Jakie samochody najczęściej kupują kierowcy w Europie?

Na europejskim rynku motoryzacyjnym przez kilka ostatnich lat panowały stałe trendy. Rosnącą popularnością cieszyły się SUV-y, które w 2019 roku stanowiły aż 38% wszystkich rejestrowanych aut. Również samochody elektryczne zyskiwały coraz większe uznanie u klientów. Sytuacja na rynku motoryzacyjnym zmieniła się w 2020 roku. Jakie typy samochodów osobowych były wtedy najczęściej kupowane na rynkach europejskich? W którym kraju sprzedano najwięcej aut osobowych w 2020 roku? Jakie modele cieszą się największym zainteresowaniem wśród Europejczyków? Tym razem zabieramy się za analizę europejskiego rynku motoryzacyjnego.

Podane w artykule statystyki będą w większości dotyczyć krajów Unii Europejskiej razem z Wielką Brytanią i stowarzyszoną Szwajcarią, Norwegią, Islandią i Liechtensteinem (EFTA).

Jak duży jest europejski rynek nowych samochodów?

Europejski rynek motoryzacyjny jest jednym z największych na świecie. W Unii Europejskiej (wliczając jeszcze UK) i EFTA (Szwajcarią, Norwegią, Islandią i Liechtensteinem) sprzedano w 2020 roku 11 961 182 samochodów osobowych. Dla porównania Amerykanie, którzy w 2019 roku kupili więcej aut niż Europejczycy, również w roku 2020 zanotowali wyższe wyniki sprzedaży samochodów — w Stanach Zjednoczonych zakupiono w ubiegłym roku 14 577 371 aut. Sprzedaż w Europie zmalała w porównaniu z rokiem 2019 o 3,7%. W tym samym czasie w USA spadła o 14,6%! Najwięcej nowych samochodów sprzedano w Chinach. W 2020 roku miało to być ponad 25 300 000 sztuk, czyli jedynie 1,9% mniej niż w roku 2019.

W samej Europie największy jest rynek niemiecki (pod względem produkcji i sprzedaży), na którym sprzedano w 2020 roku 2 917 678 nowych samochodów. Na drugim miejscu plasuje się Francja z 1 650 118, a na trzecim Wielka Brytania z 1 631 034. Polacy kupili w omawianym roku 428 347 samochodów.

Patrząc na wieloletnie dane z europejskiego rynku motoryzacyjnego, widać wyraźnie, że ma on za sobą kilka dobrych lat. Po załamaniu wynikającym z kryzysu z 2007 roku, od 2013 roku sprzedaży systematycznie rosła, by spaść w związku z pandemią COVID-19 w 2020 roku. Największy wzrost widoczny był w latach 2014-2016. Jeszcze w 2014 roku sprzedawano w Europie 12,97 miliona nowych samochodów osobowych, a już w 2016 liczba ta wzrosła do 15.09 milionów. Od tego czasu niewielki trend wzrostowy utrzymywał się do 2019 roku. 

CIEKAWOSTKA

Średnia cena sprzedawanego samochodu w UE w 2018 roku wynosiła 29 352 euro!

Jakie trendy widać na europejskim rynku samochodów osobowych?

Ostatnie dobre lata dla rynku motoryzacyjnego w Europie przyniosły także zmiany preferencji konsumentów. Od 2011 roku widać postępujący spadek sprzedaży samochodów napędzanych olejem, czyli popularnych diesli. Przez wiele lat ponad 50% kupowanych samochodów w Europie napędzane było w ten sposób. Jednak od 2016 roku ich liczba w całkowitej sprzedaży aut osobowych drastycznie spada. W 2019 roku jedynie 31% nowych samochodów to były diesle, czyli ich udział w rynku zmniejszył się o 24%! W trzecim kwartale 2020 roku samochody z silnikiem diesla stanowiły tylko 27,8% nowo zarejestrowanych pojazdów. Jakie są tego przyczyny? 

Najprościej można ten trend wytłumaczyć ograniczeniami wprowadzanymi przez kolejne miasta europejskie. Coraz więcej miejscowości zakazuje wjazdu do centrum samochodom napędzanych ropą – dotyczy to szczególnie starszych modeli niespełniających najnowszych norm emisji spalin EURO. 

Unia Europejska wprowadza kolejne normy emisji spalin. W związku z tym nowe samochody muszą spełniać coraz bardziej restrykcyjne przepisy. Najnowsza norma to EURO 6. Wytyczne regulują nie tylko emisję dwutlenku węgla, ale także dwutlenku azotu, który powstaje w dużych ilościach w samochodach z silnikami Diesla. 

Wydawać by się mogło, że Europejczycy stawiają na coraz bardziej przyjazne środowisku samochody osobowe. Z jednej strony tak – średnia emisja spalin z nowych aut jest coraz niższa, a małe miejskie auta cieszą się dużą popularnością. Również sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie systematycznie od lat. Jednak inny typ aut osobowych jest niekwestionowanym zwycięzcą na europejskim rynku motoryzacyjnym.

CIEKAWOSTKA

79% sprzedanych samochodów w 2018 roku miało przedni napęd!

Jakie są najpopularniejsze typy samochodów osobowych?

W porównaniu z 2001 rokiem w 2019 roku tego typu samochodów zarejestrowano w Europie o prawie 900% więcej! Co to za typ pojazdów? To oczywiściebyły SUV-y, których coraz więcej pojawia się na europejskich drogach. Rosnące zainteresowanie takimi modelami zauważyli także producenci samochodów – oferta na tego typu auta jest coraz bogatsza. Obecnie każdy liczący się koncern motoryzacyjny ma do zaproponowania klientom przynajmniej jeden model SUV-a. Warto zauważyć, że żaden inny segment samochodów osobowych nie zanotował tak znaczącego wzrostu popularności. 

Patrząc na strukturę sprzedaży nowych samochodów w 2019 roku od razu widać dominację SUV-ów – aż 38% rejestrowanych aut należało do tego typu, co przekłada się na ponad 6 milionów sztuk! To właśnie przede wszystkim SUV-y odpowiadają za wzrost rynku motoryzacyjnego w Europie.

Jednak największym uznaniem cieszyły się modele małych samochodów (small) oraz niższych-średnich (lower-medium). Aby lepiej zobrazować o jakich autach mowa, warto wspomnieć, że do klasy small zaliczane są na przykład: Renault Clio, VW Polo i Ford Fiesta. Natomiast do segmentu lower-medium: VW Golf, Skoda Octavia i Dacia Sandero. 

Co ciekawe, najmocniej w przeciągu ostatnich 20 lat spadła sprzedaż samochodów z segmentu medium. Widać wyraźnie, że Europejczycy decydują się na małe funkcjonalne auta albo duże wygodne SUV-y z dobrymi osiągami. Również ze względu na swoje przeznaczenie samochody luksusowe i sportowe stanowią znikomy procent rynku motoryzacyjnego – odpowiednio jest to 0,3% i 0,7%. 

CIEKAWOSTKA

Sprzedany w 2018 roku w Europie samochód miał średnio 3,8 cylindra!

Czy samochody elektryczne zyskują w UE na popularności?

Wielu ekspertów uważa, że przyszłość motoryzacji należy do samochodów elektrycznych. Związane jest to przede wszystkim z dwoma kwestiami – rozwojem technologii i zmieniającą się świadomością dotyczącą ekologii. Oczywiście dalej sprawą dyskusyjną pozostaje problem baterii do tego typu aut – w szczególności ich produkcja i późniejsza utylizacja.

Mimo to samochody elektryczne mają niezaprzeczalne zalety. Po pierwsze emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, co w szczególności w dużych miastach jest problemem. Nie piszę tutaj o zerowej emisji, bo do tego segmentu aut wliczane są także hybrydy. Po drugie elektryki są ciche – silnik elektryczny pracuje bezdźwięcznie. 

Jak wygląda sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie w ostatnich 10 latach? Jeszcze w 2010 roku stanowiły one jedynie 1% rynku, a w 2019 roku odpowiadały za 8,1% wszystkich rejestracji! W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku zarejestrowano w Europie 418 142 samochody elektryczne. To więcej niż w podobnym okresie 2019 roku, gdy zarejestrowano ich 253 824. Wzrost jest stały i znaczący. Przyczyną jego są nie tylko państwowe dotacje do tego typu aut, ale także szybki rozwój technologii oraz tworzenie zielonych stref w miastach, w których elektryki są uprzywilejowane. 

W powyższych danych jest jeden haczyk – do elektryków zaliczane są także hybrydy. To właśnie one odpowiadały za ponad 72% całej sprzedaży samochodów elektrycznych w 2019 roku. W pełni elektryczne auta osobowe bez wbudowanego silnika spalinowego (BEV – Battery Electric Vehicles) stanowią jedynie 28% rynku. Warto zwrócić jeszcze uwagę, że obecnie można kupić dwa rodzaje hybryd, tak zwane klasyczne hybrydy (HEV – Hybrid Electric Vehicles) oraz takie, które można ładować z gniazdka elektrycznego (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles). Zgodnie ze statystykami ACEA, w samym trzecim kwartale 2020 roku sprzedano 341 092 klasyczne hybrydy i 138 348 aut hybrydowych typu plug-in. To odpowiednio o 88,8% i 368,1% więcej niż w tym samym okresie 2019 roku.

