Jak zabezpieczyć felgi przed brudem?

Każdy, kto choć trochę interesuje się modą, wie, że nawet najlepszą stylizację zniweczy źle dobrane lub zaniedbane obuwie. I odwrotnie – szykowne buty uratują nawet niezbyt szczęśliwie zestawioną garderobę. Tak samo jest w przypadku samochodowych felg, które decydują o odbiorze wizualnym naszego pojazdu. Zobaczmy, co robić, aby zawsze były dobrą wizytówką swojego właściciela.

Felgi = lakier

Lwia część dostępnych na rynku felg pokryta jest lakierem proszkowym, który cechuje się dość wysoką odpornością na zabrudzenia (na pewno wyższą niż lakier natryskowy), ale nie należy pozostawiać go zbyt często samotnie na froncie walki z brudem. Dłuższy okres bez mycia felg lub z myciem jedynie w ramach odwiedzin myjni szczotkowej sprawi, że bardzo trudno będzie przywrócić im pierwotny blask – i to dosłownie. Większość felg jest przecież błyszcząca.

UWAGA!

Przed skorzystaniem z myjni automatycznej zapytajmy obsługę o rodzaj środków, jakie są wykorzystywane w procesie mycia, oraz sprawdźmy, jakiego rodzaju szczotkami dysponuje myjnia. Połączenie inwazyjnych preparatów i twardych szczotek może po prostu zniszczyć lakier.

Jak często powinniśmy myć felgi? Optymalnym rozwiązaniem jest mycie felg raz w tygodniu. Dzięki takiej częstotliwości za każdym razem bez większego trudu doczyścimy felgi przy użyciu nawet gąbki, wody z wiaderka i szamponu do karoserii.

Rozumiemy jednak, że doba nie jest z gumy i nie w każdym tygodniu będzie sposobność, by należycie zadbać o czystość samochodu. Jeśli będziemy myć felgi nieco rzadziej, powinniśmy zastanowić się nad kupnem specjalistycznego środka czyszczącego. I w tym przypadku sprawdza się stare porzekadło, że tanio nie znaczy dobrze. 

Dlaczego? Tanie środki czyszczące do felg bardzo często mają w swoim składzie roztwory kwasowe, które świetnie oczyszczają lakier na felgach, ale powodują korozję części nielakierowanych. W praktyce oznacza to, że używanie tych środków szkodzi hamulcom, podwoziu oraz wszystkim drobnym defektom na powierzchni felg. Można by rzec: felgi czyste, ale jakim kosztem?

Jeśli jednak zdecydujesz się na preparatu z kwasami, bardzo ważne jest, by spłukać je wodą pod dużym ciśnieniem już po kilkunastu sekundach od aplikacji – to powinno ograniczyć szkodliwe działanie kwasów. Nieco inne właściwości posiadają środki zasadowe, które nie powodują powstawania korozji, natomiast mają inną wadę – pozbywają się nie tylko brudu i zanieczyszczeń, ale też wszystkich warstw ochronnych lakieru, np. wosków. 

Skoro ani środki kwasowe, ani zasadowe nie są idealne dla naszych felg, to co jest? Preparaty o neutralnym pH. Są one bezpieczne dla Ciebie, samochodu, a nawet dla zwierząt domowych. No i są nie mniej skuteczne. 

Wiążę się to oczywiście z koniecznością głębszego sięgnięcia do portfeli, ale nie ma co dramatyzować – za 500 ml preparatu z neutralnym pH należy zapłacić ok. 30 zł. Można również zainwestować w większą ilość, ale kilku litrowe baniaki zazwyczaj pozbawione są atomizera, który jest dość istotnym elementem całego procesu czyszczenia felg. 

Czyszczenie felg [Krok po kroku]

Co będzie potrzebne do przeprowadzenia zgodnego ze sztuką procesu mycia felg? Kilka rzeczy:

  • myjka ciśnieniowa lub spore ilości wody pod ręką, najlepiej w wiadrze,
  • gąbka/ściereczka,
  • gumowe rękawice,
  • środek czyszczący,
  • pędzelek/szczoteczka (opcjonalnie),
  • wosk do zabezpieczenia felg.
  1. Zaczynamy pracować na schłodzonym kole. Najpierw należy spryskać felgę środkiem do czyszczenia lub, jeśli w butelce nie ma atomizera, nanieść preparat na powierzchnię felgi przy pomocy ściereczki/gąbki (unikajmy twardych gąbek, które mogą porysować lakier).
  1. Żeby doczyścić felgi w trudno dostępnych miejscach, możemy wykorzystać małe pędzelki, a nawet szczoteczki do zębów. Zresztą mycie felg ma z higieną jamy ustnej sporo wspólnego – i tu, i tu wymagana jest precyzja i systematyczność, w przeciwnym razie trzeba się liczyć z nieestetycznym nalotem i ubytkami. 
  1. Kolejnym krokiem jest spłukanie wcześniej zaaplikowanego środka, dlatego należy to zrobić od razu, inaczej preparat zaschnie na powierzchni lakieru. Najlepiej wykorzystać myjkę ciśnieniową, ale praca ręczna też przyniesie pożądany efekt. Spłukajmy koła bardzo dokładnie. Pamiętajmy też, że ociekający wraz z wodą środek czyszczący zazwyczaj nie jest bezbarwny i może zabrudzić podłoże.
  1. Powyższy cykl przeprowadźmy dla każdego koła osobno, czyli skończmy pracę przy jednym kole, zanim zaczniemy czyszczenie kolejnego. Gdy oczyszczone będą wszystkie felgi, przejedźmy samochodem o pół obrotu koła – może się bowiem okazać, że z góry nie wszystkie zabrudzenia były dobrze widoczne. Nie brakuje opinii, że felgi są czyste dopiero po dwóch pełnych myciach. 

Jak zabezpieczyć felgi?

Skoro na felgach, tak samo jak w przypadku karoserii, naniesiony jest lakier, oznacza to, że można zadbać o niego w analogiczny sposób, czyli poprzez naniesienie powłoki ochronnej,np.wosku. 

Od razu jednak poruszymy jednak istotną różnicę pomiędzy zabezpieczeniem lakieru na nadwoziu a zabezpieczeniem lakieru na felgach. W tym drugim przypadku będziemy musieli powtarzać tę czynność zdecydowanie częściej, nawet co dwa, trzy miesiące. Dlatego też najlepiej zaopatrzyć się w powłokę ochronną w formie sprayu, której aplikacja będzie szybka, łatwa i przyjemna. Im bardziej ułatwimy sobie cały proces mycia, tym większa szansa, że po prostu będziemy to robić.

Felgi – koła, ogólnie rzecz ujmując – pracują na co dzień w dużo bardziej wymagających warunkach, dlatego też powłoki ochronne należy aplikować częściej. W takiej scenerii najlepiej sprawdzą się woski syntetyczne, które lepiej poradzą sobie z wysokimi temperaturami niż woski naturalne. Przypomnijmy, że cząsteczki pyłu hamulcowego docierającego do felg potrafią rozgrzać się nawet do 300℃!

Co z oponami?

Jaki sens miałoby doprowadzenie felg do wspaniałego stanu, jeśli przy okazji nasze opony prezentowałyby się zdecydowanie gorzej? Żadnego. Dlatego zabierając się za mycie felg, zarezerwujmy sobie również czas na czyszczenie opon.

  1. W tym przypadku nieodzowna będzie myjka ciśnieniowa, którą przykładamy do opony na odległość nie mniejszą niż 30 cm i oczyszczamy koło z kurzu, brudu, piachu. . 
  1. Po wstępnym płukaniu możemy przyjrzeć się oponom i ocenić ich stan techniczny:  sprawdzić głębokość bieżnika, wykryć potencjalne pęknięcia i wybrzuszenia itp. 
  1. Następnie, jeśli oględziny wypadły dobrze, przechodzimy do mycia opon za pomocą środka czyszczącego. Świetnie nada się w tym celu szampon samochodowy w duecie z gąbką.
  1. Po wszystkim bardzo precyzyjnie spłuczmy powstałą pianę i na boczną powierzchnię opon – nigdy na bieżnik – nałóżmy preparat konserwujący. Najłatwiejszy w aplikacji będzie oczywiście preparat w sprayu. 

Teraz nasze felgi i opony powinny lśnić jak pewna część ciała najlepszego przyjaciela człowieka, stanowiąc prawdziwą ozdobę samochodu. Zupełnie jak buty po starannym polerowaniu – prawie można się w nich przejrzeć. 

Źródła:

  • https://plusgum.pl/blog/2017/12/06/jak-czyscic-opony/
  • http://www.blyskotliwykierowca.pl/mycie-oraz-czyszczenie-felg/
  • https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/jak-utrzymac-felgi-auta-w-czystosci-i-co-robic-by-brudzily-sie-mniej/57zegcd#slajd-5
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Michal Rosiak

Content manager w porównywarce ubezpieczeń Mubi.pl. Dba, by każdy artykuł poradnikowy pojawiający się w naszym serwisie miał odpowiednią wartość merytoryczną i nie urągał zasadom języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Zarządzanie. Posiada sześcioletnie doświadczenie w prasie tradycyjnej i internetowej.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!