Jakie samochody najczęściej kupują kierowcy w Europie?
Na europejskim rynku motoryzacyjnym przez kilka ostatnich lat panowały stałe trendy. Rosnącą popularnością cieszyły się SUV-y, które w 2019 roku stanowiły aż 38% wszystkich rejestrowanych aut. Również samochody elektryczne zyskiwały coraz większe uznanie u klientów. Sytuacja na rynku motoryzacyjnym zmieniła pandemia COVID-19. Jakie typy samochodów osobowych były najczęściej kupowane na rynkach europejskich w 2023 roku? W którym kraju sprzedano najwięcej aut osobowych? Które modele cieszyły się największym zainteresowaniem wśród Europejczyków? Tym razem zabieramy się za analizę europejskiego rynku motoryzacyjnego.
W artykule tym zajmiemy się następującymi kwestiami:
- Jak duży jest europejski rynek nowych samochodów?
- Jakie trendy widać na europejskim rynku samochodów osobowych?
- Jakie są najpopularniejsze typy samochodów osobowych?
- Czy samochody elektryczne zyskują w UE na popularności?
- Które marki samochodów są najpopularniejsze w Europie?
- Które modele są najczęściej rejestrowane w Europie?
Podane w artykule statystyki będą w większości dotyczyć krajów Unii Europejskiej razem z Wielką Brytanią i stowarzyszoną Szwajcarią, Norwegią, Islandią i Liechtensteinem (EFTA).
Jak duży jest europejski rynek nowych samochodów?
Europejski rynek motoryzacyjny jest jednym z największych na świecie. W Unii Europejskiej (wliczając jeszcze UK) i EFTA (Szwajcarią, Norwegią, Islandią i Liechtensteinem) sprzedano w 2022 roku 11 286 939 samochodów osobowych. Dla porównania Amerykanie w roku 2022 kupili 13 903 429 aut. Warto jednak zauważyć, że zarówno w Europie, jak i w Stanach sprzedaż zmalała w porównaniu z rokiem 2021 – odpowiednio o 4,1% i 7,8%. Najwięcej nowych samochodów sprzedano w Chinach. W 2022 roku sprzedaż wzrosła tam o ponad 2% i wyniosła ok. 26,86 mln samochodów.
W samej Europie największy jest rynek niemiecki (pod względem produkcji i sprzedaży), na którym sprzedano w 2022 roku 2 651 357 nowych samochodów. Na drugim miejscu plasuje się Wielka Brytania z 1 614 063 pojazdami, a na trzecim Francja z 1 529 035 autami. Polacy kupili w omawianym roku 419 749 samochodów.
Patrząc na wieloletnie dane z europejskiego rynku motoryzacyjnego, widać wyraźnie, że ma on za sobą kilka dobrych lat. Po załamaniu wynikającym z kryzysu z 2007 roku, od 2013 roku sprzedaż systematycznie rosła, by spaść w związku z pandemią COVID-19 w 2020 roku. Największy wzrost widoczny był w latach 2014-2016. Jeszcze w 2014 roku sprzedawano w Europie 12,97 miliona nowych samochodów osobowych, a już w 2016 liczba ta wzrosła do 15.09 milionów. Od tego czasu niewielki trend wzrostowy utrzymywał się do 2019 roku.
Średnia cena sprzedawanego samochodu w Polsce wyniosła w 2023 ok. 30 tys. zł. Dla porównania, w Niemczech średnia wyniosła ok. 27 tys. euro.
Jakie trendy widać na europejskim rynku samochodów osobowych?
Ostatnie dobre lata dla rynku motoryzacyjnego w Europie przyniosły także zmiany preferencji konsumentów. Od 2011 roku widać postępujący spadek sprzedaży samochodów napędzanych olejem, czyli popularnych diesli. Przez wiele lat ponad 50% kupowanych samochodów w Europie napędzane było w ten sposób. Jednak od 2016 roku ich liczba w całkowitej sprzedaży aut osobowych drastycznie spada. W 2023 roku od stycznia do września jedynie 14,1% nowych samochodów to były diesle. Ich udział w rynku spada, a w porównaniu z rokiem 2021 zmniejszył się o ponad 20%!
