Jazda we mgle – poradnik

Kiedy powietrze przestaje być przejrzyste, to kierowca powinien zachować pełną jasność umysłu. O czym musimy pamiętać, prowadząc samochód we mgle? Jak korzystać ze świateł przeciwmgłowych? Dlaczego oznakowanie jezdni nabiera decydującego znaczenia? Poznaj zasady, dzięki którym bezpiecznie przejedziesz przez mgłę gęstą jak mleko!

jazda we mgle

Zwolnij – nie pędź na oślep!

Nad jezdnią pojawiła się mgła. Przejrzystość powietrze gwałtownie spadła. Przed oczami kierowców rozpostarły się białe woale. W takich warunkach instynktowną reakcją powinno być ograniczenie prędkości. Zabawa w motoryzacyjną ciuciubabkę na drodze może skończyć się tragicznie!

UWAGA!

Z powodu gęstej mgły pod Poznaniem w okolicach Paczkowa doszło w 2003 roku do karambolu, w którym zderzyło się ponad 130 pojazdów!

Na szczęście w przytoczonym wyżej przypadku nikt nie zginął. Jednak w innych karambolach w Polsce ludzie tracili życie. Dlatego, szczególnie na drogach szybkiego ruchu i autostradach, musimy pamiętać o zdecydowanym zwolnieniu. Jak mgła będzie bardzo gęsta, to jedźmy nawet 30 km/h, trzymając się prawej strony jezdni!

W razie wystąpienia gęstej mgły najgorsze co można zrobić, to spanikować i nagle się zatrzymywać – w ten sposób stwarzamy śmiertelne zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu! Najlepszym rozwiązaniem jest ograniczyć prędkość, ale dalej powoli jechać, co pozwoli na wykonywanie manewrów w razie niespodziewanego pojawienia się przeszkody na drodze. 

Pamiętajmy, że droga hamowania we mgle będzie najprawdopodobniej dłuższa. Dlaczego? Mgła to nic innego jak unoszące się w powietrzu kropelki wody lub kryształki lodu. Oznacza to, że nawierzchnia drogi będzie wilgotna lub w pełni mokra – droga hamowania się wydłuży!

CZY WIESZ, ŻE …

Przy prędkości 140 km/h droga hamowania na suchej nawierzchni może wynieść nawet 140 m!

Wyobraźmy sobie mgłę ograniczającą widoczność do 50 m i pędzenie autem w takich warunkach 130 km/h. Nie bójmy się użyć tych słów – to czyste szaleństwo! Jeśli wjedziemy we mgłę, to nie powinniśmy gwałtownie hamować, jeśli nie ma takiej potrzeby. Zwolnijmy stopniowo, dzięki czemu unikniemy wpadnięcia w poślizg i damy kierowcy z tyłu czas na reakcję – zmniejszymy ryzyko najechania na nasz samochód.

Jadąc we mgle, nie powinniśmy wyprzedzać innych pojazdów. Oczywiście może zdarzyć się sytuacja, w której będziemy musieli to zrobić, ale jeśli nie będzie takiej konieczności, to uzbrójmy się w cierpliwość i spokojnie przejedźmy przez mgłę.

Włącz światła przeciwmgielne – daj się zobaczyć!

Po wjechaniu w gęstą mgłę oprócz ograniczenia prędkości powinniśmy także włączyć światła przeciwmgłowe – zarówno tylne, jak i przednie (jeśli są zamontowane). Dzięki tym przednim będziemy widzieć, co się dzieje na drodze. Natomiast tylne wskażą kierowcy za nami nasze położenie. Więcej o używaniu tego rodzaju świateł przeczytasz w naszym artykule o światłach przeciwmgłowych.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 roku mówi, że kierujący pojazdem silnikowym ma obowiązek włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie (lub oba), jeśli podczas jazdy zaistnieją warunki zmniejszonej przejrzystości powietrza. Ocena sytuacji, czyli wielkości mgły i zagrożenia, leży po naszej stronie!

UWAGA!

Podczas jazdy we mgle nie wolno używać świateł drogowych, ponieważ ich światło rozproszy się na cząsteczkach wody i stworzy oślepiającą łunę!

W przypadku tylnych świateł przeciwmgielnych sytuacja jest nieco inna. Oczywiście powinniśmy je włączyć, kiedy mgła jest bardzo gęsta – i w zasadzie tylko wtedy! W ustawie wprost jest powiedziane, że aby użyć tylnych świateł przeciwmgielnych mgła musi być tak gęsta, by ograniczyć widoczność do mniej niż 50 m!

Jak możemy ocenić ograniczenie widoczności? Wzdłuż dróg umieszczone są co 100 m słupki drogowe – to dzięki nim określimy widoczność. Pamiętajmy jednak, że w przypadku poprawy warunków na drodze, powinniśmy od razu wyłączyć tylne światło przeciwmgielne, ponieważ jego intensywna czerwień będzie oślepiać innych uczestników ruchu. 

Sygnały dźwiękowe – nic nie widać, ale słychać!

Intensywna mgła w oczywisty sposób ogranicza widoczność. Aby wskazać swoje położenie innym uczestnikom ruchu, powinniśmy używać sygnałów dźwiękowych – czyli co jakiś czas trąbić w czasie wyprzedzania lub omijania. Co ważne, możemy używać sygnałów dźwiękowych jedynie poza obszarem zabudowanym.

UWAGA!

Podczas jazdy we mgle należy zachować większy odstęp między poprzedzającym samochodem!

Kiedy działanie wzroku będzie ograniczone przez mgłę, słuch stanie się bardzo ważnym zmysłem. Aby docierało do nas więcej informacji dźwiękowych, powinniśmy ściszyć lub wyłączyć radio. Jeśli to możliwe, to dobrym pomysłem będzie otwarcie lub chociaż uchylenie okna od strony kierowcy. 

Przykład

W czasie mgły jechałeś trasą, na której znajdował się przejazd kolejowy bez zapór. Żeby bezpiecznie przez niego przejechać, postanowiłeś zatrzymać się przed nim i otworzyć okno, aby nasłuchiwać odgłosów zbliżającego się pociągu. To był dobry pomysł. Dzięki temu w porę usłyszałeś, że nadjeżdża pociąg i nie wtargnąłeś na przejazd tuż przed nim.

Oznakowanie jezdni – patrz na linie!

Jeśli mgła nie pozwala dostrzec z odpowiedniej odległości znaków pionowych i na nie odpowiednio szybko zareagować, to pozostaje nam patrzenie na oznakowanie jezdni. Dlaczego? Znaki przy drodze są punktowe i pojawiają się w konkretnych miejscach. Natomiast linie na jezdni są ciągłe.

UWAGA!

W czasie mgły lub dymu w 2022 roku doszło do 200 wypadków, w których zginęło 39 osób, a 239 zostało rannych!

Linie na jezdni wyznaczają pasy, co przy bardzo dużym ograniczeniu widoczności jest bardzo ważne. Jednocześnie pozwalają na przewidzenie, co nas czeka. Jeśli linia przerywana zmieni się w podwójną ciągłą, to możemy założyć, że zbliżamy się do przejścia dla pieszych, ostrego zakrętu lub niebezpiecznego fragmentu drogi.

Nie dla pary – włącz nawiew!

Jazda z brudnymi szybami to zawsze błąd i zły pomysł. Natomiast jazda we mgle z brudnymi szybami, przez które niewiele widać, to już zwykła głupota. Przed każdą podróżą powinniśmy zadbać o stan szyb w samochodzie, szczególnie jeśli zapowiadane są mgły.

Dodatkowym problem związanym z widocznością w czasie występowania mgły jest wilgotność. W szczególności daje to się we znaki, kiedy podróżujemy w większym gronie. Dlatego jadąc przez mgłę, włącz nawiew lub klimatyzację, która obniży wilgotność powietrza w pojeździe. Warto także zakupić pochłaniacz wilgoci – przyda się on nie tylko podczas mgły!

Awaria lub postój – stań bezpiecznie!

W razie przymusowego postoju czy awarii powinniśmy zjechać z jezdni na pas awaryjny lub pobocze. Zatrzymanie się na drodze we mgle to olbrzymie ryzyko spowodowania wypadku, a nawet karambolu – nigdy nie wolno tego robić!

Po zatrzymaniu powinniśmy włączyć światła pozycyjne lub przeciwmgielne przednie oraz wystawić w odpowiedniej odległości trójkąt ostrzegawczy. Jeśli mgła będzie bardzo gęsta, to naszą widoczność poprawią migające światła awaryjne. 

Jednak nie wolno używać tylnego światła przeciwmgielnego podczas postoju. Dlaczego? Takie czerwone światło wskazuje innym kierowcom drogę – nie wprowadzajmy ich w błąd, że znajdujemy się dalej na jezdni!   

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Dlaczego nie wolno włączać świateł drogowych podczas jazdy we mgle?
Jakich manewrów należy unikać we mgle?
Na co przede wszystkim patrzeć podczas jazdy w bardzo gęstej mgle?
PODSUMOWANIE
  • W razie wystąpienia mgły należy zmniejszyć prędkość jazdy.
  • We mgle nie powinno się nagle hamować, bo można w ten sposób stworzyć zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego.
  • Gdy pojawia się mgła, nawierzchnia może być bardziej śliska.
  • Użycie tylnych świateł przeciwmgielnych jest dozwolone tylko wtedy, gdy widoczność spada poniżej 50 m.
  • W razie wystąpienia mgły ważne jest zwracanie uwagi na sygnały dźwiękowe i znaki znajdujące się na jezdni.
  • W czasie postoju lub awarii we mgle należy włączyć przednie światła przeciwmgielne i światła awaryjne oraz postawić za samochodem trójkąt ostrzegawczy.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

3 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Wyjezdzajac autem na droge w mgle nie wiadomo czy uslyszymy tira ze nadjezdza a oni jada "seta " w taka mgle . Wiec jak mozna bezpiecznie właczyc sie do ruchu dkoro nic nie widzisz i nie słyszysz mimo otwartego okna i nasluchiwania ? Juz nie pierwszy raz prawie by wjechal we mnie pędzacy tir . PROSZE O JAKAS DOBRA RADE
Niestety pozostaje tylko ostrożność. Wierzę, że były to pojedyncze przypadki i zdecydowana większość kierowców tirów jest odpowiedzialna.
avatar autora komentarza
No niestety nie jest odpowiedzialna dziś miałam tez taka sytuacje mgła jak mleko nic nie widać a za mną tir pędzący Zabrałabym skurwysynowi prawo jazdy !! Taki debil stwarza zagrożenie na drodze !!!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC