Jak zabezpieczyć felgi przed brudem?
Każdy, kto choć trochę interesuje się modą, wie, że nawet najlepszą stylizację zniweczy źle dobrane lub zaniedbane obuwie. I odwrotnie – szykowne buty uratują nawet niezbyt szczęśliwie zestawioną garderobę. Tak samo jest w przypadku samochodowych felg, które decydują o odbiorze wizualnym naszego pojazdu. Zobaczmy, co robić, aby zawsze były dobrą wizytówką swojego właściciela.
Z tego artykułu dowiesz się:
Felgi = lakier
Lwia część dostępnych na rynku felg pokryta jest lakierem proszkowym, który cechuje się dość wysoką odpornością na zabrudzenia (na pewno wyższą niż lakier natryskowy), ale nie należy pozostawiać go zbyt często samotnie na froncie walki z brudem. Dłuższy okres bez mycia felg lub z myciem jedynie w ramach odwiedzin myjni szczotkowej sprawi, że bardzo trudno będzie przywrócić im pierwotny blask – i to dosłownie. Większość felg jest przecież błyszcząca.
Przed skorzystaniem z myjni automatycznej zapytajmy obsługę o rodzaj środków, jakie są wykorzystywane w procesie mycia, oraz sprawdźmy, jakiego rodzaju szczotkami dysponuje myjnia. Połączenie inwazyjnych preparatów i twardych szczotek może po prostu zniszczyć lakier.
Jak często powinniśmy myć felgi? Optymalnym rozwiązaniem jest mycie felg raz w tygodniu. Dzięki takiej częstotliwości za każdym razem bez większego trudu doczyścimy felgi przy użyciu nawet gąbki, wody z wiaderka i szamponu do karoserii.
Rozumiemy jednak, że doba nie jest z gumy i nie w każdym tygodniu będzie sposobność, by należycie zadbać o czystość samochodu. Jeśli będziemy myć felgi nieco rzadziej, powinniśmy zastanowić się nad kupnem specjalistycznego środka czyszczącego. I w tym przypadku sprawdza się stare porzekadło, że tanio nie znaczy dobrze.
Dlaczego? Tanie środki czyszczące do felg bardzo często mają w swoim składzie roztwory kwasowe, które świetnie oczyszczają lakier na felgach, ale powodują korozję części nielakierowanych. W praktyce oznacza to, że używanie tych środków szkodzi hamulcom, podwoziu oraz wszystkim drobnym defektom na powierzchni felg. Można by rzec: felgi czyste, ale jakim kosztem?
Jeśli jednak zdecydujesz się na preparaty z kwasami, bardzo ważne jest, by spłukać je wodą pod dużym ciśnieniem już po kilkunastu sekundach od aplikacji – to powinno ograniczyć szkodliwe działanie kwasów. Nieco inne właściwości posiadają środki zasadowe, które nie powodują powstawania korozji, natomiast mają inną wadę – pozbywają się nie tylko brudu i zanieczyszczeń, ale też wszystkich warstw ochronnych lakieru, np. wosków.
Skoro ani środki kwasowe, ani zasadowe nie są idealne dla naszych felg, to co jest? Preparaty o neutralnym pH. Są one bezpieczne dla Ciebie, samochodu, a nawet dla zwierząt domowych. No i są nie mniej skuteczne.
Wiążę się to oczywiście z koniecznością głębszego sięgnięcia do portfeli, ale nie ma co dramatyzować – za 500 ml preparatu z neutralnym pH należy zapłacić ok. 30 zł. Można również zainwestować w większą ilość, ale kilkulitrowe baniaki zazwyczaj pozbawione są atomizera, który jest dość istotnym elementem całego procesu czyszczenia felg.
Czyszczenie felg [krok po kroku]
Co będzie potrzebne do przeprowadzenia zgodnego ze sztuką procesu mycia felg? Kilka rzeczy:
- myjka ciśnieniowa lub spore ilości wody pod ręką, najlepiej w wiadrze;
- gąbka/ściereczka;
- gumowe rękawice;
- środek czyszczący;
- pędzelek/szczoteczka (opcjonalnie);
- wosk do zabezpieczenia felg.
- Zaczynamy pracować na schłodzonym kole. Najpierw należy spryskać felgę środkiem do czyszczenia lub, jeśli w butelce nie ma atomizera, nanieść preparat na powierzchnię felgi przy pomocy ściereczki/gąbki (unikajmy twardych gąbek, które mogą porysować lakier).
- Żeby doczyścić felgi w trudno dostępnych miejscach, możemy wykorzystać małe pędzelki, a nawet szczoteczki do zębów. Zresztą mycie felg ma z higieną jamy ustnej sporo wspólnego – i tu, i tu wymagana jest precyzja i systematyczność, w przeciwnym razie trzeba się liczyć z nieestetycznym nalotem i ubytkami.
- Kolejnym krokiem jest spłukanie wcześniej zaaplikowanego środka, dlatego należy to zrobić od razu, inaczej preparat zaschnie na powierzchni lakieru. Najlepiej wykorzystać myjkę ciśnieniową, ale praca ręczna też przyniesie pożądany efekt. Spłukajmy koła bardzo dokładnie. Pamiętajmy też, że ociekający wraz z wodą środek czyszczący zazwyczaj nie jest bezbarwny i może zabrudzić podłoże.
- Powyższy cykl przeprowadźmy dla każdego koła osobno, czyli skończmy pracę przy jednym kole, zanim zaczniemy czyszczenie kolejnego. Gdy oczyszczone będą wszystkie felgi, przejedźmy samochodem o pół obrotu koła – może się bowiem okazać, że z góry nie wszystkie zabrudzenia były dobrze widoczne. Nie brakuje opinii, że felgi są czyste dopiero po dwóch pełnych myciach.
Kasia zaczęła czyścić jeszcze rozgrzane po jeździe felgi aluminiowe. Przez to doprowadziła do tego, że szybkie wyschnięcie wody z detergentem spowodowało powstanie nieestetycznych zacieków. Dodatkowo w ten sposób uszkodziła lakier, co sprawiło, że felgi wcale nie wyglądały o wiele lepiej niż przed czyszczeniem. Później musiała bardzo dokładnie zabezpieczyć felgi przed działaniem czynników zewnętrznych, ponieważ niewielkie uszkodzenia ich powierzchni mogły zacząć się pogłębiać.
Jak zabezpieczyć felgi?
Skoro na felgach, tak samo jak w przypadku karoserii, naniesiony jest lakier, oznacza to, że można zadbać o niego w analogiczny sposób, czyli poprzez naniesienie powłoki ochronnej, np. wosku.
Od razu poruszymy jednak istotną różnicę pomiędzy zabezpieczeniem lakieru na nadwoziu a zabezpieczeniem lakieru na felgach. W tym drugim przypadku będziemy musieli powtarzać tę czynność zdecydowanie częściej, nawet co 2-3 miesiące. Dlatego też najlepiej zaopatrzyć się w powłokę ochronną w formie sprayu, której aplikacja będzie szybka, łatwa i przyjemna. Im bardziej ułatwimy sobie cały proces mycia, tym większa szansa, że po prostu będziemy to robić.
Felgi – koła, ogólnie rzecz ujmując – pracują na co dzień w dużo bardziej wymagających warunkach, dlatego też powłoki ochronne należy aplikować częściej. W takiej scenerii najlepiej sprawdzą się woski syntetyczne, które lepiej poradzą sobie z wysokimi temperaturami niż woski naturalne. Przypomnijmy, że cząsteczki pyłu hamulcowego docierającego do felg potrafią rozgrzać się nawet do 300℃!
Przeczytaj też: Jak usunąć zabrudzenia z tapicerki samochodowej?
Co z oponami?
Jaki sens miałoby doprowadzenie felg do wspaniałego stanu, jeśli przy okazji nasze opony prezentowałyby się zdecydowanie gorzej? Żadnego. Dlatego zabierając się za mycie felg, zarezerwujmy sobie również czas na czyszczenie opon.
- W tym przypadku nieodzowna będzie myjka ciśnieniowa, którą przykładamy do opony na odległość nie mniejszą niż 30 cm i oczyszczamy koło z kurzu, brudu, piachu.
- Po wstępnym płukaniu możemy przyjrzeć się oponom i ocenić ich stan techniczny: sprawdzić głębokość bieżnika, wykryć potencjalne pęknięcia i wybrzuszenia, itp.
- Następnie, jeśli oględziny wypadły dobrze, przechodzimy do mycia opon za pomocą środka czyszczącego. Świetnie nada się w tym celu szampon samochodowy w duecie z gąbką.
- Po wszystkim bardzo precyzyjnie spłuczmy powstałą pianę i na boczną powierzchnię opon – nigdy na bieżnik – nałóżmy preparat konserwujący. Najłatwiejszy w aplikacji będzie oczywiście preparat w sprayu.
Teraz nasze felgi i opony powinny lśnić jak pewna część ciała najlepszego przyjaciela człowieka, stanowiąc prawdziwą ozdobę samochodu. Zupełnie jak buty po starannym polerowaniu – prawie można się w nich przejrzeć.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zabezpieczenie felg przed brudem
Dla najlepszych efektów, powinno się to robić nawet raz w tygodniu przy użyciu zwykłej gąbki i szamponu do karoserii. Przy rzadszym myciu warto zainwestować w specjalnie do tego przeznaczone środki, najlepiej o neutralnym pH. Preparaty kwasowe są skuteczne, ale powodują korozję powierzchni nielakierowanych, z kolei środki zasadowe mogą uszkodzić warstwę ochronną lakieru.
Przede wszystkim dobrze się przygotuj, zaopatrując się najlepiej w myjkę ciśnieniową, gąbkę, gumowe rękawice, środek do czyszczenia i wosk do zabezpieczenia felg. Mycie rozpocznij na schłodzonym kole i bądź precyzyjny – możesz w tym celu wykorzystać pędzel lub szczoteczkę do zębów. Po wyczyszczeniu od razu spłukaj preparat i powtórz proces osobno dla każdego koła.
Nawet trzeba! Pamiętaj, że felgi są narażone w znacznie większym stopniu niż jakakolwiek inna część karoserii, co oznacza, że powinno się je częściej zabezpieczać na działanie niekorzystnych czynników. Wykorzystując do tego, np. wosk ochronny w formie sprayu, cały proces będzie bardzo łatwy, więc warto powtarzać go nawet co 2-3 miesiące.
- Zaleca się mycie felg raz w tygodniu. Gdy właściciel samochodu nie ma na to czasu, powinien zaopatrzyć się w specjalny preparat do czyszczenia felg. Najwygodniejsze są środki wyposażone w atomizer.
- Do mycia felg można używać gąbek ciśnieniowych lub zwykłych, dużej ilości wody i wcześniej wspomnianego środka czyszczącego. Mogą przydać się też przyrządy do wyczyszczenia trudno dostępnych miejsc, na przykład patyczki higieniczne lub szczoteczki do zębów.
- Po umyciu felg warto je zabezpieczyć na przykład woskiem lub specjalnym preparatem w sprayu. Warto też umyć opony, co pomoże na przykład w ocenie stanu ogumienia i głębokości bieżnika.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji