Rodzaj roweru ma znaczenie – jaki wybrać, aby pasował do Twoich potrzeb?

Rower górski, miejski, szosowy, a może trekkingowy? Odmian rowerów jest wiele, a żeby wybrać odpowiedni dla siebie, warto dowiedzieć się o każdym typie coś więcej. Jakie rodzaje rowerów są dostępne na rynku? Który z nich najlepiej sprawdzi się w mieście, a który podczas rowerowej wyprawy w góry? Jakie parametry są najbardziej istotne przy wyborze właściwego modelu?

Jakie rowery są dostępne na rynku?

W sklepach ze sprzętem sportowym, szczególnie w tych dedykowanych rowerzystom, znaleźć można cały szereg różnych typów jednośladów. Każdy ma inne parametry i sprawdza się w innych sytuacjach, na innych trasach. Jakie rodzaje rowerów są dostępne na rynku?

  • Rower miejski,
  • rower trekkingowy,
  • rower MTB (rower górski),
  • rower szosowy,
  • rower gravelowy,
  • rower crossowy.

Typów rowerów jest jeszcze więcej. Możesz spotkać się z rowerami elektrycznymi, składanymi, poziomymi lub rowerami przeznaczonymi przede wszystkim do skoków i wykonywania akrobacji z ich wykorzystaniem. Skupmy się jednak na tych, z których będziesz mógł skorzystać, przemieszczając się po mieście lub tych, które posłużą do celów turystycznych.

Kupujesz rower? Jakie parametry są najbardziej istotne?

W sezonie wiosenno-letnim wiele osób przesiada się z samochodów lub autobusów miejskich na rower. Chociaż od pewnego czasu w większych miastach dosyć dobrze funkcjonuje system rowerów miejskich, które są dostępne niemal na każdym rogu, wiele osób decyduje się na zakup własnych dwóch kółek. Okazuje się jednak, że wybór odpowiedniego jednośladu, który służyłby Ci podczas dojazdów do pracy, weekendowych wycieczek lub całkiem ekstremalnej jazdy po lesie czy górach, wcale nie jest taki łatwy. Na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a na tym zależy przecież rowerzystom najbardziej, wpływa kilka czynników. Zatem jakie parametry wziąć pod uwagę podczas wyboru roweru?

Rozmiar ramy

To jeden z tych czynników, od którego zależy wygoda korzystania z roweru. Rama nie może być ani zbyt długa, ani przesadnie krótka. Niewłaściwy rozmiar może spowodować nie tylko dyskomfort podczas jazdy, ale także niekorzystnie działać na Twoje zdrowie (zwłaszcza na kręgosłup).

Rozmiar ramy oznacza się podobnie do rozmiarów ubrań – za pomocą liter XS, S, M, L, XL oraz rozmiarów pośrednich. I tak na przykład w rowerze górskim (MTB) rama w rozmiarze S będzie miała 16 cali (41 cm) i będzie odpowiednia dla osób o wzroście między 162 cm a 167 cm. Z kolei w rowerze miejskim lub trekkingowym rozmiarowi S będzie odpowiadała rama 17-calowa (42-43 cm). Taki rower powinien dobrze służyć niższym osobom, o wzroście od 152 cm do 162 cm. Rozmiary ram rowerowych różnią się zatem od rodzaju jednośladu. Mimo dostępności tego typu wytycznych każdy rower warto “przymierzyć” przed zakupem. To, czy dana rama będzie zapewniała wygodę użytkowania roweru zależy bowiem także od budowy ciała rowerzysty, od jego proporcji.

Ułożenie siodełka i kierownicy

Niektóre typy rowerów są skonstruowane w taki sposób, że już z góry narzucają pozycję kierowcy podczas jazdy (właściciel roweru miejskiego ma wyprostowane plecy podczas jazdy, natomiast właściciel roweru szosowego jedzie pochylony). Inne jednak umożliwiają dopasowanie poszczególnych elementów roweru do preferencji rowerzysty. Tutaj duże znaczenie ma możliwość regulacji siodełka i kierownicy.

Oprócz samej budowy danego rodzaju pojazdu warto wziąć pod uwagę przede wszystkim wzrost rowerzysty. Jedną z metod regulacji siodełka jest metoda 109%, którą najczęściej stosują posiadacze rowerów trekkingowych. Żeby się nią posłużyć, powinieneś zmierzyć długość wewnętrznej części nogi użytkownika roweru i pomnożyć ten wymiar przez 109%. Na takiej właśnie wysokości należy ustawić siodło, aby mieć pewność, że rowerzysta nie będzie uderzał kolanami o kierownicę, a jednocześnie będzie mógł bez problemu dosięgnąć pedałów podczas jazdy.

Z kolei przy ustawianiu kierownicy we wspomnianym już rowerze trekkingowym trzeba wziąć pod uwagę kąt między ramieniem a tułowiem. Ten powinien być mniejszy niż 90 stopni. Równe 90 stopni powinien wynieść z kolei, jeśli poruszasz się rowerem szosowym. W takim rowerze kierownica jest zwykle ustawiona dużo niżej niż siodło. Zupełnie odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku roweru miejskiego, w którym to kierownica jest wyżej, a siodło niżej.

Amortyzacja

To mechanizm, który niweluje trzęsienie podczas jazdy po nierównościach. Niektóre rowery, np. rowery miejskie, zazwyczaj w ogóle nie posiadają amortyzacji. Nie jest to jednak ich wada, bo poruszając się po mieście, przeważnie jedziesz po równej nawierzchni, a niewielkie szarpnięcia, np. przy wjechaniu na krawężnik czy w małą dziurę w drodze, powinny łagodzić sprężyny znajdujące się pod siodełkiem. Amortyzacja będzie jednak niezbędna, jeśli zamierzasz wybrać się rowerem na górską wyprawę lub przejażdżkę po lesie, gdzie nierówności to chleb powszedni.

O tym, w jakim stopniu amortyzacja będzie zmniejszała uczucie trzęsienia podczas jazdy po wyboistej drodze, decyduje wielkość skoku. A ta może wynosić od 50 mm nawet do 300 mm. Im większy skok, tym bardziej komfortowa jazda. Amortyzatory o największym skoku są montowane na przykład w rowerach zjazdowych, o najmniejszym skoku – w rowerach turystycznych i trekkingowych.

Wymiary i rodzaje kół

Każdy rodzaj roweru powinien mieć koła, które byłyby odpowiednio dopasowane do swojego przeznaczenia. Ważny jest tu rozmiar koła, czyli średnica opony mierzona w calach i jej szerokość, oraz rodzaj bieżnika.

Im większe koła, tym rower może osiągać większe prędkości, ale rozpoczynanie jazdy w ich przypadku może być nieco bardziej męczące niż napędzanie rowerów z mniejszymi kołami. Rowery górskie występują najczęściej z 26-calowymi kołami, a rowery turystyczne i miejskie mogą mieć koła o średnicy 12, 14, 16, 18 i 24 cale. Jeśli chodzi o szerokość opony, to musi ona być przede wszystkim dopasowana do roweru, aby zmieściła się na swoim miejscu. W rowerze szosowym opony powinny mieć szerokość od 23 do 28 mm. Szersze znajdą zastosowanie w rowerach trekkingowych i crossowych (od 32 do 47 mm) oraz w rowerach górskich (od 49 do 61 mm).

Rozmiar opon to jednak nie wszystko. Istotny jest też rodzaj bieżnika, od którego zależy komfort jazdy w danym terenie. Opony rowerowe mogą być gładkie (takie doskonale nadadzą się do rowerów miejskich i turystycznych, które będą używane na asfalcie i prostej, równej drodze), z wyraźnym bieżnikiem (te będą idealne na górskie wyprawy, gwarantują dobrą przyczepność), a nawet mogą występować w wersji z kolcami (przydatne zimą, podczas jazdy po śniegu).

Jaki rower będzie odpowiedni do jazdy po mieście?

Pierwsze, o czym pomyślisz, gdy będziesz musiał kupić rower z zamiarem jazdy po mieście, to rower miejski. Rzeczywiście, jak sama nazwa wskazuje, nie jest to zły wybór. Tzw. holender posiada gładkie koła (bez bieżnika), dlatego dobrze sprawdza się w jeździe po twardych nawierzchniach (asfalcie, kostce brukowej). Dodatkowo jego budowa umożliwia całkowite wyprostowanie sylwetki, co przy codziennym pokonywaniu trasy do pracy i z powrotem jest bardzo istotne. Dzięki niżej zamocowanemu siodełku oraz wyższej kierownicy będziesz mógł swobodnie się rozglądać, kontrolując sytuację wokół Ciebie. Z praktycznych rozwiązań zastosowanych w tym rowerze można wymienić jeszcze zamontowany na kierownicy niemal każdego holendra koszyk, w którym można wygodnie przewieźć torebkę, plecak, a nawet zakupy, co również wpływa na komfort jazdy. Rowery miejskie są dosyć ciężkie, dlatego jeśli nie masz innej możliwości, jak trzymanie roweru w piwnicy lub na balkonie w bloku bez windy, nie będzie on dobrym wyborem.

Rower miejski nie jest jedynym typem jednośladu, który posłuży podczas przemieszczania się na terenie aglomeracji. Całkiem sporą rzeszę zwolenników mają także rowery górskie (MTB). Jednoślady, które z samej nazwy powinny służyć przede wszystkim miłośnikom pokonywania górskich szlaków na dwóch kółkach, wykazują pewne zalety także w jeździe po mieście. Szczególnie wytrzymałość. Rower górski jest szczególnie dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy jednym pojazdem chcą zarówno dojeżdżać do pracy, jak i pokonywać kilometry poza miastem, np. wybierając się na wycieczkę polną drogą.

Takim wielozadaniowcem będzie też rower trekkingowy lub crossowy. To swego rodzaju połączenie dwóch wyżej wymienionych rowerów. Jest dosyć szybki i lekki, co daje mu dużą przewagę nad rowerem miejskim.

Chociaż na biegnących przez miasta ścieżkach rowerowych zdarza się spotkać osoby jadące na rowerze szosowym, tego rodzaju jednośladu lepiej nie brać pod uwagę w kwestii poruszania się miejskimi uliczkami. Rower szosowy potrafi osiągnąć duże prędkości, co w tym przypadku nie jest jego zaletą, bo stwarza niebezpieczeństwo dla rowerzysty i innych uczestników ruchu. Dodatkowo jego wąskie opony łatwo przebić, najeżdżając na kawałek szkła. Poza tym osoba jadąca takim jednośladem znajduje się w pochylonej pozycji, co utrudnia ocenę sytuacji na drodze.

Jaki rower będzie odpowiedni na krótkie wycieczki rowerowe?

Rowerowy wypad za miasto? Czemu nie? Sprawdź tylko, jaki rower powinieneś wybrać. Najlepiej od razu odrzuć rower miejski, który na bezdrożach może sobie nie poradzić. Dodatkowo komfort jazdy z pewnością nie będzie taki, na jaki możesz liczyć, jeżdżąc holendrem po mieście. Jeśli trasa Twojej weekendowej wycieczki rowerowej prowadzi przez dzikie ścieżki, postaw na “górala”, który chociaż częściowo amortyzowałby nierówności na drodze. Jeśli masz rower trekkingowy albo crossowy, również możesz go wykorzystać podczas takiego wyjazdu, chociaż ten lepiej sprawdza się na ubitych drogach. Na tych piaszczystych i kamienistych docenisz porządny bieżnik roweru. Zapewni on dobrą przyczepność.

Jaki rower będzie odpowiedni do wyczynowej jazdy po górach?

Góry to typowe zadanie dla roweru MTB, czyli “górala”. Gęsty i głęboki bieżnik zapewni tu dobrą przyczepność, która na górskich szlakach jest tak istotna. Rower MTB, który musi sprawdzić się niemal w ekstremalnych warunkach, powinien być dodatkowo wyposażony w nieco grubsze opony i mieć amortyzację o wyższym skoku, najlepiej od 100 do 300 mm. W turystyce górskiej dobrze sprawdzi się model XC, Trail, All Mountain, a w w zjazdach – rower DH.

Jaki rower będzie odpowiedni do jazdy zimą?

Jeśli nie przeszkadza Ci mróz i zimno, możesz jeździć na rowerze także w okresie jesienno-zimowym. Gdy na trasie Twojej wyprawy leży śnieg, warto zadbać o to, aby opony Twojego roweru były wyposażone nie tylko w bieżnik, ale także w kolce. Niewielkie wypustki na przednich oponach zapewnią lepszą przyczepność. Musisz jednak uważać, żeby nie zetrzeć ich, jadąc po nie ośnieżonej nawierzchni.

Podczas jazdy zimą dobrze sprawdzi się jeden z rowerów szosowych, a konkretnie rower przełajowy. Ma szersze opony z zapewniającym przyczepność bieżnikiem i nieco inne hamulce.

Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 2-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Na swoim koncie ma publikacje zarówno w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się setkom kierowców. Prywatnie melomanka, miłośniczka gotowania i podróży po Polsce.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!