Jazda na rezerwie – konsekwencje jazdy ze zbyt małą ilością paliwa w zbiorniku?

Zazwyczaj jeśli widzisz kontrolkę sygnalizującą kończące się paliwo, nie przejmujesz się tym zbytnio, bo wiesz, że jazda na rezerwie jest możliwa jeszcze na dystansie przynajmniej kilkudziesięciu kilometrów? Masz rację, że samochód nie zatrzyma się nagle na środku drogi. Nie powinieneś jednak lekceważyć sygnału kończącego się paliwa, bo jazda na rezerwie wcale nie jest bezpieczna dla Twojego samochodu. Sprawdź, jak wpływa na stan Twojego auta i do jak bardzo oddalonej stacji benzynowej jesteś w stanie dojechać z minimalną ilością paliwa.

Bezpieczny poziom paliwa w baku

Zastanawiasz się, jaki jest bezpieczny poziom paliwa w baku Twojego samochodu? To zależy oczywiście od modelu auta i pojemności zamontowanego w nim zbiornika. Jednak bez względu na to, czym jeździsz, powinieneś uważnie obserwować, co Twoje auto chce Ci powiedzieć. Zanim jeszcze zaświeci się kontrolka paliwa w samochodzie, powinieneś co jakiś czas sprawdzać wskaźnik poziomu benzyny lub oleju napędowego, aby nie dopuścić do jazdy na rezerwie. Najbezpieczniejsze dla Twojego samochodu będzie dbanie o to, żeby ilość paliwa w baku nie spadła poniżej ¼ jego pojemności, a zimą dobrą praktyką będzie utrzymywanie ilości paliwa na poziomie nie niższym niż około połowy baku.

Samochód sygnalizuje jazdę na rezerwie – co powinieneś zrobić?

Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że gdy w samochodzie świeci się kontrolka przedstawiająca dystrybutor paliwa, oznacza to tyle, że należy zatankować samochód. Oczywiście najlepiej byłoby nie dopuścić do tego, żeby taki symbol w ogóle się pojawił, ale jeśli rzeczywiście zapomnisz o wcześniejszym zatankowaniu, należy jak najszybciej naprawić ten błąd, udając się na najbliższą stację benzynową.

miniaturka wpisu
Kontrolki w samochodzie – sprawdź, co mówi Twoje auto

Wszystkie współczesne auta są wyposażone w kontrolki, które przekazują kierowcom ważne informacje. Kiedyś takich kontrolek było zaledwie kilka, dziś jest ich dużo więcej, co może powodować zagubienie.

Przejdź do artykułu

Niestety zdarza się tak, że kierowcy lekceważą kontrolkę paliwa w samochodzie i nie spieszą się z uzupełnieniem płynu. Auto bowiem nie zatrzyma się zaraz po wyświetleniu ikonki. Jazda na rezerwie jest możliwa jeszcze na dystansie nawet kilkudziesięciu kilometrów. Niemniej jednak nie jest ona obojętna dla pojazdu i zastosowanych w nim mechanizmów, dlatego jak najszybsze uzupełnienie paliwa jest najlepszym, co możesz w tej sytuacji zrobić.

Jazda na rezerwie – skutki przemieszczania się samochodem z niewystarczającą ilością paliwa

Oczywistością jest, że jazda na rezerwie oznacza, iż niebawem Twój samochód zostanie unieruchomiony, dopóki nie uzupełnisz brakujących płynów w baku. To tego najbardziej obawiają się kierowcy, którzy zapomnieli o zatankowaniu w odpowiednim momencie i zobaczyli symbol uruchomienia rezerwy w samochodzie. To jednak nie jedyne zagrożenie. Jeśli będziesz kontynuował jazdę na rezerwie z przeświadczeniem, że nawet na resztkach paliwa jesteś w stanie przebyć przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów, możesz spodziewać się nie tylko tego, że Twój samochód zatrzyma się w najmniej odpowiednim momencie, ale także tego, że uszkodzeniu lub szybszemu zużyciu ulegną jego elementy. Jazda na rezerwie jest bowiem niekorzystna m.in. dla przewodów paliwowych, filtra paliwa, a także wtryskiwaczy czy pompy paliwowej.

Jazda na rezerwie przyczynia się do korozji baku paliwa od środka

Jeśli paliwa jest w zbiorniku niewiele, w pustej jego części gromadzi się powietrze zawierające parę wodną, a ta przy spadku temperatury skrapla się, powodując korozję zbiornika. Rdza nie tylko niszczy zbiornik, ale może również przedostać się do paliwa.

Jazda na rezerwie a filtr paliwa i awarie układu wtryskowego

Rdza, która tworzy się w baku pod wpływem dużej wilgotności znajdującego się tam powietrza wypełniającego miejsce przeznaczone na benzynę lub olej napędowy, może przedostać się do resztek paliwa. Tak zanieczyszczony płyn jest pobierany przez ssak paliwowy. Drobinki rdzy znajdujące się w resztkach paliwa zapychają filtr, a te, których on nie zatrzyma, trafiają do układu wtryskowego, uszkadzając go.

Jazda na rezerwie a pompa paliwowa

Pompa paliwowa może zostać osłabiona z dwóch powodów. Po pierwsze na jej niekorzyść działają zanieczyszczenia, chociażby ze wspomnianej już rdzy, które uszkadzają mechanizm jej działania. Po drugie przy braku paliwa lub niewielkiej jego ilości w baku niektóre manewry powodują, że zasysane jest powietrze zamiast benzyny czy oleju napędowego. Pompa zaciera się, gdyż traci w takiej sytuacji smarowanie, które przy odpowiednim napełnieniu zbiornika zapewnia jej paliwo. Częste i długotrwałe przerwy w smarowaniu pompy i zasysane przez nią powietrze znacznie skróci jej żywotność.

Jazda na rezerwie może powodować problemy z uruchomieniem pojazdu

Problemy z uruchomieniem silnika z jednej strony mają swój początek w gromadzącej się w zbiorniku parze wodnej. Skroplona para przedostaje się do paliwa, a to w miesiącach zimowych przy ujemnych temperaturach na zewnątrz może powodować powstawanie niewielkich kryształów lodu. Te zapychają filtr i przewody paliwowe, przyczyniając się do unieruchomienia samochodu.

Samochody napędzane olejem napędowym lub gazem – jak reagują na jazdę na rezerwie?

Jazda na rezerwie przysparza szczególnych kłopotów właścicielom samochodów w dieslu i napędzanych gazem. Uruchomienie ich, zwłaszcza zimą, może okazać się wręcz niemożliwe.

  • Jazda na rezerwie dieslem. Jazda na rezerwie autem w dieslu starszej generacji nie powinna powodować uszkodzeń, jednak jego uruchomienie wymaga wykonania kilku czynności. Z kolei nowsze diesle po uzupełnieniu paliwa będą potrzebowały nieco więcej czasu na rozruch, a ich pompa paliwowa po jakimś czasie może odmówić posłuszeństwa.
  • Jazda na rezerwie (LPG). Problemem właścicieli samochodów z instalacją gazową są trudności w uruchomieniu pojazdu zimą. Błędem jest tu tankowanie benzyny jedynie do minimum, aby umożliwić uruchomienie pojazdu przy niższych temperaturach. Ciągłe braki benzyny w tego typu autach powodują szereg wspomnianych wyżej usterek.

Ile kilometrów przejedziesz na rezerwie?

Krąży przekonanie, że jazda przy minimalnej ilości paliwa jest możliwa jeszcze na dystansie od 50 do 100 km. Rzeczywiście, możesz oczekiwać, że Twój samochód przejedzie jeszcze przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów, jadąc na rezerwie. Ile kilometrów możesz pokonać, gdy w baku jest niewiele paliwa? To zależy od modelu samochodu. Poniżej przedstawiamy maksymalny dystans, jaki możesz przebyć, jadąc na rezerwie niektórymi autami.*

  • Opel Astra –159 km,
  • Toyota Yaris – 159 km,
  • Volkswagen Passat – 159 km,
  • Honda Civic – 159 km,
  • Ford Mondeo – 159 km,
  • Opel Zafira – 159 km,
  • Mazda 2 – 89 km,
  • Dodge Avenger – 129 km,
  • Chevrolet Camaro – 145 km,
  • Isuzu Amigo – 64 km,
  • Audi A6 – 159 km,
  • Fiat Panda – 80 km,
  • Mitsubishi Lancer – 121 km,
  • Suzuki Vitara – 80 km,
  • Audi TT – 113 km,
  • Volvo S70 – 89 km,
  • Citroen C4 – 138 km,
  • Skoda Fabia – 159 km,
  • Nissan Micra – 97 km.

*Dane pochodzą ze strony www.tankonempty.com.

Jak dojechać na rezerwie do najbliższej stacji paliw?

Jeśli będąc w trasie, zauważyłeś, że zapaliła się kontrolka sygnalizująca, że właśnie rozpocząłeś jazdę na rezerwie, wcale nie musisz się stresować. Oczywiście tak niewielka ilość paliwa w baku nie jest obojętna dla Twojego pojazdu, ale w tym momencie ważne jest, żeby jak najszybciej dolać paliwa do zbiornika, minimalizując prawdopodobieństwo uszkodzeń. Sprawdź, gdzie znajduje się najbliższa stacja benzynowa i upewnij się, że jest ona otwarta. W dzisiejszych czasach nie jest to trudne, bo tego typu informacje bez problemu znajdziesz w internecie, korzystając z telefonu komórkowego. Przeanalizuj odległość, jaką musisz przejechać oraz ilość kilometrów, jaką Twój pojazd jest w stanie przebyć na rezerwie. Gdy będziesz już wiedział, gdzie jechać i upewnisz się, że starczy Ci paliwa na pokonanie tego dystansu, rusz w drogę. Kluczowa będzie tutaj technika jazdy, bo powinieneś tak prowadzić samochód, aby zminimalizować zużycie paliwa. Jak to zrobić?

  • Jedź z prędkością 50-60 km/h.
  • Zmieniaj biegi w odpowiednim momencie.
  • Dbaj o to, żeby obroty nie były zbyt niskie (najlepiej utrzymywać je w granicy 1500).

Zużyłeś całą rezerwę w pojeździe? Sprawdź, co możesz zrobić!

Na wypadek wykorzystania znacznej ilości paliwa możesz zaopatrzyć się w kanister i wozić w nim kilka zapasowych litrów benzyny lub oleju napędowego. W skrajnej sytuacji ta ilość pozwoli Ci przejechać dodatkowych kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów do stacji benzynowej, na której będziesz mógł zatankować paliwo z dystrybutora.

Jeśli obawiasz się, że w trasie zabraknie Ci paliwa i nie będziesz miał jak dotrzeć nawet do najbliższej stacji benzynowej, zastanów się nad wykupieniem assistance wraz z ubezpieczeniem OC samochodu. Niektórzy ubezpieczyciele w wariantach assistance o rozszerzonym zakresie ochrony oferują usługę dowozu paliwa ubezpieczonemu. Taką opcję ma w swojej ofercie np. You Can Drive, które dostarczy paliwo po wypadku i awarii zarówno na terenie Polski, jak i za granicą. Koszty dowozu paliwa pokryje ubezpieczyciel, ale za samo paliwo będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni.

PODSUMOWANIE
  • Nie powinieneś dopuszczać do sytuacji, w której poziom paliwa w baku Twojego auta spadnie poniżej ¼ zbiornika, a w zimie poniżej ½ zbiornika.
  • Gdy zaświeci się kontrolka zużycia paliwa, powinieneś jak najszybciej zatankować samochód.
  • Jazda na rezerwie może przyczynić się do rdzewienia zbiornika, zapchania filtra, uszkodzenia układu wtryskowego, szybszego zużycia pompy paliwowej i trudności z uruchomieniem pojazdu.
  • Szczególnie problematyczne może okazać się uruchomienie pojazdu napędzanego dieslem lub gazem, jeśli w zbiorniku znajduje się niewiele paliwa.
  • Niektóre modele samochodów mogą przejechać na rezerwie nawet 159 km. To, ile przejedzie Twój samochód, zależy od jego modelu.
  • Jadąc na rezerwie prawdopodobnie uda Ci się dotrzeć do stacji benzynowej, jeśli będziesz utrzymywał niezbyt dużą prędkość i ilość obrotów, a także zadbasz o to, aby w odpowiednim momencie zmieniać biegi.
  • Na wypadek zużycia całej rezerwy możesz rozważyć wożenie zapasu paliwa w kanistrze oraz zakup assistance z usługą dowozu paliwa.

Źródła:

  • https://moto.pl/MotoPL/7,88389,22103872,czym-grozi-jazda-na-rezerwie-skutki-moga-byc-kosztowne.html
  • https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/ryzykowna-jazda-na-rezerwie/qptwdsx
  • https://autokult.pl/30218,konczy-sie-paliwo-i-co-dalej-jazda-na-rezerwie-to-spore-ryzyko
  • https://www.tankonempty.com/
  • https://youcandrive.pl/wp-content/uploads/2020/08/Og%C3%B3lne-warunki-ubezpieczenia-OWU-komunikacyjnego-You-Can-Drive.pdf

Oceń artykuł:
63,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 2-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Na swoim koncie ma publikacje zarówno w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się setkom kierowców. Prywatnie melomanka, miłośniczka gotowania i podróży po Polsce.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!