Jak poprawnie holować samochód?
Niejednemu kierowcy zdarzyło się, że samochód odmówił posłuszeństwa w trasie, a sam właściciel pojazdu nie był w stanie naprawić usterki na miejscu. W takiej sytuacji konieczne wydaje się holowanie auta na parking, pod dom czy do warsztatu. Jak prawidłowo holować samochód? Otóż trzeba przestrzegać kilku zasad.
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Jakie wyposażenie jest potrzebne do holowania pojazdu?
- Jak przygotować pojazd do holowania?
- Jakie są zasady holowania pojazdu?
- Czy można odholować auto w ramach ubezpieczenia?
- Co wpływa na cenę holowania auta?
- Ile kosztuje holowanie auta przez profesjonalną firmę?
- Czy można holować pojazd na autostradzie?
- Jaką pomoc otrzymasz w ramach ubezpieczenia assistance?
Holowanie pojazdu – niezbędne wyposażenie
Holowanie samochodu wymaga konkretnego wyposażenia. Podstawowym elementem wyposażenia, bez którego nie odholujemy pojazdu, jest lina. Właściciel samochodu osobowego (masa do 3,5 t) powinien zaopatrzyć się w syntetyczną (nie kinetyczną!) linę o długości od 4 do 6 metrów. Można ją nabyć właściwie na każdej stacji benzynowej. Koszt to około 30-50 zł.
Kolejnym elementem wyposażenia koniecznym do holowania auta jest trójkąt ostrzegawczy. Trójkąt stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu. Należy również zaopatrzyć się w kable rozruchowe, które pozwolą w razie wyładowania akumulatora na podładowanie go i włączenie świateł pozycyjnych oraz kierunkowskazów.
Holowanie samochodu – przygotowanie pojazdu
Przed holowaniem pojazdu należy go odpowiednio przygotować. Trójkąt ostrzegawczy powinniśmy umieścić z lewej strony samochodu. Jeśli zamierzamy holować auto po zmroku lub w warunkach słabej widoczności spowodowanej aurą pogodową, włączmy światła pozycyjne. Podczas holowania zabrania się uruchamiania świateł awaryjnych.
Linę należy przymocować do haka lub ucha holowniczego, korzystając z zaczepów zespolonych z liną. Haki lub uszy holownicze w większości samochodów wkręca się w specjalne, na co dzień zasłonięte otwory. Nie można zaczepić liny do wahaczy czy zderzaków. Przymocowanie liny do elementów zawieszenia grozi najechaniem na hol, a nawet uszkodzeniem zawieszenia lub innych części podwozia.
Jak prawidłowo holować samochód? Zasady holowania pojazdu
Prawidłowe holowanie samochodu wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad:
- obydwa pojazdy muszą sygnalizować zmianę pasa lub skrętu;
- lina musi być cały czas napięta, w przeciwnym razie może dojść do zbyt gwałtownego szarpnięcia i uszkodzenia pojazdu;
- w razie hamowania pojazd holowany powinien hamować z większą siłą niż auto holujące, co zapewnia odpowiednie napięcie liny (gwałtowne hamowanie dobrze jest poprzedzić umówionym między kierowcami znakiem, który zasygnalizuje nagły manewr);
- jeśli droga ma kilka pasów w jednym kierunku, samochód holujący i holowany powinny znajdować się na skrajnym, prawym pasie;
- wybierając trasę, należy zdecydować się na drogi mniej uczęszczane, dzięki czemu uniknie się kłopotliwych sytuacji związanych z częstym hamowaniem;
- należy uważać na przejściach dla pieszych, ponieważ piesi nieopatrznie mogą próbować przechodzić między autem holowanym a holującym;
- holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegu, hydropneumatycznym zawieszeniem, napędem elektrycznym lub hybrydowym grozi uszkodzeniem pojazdu (możliwość holowania należy sprawdzić w instrukcji auta);
- holowanym pojazdem powinien kierować bardziej doświadczony kierowca.
Warunki holowania samochodu regulują przepisy Kodeksu drogowego (art. 31):
- maksymalna prędkość samochodu podczas holowania na terenie zabudowanym to 30 km/h, poza terenem zabudowanym – 60 km/h;
- pojazd holujący powinien mieć zapalone światła mijania, niezależnie od warunków pogodowych;
- pojazdem holowanym musi kierować osoba, która ma prawo jazdy;
- połączenie pojazdu holowanego z holującym nie może dać się łatwo odczepić;
- jeśli holowanym pojazdem nie trzeba kierować, a hamulce nie są używane, masa całkowita holowanego pojazdu nie może przekraczać masy całkowitej pojazdu, który go holuje;
- pojazd holowany na połączeniu giętkim musi mieć sprawne dwa układy hamulcowe, pojazd holowany na połączeniu sztywnym – przynajmniej jeden;
- odległość między pojazdem holującym a holowanym zależy od połączenia: 3 m w przypadku połączenia sztywnego i 4-6 m przy połączeniu giętkim;
- połączenie między pojazdami znakuje się za pomocą naprzemiennych białych i czerwonych pasów albo chorągiewek barwy żółtej lub czerwonej.
Jak nie holować auta?
Holowanie pojazdu jest zakazane w następujących sytuacjach:
- holowany pojazd korzysta z niesprawnych hamulców;
- holowanie samochodu odbywa na autostradzie (a pojazd holujący nie jest przeznaczony do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych);
- holowania więcej niż jednego pojazdu;
- holujący pojazd ma naczepę/przyczepę.
W razie nieprawidłowości mandat za holowanie na lince zapłaci kierowca pojazdu holującego. Jeśli pojazd holujący spowoduje uszkodzenie w pojeździe holowanym, poszkodowany może otrzymać odszkodowanie z tytułu OC sprawcy. W przypadku uszkodzenia pojazdu holowanego, szkody likwidowane są z AC.
Dominik po raz pierwszy holował samochód innej osoby. Ponieważ był zestresowany zaistniałą sytuacją, zapomniał o ustawieniu trójkąta ostrzegawczego po lewej stronie holowanego pojazdu, mimo że wiedział, że należy to zrobić. Niestety musiał zapłacić za swoje niedopatrzenie. W 2024 roku za niewłaściwe oznaczenie lub brak oznaczenia pojazdu holowanego należy zapłacić mandat w wysokości 150 zł.
Holowanie samochodu w ramach ubezpieczenia
W organizacji holowania pojazdu i pokrycia jego kosztów może pomóc firma ubezpieczeniowa. Z takiej pomocy mogą skorzystać kierowcy, którzy zawarli odpowiednią umowę ubezpieczenia assistance.
Zakres ubezpieczenia assistance różni się w zależności od ubezpieczyciela. Różnice dotyczą między innymi możliwości holowania pojazdu, który doznał awarii, w tym odległości, na którą odholowywany jest pojazd. Bywa, że towarzystwo ubezpieczeniowe udziela pomocy jedynie od określonej w OWU odległości od domu właściciela pojazdu.
Ekspert Mubi radzi:
Co ciekawe, istnieje możliwość zawarcia assistance działającego za granicą czy też assistance mini o zmniejszonym zakresie.
Co wpływa na cenę holowania auta?
Koszt holowania samochodu zależy od wielu czynników. W każdej firmie stawki mogą być inne, ale są one uzależnione od kilku kwestii:
- gabarytów pojazdu (w przypadku dużych samochodów potrzebny jest niekiedy specjalistyczny sprzęt),
- długości trasy (zwykle holowanie liczone jest za 1 km),
- miejsca zdarzenia (holowanie za granicą jest sporo droższe, na cenę wpływa także to czy do zdarzenia doszło w mieście, czy poza nim),
- pory dnia, dnia tygodnia (holowanie auta w nocy, weekendy czy święta może wiązać się z wyższą ceną),
- regionu (każdy region i firma ma inne ceny),
- innych okoliczności (np. wyciągnięcia auta z rowu).
Ile kosztuje holowanie auta przez profesjonalną firmę?
Koszt holowania pojazdu w każdej części Polski może być inny. Zależy on także od wielu czynników, takich jak między innymi waga i rozmiar auta czy długość trasy, więc nie ma jednej ogólnej stawki za 1 km holowania samochodu.
Widełki dotyczące stawki za 1 km holowania auta wahają się w granicach od 2,50 zł do 10 zł. W przypadku samochodów osobowych jest to koszt w granicach około 2–2,50 zł/km. Holowanie pojazdów dostawczych i ciężarowych kosztuje około 3 zł/km, a w przypadku samochodów specjalnych opłata sięga nawet do 10 zł/km. Ponadto firmy oferujące usługi holownicze często doliczają także stawkę początkową, związaną z samym rozpoczęciem pracy, która wynosi zwykle około 100 zł.
Zatem za holowanie pojazdu na odległość 50 km (razem z opłatą początkową) trzeba będzie zapłacić średnio:
- 215 zł w przypadku auta osobowego,
- 250 zł w przypadku pojazdu dostawczego i ciężarowego,
- nawet do 600 zł w przypadku pojazdu specjalnego.
*ceny nie uwzględniają pory dnia, weekendów, świąt, miejsca zdarzenia i pozostałych okoliczności, które mają wpływ na cenę holowania.
Czy można holować pojazd na autostradzie?
Holowanie auta na autostradzie może odbywać się wyłącznie przy użyciu specjalistycznych sprzętów. Zabronione jest zatem holowanie samochodu z użyciem linki. Za niedostosowanie się do przepisów grozi mandat w wysokości 250 zł. Powodem tego jest fakt, że pojazd holujący może jechać z prędkością maksymalnie 60 km/h, a dozwolona prędkość na autostradzie wynosi 140 km/h. Taka sytuacja byłaby zatem poważnym zagrożeniem dla uczestników ruchu drogowego. Laweta posiada za to odpowiednie oznaczenia i oświetlenie, co zapewnia bezpieczeństwo.
Jaką pomoc otrzymasz w ramach ubezpieczenia assistance?
Pomoc związaną z holowaniem pojazdu w przypadku awarii lub wypadku otrzymasz w ramach ubezpieczenia assistance. Jeśli to możliwe, firma usprawni Twój samochód na miejscu zdarzenia, a jeśli nie, zorganizuje i pokryje koszty wynajęcia lawety, która przetransportuje Twój samochód do wskazanego przez Ciebie miejsca na odległość określoną w umowie. Może to być 50 km, 200 km lub nawet 500 km na terenie Polski bądź Europy. Wszystko zależy od zakresu assistance.
Ubezpieczyciel zapewni Ci także transport powrotny do domu lub zadba o to, abyś mógł kontynuować swoją podróż. W ramach assistance otrzymasz również pojazd zastępczy na czas naprawy Twojego samochodu, a niekiedy nawet kierowcę zastępczego. Towarzystwo zorganizuje i pokryje koszty noclegu, parkingu czy pomocy medycznej.
Przykładowe formy pomocy w ramach assistance sprawdzimy na podstawie towarzystwa UNIQA. Firma ma w swojej ofercie 5 rodzajów assistance – Mini, Midi, Standard, Premium i Prestiż.
Rodzaj usługi | Mini | Midi | Standard | Premium | Prestiż |
---|---|---|---|---|---|
zakres terytorialny | Polska | Polska | Polska | Polska i Europa | Polska i Europa |
naprawa na miejscu zdarzenia | po wypadku | po wypadku i awarii | po wypadku i awarii | po wypadku i awarii | po wypadku i awarii |
holowanie | 75 km (wypadek) | 75 km (wypadek i awaria) | 200 km (wypadek i awaria) | 400 km (wypadek i awaria) | bez limitu w Polsce i 1200 km w Europie km (wypadek i awaria) |
holowanie pojazdu poszkodowanego | po wypadku | po wypadku | – | – | – |
holowanie przyczepy | – | – | 200 km (wypadek i awaria) | 400 km (wypadek i awaria) | bez limitu w Polsce i 1200 km w Europie km (wypadek i awaria) |
pojazd zastępczy | – | na 2 doby (wypadek, awaria i kradzież) | na 7 dób (wypadek i kradzież) lub 4 doby (awaria) | na 7 dób (wypadek i kradzież) lub 4 doby (awaria) | na 15 dób (wypadek i kradzież) lub 7 dób (awaria) |
transport osób | – | po wypadku (min. 25 km od domu) | po wypadku, awarii i kradzieży (min. 25 km od domu) | po wypadku, awarii i kradzieży (min. 25 km od domu) | po wypadku, awarii i kradzieży |
nocleg | – | – | na 4 doby po wypadku, awarii i kradzieży (min. 25 km od domu) | na 4 doby po wypadku, awarii i kradzieży (min. 25 km od domu) | na 4 doby po wypadku, awarii i kradzieży |
pomoc przy wymianie koła | – | – | awaria (300 zł w Polsce lub holowanie do 120 km) | awaria (300 zł w Polsce, 150 euro w Europie lub holowanie do 120 km) | awaria (300 zł w Polsce, 150 euro w Europie lub holowanie do 120 km) |
pomoc przy otwarciu pojazdu | – | – | awaria (300 zł w Polsce lub holowanie do 200 km) | awaria (300 zł w Polsce, 150 euro w Europie lub holowanie do 200 km) | awaria (300 zł w Polsce, 150 euro w Europie lub holowanie do 200 km) |
pomoc w przypadku braku paliwa | – | – | tak | tak | tak |
pomoc w przypadku zatankowania niewłaściwego paliwa | – | – | awaria (do 200 km) | awaria (do 200 km) | awaria (do 200 km) |
parkowanie pojazdu | – | – | na 4 doby po wypadku i awarii (min. 25 km od domu) | na 4 doby po wypadku i awarii (min. 25 km od domu) | na 4 doby po wypadku i awarii |
odbiór pojazdu po naprawie | – | – | po wypadku i awarii (min. 25 km od domu) | po wypadku i awarii (min. 25 km od domu) | po wypadku i awarii |
kierowca zastępczy | – | – | po nieszczęśliwym wypadku lub nagłym zachorowaniu (min. 25 km od domu) | po nieszczęśliwym wypadku lub nagłym zachorowaniu (min. 25 km od domu) | po nieszczęśliwym wypadku lub nagłym zachorowaniu |
złomowanie pojazdu | – | – | – | po wypadku, awarii i kradzieży | po wypadku, awarii i kradzieży |
dostarczenie części zamiennych | – | – | – | po wypadku i awarii | po wypadku i awarii |
natychmiastowa pomoc medyczna | – | – | nieszczęśliwy wypadek i nagłe zachorowanie | nieszczęśliwy wypadek i nagłe zachorowanie | nieszczęśliwy wypadek i nagłe zachorowanie |
hospitalizacja | – | – | – | nieszczęśliwy wypadek (do 1200 euro) | nieszczęśliwy wypadek (do 1200 euro) |
repatriacja | – | – | – | nieszczęśliwy wypadek | nieszczęśliwy wypadek |
przewóz medyczny | – | – | tak | tak | tak |
wizyta osoby bliskiej | – | – | – | po nieszczęśliwym wypadku (min. 25 km od domu) | po nieszczęśliwym wypadku |
dostarczenie leków | – | – | – | tak | tak |
opieka nad dziećmi i osobami niesamodzielnymi | – | – | po nieszczęśliwym wypadku | po nieszczęśliwym wypadku | po nieszczęśliwym wypadku |
transport zwłok | – | – | – | po nieszczęśliwym wypadku | po nieszczęśliwym wypadku |
tłumacz | – | – | – | tak | tak |
pomoc finansowa | – | – | – | po kradzieży (do 500 euro) | po kradzieży (do 500 euro) |
ochrona prawna za granicą | – | – | – | po wypadku (2000 euro na prawnika i 2000 euro pożyczka) | po wypadku (2000 euro na prawnika i 2000 euro pożyczka) |
pomoc administracyjna | – | – | – | tak | tak |
pomoc informacyjna | tak | tak | tak | tak | tak |
przewóz, opieka i leczenie zwierzęcia domowego | – | na przewóz limit 400 zł, a na leczenie limit 1000 zł | – | – | – |
Więcej na temat zakresów i cen pakietów OC i assistance oferowanych przez różne firmy dowiesz się, korzystając np. z kalkulatora ubezpieczeń komunikacyjnych Mubi. Obliczeń możesz dokonać o każdej porze. Masz możliwość samodzielnej modyfikacji zakresów i porównania ich z kilkunastoma towarzystwami. W każdej chwili możesz zapisać swoją kalkulację, a jeśli zdecydujesz się na zakup którejś z ofert, transakcji dokonujesz przez internet i wszystkie dokumenty otrzymujesz na maila.
- Holowanie wymaga odpowiedniego wyposażenia, na które składają się: syntetyczna lina o długości 4-6 m, trójkąt ostrzegawczy oraz kable rozruchowe.
- Przed holowaniem samochodu należy odpowiednio się przygotować: ustawić trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie holowanego pojazdu, przymocować linę do haka lub ucha holowniczego, a w razie złej widoczności zapalić światła.
- Holując pojazd, należy pamiętać o kilku zasadach. Ważne jest m.in., aby lina była cały czas napięta, a pojazdy jednocześnie sygnalizowały skręt. Powinno się też wybrać mniej ruchliwą trasę przejazdu.
- Istnieje możliwość zawarcia ubezpieczenia assistance. W jego zakres wchodzi bezkosztowe holowanie pojazdu.
- Na autostradzie holowanie auta może odbywać się wyłącznie z użyciem lawety. Zabronione jest holowanie na linę.
- Cena wynajęcia lawety zależy między innymi od gabarytów pojazdu, długości trasy czy regionu. Zwykle opłata za 1 km to kilka złotych.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o poprawne holowanie samochodu po unieruchomieniu
Prawo pozwala na to, aby auto było holowane na lince, o ile oba jego układy hamulcowe są sprawne. Warunkiem jest również to, aby pojazd holujący był cięższy od auta holowanego i posiadał wysoką moc. Oba samochody muszą być połączone linkami przymocowanymi na specjalne zaczepy.
Osoba holująca auto powinna trzymać się ustalonej prędkości. W terenie zabudowanym obowiązuje wówczas ograniczenie do 30 km/h, a poza terenem zabudowanym 60 km/h.
Holowany pojazd powinien być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy znajdujący się po lewej stronie samochodu. Jeśli jest ciemno lub panują niesprzyjające warunki pogodowe, należy włączyć światła pozycyjne. Włączanie świateł awaryjnych jest zabronione.
Podstawowym przedmiotem, bez którego nie będzie możliwe holowanie, jest lina. Powinna mieć ona długość od 4 do 6 metrów i być wykonana z materiałów syntetycznych. Bardzo ważny jest także trójkąt ostrzegawczy, który umieszcza się po lewej stronie holowanego auta. Oczywiście nie można zapomnieć o wkręceniu haka lub ucha holowniczego.
Samochodem holowanym może kierować jedynie osoba, która ma prawo jazdy. Dodatkowo powinien być to bardziej doświadczony kierowca. Holowanie wymaga pełnego skupienia i odpowiednio wczesnego reagowania na działania kierowcy w samochodzie holującym, aby nie doszło do stłuczki czy zerwania liny holowniczej.
Zabronione jest holowanie pojazdu, który ma niedziałające hamulce. Nie wolno także holować więcej niż jednego samochodu, ani takiego, który ma naczepę lub przyczepę. Na autostradzie holować mogą jedynie pojazdy specjalnie do tego przeznaczone i tylko do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
Dołącz do dyskusji