Jazda na zderzaku – gdzie jest szczególnie zabroniona?

Poruszanie się bardzo blisko poprzedzającego pojazdu zawsze niesie ze sobą ryzyko wypadku. Takie zachowanie jest szczególnie niebezpieczne na autostradach, drogach ekspresowych i długich tunelach. Stwarza także zagrożenie na drogach krajowych i w miastach, choć w tym ostatnim przypadku konsekwencją niezachowania bezpiecznej odległości najczęściej jest tylko stłuczka, a nie poważny wypadek. Przyjrzyjmy się przepisom dotyczącym jazdy na zderzaku!

jazda na zderzaku

Przepisy ruchu drogowego a jazda na zderzaku – nie tylko na autostradach!

O jeździe na zderzaku najczęściej mówi się w kontekście autostrad, gdy pędzący lewym pasem kierowca podjeżdża bardzo blisko jadącego przed nim auta. W ten sposób chce wymusić ustąpienia przejazdu, czemu często towarzyszy miganie światłami lub trąbienie. Jednak takie sytuacje zdarzają się także w miastach i na innych drogach. Dlatego przyjrzyjmy się dokładnie, co mówią na ten temat przepisy ruchu drogowego.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym nie pojawia się wprost pojęcie “jazdy na zderzaku”. Za to w oddziale 3. Prędkość i hamowanie w art. 19. pkt 2. znajdziemy przepis wskazujący, że kierujący pojazdem jest obowiązany:

3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

Źródło: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Powyżej przytoczony przepis odnosi się do wszystkich kierujących pojazdami bez względu na rodzaj drogi, tak więc dotyczy on zarówno poruszania się w mieście, jak i na drogach krajowych czy drogach najwyższej klasy.

Jednak 1 czerwca 2021 roku wprowadzony do kodeksu drogowego dodatkowy zapis, który precyzuje zasady poruszania się po autostradach i drogach szybkiego ruchu w kontekście jazdy na zderzak. Art. 19. pkt 3a wskazuje, że:

Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.

Źródło: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Oczywiście jazda na zderzaku na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu jest niebezpieczna, dlatego wprowadzono powyższy przepis. Jaką więc w praktyce należy zachować minimalną odległość między autem jadącym z przodu?

Prędkość pojazduMinimalny odstęp na autostradach i drogach szybkiego ruchu
100 km/h50 metrów
110 km/h55 metrów
120 km/h60 metrów
130 km/h65 metrów
140 km/h70 metrów
Źródło: opracowanie własne Mubi.

Aby szybko orientacyjnie sprawdzić, czy zachowujemy należytą odległość na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, najlepiej skorzystać z reguły 3 sekund – dokładny jej opis znajdziesz w naszym poradniku Zasada 3 sekund na drodze.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Przytoczony powyżej art. 19. pkt 3a odnosi się do autostrad i dróg ekspresowych. Takie wskazania w obszarze zabudowanym nie miałoby sensu, ponieważ absurdem by było, gdyby przy prędkości 50 km/h trzeba by zachowywać 25 metrów odległości między poprzedzającym pojazdem – ciężko wyobrazić sobie jazdę w takich warunkach po zatłoczonym mieście?

Oczywiście przepis ten ma sens podczas poruszania się przy dużych prędkościach. Choć należy dodać, że jazda na zderzaku w mieście jest równie irytująca, ale przy niższej prędkości skończy się najwyżej stłuczką i odszkodowaniem z OC sprawcy, który nie zachował bezpiecznej odległości między pojazdami.

UWAGA!

Podczas poruszania się tunelem dłuższym niż 500 metrów poza obszarem zabudowanym kierujący pojazdem o DMC do 3,5 tony lub autobusem obowiązany jest zachować odstęp od poprzedzającego go pojazdu nie mniejszą niż 50 metrów!

Kara za jazdę na zderzaku – od 300 do 500 zł oraz punkty karne

Za jazdę na zderzaku przewidziany są kary. W taryfikatorze wprost odnosi się do przepisu dotyczącego poruszania się po autostradach i drogach ekspresowych. Tak więc, za niezachowanie minimalnej odległości między pojazdem kierującego a poprzedzającym pojazdem grozi mandat od 300 do 500 zł oraz 6 punktów karnych.

