Kiedy nie trzeba sygnalizować awarii samochodu na drodze?

Awaria samochodu podczas jazdy oznacza dla kierowcy stres i niespodziewane kłopoty, a często również konieczność dopełnienia przewidzianych przepisami obowiązków, np. sygnalizowania przymusowego postoju. Okazuje się jednak, że to nie zawsze jest konieczne – kiedy nie trzeba używać świateł awaryjnych i trójkąta ostrzegawczego?

awaria samochodu

Postój z powodu awarii – co robić?

Żaden kierowca sobie jej nie życzy, ale każdy powinien być na nią przygotowany. Awaria samochodu w czasie jazdy, czy to będzie przebita opona, czy poważne problemy z silnikiem, czy jeszcze coś innego, bardzo często oznacza, że chcąc nie chcąc, trzeba się zatrzymać. Do rzadkich wyjątków należą z kolei sytuacje, gdy do takiego postoju dochodzi w dogodnym dla kierowcy miejscu (np. w pobliżu parkingu). Znacznie częściej auta odmawiają posłuszeństwa w najgorszych możliwych okolicznościach, choćby tam, gdzie zatrzymywanie się jest niedozwolone. Co wtedy?

O tym, jak należy postępować, w przypadku gdy będziemy mieli pecha na drodze, informują przepisy na temat zatrzymania i postoju zawarte w Kodeksie drogowym.

Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

– na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku;
– na pozostałych drogach twardych:
– poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
– na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

Art. 50 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym

O ile więc kierowca jest usprawiedliwiony w razie przymusowego postoju z powodu awarii, kolizji czy wypadku, jego obowiązkiem jest zasygnalizowanie takiej sytuacji. Wszystko oczywiście po to, żeby o utrudnieniu na drodze odpowiednio wcześnie dowiedzieli się inni kierowcy i mogli na nie właściwie zareagować. W ten sposób nawet zatrzymując auto w niedozwolonym miejscu, nie blokujemy ruchu, nie narażamy innych oraz siebie na niebezpieczeństwo i nie ryzykujemy otrzymaniem mandatu.

Jak jednak możemy przeczytać w art. 50 ust. 2 Kodeksu drogowego, sposób sygnalizacji postoju z powodu awarii czy wypadku zależy od tego, w jakim miejscu do niego dojdzie. Ponieważ inni kierowcy muszą mieć czas, aby odpowiednio zareagować na niespodziewaną przeszkodę na drodze, koniecznie muszą ją w porę dostrzec. Właśnie dlatego sposób sygnalizacji za pomocą świateł awaryjnych i trójkąta ostrzegawczego różni się w zależności od rodzaju drogi i dopuszczalnej prędkości na niej.

Rodzaj drogiJak sygnalizować awarię samochodu?
Autostrada lub droga ekspresowaWłączyć światła awaryjne (lub pozycyjne w przypadku braku awaryjnych);
umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m za pojazdem na jezdni lub poboczu w zależności od miejsca zatrzymania pojazdu.
Droga poza obszarem zabudowanymWłączyć światła awaryjne (lub pozycyjne w przypadku braku awaryjnych);
umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 30-50 m za pojazdem.
Droga na obszarze zabudowanymWłączyć światła awaryjne (lub pozycyjne w przypadku braku awaryjnych);
umieścić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim, na wysokości maksymalnie 1 m.
Opracowanie na podstawie przepisów Kodeksu drogowego

Kiedy nie trzeba sygnalizować awaryjnego postoju?

“Ale jak to nie trzeba? Przecież przepisy nic o tym nie mówią!”. Jeśli pomyślałeś tak po przeczytaniu cytowanego wyżej art. 50 Kodeksu drogowego, radzimy jeszcze raz uważnie się w niego wczytać. Owszem, nie ma tam nic na temat sytuacji, w których sygnalizowanie awarii na drodze nie jest wymagane, ale to nie znaczy, że takie sytuacje się nie zdarzają. Wręcz przeciwnie!

Przepisy kodeksowe mówią wszak o tym, kiedy kierowca “jest obowiązany sygnalizować postój”. Z tego natomiast płynie prosty wniosek, że taki obowiązek nie występuje w sytuacjach innych niż wymienione w artykule. Gdy przyjrzymy się poszczególnym sytuacjom po kolei, przekonasz się, że to bardzo proste i logiczne.

Awaria samochodu na autostradzie lub drodze ekspresowej

W tym przypadku przepisy są absolutnie jasne: w razie awarii na autostradzie lub drodze ekspresowej trzeba zawsze sygnalizować postój pojazdu, nie ma żadnych wyjątków. Uniknąć rozstawiania trójkąta i zapalania świateł awaryjnych możesz wówczas jedynie wtedy, gdy do niefortunnej sytuacji dojdzie na tyle blisko miejsca obsługi podróżnych lub wyznaczonego parkingu, że zdążysz jeszcze opuścić autostradę.

Przykład

Damian jechał autostradą, gdy nagle usłyszał huk i poczuł szarpnięcie samochodem, po którym od razu zorientował się, że musiał złapać gumę. Miał ogromne szczęście, ponieważ w pobliżu nie było akurat innych pojazdów, w dodatku sytuacja zdarzyła się tuż przed zjazdem na MOP. Zdołał odzyskać panowanie nad autem i przejechać kilkadziesiąt metrów na przebitej oponie na parking. Ponieważ nie miał w samochodzie ani zapasowej opony, ani zestawu naprawczego, musiał wezwać lawetę, która zabrała go wraz z autem do najbliższego warsztatu.

Awaria samochodu na drodze poza obszarem zabudowanym

Jeżeli do przymusowego postoju z powodu awarii samochodu dojdzie na drodze poza obszarem zabudowanym, może się zdarzyć, że nie będzie potrzeby jego sygnalizowania. Zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 2a Kodeksu drogowego, nie musisz sygnalizować postoju z powodu awarii:

  • na jezdni, na której nie obowiązuje zakaz zatrzymywania;
  • na poboczu, gdy pojazd jest dobrze widoczny z większej odległości;
  • na drodze nieutwardzonej.
grafika

W razie konieczności postoju należy zatem zwracać uwagę m.in. na znaki, które mogą informować o zakazie zatrzymywania się. Jeżeli ich nie ma, oznacza to najprawdopodobniej, że przy drodze można się zatrzymać, a więc nie ma konieczności sygnalizowania innym kierowcom Twojego postoju.

UWAGA!

Brak znaku zakazu nie zawsze oznacza, że w danym miejscu można się zatrzymać. Jest to zawsze zabronione m.in. w tunelu, na moście czy na wiadukcie.

Awaria samochodu na drodze na obszarze zabudowanym

W tym przypadku również istnieją trzy sytuacje, w których sygnalizowanie awarii nie będzie konieczne. Według art. 50 ust. 1 pkt 2b Kodeksu, na obszarze zabudowanym nie musisz sygnalizować postoju z powodu awarii:

  • na jezdni, na której nie obowiązuje zakaz zatrzymywania;
  • na poboczu (niezależnie od tego, czy Twój pojazd jest dobrze widoczny w większej odległości);
  • na drodze nieutwardzonej.
grafika

Jak więc widzisz, okoliczności, w których konieczne jest sygnalizowanie awaryjnego postoju, wcale nie ma aż tak dużo i nie zawsze, gdy Twój samochód się zepsuje, będziesz musiał o tym informować pozostałych uczestników ruchu. Pamiętaj jednak, że zależnie od okoliczności wymienione wyjątki od przepisów mogą mimo wszystko nie mieć zastosowania. Będzie tak np. gdy panujące na drodze warunki (deszcz, śnieg, mgła) będą znacznie utrudniać widoczność. Wówczas dla bezpieczeństwa swojego i innych powinieneś sygnalizować postój.

Ile wynosi mandat za niewłaściwe sygnalizowanie postoju?

Skoro w przepisach są wymienione obowiązki kierowców w razie awaryjnego postoju, to są też oczywiście kary za ich nieprzestrzeganie. Ile wynoszą według taryfikatora mandatów na 2023 rok?

WykroczenieWysokość mandatu
Nieusunięcie z jezdni pojazdu unieruchomionego z przyczyn technicznych oraz nieostrzeganie innych uczestników ruchu300 zł
Niesygnalizowanie lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu silnikowego z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej300 zł
Brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu uszkodzenia lub wypadku150 zł
Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności150-300 zł
Opracowanie na podstawie taryfikatora mandatów 2022 i 2023

Jakie ubezpieczyć się na wypadek awarii?

Chociaż wiesz już, kiedy i jak należy sygnalizować awaryjny postój, a kiedy nie jest to wymagane, awaria samochodu to kłopot, który bynajmniej się na tym nie kończy. Ba, często jest to dopiero początek problemów, które mogą Cię naprawdę słono kosztować. Samo wezwanie pomocy drogowej i ewentualne holowanie do warsztatu to spory wydatek, a jeśli usterka okaże się poważna, koszt może jeszcze kilkakrotnie wzrosnąć! Czy można się przed tym zabezpieczyć?

Oczywiście, najlepiej wybierając dobre ubezpieczenie assistance o szerokim zakresie ochrony. Polisa, którą możesz kupić w pakiecie z innymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi lub osobno, przydaje się w różnych sytuacjach, ale wielu wybiera ją właśnie ze względu na usługi oferowane w razie awarii pojazdu. Wśród nich mogą się znaleźć m.in.:

  • naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia,
  • holowanie samochodu do warsztatu,
  • wynajem samochodu zastępczego na czas naprawy,
  • pomoc w wymianie koła,
  • pomoc w razie awarii akumulatora,
  • dostarczenie paliwa w razie jego braku.

Rodzaj dostępnych usług, a także ich ograniczenia zależą oczywiście od wybranego zakresu ochrony, ale zazwyczaj już w przypadku najprostszego assistance, które często jest darmowym dodatkiem do ubezpieczenia OC, można otrzymać np. usługę holowania. Szersze pakiety to z kolei wydatek rzędu co najwyżej kilkudziesięciu złotych rocznie. Jeśli interesuje Cię, ile mogłoby kosztować Twoje assistance i co mógłbyś zyskać w jego ramach, cenę tego i innych ubezpieczeń samochodu sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Mubi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sygnalizowanie awarii samochodu

Czy sygnalizowanie postoju z powodu awarii jest zawsze obowiązkowe?
W jaki sposób trzeba sygnalizować awarię samochodu?
Co mi grozi, jeśli zapomnę o sygnalizowaniu awaryjnego postoju?
PODSUMOWANIE
  • Sygnalizowanie awaryjnego postoju pojazdu jest obowiązkowe na autostradzie i drodze ekspresowej, a także na innych drogach, jeśli wymagają tego przepisy.
  • Postój w razie awarii należy sygnalizować za pomocą włączenia świateł awaryjnych i ustawienia trójkąta ostrzegawczego za pojazdem.
  • Postoju nie trzeba sygnalizować m.in. na drogach, na których nie obowiązuje zakaz zatrzymania.
  • Za brak lub niewłaściwe sygnalizowanie awarii pojazdu grozi mandat w wysokości do 300 zł.
Źródła:
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC