Jak zaksięgować ubezpieczenie samochodu w firmie?

Przedsiębiorcy mogą ująć w kosztach uzyskania przychodu zarówno raty za zakup pojazdu, koszty jego eksploatacji, jak i wydatki na ubezpieczenia. Odliczyć można nabycie obowiązkowego ubezpieczenia OC i dobrowolnych polis. Jak to zrobić? Od czego zależy kwota odliczenia? Dowiedz się więcej o zaksięgowaniu ubezpieczenia auta w firmie!

zaksięgowanie ubezpieczenia w firmie
PODSUMOWANIE – najważniejsze informacje
  • Ubezpieczenie samochodu w firmie jest kosztem uzyskania przychodu.
  • Polisa ubezpieczeniowa może być uznana za dokument księgowy, jeśli zawiera wymagane informacje.
  • Sposób księgowania zależy od tego, czy składka ubezpieczenia zależy od wartości samochodu (AC, GAP), czy nie (OC, NNW, assistance, szyby).
  • Ubezpieczenie OC samochodu w firmie można rozliczyć w 100% lub 20%, gdy auto jest prywatne.
  • W przypadku ubezpieczenia AC i GAP w 100% można rozliczyć koszt polisy, gdy wartość auta nie przekracza 150 000 zł.

Czy zakup ubezpieczenia samochodu wlicza się do kosztów uzyskania przychodu?

Wykorzystywanie samochodu osobowego w działalności gospodarczej to standard. Auto może być wprowadzone do ewidencji środków trwałych lub być prywatne, co wpływa na sposób odliczania podatku VAT. Znaczenie ma również sposób korzystania z pojazdu – wyłącznie w działalności czy również prywatnie.

Oprócz odliczenia przy rozliczaniu podatku VAT przedsiębiorca może zaliczyć koszty eksploatacyjne czy rat w koszty uzyskania przychodzi. W przypadku wykorzystywania samochodu firmowego wyłącznie w działalności gospodarczej można odliczyć 100% wydatków związanych z jego eksploatacją. Natomiast w użytkowaniu mieszanym – firma, prywatnie – 75% wydatków.

Czy do kosztów uzyskania przychodu zalicza się zakup polisy ubezpieczeniowej? Tak, ale zasady te reguluje nie ustawa o podatku od towarów i usług, ale ustawa o PIT. Zawarty w niej art. 22. 1 wskazuje, że:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Źródło: Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Bez wątpienia zakup ubezpieczenia jest niezbędny do korzystania z samochodu w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest wymagane, a jego brak jest karany przez UFG.

Kiedy polisę ubezpieczeniową można uznać za dokument księgowy?

Podstawowym dokumentem księgowym jest faktura. W przypadku zawierania umowy ubezpieczenia przedsiębiorca nie może jej otrzymać. Dostaje natomiast polisę ubezpieczeniową, którą można również zaksięgować, a więc uznać za dokument księgowy. Taka polisa musi zawierać:

  • datę wystawienia,
  • wskazanie stron umowy,
  • opis przedmioty umowy,
  • wartość składki,
  • podpisy stron umowy,
  • datę dokonania płatności.

Opis przedmiotu umowy powinien zawierać informacje o rodzaju, okresie i zakresie ubezpieczenia.

Czy wszystkie ubezpieczenia komunikacyjne księguje się w ten sam sposób?

Ubezpieczenia komunikacyjne dzielą się na obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i ubezpieczenia dobrowolne AC, NNW, assistance czy GAP. Wpływ na kwestie z rozliczeniem nie ma jednak ich obowiązkowość, ale sposób ustalania składki. O co dokładnie chodzi?

Wysokość składki ubezpieczenia OC, NNW czy assistance nie zależy od wartości samochodu. Natomiast autocasco i GAP tak, co ma wpływ na wyliczenie wydatków związanych z kosztem uzyskania przychodu. Szczegóły dotyczące poszczególnych ubezpieczeń w dalszej części artykułu.

Jak zaksięgować ubezpieczenie OC samochodu firmowego i niefirmowego?

Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych można w przypadku samochodu firmowego, czyli wpisanego jako środek trwały, rozliczyć w 100%. Możliwe jest to również w przypadku auta wykorzystywanego w działalności, które jest:

  • w leasingu finansowym,
  • w leasingu operacyjnym,
  • użyczone,
  • wynajmowane.

Natomiast w przypadku samochodu prywatnego, z którego korzysta się w firmie, rozliczyć można 20% wydatków związanych z zakup ubezpieczenia OC.

Zasady uwzględnienia polisy ubezpieczenia OC w księdze przychodów i rozchodów (KPiR) zależą również od metody rozliczenia. Może być ona:

  • kasowa – wydatek księguje się w całości w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia,
  • memoriałowa – znaczenie ma okres obowiązywania umowy ubezpieczenia, więc wydatek należy podzielić na określoną liczbę miesięcy.
Przykład

Przedsiębiorca ubezpieczył samochód firmowy 1 czerwca 2025 roku. Przy rozliczeniu kasowym koszt polisy powinien być ujęty w dniu 1 czerwca 2025 roku. W tym przypadku nie jest istotne, że okres ubezpieczenia obejmie również kolejny rok. Dla metody memoriałowej wydatki będą rozliczane za 2025 i 2026 rok proporcjonalnie do obowiązywania umowy. W tym przypadku będzie to 7 i 5 miesięcy.

Jak zaksięgować dobrowolne ubezpieczenia samochodu?

Koszty ubezpieczenia OC samochodu można odliczyć w 100%, chyba że pojazd używany w firmie jest autem prywatnym. Natomiast w kwestii ubezpieczeń dobrowolnych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana i zależy od rodzaju ubezpieczenia i samego samochodu.

W przypadku ubezpieczeń, których składka nie zależy od wartości pojazdu – NNW, assistance czy ubezpieczenie szyb – rozliczyć można 100% kosztów. Wyjątkiem jest również samochód prywatny, w którego przypadku limit zaksięgowanych kosztów to 20%.

Natomiast w przypadku ubezpieczenia AC i GAP należy postępować zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT, który mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Źródło: Źródło: Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawodawca wprost wskazuje, że znaczenie ma tutaj wartość samochodu przyjęta dla celów ubezpieczenia. Zapis ten dotyczy więc ubezpieczenia AC i GAP. Oznacza to, że gdy wartość pojazdu nie przekracza 150 tys. zł, to księguje się 100% kosztów, a gdy jest większa od tej kwoty, to stosuje się wyliczenie:

  • wartość polisy * 150 000 zł / wartość pojazdu = kwota do zaliczenia do kosztów.
UWAGA!

W przypadku odliczania składek z AC czy GAP limit 150 000 zł dotyczy zarówno aut spalinowych, jak i elektrycznych. Wyższy limit 225 000 zł dla elektryków obejmuje koszty amortyzacji, a nie polis!

W przypadku odliczenia kosztów zakupu AC czy GAP znaczenie ma wartość pojazdu. Celem ustawodawcy było ograniczenie w zakupie i ubezpieczeniu na firmę drogich samochodów. Jak wygląda zaksięgowania ubezpieczenia autocasco dla auta wartego powyżej 150 000 zł?

Przykład

Przedsiębiorca 5 czerwca 2025 roku wykupił ubezpieczenie AC na firmowy samochód osobowy. Wartość auta wskazana w umowie ubezpieczenia wyniosła 400 000 zł, a wysokość składki została wyliczona na 5000 zł. Jaką kwotę może zaksięgować przedsiębiorca? Zgodnie z równaniem 5000 * 150 000 zł / 400 000 zł będzie to 1875 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytanie o zaksięgowanie ubezpieczenia samochodu w firmie

Źródła:
  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910800350/U/D19910350Lj.pdf
  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002544/O/D20192544.pdf
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC