Jazda samochodem z przyczepą kempingową – wszystko, co musisz wiedzieć

Wyobraź sobie wakacje, podczas których nie musisz martwić się o hotel. Wygodne? Owszem, ale też dość kosztowne, przynajmniej jeśli myślisz o kamperze. Tańszą opcją karawaningu jest przyczepa kempingowa. Z tego artykułu dowiesz się, czego potrzebujesz, by z nią podróżować i jak wygląda taka jazda.

Przyczepa kempingowa – wymagania i uprawnienia

Zanim zdecydujesz się na zakup lub wynajęcie przyczepy kempingowej, powinieneś poznać obowiązujące w tej kwestii przepisy. Brak wiedzy lub błędna interpretacja prowadzą do nieporozumień, niekiedy zniechęcając kierowcę przed podjęciem dalszych kroków. Tymczasem może się okazać, że do prowadzenia przyczepy wcale nie będziesz potrzebował niczego specjalnego.

Aby to sprawdzić, w pierwszej kolejności przyda Ci się… kalkulator. Musisz wykonać kilka obliczeń w oparciu o dane, które znajdziesz w dowodach rejestracyjnych swojego samochodu i przyczepy. Wszystko dlatego, że kluczową sprawą w przypadku możliwości doczepienia przyczepy kempingowej do auta jest masa obydwu pojazdów.

Przyczepa a prawo jazdy kategorii B

Zacznijmy od bardziej powszechnego przypadku, czyli kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B. Zgodnie z przepisami pozwala ono na jazdę z przyczepą w dwóch przypadkach:

  1. gdy chodzi o tzw. przyczepę lekką, czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kg;
  2. gdy przyczepa ma większą wagę, a łączne dmc zestawu pojazdów nie przekracza 4250 kg.

A teraz zajrzyjmy w szczegóły. Pierwsza sytuacja jest standardowa i dotyczy wszystkich kierowców samochodów, których masa nie przekracza 3,5 t. Łatwo więc obliczyć, że łącznie z lekką przyczepą dmc prowadzonego przez nich zestawu pojazdów może wynieść maksymalnie 4250 kg.

CZY WIESZ, ŻE …

Przyczepa lekka nie musi być wyposażona w hamulec najazdowy.

W drugim przypadku dopuszczalne jest holowanie cięższej przyczepy, ale w prawie jazdy potrzebny jest tzw. kod 96. Aby go uzyskać, nie trzeba uczestniczyć w kursie, wystarczy zdanie egzaminu praktycznego. Takie uprawnienie podnosi dmc zestawu do 4250 kg, sprawiając jednocześnie, że nie ma znaczenia dmc przyczepy.

Znając przepisy i sprawdzając masy pojazdów w ich dowodach rejestracyjnych, zdołasz obliczyć, jaki zestaw dasz radę stworzyć z Twojego samochodu i przyczepy. Musisz jednak pamiętać, że ustawodawca wprowadził jeszcze jedno obostrzenie, mówiące że stosunek dmc samochodu do dmc przyczepy musi wynosić 1,33:1. Innymi słowy: samochód musi być o 1/3 cięższy niż przyczepa.

Wszystko oczywiście po to, by kierowcy małych i lekkich samochodów nie doczepiali do nich znacznie cięższych przyczep, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Reguła jest więc rozsądna, ale nieco komplikuje sprawę w kwestii obliczeń.

Nie wystarczy tylko dodać do siebie dmc samochodu i dmc przyczepy. Aby mieć pewność, że jazda konkretnym zestawem jest dopuszczalna, musisz podzielić dmc Twojego auta przez 1,33. Wynik będzie stanowił maksymalne dmc, jakie może mieć ciągnięta przez to auto przyczepa.

Przykład

Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 2200 kg. Można nim holować przyczepę o masie całkowitej nieprzekraczającej 1654 kg. O ile nie będzie to przyczepa lekka, kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B z kodem 96.

Dla cięższych przyczep – kategoria B+E

A co w przypadku znacznie cięższych pojazdów? Wówczas kierowca potrzebuje już innego rodzaju uprawnienia, czyli prawa jazdy B+E, do którego zdobycia potrzebne jest ukończenie kursu. Jego posiadacz może prowadzić zestaw pojazdów złożony z samochodu o masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczepy o masie całkowitej do 3,5 t. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w artykule: „Prawo jazdy kategorii B+E – wszystko, co musisz wiedzieć. Jakie są wymagania do jazdy z przyczepą?”.

Zanim wyruszysz – co sprawdzić przed jazdą autem z przyczepą?

Jeśli Twój samochód i przyczepa spełniają określone wymogi, a Ty posiadasz właściwe uprawnienia do kierowania nimi, możesz zacząć szykować się do drogi. W tym celu sprawdź najpierw, czy wymiary zestawu pojazdów mieszczą się w przepisowych limitach. Wynoszą one:

  • szerokość – 2,55 m;
  • wysokość – 4 m;
  • łączna długość samochodu i przyczepy – 18,75 m.

Ponadto przed wyjazdem należy koniecznie: sprawdzić ciśnienie w oponach przyczepy, skontrolować działanie świateł (długo nieużywane złącze elektryczne lubi przestać działać), a w razie gdy przyczepa jest szersza od samochodu, zamontować dodatkowe lusterka na wysięgnikach.

Warto też sprawdzić, czy nacisk zaczepu holowniczego na hak mieści się w przedziale przewidzianym dla danej konstrukcji. Dane można odczytać z tabliczki znamionowej haka (zwykle ok. 70-80 kg), a do sprawdzenia nacisku wystarczy np. stołek i zwykła waga łazienkowa.

Załadunek, czyli kluczowa sprawa

Bardzo istotną sprawą jest odpowiednie rozmieszczenie bagażu w przyczepie. Zbyt duże przeciążenie tyłu może spowodować, że ta wypnie się z haka, z kolei za duży nacisk na przód naraża na przeciążenie dyszla i problemy podczas prowadzenia auta. Swobodnie przemieszczający się ładunek może z kolei doprowadzić do wężykowania, czyli utraty stabilnego toru jazdy przez przyczepę.

Ciężar w przyczepie powinien być zatem rozłożony równomiernie po obu stronach osi, a środek ciężkości znaleźć się tuż przy niej. Cięższe bagaże należy załadować jak najniżej – najlepiej w schowkach podłogowych, jeśli jest taka możliwość. Na półkach pod sufitem mogą zaś znaleźć się tylko lekkie przedmioty. Pamiętaj również o zamknięciu drzwi, okien i daszków.

UWAGA!

Podczas jazdy w przyczepie absolutnie nie może znajdować się żadna osoba!

Jazda z przyczepą to nie taka prosta sprawa

Wszystko sprawdzone, bagaże załadowane – można ruszać w drogę. Ta nie będzie jednak należała do najprostszych. Jazda samochodem z przyczepą w znacznym stopniu różni się od prowadzenia zwykłego auta osobowego, wymagając większego skupienia i umiejętności oraz bezlitośnie obnażając tych kierowców, którym zabrakło wiedzy lub wyobraźni.

Prędkość

Pierwsze, o czym trzeba pamiętać, to ograniczenia prędkości, które dla samochodów z przyczepami są takie same, jak dla pojazdów ciężarowych. W terenie niezabudowanym można jechać maksymalnie:

  • na autostradzie – 80 km/h,
  • na drodze ekspresowej – 80 km/h,
  • na drodze zwykłej – 70 km/h.

W obszarze zabudowanym ograniczenie wynosi 50 km/h (w godz. 5:00-23:00) oraz 60 km/h (w godz. 23:00-5:00), a w strefie zamieszkania 20 km/h. W przypadku samochodów z przyczepą w obszarze zabudowanym nie mają zastosowania znaki podnoszące dozwoloną prędkość powyżej 60 km/h.

Prowadzenie samochodu

Do płynnego ruszania autem obciążonym przyczepą potrzebne są wyższe obroty silnika. Samochód wolniej nabiera prędkości, trzeba więc w bardziej zdecydowany sposób operować pedałem gazu. W takich warunkach lepiej niż manualna skrzynia biegów sprawdzi się automat.

Pamiętaj, że każdy manewr samochodem z przyczepą jest trudniejszy, więc trzeba wykonywać je wolniej, biorąc pod uwagę długość i szerokość zestawu pojazdów. Dotyczy to w szczególności zakrętów, które powinny być pokonywane łagodnie i po dużym łuku. Przez nieuwagę łatwo zahaczyć o krawężnik lub stojący przy jezdni pojazd. Stabilność przyczepy można wytracić również podczas gwałtownego hamowania lub przyspieszania.

UWAGA!

Droga hamowania samochodu z przyczepą wydłuża się nawet o 70%!

Ponadto powinieneś spodziewać się większego zużycia paliwa (w związku z tym do ciągnięcia przyczepy lepiej nada się samochód z dieslem) oraz uważać bardzo niebezpieczne dla stabilności przyczepy podmuchy bocznego wiatru i koleiny.

Wyprzedzanie

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo w przypadku samochodu z przyczepą wydłużają się droga i czas potrzebne na wykonanie manewru wyprzedzania. Dodatkowo obciążone auto przyspiesza znacznie wolniej, a ze względu na długość całego zestawu, ma do pokonania większą odległość. Dlatego też wyprzedzanie samochodem z przyczepą powinno odbywać się tylko w ostateczności i w sprzyjających temu warunkach – jeśli masz wrażenie, że się wciśniesz, to na pewno tak nie będzie.

W trakcie wykonywania manewru przygotuj się na to, że siła przyciągania będzie Cię „niosła” w stronę wyprzedzanego pojazdu, a po jego zakończeniu przyczepa może otrzymać uderzenie bocznego wiatru, przez który straci stabilność. Gdyby doszło wówczas do wężykowania, lepiej nie hamować, a delikatnie dodać gazu, pozwalając przyczepie uspokoić tor jazdy.

Opłaty

Na koniec nie można zapomnieć, że prowadzący najcięższych zestawów samochodu z przyczepą, czyli takich, których dmc przekracza 3,5 t, nie mogą korzystać z manualnego systemu poboru opłat na drogach płatnych. Dla takich pojazdów obowiązkowe jest korzystanie z elektronicznego systemu poboru opłat viaToll. Ich właściciele są więc zobowiązani do rejestracji w systemie i instalacji urządzenia viaBox.

PODSUMOWANIE
  • Do prowadzenia samochodu z przyczepą kempingową potrzebne jest prawo jazdy kategorii B lub B+E.
  • Kategoria B wystarczy, jeśli ciągnięta jest przyczepa lekka lub dopuszczalna masa całkowita samochodu i przyczepy nie przekracza 4250 kg. W drugim przypadku potrzebne jest dodatkowo uprawnienie z kodem 96.
  • Przed jazdą samochodem z przyczepą należy upewnić się m.in. czy zestaw pojazdów ma odpowiednie wymiary oraz czy bagaże w przyczepie zostały odpowiednio rozmieszczone.
  • Ograniczenie prędkości dla samochodu z przyczepą wynosi 80 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 70 km/h na drodze zwykłej i 50 lub 60 km/h w terenie zabudowanym.
  • Prowadząc auto z przyczepą kempingową, trzeba brać pod uwagę większe rozmiary i ciężar zestawu. W znaczący sposób utrudniają one prowadzenie oraz wykonywanie nawet prostych manewrów samochodem.

Źródła:

  • https://autokult.pl/37555,holowanie-przyczepy-kempingowej-i-przepisy-ktore-musisz-znac
  • https://moto.pl/MotoPL/7,88389,24886193,wakacje-z-przyczepa-kempingowa-najpierw-wyciagnij-kalkulator.html
  • https://www.motofakty.pl/artykul/jazda-z-przyczepa-czy-kazdy-moze-ciagnac-przyczepe.html
  • https://polskicaravaning.pl/artykuly/jazda-z-przyczepa-lekcja-pierwsza,51022
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Studiował prawo i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od kilku lat doskonali swoje umiejętności w pracy redaktorskiej. Od dłuższego czasu związany z branżą kulturalną, chętnie nabywa jednak nowych doświadczeń, by dzielić się nimi z czytelnikami za pomocą jasnych i przystępnych tekstów.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!