Najprościej można ten trend wytłumaczyć ograniczeniami wprowadzanymi przez kolejne miasta europejskie. Coraz więcej miejscowości zakazuje wjazdu do centrum samochodom napędzanych ropą – dotyczy to szczególnie starszych modeli niespełniających najnowszych norm emisji spalin EURO.
Unia Europejska wprowadza kolejne normy emisji spalin. W związku z tym nowe samochody muszą spełniać coraz bardziej restrykcyjne przepisy. Najnowsza norma to EURO 6. Wytyczne regulują nie tylko emisję dwutlenku węgla, ale także dwutlenku azotu, który powstaje w dużych ilościach w samochodach z silnikami Diesla.
Wydawać by się mogło, że Europejczycy stawiają na coraz bardziej przyjazne środowisku samochody osobowe. Z jednej strony tak – średnia emisja spalin z nowych aut jest coraz niższa, a małe miejskie auta cieszą się dużą popularnością. Również sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie systematycznie od lat. Jednak inny typ aut osobowych jest niekwestionowanym zwycięzcą na europejskim rynku motoryzacyjnym.
79% sprzedanych samochodów w 2018 roku miało przedni napęd!
Jakie są najpopularniejsze typy samochodów osobowych?
W porównaniu z 2001 rokiem w 2019 roku tego typu samochodów zarejestrowano w Europie o prawie 900% więcej! Co to za typ pojazdów? To oczywiście były SUV-y, których coraz więcej pojawia się na europejskich drogach. Rosnące zainteresowanie takimi modelami zauważyli także producenci samochodów – oferta na tego typu auta jest coraz bogatsza. Obecnie każdy liczący się koncern motoryzacyjny ma do zaproponowania klientom przynajmniej jeden model SUV-a. Warto zauważyć, że żaden inny segment samochodów osobowych nie zanotował tak znaczącego wzrostu popularności.
Patrząc na strukturę sprzedaży nowych samochodów w 2023 roku od razu widać dominację SUV-ów – stanowiły one ponad 50% wszystkich rejestrowanych aut. To właśnie przede wszystkim SUV-y odpowiadają za wzrost rynku motoryzacyjnego w Europie.
Sporym uznaniem cieszyły się także modele małych samochodów (small) oraz niższych-średnich (lower-medium). Aby lepiej zobrazować o jakich autach mowa, warto wspomnieć, że do klasy small zaliczane są na przykład: Toyota Yaris, Renault Clio, VW Polo i Ford Fiesta. Natomiast do segmentu lower-medium: VW Golf, Skoda Octavia i Dacia Sandero.
Co ciekawe, najmocniej w przeciągu ostatnich 20 lat spadła sprzedaż samochodów z segmentu medium. Widać wyraźnie, że Europejczycy decydują się na małe funkcjonalne auta albo duże wygodne SUV-y z dobrymi osiągami. Z kolei samochody marki premium w 2023 roku stanowiły 23% wszystkich pojazdów.
Sprzedany w 2018 roku w Europie samochód miał średnio 3,8 cylindra!
Czy samochody elektryczne zyskują w UE na popularności?
Wielu ekspertów uważa, że przyszłość motoryzacji należy do samochodów elektrycznych. Związane jest to przede wszystkim z dwoma kwestiami – rozwojem technologii i zmieniającą się świadomością dotyczącą ekologii. Oczywiście dalej sprawą dyskusyjną pozostaje problem baterii do tego typu aut – w szczególności ich produkcja i późniejsza utylizacja.
Mimo to samochody elektryczne mają niezaprzeczalne zalety. Po pierwsze emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, co w szczególności w dużych miastach jest problemem. Nie piszę tutaj o zerowej emisji, bo do tego segmentu aut wliczane są także hybrydy. Po drugie elektryki są ciche – silnik elektryczny pracuje bezdźwięcznie.
Jak wygląda sprzedaż samochodów elektrycznych w krajach Unii Europejskiej w ostatnich 10 latach? Jeszcze w 2010 roku stanowiły one jedynie 1% rynku. Od stycznia do października 2023 roku liczba rejestracji aut elektrycznych wraz z pojazdami hybrydowymi wzrosła o 40% w porównaniu z rokiem 2022. Do końca października 2023 roku po polskich drogach jeździło niespełna 91 tys. aut elektrycznych i hybrydowych. W łącznej liczbie rejestracji w 2023 roku elektryki stanowiły niespełna 2%.W całym zeszłym roku w Europie auta typu BEV stanowiły około 15% wszystkich pojazdów. W przypadku samochodów typu HEV było to około 27%. Zwłaszcza w przypadku tych pierwszych to gigantyczny wzrost w porównaniu z 2021 rokiem – niemal o 30%! W 2022 roku nowe auta typu BEV stanowiły 12,1% europejskiego rynku, a typu HEV 22,6%. Dla porównania, udział samochodów z silnikiem benzynowym na rynku w tym czasie to 36,4%, a diesli 16,4%.
Wzrost jest stały i znaczący. Przyczyną jego są nie tylko państwowe dotacje do tego typu aut, ale także szybki rozwój technologii oraz tworzenie zielonych stref w miastach, w których elektryki są uprzywilejowane. Również pandemia COVID-19 najbardziej uderzyła w sprzedaż samochodów z silnikami diesla i benzynowymi.
Co kryje się pod skrótami ECV i HEV? Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) samochody ECV (Electrically-chargeable vehicle) definiuje jako te, które mają akumulatory i można je elektrycznie ładować z gniazdka. Należą do nich w pełni elektryczne auta osobowe bez wbudowanego silnika spalinowego (BEV – battery electric vehicles) oraz te PHEV (plug-in hybrid electric vehicle).
Natomiast klasyczne hybrydy to HEV (hybrid electric vehicles), które ładowane są poprzez pracę silnika spalinowego i podczas hamowania. Nie można ich podłączyć do gniazdka elektrycznego.
Średnia waga rejestrowanego samochodu w 2018 roku wynosiła 1397 kg!
Jakie marki samochodów są najpopularniejsze w Europie?
W 2023 roku Europejczycy zarejestrowali po raz pierwszy najwięcej samochodów wyprodukowanych przez Volkswagen Group (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche i inne) – 2 789 828. Na drugim miejscu znalazły się auta osobowe spod szyldu STELLANTIS (Peugeot, Opel, Fiat, Citroen i inne) – 2 052 543. Natomiast trzecie miejsce przypadło Renault Group (Renault, Dacia, Alpine i Lada) – 1 061 560.
Warto także przyjrzeć się najpopularniejszym markom na naszym kontynencie. W 2022 roku były to (5 o największej liczbie pierwszych rejestracji):
- Volkswagen – 1 197 455 (10,6%);
- Toyota – 766 769 (6,8%);
- BMW – 646 538 (5,7%);
- Mercedes – 634 697 (5,6%);
- Peugeot – 619 173 (5,5%)
36% kupionych samochodów miało automatyczną przekładnię!
Jakie modele są najczęściej rejestrowane w Europie?
W tej kategorii mamy ciekawe zjawiska. W maju 2023 roku najpopularniejsze modele samochodów potrafiły zanotować wzrosty w sprzedaży w wysokości prawie 2000%, ale także minimalne spadki. Pierwsze pięć miejsc zajmują przede wszystkim samochody małe lub lower-medium:
- Dacia Sandero – 21 745 (+78% w ciągu roku),
- Tesla Model Y – 21 530 (+1838%),
- Volkswagen T-Roc – 18 333 (+7%),
- Peugeot 208 – 18 157 (-1%),
- Renault Clio – 18 078 (+87%).
Obecność w czołówce elektryka (Tesla Model Y) i SUV-a (Volkswagen T-Roc) potwierdza wcześniejsze obserwacje na temat wzrostu popularności tego typu samochodów. Widać jednak wyraźnie, że czołowe miejsca zajęły niewielkie samochody miejskie. W pierwszej dziesiątce znajdziemy ich aż siedem.
W 2018 roku kupiony w Europie samochód miał średnio 4,8 drzwi!
Ile kosztuje ubezpieczenie najpopularniejszych modeli?
Gdy spojrzymy na ogólną sprzedaż nowych modeli aut, okaże się, że w 2022 roku europejską czołówkę stanowiły:
- Peugeot 208 – 206 816,
- Dacia Sandero – 200 550,
- Volkswagen T-Roc – 181 153,
- Fiat 500 – 179 863,
- Volkswagen Golf – 177 203.
Modele, po które kierowcy sięgają najczęściej, są jednocześnie pojazdami ubezpieczonymi w przystępnych cenach. Średnie składki ich właścicieli są niższe lub zbliżone do średniej ceny OC wyliczonej dla wszystkich polskich kierowców w czerwcu 2023 roku (683 zł).
Samochód | Średnia cena OC |
---|---|
Volkswagen T-Roc | 482 zł |
Dacia Sandero | 510 zł |
Fiat 500 | 557 zł |
Peugeot 208 | 653 zł |
Volkswagen Golf | 714 zł |
Peugeot 208, które jest najpopularniejszym pojazdem w Europie, można było w czerwcu 2023 roku ubezpieczyć w Polsce średnio za 653 zł, czyli o 30 zł poniżej średniej ceny ubezpieczenia komunikacyjnego dla całego kraju. Niewiele droższe od tej ceny było OC Volkswagena Golfa, a znacznie mniej od średniej płacili właściciele Dacii Sandero, Volkswagena T-Roc i Fiata 500. Wniosek? 4 na 5 popularnych modeli można bardzo tanio ubezpieczyć. Oczywiście są to średnie ceny OC, dlatego zawsze warto przeprowadzić kalkulację dla swoich danych w kalkulatorze OC + AC, by porównać oferty od różnych ubezpieczycieli.
- Europa zajmuje jedno z czołowych miejsc wśród największych rynków motoryzacyjnych na świecie, a w 2022 roku wyprzedzały ją tylko Chiny i Stany Zjednoczone.
- W 2022 roku w Europie sprzedano 11 286 939 samochodów osobowych.
- Na Starym Kontynencie coraz mniej popularne są diesle. Za to rośnie popyt na samochody elektryczne i hybrydowe.
- Samochody elektryczne zyskują uznanie w Europie – w 2022 roku stanowiły już ponad 44% całego rynku.
- W Europie najczęściej rejestruje się po raz pierwszy auta Grupy Volkswagen.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o auta wybierane przez kierowców w Europie
W 2022 roku zarejestrowano o wiele więcej samochodów elektrycznych niż w latach poprzednich. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakup takich pojazdów, chociaż bardzo wysokie ceny aut elektrycznych i wciąż niewystarczająca infrastruktura dla nich zniechęcają do tego innych kierowców.
Najczęściej rejestrowanym samochodami w Europie w 2022 roku były samochody Volkswagen Group, a dokładnie ich flagowa marka, czyli Volkswagen. Popularne były również auta osobowe marek: Peugeot, BMW, Toyota i Renault.
Wielu specjalistów zakłada, że w przyszłości większą popularność zyskają pojazdy elektryczne. Projektanci aut twierdzą, że samochody będą nieco mniejsze, ale zachowają dużo przestrzeni w środku dzięki zmienionej konstrukcji. Mówi się o też upowszechnieniu druku 3D, który pozwoli na tworzenie pojazdów na zamówienie klienta. Samochody staną się bardziej multimedialne i autonomiczne i coraz częściej będą tworzone z komponentów pochodzących z recyklingu.
- https://www.acea.auto/files/20230118_PCPR_2212_FINAL.pdf
- https://www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/automotive-sales-in-usa-by-month-2022
- https://www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/automotive-sales-in-china-by-month-2022
- https://www.wyborkierowcow.pl/najpopularniejsze-nowe-auta-w-europie-2022/
- https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/best-selling-cars-europe-2023
- https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/EUROPA-Rejestracje-Pojazdow/SAMOCHODY-OSOBOWE/Rok-2022/PZPM-ACEA-Rejestracje-wg.-rodzaju-paliwa
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji