assistance o zmniejszonym zakresie.

PODSUMOWANIE
  • Holowanie wymaga odpowiedniego wyposażenia, na które składają się: syntetyczna lina o długości 4-6 m, trójkąt ostrzegawczy oraz kable rozruchowe.
  • Przed holowaniem samochodu należy odpowiednio się przygotować: ustawić trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie pojazdu; przymocować linę do haka lub ucha holowniczego; w razie złej widoczności, zapalić światła.
  • Holując pojazd należy pamiętać o kilku zasadach. Ważne jest, aby lina była cały czas napięta, a pojazdy jednocześnie sygnalizowały skręt. Powinno się wybrać mniej ruchliwą trasę przejazdu.
  • Istnieje możliwość zawarcia ubezpieczenia assistance, w którego zakres wchodzi holowanie pojazdu.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!