CIEKAWOSTKA

Średnia waga rejestrowanego samochodu w 2018 roku wynosiła 1397 kg!

Jakie marki samochodów są najpopularniejsze w Europie?

Sympatie Europejczyków dotyczące marek samochodów osobowych również uległy zmianie. Największe wzrosty rejestracji w ciągu ostatnich 20 lat dotyczyły niemieckich aut. W 2019 roku najbardziej zyskało BMW z ponad 150% wzrostem. Swoją pozycję na rynku poprawiły także Audi, Mercedes-Benz orac Volkswagen. Mniej zarejestrowanych samochodów od 2001 roku do 2018 dotyczyło marek francuskich, Fiata, Opla i Forda. W 2020 roku sprzedaż pojazdów prawie wszystkich marek spadła.

Dużą dynamiką wzrostu w 2019 roku mogła pochwalić się Tesla ze swoim autem Model 3 – było to najpopularniejsze w pełni elektryczne auto sprzedawane w Europie (ponad 90 tysięcy sztuk). W 2020 roku z fabryk Tesli na całym świecie wyjechało 509 737 nowych egzemplarzy aut elektrycznych, z czego mimo kryzysu aż 499 550 znalazło właścicieli.

Pozostaje pytanie o najpopularniejszą markę samochodów w Europie. Która wygrywa? Zdecydowanym zwycięzcą w 2020 roku okazał się Volkswagen, który o całą długość wyprzedził drugie Renault. Samych aut koncernu z Wolfsburga Europejczycy zarejestrowali aż 1 346 999! Drugi w tym zestawieniu francuski koncern może pochwalić się “jedynie” wynikiem 819 009 sprzedanych sztuk.

Mimo spadków wciąż popularny jest Ford (654 729), w tym roku wyprzedzony przez Mercedesa (738 234) i BMW (674 654), a także francuski Peugeot (741 798).  

CIEKAWOSTKA

36% kupionych samochodów miało automatyczną przekładnię!

Jakie modele są najczęściej rejestrowane w Europie?

W tej kategorii mamy ciekawe zjawisko. W 2019 roku najpopularniejsze modele zanotowały duże spadki rejestracji, ale mimo to udało im się utrzymać czołowe pozycje. Pierwsze cztery miejsca zajmują samochody małe lub lower-medium:

  • VW Golf – 410 330,
  • Renault Clio – 319 136,
  • VW Polo – 256 259,
  • Ford Fiesta – 228 183.

Jednak już na 5 miejscu uplasował się SUV, czyli VW Tiguan z wynikiem 224 890. Nie dziwi więc tak duża przewaga Volkswagena na rynku europejskim – zważywszy, że w pierwszej piątce najpopularniejszych marek ma aż 3 swoich przedstawicieli. 

Z najpopularniejszych w Europie SUV-ów warto wspomnieć jeszcze wyniki Renault Capture (224 127 sztuk), Dacii Duster (221 428 sztuk) Nissana Qashqai (218 560 sztuk), VW T-roc (207 863 sztuk) oraz Peugeota 3008 (196 211 sztuk). Widać wyraźnie potęgę SUV-ów na rynku europejskim. Wszyscy najważniejsi producenci samochodów mają swojego przedstawiciela w tej kategorii. 

CIEKAWOSTKA

W 2018 roku kupiony w Europie samochód miał średnio 4,8 drzwi!

* W 2020 roku należy się spodziewać dużych zmian na europejskim rynku motoryzacyjnym wynikających z pandemii COVID-19.

PODSUMOWANIE
  • Europa zajmuje jedno z czołowych miejsc wśród największych rynków motoryzacyjnych na świecie, a w 2020 roku wyprzedzały ją tylko Chiny i Stany Zjednoczone.
  • W 2020 roku w Europie sprzedano 11 961 182 samochody osobowe.
  • Na Starym Kontynencie coraz mniej popularne są diesle. Za to rośnie popyt na samochody elektryczne i benzynowe.
  • Samochody elektryczne zyskują uznanie w Europie – w 2020 roku zarejestrowano ich znacznie więcej niż w 2019 roku.
  • W Europie najpopularniejsze są samochody Volkswagena.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!