Jak zmienić przeznaczenie pojazdu?

Kiedyś bardzo popularne samochody z kratką dziś odchodzą do lamusa. Ówczesne przepisy pozwalały na odliczanie pełnego podatku VAT od zakupu tego typu pojazdów. Dodatkowo samochody z kratką rejestrowane były jako pojazdy ciężarowe. Przedsiębiorcy mogli także odliczać VAT od zakupu paliwa, serwisowania i wymiany części. Zmiany przepisów z 2014 roku wpłynęły na sensowność mocowania kratek w samochodach i rejestrowania ich jako ciężarowych. Obecnie łatwo kupić używany samochód z kratką, a potem ją zdemontować. Niestety nie można tego zrobić na własną rękę. Zobacz krok po kroku, jak zmienić przeznaczenie pojazdu!

Czym jest zmiana przeznaczenia pojazdu?

Zgodnie z przepisami pojazdy klasyfikuje się ze względu na ich rodzaj, podrodzaj oraz przeznaczanie. To ostatnie wpisywane jest przede wszystkim do samochodów ciężarowych. Łatwo sobie wyobrazić, że inaczej zbudowany jest furgon pocztowy od chłodni albo samochód specjalny do oczyszczania dróg od pojazdu pożarniczego. 

W przypadku samochodów osobowych nie precyzuje się ich przeznaczenia, tylko określa rodzaj pojazdu – nie oznacza to, że auto, które ma sylwetkę samochodu miejskiego, jest nim w myśl przepisów prawa. Tutaj znaczenie ma kod ITS (Instytut Transportu Samochodowego) i to z niego odczytuje się jaką homologację dostał dany pojazd. Oczywiście z konkretnymi homologacjami wiążą się wymagania konstrukcyjne i techniczne pojazdu. 

Ekspert Mubi radzi

Instytut Transportu Samochodowego działający od 1952 roku czuwa nad ekonomią i bezpieczeństwem transportu, a także ma za zadanie dbać o ochronę środowiska i bezpieczeństwo techniczne. Zakres zadań tejże instytucji obejmuje zatem m.in. prace badawcze, monitorowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zarządzanie nim, a także prowadzenie działań zmierzających do poprawy jakości funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, skupionych na kwestii ich mobilności.

Tak popularne kiedyś samochody z kratką rejestrowane były jako pojazdy ciężarowe – przynosiło to korzyści finansowe. Wymagało to jednak zamontowania właśnie feralnej kratki, która, nie ukrywajmy, nie sprawdzała się w praktyce, a była tylko dodatkiem wymaganym przez prawo. Jeśli więc ktoś teraz kupi taki samochód i nie chce mieć przegrody w samochodzie, to jak może ją usunąć?

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Czy można samemu usunąć kratkę?

Oczywiście fizyczne usunięcie kratki nie jest jakimś wielkim problemem, ot kilka śrubek i problem rozwiązany. Kłopoty zaczynają się na poziomie przepisów. Zmiany konstrukcyjne pojazdu powinny być przeprowadzone w uprawnionym do tego miejscu. Podmiot do tego upoważniony powinien być oznaczony kodem PKD 50.20.A, który potwierdza prowadzenie działalności w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. 

Zmiany w konstrukcji pojazdu nie polegają tylko na usunięciu kratki. Zakładając, że samochód ma już tylne siedzenia, których nie trzeba kupować, należy zamontować dodatkowy zagłówek i pasy bezpieczeństwa dla piątej osoby (na środku tylnego fotela). To jeszcze nie wszystko… po wykonaniu zmian, powinieneś otrzymać na miejscu:

  • zaświadczenie przedstawiające zakres wykonanych zmian konstrukcyjnych,
  • oświadczenie, że podmiot ma uprawnienia do wykonywania tego typu działalności,
  • paragon lub fakturę.

Po dokonaniu zmian konstrukcyjnych pojazdu jego właściciela czeka jeszcze kilka obowiązków. Otrzymanie odpowiednich dokumentów w warsztacie to niestety początek załatwiania formalności.

Czy musisz udać się do stacji kontroli pojazdów po zmianach?

Tak, bez tego się nie obejdzie. W Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów czeka Cię sprawdzenie przez wykwalifikowanego pracownika przeprowadzonych zmian konstrukcyjnych w samochodzie. To dodatkowe badanie kosztuje 82 zł. Do tego trzeba doliczyć tradycyjny przegląd rejestracyjny, którego cena wynosi 99 zł. W sumie za całą wizytę zapłacisz 181 zł.

Diagnosta po zapoznaniu się z przeprowadzonymi zmianami konstrukcyjnymi sprawdzi, czy pojazd spełnia określone w prawie warunki techniczne. Jeśli będziesz zmieniał przeznaczenie auta z ciężarowego na osobowy, to pracownik Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów powinien wpisać, że pojazd po zmianach pozwala na przewożenie 5 osób, a nie na przykład 2 czy 4. Jeśli w dokumentach zabraknie takiej informacji, to urzędnik może nie przyjąć wniosku o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego.

Jak zmienić dane w dowodzie rejestracyjnym?

Jeśli pojazd był zarejestrowany jako ciężarowy, to taka adnotacja znajdowała się w dowodzie rejestracyjnym. Po przeprowadzeniu zmian konstrukcyjnych musisz udać się do Wydziału Komunikacji – masz na to 30 dni od daty badania technicznego

Wybierając się do urzędu będziesz musiał mieć ze sobą następujące dokumenty:

  • dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym,
  • kartę pojazdu (jeśli ją posiadasz),
  • oświadczenie lub fakturę wystawione przez warsztat, który dokonał zmian w konstrukcji pojazdu. Potrzebny jest także wpis z CEiDG lub KRS, że firma ma prawo prowadzić działalność w zakresie naprawy i obsługi pojazdów,
  • zaświadczenie z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów o dokonanych zmianach,
  • dowód osobisty,
  • aktualne ubezpieczenie OC,
  • dowód wpłaty za wymianę dowodu rejestracyjnego,

Jeśli wymiany dowodu rejestracyjnego dokonujesz jako przedstawiciel firmy, to musisz mieć także jej KRS. Pamiętaj, że każdy współwłaściciel pojazdu musi stawić się w urzędzie osobiście, chyba że wystawione zostaną pełnomocnictwa – na każdego współwłaściciela jedno. Pełnomocnictwo kosztuje 17 zł od osoby, chyba że jest nią mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie lub wnuki.

Zmiana danych w dowodzie rejestracyjnym kosztuje 54,50 zł. Informacje o terminie odbioru nowego dowodu rejestracyjnego otrzymasz SMS-em lub zostaniesz powiadomiony mailowo. Zazwyczaj cała procedura trwa około dwóch tygodni – zależy to od ilości składanych wniosków w danym okresie.

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Czy zmiany konstrukcyjne mogą wpłynąć na wysokość składki OC?

Zmiany konstrukcyjne przekładają się na zmiany w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli dany pojazd przestaje być samochodem ciężarowym, a staje się osobowym, to należy to zgłosić ubezpieczycielowi OC. Zazwyczaj towarzystwa ubezpieczeniowe zapisują w warunkach ubezpieczenia taki obowiązek.

Obliczanie składki OC i AC opiera się na wielu parametrach. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę nie tylko doświadczenie kierowcy i jego dane, ale także sposób użytkowania pojazdu i jego aspekty techniczne. Po zgłoszeniu zmian w budowie samochodu otrzymasz informacje o rekalkulacji składki, co może wiązać się, ze zmianą jej wartości. Oczywiście nie zawsze będzie to oznaczać wzrost opłaty – możesz także zapłacić mniej za polisę.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmianę przeznaczenia pojazdu

Chciałbym przerejestrować samochód z kratką. Czy wystarczy ją usunąć?
Nie. Wraz z usunięciem kratki potrzebne są dodatkowe zmiany, np. montaż tylnych siedzeń (jeśli ich nie ma), dodatkowego zagłówka i pasów bezpieczeństwa. Modernizacji tych nie można dokonać na własną rękę, a jedynie w uprawnionym do tego miejscu, gdzie otrzymasz zaświadczenie potwierdzające zakres zmian.
Dokonałem zmian w samochodzie. Co teraz?
Pierwszym krokiem jest udanie się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w celu sprawdzenia zmian przez diagnostę i przeprowadzenia przeglądu. Następnie w ciągu 30 dni od przeprowadzenia badania technicznego konieczna jest wizyta w Wydziale Komunikacji, gdzie zostaną wprowadzone niezbędne zmiany do dowodu rejestracyjnego Twojego samochodu.
Czy zmianę przeznaczenia auta należy zgłosić ubezpieczycielowi?
Tak. Jeśli do dokonaniu w samochodzie modyfikacji zmienił się jego status w dowodzie rejestracyjnym, firma ubezpieczeniowa musi zostać poinformowana o tym fakcie. Ubezpieczyciel będzie mógł wówczas dokonać rekalkulacji składki klienta i na tej podstawie zwiększyć bądź zmniejszyć koszt ubezpieczenia samochodu.
PODSUMOWANIE
  • Instytut Transportu Samochodowego klasyfikuje pojazdy ze względu na rodzaj, podrodzaj i kategorie homologacyjne.
  • Najpopularniejszą zmianą przeznaczenia pojazdu jest zmiana rodzaju z samochodu ciężarowego na osobowy.
  • Zmiany takiej można dokonać legalnie tylko w uprawnionych do tego warsztatach, których działalność określa kod PKD 50.20.A.
  • Po zmianach konstrukcyjnych należy przeprowadzić badania techniczne pojazdu w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.
  • Następnie trzeba dokonać wymiany dowodu rejestracyjnego w wydziale komunikacji.
  • Zmiany konstrukcyjne i wymianę dowodu rejestracyjnego należy zgłosić ubezpieczycielowi OC i AC – może nastąpić rekalkulacja składki.

Źródła:

  • http://www.patronat.pl/Akty_prawne/Pliki_HTML/2001/Dz.U.2001-004_0037.htm
  • https://tacho-serwis.com/stacja-kontroli-pojazdow/zmiany-konstrukcyjne
  • https://bip.poznan.pl/bip/sprawy/zmiana-rodzaju-lub-danych-technicznych-pojazdu,6332/
  • http://www.cepik.gov.pl/documents/76251/76586/Ustawa+Prawo+o+Ruchu+Drogowym+08.06.2017/87c97bb6-5d0a-4229-80ea-51555985c538
Oceń artykuł:
63,33
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

10 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
W sumie wszystko się zgadza ale? No właśnie ale miałem identyczny przypadek jak w artykule zgromadziła w/w dokumenty i D...a OSKP odmówiła badania bo nie było homologacji na auto osobowe wystawionego przez Honda Serwis Polska lub Urząd Dozoru Technicznego. Byłem w dwóch Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów i zostałem z niczym (nawet bez kratki świętej przez uprawniony Warsztat) WIĘC SIE QUWA pytam kto wydał takie procedury ale nie dopilnował szczegółów przeprowadzenia w/w operacji.Gdzie ustawa stałą się martwa?
avatar autora komentarza
Witam jak to wyglada na dzień dzisiejszy mam vana w firmie teraz potrzebuje osobówki jak mam to zmienić
avatar autora komentarza
Posiadam Toyote Verso zarejestrowaną na 5 osob lecz chciałbym ja przerobic na 7 osobowa,poniewaz sa dwie wersje tego modelu,jaka jest wówczas procedura
Zakładam, że nie ma Pan 2 dodatkowych foteli z tyłu auta. Najlepiej jak Pan uda się do ASO Toyoty lub warsztatu, który jest uprawniony do konserwacji i naprawy pojazdów. Tam zostaną zamontowane dodatkowe fotele i pasy bezpieczeństwa (jeśli model ma wersję 7-osobową, to nie powinno być z tym problemu). W warsztacie otrzyma Pan fakturę, zaświadczenie o przeprowadzonych zmianach oraz wypis, że dany warsztat jest uprawiony do takich zmian. Następnie czeka Pana wizyta w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, by diagnosta zaakceptował zmiany, a potem wizyta w wydziale komunikacji.
avatar autora komentarza
witam, mam zamiar kupić samochód właśnie zarejestrowany jako ciężarowy, po demontażu kratki ma wszystkie siedzenia włącznie z zagłówkiem na środkowym miejscu, czy można go zarejestrować jako czteroosobowy, nie zależy mi na 5cio, mitsubishi asx, co w takim przypadku?
Tę informację wpisuje diagnosta, więc można tak zrobić. Tylko po co?
avatar autora komentarza
Ani słowa w artykule o częstej zamianie z busa na food trucka,. A szkoda bo nie wiem czy można to zrobić samemu, czy musi to robić ktoś z uprawnieniami. Chodzi o wstawienie z tyłu busa drzwi oraz zrobienie otwieranej klapy sprzedaż owej z boku pojazdu.
Dzień dobry! Dziękujemy za komentarz i ciekawą sugestię - temat jest wart bliższego przyjrzenia się i na pewno napiszemy o tym osobny artykuł :) Pozdrawiam, Jacek
avatar autora komentarza
A jak z przekształceniem (tanim, bez homologacji) ciężarowego kat. N na specjalny kempingowy? Zależy mi na usunięciu ściany grodziowej...
avatar autora komentarza
Tak naprawdę każdy blacharz lub inna firma może sobie wpisać PKD 50.20.A w CEIDG i wpisanie takiego PKD nie daje komukolwiek jakiś specjalnych uprawnień ani nie wymusza na warsztatach specjalnych zabiegów aby je uzyskać tak więc określenie "uprawnionych do tego warsztatach" jest lekko demonizowane. Po prostu wystarczy aby w dokumentach rejestrowych firmy widniał takowy wpis np jako któraś z kolei działalności. Znacznym natomiast problemem jest jeśli diagnosta zażąda indywidualnej homologacji - to może tyle kosztować, że zmiana w dowodzie staje się nieopłacalna - łatwiej sprzedać pojazd w stanie takim jaki jest i kupić inny.