Jazda samochodem z przyczepą kempingową – wszystko, co musisz wiedzieć

Wyobraź sobie wakacje, podczas których nie musisz martwić się o hotel. Wygodne? Owszem, ale też dość kosztowne, przynajmniej jeśli myślisz o kamperze. Tańszą opcją karawaningu jest przyczepa kempingowa. Z tego artykułu dowiesz się, czego potrzebujesz, by z nią podróżować i jak wygląda taka jazda.

Przyczepa kempingowa – wymagania i uprawnienia

Zanim zdecydujesz się na zakup lub wynajęcie przyczepy kempingowej, powinieneś poznać obowiązujące w tej kwestii przepisy. Brak wiedzy lub błędna interpretacja prowadzą do nieporozumień, niekiedy zniechęcając kierowcę przed podjęciem dalszych kroków. Tymczasem może się okazać, że do prowadzenia przyczepy wcale nie będziesz potrzebował niczego specjalnego.

Aby to sprawdzić, w pierwszej kolejności przyda Ci się… kalkulator. Musisz wykonać kilka obliczeń w oparciu o dane, które znajdziesz w dowodach rejestracyjnych swojego samochodu i przyczepy. Wszystko dlatego, że kluczową sprawą w przypadku możliwości doczepienia przyczepy kempingowej do auta jest masa obydwu pojazdów.

Ekspert Mubi radzi:

Mimo że przyczepa kempingowa nie ma silnika, to w świetle przepisów jest pojazdem. Niesie to ze sobą konieczność zarejestrowania jej w wydziale komunikacji w taki sam sposób jak samochodu, a także wykupienie na nią ubezpieczenia OC. Z pewnością ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na przyczepę kempingową będzie tańsze, niż to na auto. Co ważne, polisy OC na samochód i przyczepę mogą być wykupione u różnych ubezpieczycieli.

Przyczepa a prawo jazdy kategorii B

Zacznijmy od bardziej powszechnego przypadku, czyli kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B. Zgodnie z przepisami pozwala ono na jazdę z przyczepą w kilku przypadkach:

  1. gdy chodzi o tzw. przyczepę lekką, czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kg;
  2. gdy przyczepa ma większą wagę, a łączne dmc zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg;
  3. gdy przyczepa ma większą wagę, a łączne dmc zestawu pojazdów nie przekracza 4250 kg.

A teraz zajrzyjmy w szczegóły. Pierwsza sytuacja jest standardowa i dotyczy kierowców wszystkich samochodów, których masa nie przekracza 3,5 t. Łatwo więc obliczyć, że łącznie z lekką przyczepą dmc prowadzonego przez nich zestawu pojazdów może wynieść maksymalnie 4250 kg. W drugim przypadku chodzi z kolei o to, by przy przyczepie innej niż lekka łączne dmc zespołu pojazdów nie przekroczyło 3,5 t (dmc przyczepy musi być w tej sytuacji odpowiednio mniejsze niż dmc samochodu, o czym jest mowa niżej).

CZY WIESZ, ŻE …

Przyczepa lekka nie musi być wyposażona w hamulec najazdowy.

Ostatni punkt dotyczy sytuacji, w której dopuszczalne jest holowanie cięższej przyczepy, ale w prawie jazdy potrzebny jest tzw. kod 96. Aby go uzyskać, nie trzeba uczestniczyć w kursie, wystarczy zdanie egzaminu praktycznego. Takie uprawnienie podnosi dmc całego zestawu do 4250 kg, sprawiając jednocześnie, że nie ma znaczenia dmc przyczepy (o ile jest odpowiednio mniejsze od dmc samochodu).

Znając przepisy i sprawdzając masy pojazdów w ich dowodach rejestracyjnych, zdołasz obliczyć, jaki zestaw dasz radę stworzyć z Twojego samochodu i przyczepy. Musisz jednak pamiętać, że ustawodawca wprowadził jeszcze jedno obostrzenie, mówiące że stosunek dmc samochodu do dmc przyczepy musi wynosić 1,33:1. Innymi słowy: samochód musi być o 1/3 cięższy niż przyczepa.

Wszystko oczywiście po to, by kierowcy małych i lekkich samochodów nie doczepiali do nich znacznie cięższych przyczep, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Reguła jest więc rozsądna, ale nieco komplikuje sprawę w kwestii obliczeń.

Nie wystarczy tylko dodać do siebie dmc samochodu i dmc przyczepy. Aby mieć pewność, że jazda konkretnym zestawem jest dopuszczalna, musisz podzielić dmc Twojego auta przez 1,33. Wynik będzie stanowił maksymalną dmc, jaką może mieć ciągnięta przez to auto przyczepa.

Przykład

Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 2200 kg. Można nim holować przyczepę o masie całkowitej nieprzekraczającej 1654 kg (2200 kg : 1,33). O ile łączna masa zespołu pojazdów nie przekroczy 3,5 t, kierowcy wystarczy prawo jazdy kategorii B. Jeśli dmc przyczepy przekroczy 1300 kg (3500 kg – 2200 kg), ale będzie mniejsze od 1654 kg, kierowca będzie potrzebował prawa jazdy kategorii B z kodem 96. Jazda z cięższą przyczepą jest w przypadku tego samochodu niemożliwa.

Dla cięższych przyczep – kategoria B+E

A co w przypadku znacznie cięższych pojazdów? Wówczas kierowca potrzebuje już innego rodzaju uprawnienia, czyli prawa jazdy B+E, do którego zdobycia potrzebne jest ukończenie kursu. Jego posiadacz może prowadzić zestaw pojazdów złożony z samochodu o masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczepy o masie całkowitej do 3,5 t. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w artykule: „Prawo jazdy kategorii B+E – wszystko, co musisz wiedzieć. Jakie są wymagania do jazdy z przyczepą?”.

Przeczytaj też: OC kampera – jak ubezpieczyć samochód kempingowy?

Zanim wyruszysz – co sprawdzić przed jazdą autem z przyczepą?

Jeśli Twój samochód i przyczepa spełniają określone wymogi, a Ty posiadasz właściwe uprawnienia do kierowania nimi, możesz zacząć szykować się do drogi. W tym celu sprawdź najpierw, czy wymiary zestawu pojazdów mieszczą się w przepisowych limitach. Wynoszą one:

  • szerokość – 2,55 m;
  • wysokość – 4 m;
  • łączna długość samochodu i przyczepy – 18,75 m.

Ponadto przed wyjazdem należy koniecznie: sprawdzić ciśnienie w oponach przyczepy, skontrolować działanie świateł (długo nieużywane złącze elektryczne lubi przestać działać), a w razie gdy przyczepa jest szersza od samochodu, zamontować dodatkowe lusterka na wysięgnikach.

Warto też sprawdzić, czy nacisk zaczepu holowniczego na hak mieści się w przedziale przewidzianym dla danej konstrukcji. Dane można odczytać z tabliczki znamionowej haka (zwykle ok. 70-80 kg), a do sprawdzenia nacisku wystarczy np. stołek i zwykła waga łazienkowa.

CZY WIESZ, ŻE …

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2022 roku w Polsce zarejestrowano 3656 nowych i używanych kamperów, a także 8240 nowych i używanych przyczep kempingowych.

Załadunek, czyli kluczowa sprawa

Bardzo istotną sprawą jest odpowiednie rozmieszczenie bagażu w przyczepie. Zbyt duże przeciążenie tyłu może spowodować, że ta wypnie się z haka, z kolei za duży nacisk na przód naraża na przeciążenie dyszla i problemy podczas prowadzenia auta. Swobodnie przemieszczający się ładunek może z kolei doprowadzić do wężykowania, czyli utraty stabilnego toru jazdy przez przyczepę.

Ciężar w przyczepie powinien być zatem rozłożony równomiernie po obu stronach osi, a środek ciężkości znaleźć się tuż przy niej. Cięższe bagaże należy załadować jak najniżej – najlepiej w schowkach podłogowych, jeśli jest taka możliwość. Na półkach pod sufitem mogą zaś znaleźć się tylko lekkie przedmioty. Pamiętaj również o zamknięciu drzwi, okien i daszków.

UWAGA!

Podczas jazdy w przyczepie absolutnie nie może znajdować się żadna osoba!

Jazda z przyczepą to nie taka prosta sprawa

Wszystko sprawdzone, bagaże załadowane – można ruszać w drogę. Ta nie będzie jednak należała do najprostszych. Jazda samochodem z przyczepą w znacznym stopniu różni się od prowadzenia zwykłego auta osobowego, wymagając większego skupienia i umiejętności oraz bezlitośnie obnażając tych kierowców, którym zabrakło wiedzy lub wyobraźni.

Przykład

We wrześniu 2020 roku doszło do wypadku, w którym zginął 35-letni kierowca samochodu ciągnącego przyczepę kempingową. Żona mężczyzny również ucierpiała w wypadku i z powodu ciężkiego stanu, w którym się znalazła, musiała zostać przetransportowana śmigłowcem do pobliskiego szpitala. Ich pojazd z nieznanych przyczyn zjechał na pobocze i uderzył w drzewo. Ten i podobne przykłady wypadków z udziałem samochodów wyposażonych w przyczepy kempingowe powinny być przestrogą dla kierowców, którym wydaje się, że jazda zespołem pojazdów bez wcześniejszego przygotowania to bułka z masłem, więc mogą pozwolić sobie na nieostrożność i nadmierną prędkość.

Prędkość

Pierwsze, o czym trzeba pamiętać, to ograniczenia prędkości, które dla samochodów z przyczepami są takie same, jak dla pojazdów ciężarowych. W terenie niezabudowanym można jechać maksymalnie:

  • na autostradzie – 80 km/h,
  • na drodze ekspresowej – 80 km/h,
  • na drodze zwykłej – 70 km/h.

W obszarze zabudowanym ograniczenie wynosi 50 km/h przez całą dobę, a w strefie zamieszkania 20 km/h. W przypadku samochodów z przyczepą w obszarze zabudowanym nie mają zastosowania znaki podnoszące dozwoloną prędkość powyżej 60 km/h.

UWAGA!

1 czerwca 2021 roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu drogowego ustalająca dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym na 50 km/h przez całą dobę. Tym samym przestało obowiązywać wcześniejsze zróżnicowanie na 50 km/h w godzinach 5:00-23:00 i 60 km/h w godzinach 23:00-5:00.

Prowadzenie samochodu

Do płynnego ruszania autem obciążonym przyczepą potrzebne są wyższe obroty silnika. Samochód wolniej nabiera prędkości, trzeba więc w bardziej zdecydowany sposób operować pedałem gazu. W takich warunkach lepiej niż manualna skrzynia biegów sprawdzi się automat.

Pamiętaj, że każdy manewr samochodem z przyczepą jest trudniejszy, więc trzeba wykonywać go wolniej, biorąc pod uwagę długość i szerokość zestawu pojazdów. Dotyczy to w szczególności zakrętów, które powinny być pokonywane łagodnie i po dużym łuku. Przez nieuwagę łatwo zahaczyć o krawężnik lub stojący przy jezdni pojazd. Stabilność przyczepy można wytracić również podczas gwałtownego hamowania lub przyspieszania.

UWAGA!

Droga hamowania samochodu z przyczepą wydłuża się nawet o 70%!

Ponadto powinieneś spodziewać się większego zużycia paliwa (w związku z tym do ciągnięcia przyczepy lepiej nada się samochód z dieslem) oraz uważać na bardzo niebezpieczne dla stabilności przyczepy podmuchy bocznego wiatru i koleiny.

Wyprzedzanie

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo w przypadku samochodu z przyczepą wydłużają się droga i czas potrzebne na wykonanie manewru wyprzedzania. Dodatkowo obciążone auto przyspiesza znacznie wolniej, a ze względu na długość całego zestawu ma do pokonania większą odległość. Dlatego też wyprzedzanie samochodem z przyczepą powinno odbywać się tylko w ostateczności i w sprzyjających temu warunkach – jeśli masz wrażenie, że się wciśniesz, to na pewno tak nie będzie.

W trakcie wykonywania manewru przygotuj się na to, że siła przyciągania będzie Cię „niosła” w stronę wyprzedzanego pojazdu, a po jego zakończeniu przyczepa może otrzymać uderzenie bocznego wiatru, przez który straci stabilność. Gdyby doszło wówczas do wężykowania, lepiej nie hamować, a delikatnie dodać gazu, pozwalając przyczepie uspokoić tor jazdy.

Opłaty

Na koniec nie można zapomnieć, że prowadzący najcięższych zestawów samochodu z przyczepą, czyli takich, których dmc przekracza 3,5 t, nie mogą korzystać z manualnego systemu poboru opłat na drogach płatnych. Dla takich pojazdów obowiązkowe jest korzystanie z elektronicznego systemu poboru opłat viaToll. Ich właściciele są więc zobowiązani do rejestracji w systemie i instalacji urządzenia viaBox.

PODSUMOWANIE
  • Do prowadzenia samochodu z przyczepą kempingową potrzebne jest prawo jazdy kategorii B lub B+E.
  • Kategoria B wystarczy, jeśli ciągnięta jest przyczepa lekka lub dopuszczalna masa całkowita samochodu i przyczepy nie przekracza 4250 kg. W drugim przypadku potrzebne jest dodatkowo uprawnienie z kodem 96.
  • Przed jazdą samochodem z przyczepą należy upewnić się m.in. czy zestaw pojazdów ma odpowiednie wymiary oraz czy bagaże w przyczepie zostały odpowiednio rozmieszczone.
  • Ograniczenie prędkości dla samochodu z przyczepą wynosi 80 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 70 km/h na drodze zwykłej i 50 km/h w terenie zabudowanym.
  • Prowadząc auto z przyczepą kempingową, trzeba brać pod uwagę większe rozmiary i ciężar zestawu. W znaczący sposób utrudniają one prowadzenie oraz wykonywanie nawet prostych manewrów samochodem.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o jazdę z przyczepą kempingową

Kto może jeździć z przyczepą kempingową?

To zależy od masy auta i przyczepy. Prawo jazdy kategorii B lub B z kodem 96 pozwala na prowadzenie tzw. przyczep lekkich (dmc do 750 kg) albo cięższych, jeśli dmc zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Pamiętaj jednak, że samochód musi być odpowiednio cięższy od przyczepy. W przypadku cięższych zestawów pojazdów potrzebujesz prawa jazdy B+E.

Jak przygotować się do jazdy z przyczepą kempingową?

Najpierw sprawdź, czy rozmiary Twojego zespołu pojazdów i nacisk zaczepu holowniczego mieszczą się w przyjętych normach. Ponadto sprawdź ciśnienie w oponach i działanie świateł, a także zobacz, czy nie potrzebujesz lusterek na wysięgnikach. Na koniec upewnij się, że bagaż w przyczepie jest odpowiednio rozmieszczony i zabezpieczony.

Jakie są ograniczenia prędkości dla pojazdów z przyczepami?

Obowiązują takie same limity, jak w przypadku samochodów ciężarowych. Oznacza to, że z przyczepą można jechać maksymalnie: 80 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 70 km/h na drodze zwykłej, 50 km/h w obszarze zabudowanym ( nie więcej nawet jeśli znaki to dopuszczają) i 20 km/h w obszarze zamieszkanym.

Czy manewrowanie samochodem z przyczepą jest trudniejsze?

Tak i to w dużym stopniu! Taki zespół pojazdów o wiele wolniej nabiera prędkości, a jednocześnie wydłuża się jego droga hamowania. Trudniej pokonywać nim zakręty, za to łatwiej utracić stabilność w wyniku najechania na koleinę czy boczne podmuchy wiatru. Wreszcie znacznie trudniejsze staje się wyprzedzanie, które zabiera więcej czasu i odbywa się na dłuższym dystansie.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę
163,56
Loading...

Dołącz do dyskusji

2 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Witam mam prawo jazd a b i c posiadam karte zawodowego kierowcy kod 95 czy moge prowadzic samochód dmc 2600 + przyczpa kempingowa 1750kg dane z dowodow rubryka f2 pozdrawiam
Z podanych danych wynika, że niestety, ale pańskie uprawnienia nie pozwalają na prowadzenie takiego zestawu pojazdów. Jego łączne dmc wynosi bowiem 4350 kg, podczas gdy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przy prawie jazdy kategorii B (z kodem 96) nie może przekraczać 4250 kg. Wygląda na to, że kod 95 nie ma w tym przypadku znaczenia i będzie potrzebne prawo jazdy kategorii B+E lub C+E.