Taka sama kara grozi kierowcy, który nie zachowa nakazanej odległości między poprzedzającym go pojazdem w tunelu o długości powyżej 500 metrów poza obszarem zabudowanym.

Jazda na zderzaku – dlaczego jest niebezpieczna?

Na drodze zawsze może dojść do niespodziewanych zdarzeń, które będą wymagać szybkiej reakcji kierowców. W przypadku poruszania się z niewielką prędkością droga hamowania będzie znacznie krótsza, choć powinniśmy pamiętać, że nawet przy 30 km/h wynosi ona około 5 metrów, a przy 130 km/h jest to około 87 metrów – mowa tutaj o hamowaniu na suchej i równej asfaltowej nawierzchni.

To jednak nie wszystko! Pamiętajmy, że do wskazanych powyżej długości dróg hamowania należy dodać jeszcze co najmniej kilkadziesiąt metrów! Dlaczego? Bardzo duże znaczenie ma czas reakcji kierowcy i zadziałanie hamulców. Przeciętny kierowca potrzebuje od 0,8 do 1 sekundy na wciśnięcie pedału hamulca, co przy prędkości 130 km/h wydłuża drogę hamowania o około 40-metrów.

Jeśli więc ktoś pędzi na zderzaku 130 czy 140 km/h za innym pojazdem, to w razie gwałtownego hamowania będzie miał ułamki sekund na działanie, ponieważ dystans między oboma pojazdami będzie bardzo mały – to olbrzymie zagrożenie dla życia i zdrowia przy tak dużych prędkościach.

W naszym artykule Droga hamowania, czyli kilka metrów, które mogą uratować komuś życie znajdziesz dokładne wyliczenia dróg hamowania dla różnych prędkości, listę czynników wpływających na nią oraz wskazania, jak poprawić swoje bezpieczeństwo w kontekście hamowania.

Jazda na zderzaku – statystyki wypadków

Według raportu Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku przygotowanego przez Komendę Główną Policji w zeszłym roku doszło na autostradach do 357 wypadków, w których zginęło 56 osób, a 510 zostało rannych.

Jedną z głównych przyczyny wypadków na polskich autostrad – dokładnie drugą pod względem liczby zdarzeń w 2023 roku po niedostosowaniu prędkości – jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, które było przyczyną 128 wypadków, w których zginęło 14 osób, a 180 zostało rannych.

W raporcie wskazano także, że niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami było przyczyną 1015 wypadków na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych oraz 258 wypadków na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych.

Widać więc, że jazda na zderzaku jest przyczyną wielu wypadków, więc nie jest to wyimaginowany problem i powinniśmy pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości nie tylko na autostradach i drogach ekspresowych, ale także na drogach krajowych oraz ulicach w obszarze zabudowanym.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o jazdę na zderzaku

Czy przepisy wskazują minimalną odległość między autami poruszającymi się po drogach?
Co grozi za jazdę na zderzaku?
Czy jazda na zderzaku jest przyczyną wielu wypadków?
PODSUMOWANIE
  • Kodeks drogowy obowiązuje kierowców do utrzymania niezbędnego odstępu między poprzedzającym pojazdem podczas ruchu, aby uniknąć zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania tego pojazdu.
  • Od 1 czerwca 2021 roku obowiązuje dodatkowy przepis, który wskazuje, że na autostradach i drogach ekspresowych odstęp między poprzedzającym pojazdem powinien wynosić nie mniej niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym kieruje dana osoba.
  • Przy prędkości 140 km/h powinno to być minimum 70 metrów.
  • Również w tunelach poza obszarem zabudowanym, których długość przekracza 500 metrów, odległość między pojazdem poprzedzającym a pojazdem do 3,5 tony (także autobusem) nie może być mniejsza niż 50 metrów, chyba że znaki wskazują inaczej.
  • Za jazdę na zderzaku po autostradzie grozi mandat od 300 do 500 zł oraz 6 punktów karnych.
  • Jazda na zderzaku stanowi poważne zagrożenie dla życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego (szczególnie na autostradach i drogach szybkiego ruchu).
  • W 2023 roku z powodu niezachowania bezpiecznej odległości na autostradach doszło do 128 wypadków, w których zginęło 14 osób, a 180 zostało rannych.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC