Jazda na rezerwie – konsekwencje jazdy ze zbyt małą ilością paliwa
Widzisz kontrolkę sygnalizującą kończące się paliwo i nie przejmujesz się tym zbytnio, bo wiesz, że jazda na rezerwie jest możliwa jeszcze na dystansie przynajmniej kilkudziesięciu kilometrów? Masz rację – samochód nie zatrzyma się nagle na środku drogi. Nie powinieneś jednak lekceważyć sygnału kończącego się paliwa, bo jazda na rezerwie wcale nie jest bezpieczna dla Twojego samochodu. Sprawdź, jak wpływa na stan Twojego auta i do jak bardzo oddalonej stacji benzynowej jesteś w stanie dojechać z minimalną ilością paliwa.
W tym artykule przeczytasz:
- Utrzymywanie jakiego poziomu paliwa w baku jest najbezpieczniejsze?
- Co należy zrobić, gdy zaświeci się kontrolka paliwa w samochodzie?
- Czym grozi jazda na rezerwie?
- Jak jazda na rezerwie wpływa na samochody napędzane dieslem oraz pojazdy na gaz?
- Ile kilometrów przejedziesz na rezerwie?
- Ile przejedziesz na rezerwie dieslem, a ile autem z silnikiem benzynowym?
- Jak dojechać do stacji paliw, gdy na rezerwie przejechałeś już kilkadziesiąt kilometrów?
- Jak poradzić sobie, gdy zużyjesz całą rezerwę w samochodzie?
- Czy assistance pomoże w razie braku paliwa?
Bezpieczny poziom paliwa w baku
Zastanawiasz się, jaki jest bezpieczny poziom paliwa w baku Twojego samochodu? To zależy oczywiście od modelu auta i pojemności zamontowanego w nim zbiornika. Jednak bez względu na to, czym jeździsz, powinieneś uważnie obserwować, co Twoje auto chce Ci powiedzieć.
Zanim jeszcze zaświeci się kontrolka paliwa w samochodzie, powinieneś co jakiś czas sprawdzać wskaźnik poziomu benzyny lub oleju napędowego, aby nie dopuścić do jazdy na rezerwie. Najbezpieczniejsze dla Twojego samochodu będzie dbanie o to, żeby ilość paliwa w baku nie spadła poniżej ¼ jego pojemności, a zimą dobrą praktyką będzie utrzymywanie ilości paliwa na poziomie nie niższym niż około ½ baku.
Samochód sygnalizuje jazdę na rezerwie – co robić?
Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że gdy w samochodzie świeci się kontrolka przedstawiająca dystrybutor paliwa, oznacza to tyle, że należy zatankować samochód. Oczywiście najlepiej byłoby nie dopuścić do tego, żeby taki symbol w ogóle się pojawił, ale jeśli rzeczywiście zapomnisz o wcześniejszym zatankowaniu, należy jak najszybciej naprawić ten błąd, udając się na najbliższą stację benzynową.
Wszystkie współczesne auta są wyposażone w kontrolki, które przekazują kierowcom ważne informacje. Sprawdź jakie dokładnie!
Czytaj dalejNiestety zdarza się tak, że kierowcy lekceważą kontrolkę paliwa w samochodzie i nie spieszą się z uzupełnieniem płynu. Wynika to z wiedzy, że auto nie zatrzyma się zaraz po wyświetleniu ikonki, a jazda na rezerwie jest możliwa jeszcze na dystansie nawet kilkudziesięciu kilometrów. Niemniej jednak, należy pamiętać, że nie jest ona obojętna dla pojazdu i zastosowanych w nim mechanizmów. Nie zwlekaj niepotrzebnie z uzupełnieniem baku – to najlepsze, co możesz w tej sytuacji zrobić!
Jazda na rezerwie – skutki przemieszczania się samochodem z niewystarczającą ilością paliwa
Oczywistością jest, że jazda na rezerwie oznacza, iż jesteś już bliżej niż dalej momentu, gdy Twój samochód zostanie unieruchomiony z powodu braku paliwa. Tego najbardziej obawiają się kierowcy, którzy zapomnieli o zatankowaniu w odpowiednim momencie, ale nie jest to jedyne zagrożenie.
Jeśli będziesz kontynuował jazdę na rezerwie z przeświadczeniem, że nawet na resztkach paliwa jesteś w stanie przebyć przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów, możesz spodziewać się nie tylko tego, że Twój samochód zatrzyma się w najmniej odpowiednim momencie, ale także tego, że uszkodzeniu lub szybszemu zużyciu ulegną jego elementy. Jazda na rezerwie jest bowiem niekorzystna m.in. dla przewodów paliwowych, filtra paliwa, a także wtryskiwaczy czy pompy paliwowej.
Jazda na rezerwie przyczynia się do korozji baku paliwa od środka
Jeśli paliwa jest w zbiorniku niewiele, w pustej jego części gromadzi się powietrze zawierające parę wodną, a ta przy spadku temperatury skrapla się, powodując korozję zbiornika. Rdza nie tylko niszczy zbiornik, ale może również przedostać się do paliwa.
Jazda na rezerwie a filtr paliwa i awarie układu wtryskowego
Rdza, która tworzy się w baku pod wpływem dużej wilgotności znajdującego się tam powietrza wypełniającego miejsce przeznaczone na benzynę lub olej napędowy, może przedostać się do resztek paliwa. Tak zanieczyszczony płyn jest pobierany przez ssak paliwowy. Drobinki rdzy znajdujące się w resztkach paliwa zapychają filtr, a te, których nie uda mu się zatrzymać, trafiają do układu wtryskowego, uszkadzając go.
Jazda na rezerwie a pompa paliwowa
Pompa paliwowa może zostać osłabiona z dwóch powodów. Po pierwsze, na jej niekorzyść działają zanieczyszczenia, chociażby ze wspomnianej już rdzy, które uszkadzają mechanizm jej działania. Po drugie, przy braku paliwa lub niewielkiej jego ilości w baku, niektóre manewry powodują, że zasysane jest powietrze zamiast benzyny czy oleju napędowego. Pompa zaciera się, gdyż traci w takiej sytuacji smarowanie, które przy odpowiednim napełnieniu zbiornika zapewnia jej paliwo. Częste i długotrwałe przerwy w smarowaniu pompy oraz zasysanie przez nią powietrza znacznie skrócą jej żywotność.
Jazda na rezerwie może powodować problemy z uruchomieniem pojazdu
Problemy z uruchomieniem silnika w zimie mogą mieć swój początek w gromadzącej się w zbiorniku parze wodnej. Skroplona para przedostaje się do paliwa, co przy ujemnych temperaturach na zewnątrz może powodować powstawanie niewielkich kryształów lodu. Te zapychają filtr i przewody paliwowe, przyczyniając się do unieruchomienia samochodu.
Samochody napędzane olejem napędowym lub gazem – jak reagują na jazdę na rezerwie?
Jazda na rezerwie przysparza szczególnych kłopotów właścicielom samochodów z silnikami Diesla i napędzanych gazem. Uruchomienie ich, zwłaszcza zimą, może okazać się wręcz niemożliwe.
- Jazda na rezerwie dieslem – jazda na rezerwie w dieslu starszej generacji nie powinna powodować uszkodzeń, jednak po zapowietrzeniu układu wtryskowego jego ponowne uruchomienie może wymagać np. wlania paliwa do filtra i użycia specjalnej pompki – bez wizyty w warsztacie się nie obejdzie. Z kolei nowsze diesle po uzupełnieniu paliwa będą potrzebowały nieco więcej czasu na rozruch, a ich pompa paliwowa po jakimś czasie może odmówić posłuszeństwa.
- Jazda na rezerwie (LPG) – problemem właścicieli samochodów z instalacją gazową są trudności w uruchomieniu pojazdu zimą. Błędem jest tu tankowanie benzyny jedynie do minimum, aby umożliwić uruchomienie pojazdu przy niższych temperaturach. Ciągłe braki benzyny w tego typu autach powodują szereg wspomnianych wyżej usterek.
Ile kilometrów przejedziesz na rezerwie?
Krąży przekonanie, że jazda przy minimalnej ilości paliwa jest możliwa jeszcze na dystansie od 50 do 100 km. I rzeczywiście, zazwyczaj w takiej sytuacji możesz oczekiwać, że Twój samochód przejedzie jeszcze przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów. Jaka dokładnie będzie to odległość, zależy jednak od modelu samochodu. Poniżej przedstawiamy średni dystans, jaki możesz przebyć, jadąc na rezerwie niektórymi autami.*
- Opel Astra – 69 km,
- Toyota Yaris – 64 km,
- Volkswagen Passat – 79 km,
- Honda Civic – 69 km,
- Ford Mondeo – 74 km,
- Opel Zafira – 58 km,
- Mazda 2 – 63 km,
- Dodge Avenger – 53 km,
- Chevrolet Camaro – 55 km,
- Isuzu Amigo – 29 km,
- Audi A6 – 66 km,
- Fiat Panda – 48 km,
- Mitsubishi Lancer – 55 km,
- Suzuki Vitara – 55 km,
- Audi TT – 48 km,
- Volvo S70 – 40 km,
- Citroen C4 – 87 km,
- Skoda Fabia – 76 km,
- Nissan Micra – 72 km.
*Dane pochodzą ze strony www.tankonempty.com.
Pamiętaj, że te wartości w konkretnych przypadkach mogą się znacząco różnić. Do rzadkości nie należą wcale przypadki, gdy kierowcom udawało się przebyć na rezerwie nawet ponad 100 km. Zakładanie, że bez zmieniania stylu jazdy na rezerwie można przejechać jeszcze minimum 50 km, powinno być jednak w każdym przypadku raczej bezpieczne.
Ile przejedzie na rezerwie diesel, a ile samochód na benzynę?
Czy rodzaj paliwa używanego w samochodzie ma wpływ na to, ile kilometrów będzie on w stanie pokonać, jadąc na rezerwie? Okazuje się, że tak.
Jak wskazaliśmy w akapicie powyżej, liczba kilometrów, jakie można przebyć na rezerwie paliwa, może się znacząco różnić w przypadku różnych modeli i marek samochodów, a trzeba przecież pamiętać, że olbrzymie znaczenie ma też styl jazdy kierowcy. W teorii więc rodzaj paliwa używanego w samochodzie nie powinien mieć tu kluczowego znaczenia. Praktyka pokazuje jednak, że ma spore i niektóre rodzaje jednostek napędowych wypadają korzystniej od innych.
Ile kilometrów na rezerwie – diesel
Okazuje się, że w przypadku silników wysokoprężnych zasilanych olejem napędowym dystans możliwy do przebycia na rezerwowym zapasie paliwa jest średnio nieco większy niż przy silnikach benzynowych. Wartości określone w warunkach testowych wskazywały, że samochody z silnikami diesla były w stanie przejechać na rezerwie nawet do ok. 100 km.
Ile kilometrów na rezerwie – benzynaW przypadku samochodów na benzynę średnie liczby kilometrów możliwych do pokonania na rezerwie były wyraźnie niższe. Wyniki wskazywały na ok. 50-70 km.
Jak dojechać na rezerwie do najbliższej stacji paliw?
Jeśli będąc w trasie, zauważyłeś, że zapaliła się kontrolka sygnalizująca, że właśnie rozpocząłeś jazdę na rezerwie, wcale nie musisz się stresować. Oczywiście tak niewielka ilość paliwa w baku nie jest obojętna dla Twojego pojazdu, dlatego nie ignoruj jej i w pierwszej kolejności sprawdź, gdzie znajduje się najbliższa otwarta stacja benzynowa. W dzisiejszych czasach nie jest to trudne, bo tego typu informacje bez problemu znajdziesz w internecie, korzystając z telefonu komórkowego.
Przeanalizuj odległość, jaką musisz przejechać oraz dystans, jaki Twój pojazd jest w stanie przebyć na rezerwie. Gdy będziesz już wiedział, gdzie jechać i upewnisz się, że starczy Ci paliwa na pokonanie tej drogi, rusz w drogę. Kluczowa będzie tutaj technika jazdy, bo powinieneś tak prowadzić samochód, aby zminimalizować zużycie paliwa. Jak to zrobić? Stosuj zasady ecodrivingu, czyli przede wszystkim:
- jedź ze stałą prędkością ok. 50-60 km/h,
- zmieniaj biegi w odpowiednim momencie,
- dbaj o to, żeby obroty nie były zbyt niskie (najlepiej utrzymywać je w granicy 1500).
Krzysztof jechał autostradą i już od pewnego czasu widział, że świeci się kontrolka informująca o jeździe na rezerwie. Ignorował ją jednak, wiedząc, że paliwa starczy jeszcze na jakiś czas. Niestety przesadził i silnik zgasł ok. 10 km przed najbliższą stacją. Co powinien zrobić? W razie braku paliwa na autostradzie trzeba zjechać na pas awaryjny, oznakować auto światłami awaryjnymi oraz trójkątem, a następnie powiadomić zarządcę drogi i wezwać pomoc drogową, na którą najlepiej poczekać poza barierami ochronnymi.
Zużyłeś całą rezerwę w pojeździe? Sprawdź, co możesz zrobić!
Szczególnie przezorni kierowcy są przygotowani na każdą okoliczność i na wypadek wykorzystania znacznej ilości paliwa wożą ze sobą kanister z kilkoma zapasowymi litrami benzyny lub oleju napędowego. W skrajnej sytuacji ta ilość pozwala przejechać dodatkowych kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów do stacji benzynowej, na której można zatankować paliwo z dystrybutora.
Jeśli natomiast obawiasz się, że w trasie zabraknie Ci paliwa i nie będziesz miał jak dotrzeć nawet do najbliższej stacji benzynowej, zastanów się nad wykupieniem assistance wraz z ubezpieczeniem OC samochodu. Niektórzy ubezpieczyciele w wariantach assistance o rozszerzonym zakresie ochrony oferują usługę dowozu paliwa ubezpieczonemu. Taką opcję ma w swojej ofercie np. You Can Drive, które dostarczy paliwo po wypadku i awarii zarówno na terenie Polski, jak i za granicą. Koszty dowozu paliwa pokryje ubezpieczyciel, ale za samo paliwo będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni.
Problemy z paliwem a assistance
A co jeśli dojdzie do najgorszego i długotrwała jazda na rezerwie przyczyni się do poważnych problemów z samochodem? Tutaj również może Ci się przydać ubezpieczenie assistance. W jego ramach ubezpieczyciel zaoferuje m.in.:
- naprawę samochodu na miejscu zdarzenia,
- holowanie pojazdu do najbliższego lub wybranego warsztatu w zasięgu limitu kilometrów,
- organizację noclegu, jeśli do awarii dojdzie z dala od miejsca zamieszkania, a naprawa się przeciągnie,
- wynajem samochodu zastępczego w przypadku długotrwałych napraw.
Oczywiście nie wszystkie te usługi są dostępne już w podstawowych pakietach ubezpieczeń. W polisach, w których assistance jest tylko darmowym dodatkiem do OC, najczęściej zakres pomocy jest bardzo ograniczony (np. wyłącznie do holowania do najbliższego warsztatu). Przed zakupem ubezpieczenia warto więc wgryźć się w szczegóły i sprawdzić, co dokładnie oferuje ubezpieczyciel. Czasem już dopłata kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych może sprawić, że otrzymamy znacznie bardziej rozbudowany pakiet assistance.
Jak to wygląda i ile kosztuje w praktyce? Można to łatwo sprawdzić za pomocą kalkulatora OC AC Mubi, gdzie podając podstawowe dane na temat kierowcy i samochodu, otrzymamy szereg dopasowanych specjalnie do nas ofert od różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Przygotowane przez nich propozycje można w dowolny sposób sortować i zestawiać, dzięki czemu łatwo znajdziesz oferty z tymi usługami, na których najbardziej Ci zależy.
Sprawdźmy więc, ile za ubezpieczenie samochodu zapłaci 37-letni kierowca z Piotrkowa Trybunalskiego, który szuka polisy dla Audi A4 z 2017 roku (benzyna, 1984 cm3). Ma on prawo jazdy od 2007 roku i bezszkodową historię ubezpieczenia. Skupiliśmy się na ofertach zawierających ubezpieczenie assistance, wybierając te, w których ubezpieczyciel gwarantuje usługę dostarczenia paliwa.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Zakres ochrony assistance | Cena polisy |
---|---|---|---|
Trasti | OC + NNW + Assistance | Assistance po awarii, wypadku i kradzieży w Europie, holowanie do najbliższego warsztatu, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa: dostarczenie paliwa, wymiana koła, uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora. | 666 zł |
mtu24.pl | OC + NNW + Assistance | Assistance po awarii i wypadku w Polsce, holowanie do 150 km, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa: dostarczenie paliwa, wymiana koła, uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora. | 697 zł |
LINK4 | OC + Assistance | Assistance po awarii, wypadku i kradzieży w Europie, holowanie do 500 km, samochód zastępczy, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa: dostarczenie paliwa, wymiana koła, uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora. | 937 zł |
UNIQA | OC + NNW + Assistance | Assistance po awarii, wypadku i kradzieży w Polsce, holowanie do 275 km, samochód zastępczy, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa: dostarczenie paliwa, wymiana koła, uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora. | 977 zł |
Beesafe | OC + Assistance | Assistance po awarii, wypadku i kradzieży w Europie, holowanie do 200 km, samochód zastępczy, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa: dostarczenie paliwa, wymiana koła, uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora. | 1117 zł |
Wiener | OC + NNW + Assistance | Assistance po awarii, wypadku i kradzieży w Europie, holowanie do 200 km w Polsce i do 100 km w Europie, samochód zastępczy, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa: dostarczenie paliwa. | 1609 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o jazdę na rezerwie
Jazda na rezerwie doprowadza do gromadzenia się pary wodnej w baku paliwa, a ta do powstania rdzy, która przenika do paliwa. Rdza w tym układzie może nawet zablokować filtr paliwa, wtryskiwacze lub dyszę gaźnika.
W zimie woda gromadząca się w układzie paliwowym może zamarznąć i zatkać przewody paliwowe. To sprawi, że nie będzie można dalej jechać samochodem. Właśnie dlatego zimą zaleca się utrzymywanie wysokiego poziomu paliwa (przynajmniej pół baku), ponieważ to zapobiega wydzielaniu dużych ilości obecnej w powietrzu pary wodnej, która skrapla się w układzie paliwowym.
To, jak długo można jechać na rezerwie, zależy od modelu samochodu. Często zakłada się, że po zapaleniu się lampki kontrolnej można bez obaw przejechać jeszcze od 50 do nawet 150 km. Specjaliści odradzają jednak poddawanie swoich pojazdów próbom i zalecają uzupełnianie baku, gdy paliwo zajmuje już tylko ¼ jego objętości.
- Nie powinieneś dopuszczać do sytuacji, w której poziom paliwa w baku Twojego auta spadnie poniżej ¼ zbiornika, a w zimie poniżej ½ zbiornika.
- Gdy zaświeci się kontrolka zużycia paliwa, powinieneś jak najszybciej zatankować samochód.
- Jazda na rezerwie może przyczynić się do rdzewienia zbiornika, zapchania filtra, uszkodzenia układu wtryskowego, szybszego zużycia pompy paliwowej i trudności z uruchomieniem pojazdu.
- Szczególnie problematyczne może okazać się uruchomienie pojazdu napędzanego dieslem lub gazem, jeśli w zbiorniku znajduje się niewiele paliwa.
- Niektóre modele samochodów mogą przejechać na rezerwie nawet ponad 100 km. To, ile przejedzie Twój samochód, zależy od jego modelu i Twojego stylu jazdy, ale można bezpiecznie założyć, że uda się przebyć co najmniej 50 km.
- Jadąc na rezerwie, prawdopodobnie uda Ci się dotrzeć do stacji benzynowej, jeśli będziesz stosował zasady ekonomicznej jazdy.
- Na wypadek zużycia całej rezerwy możesz rozważyć wożenie zapasu paliwa w kanistrze oraz zakup assistance z usługą dowozu paliwa.
- https://www.tankonempty.com/
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji