Jak klasyfikuje się samochody?

W reklamach samochodów często słyszy się, że dany model jest najlepszy w swoim segmencie. Co taka informacja oznacza dla kierowców? W jakim celu Komisja Europejska stworzyła klasyfikację samochodów osobowych? Dziś dzielimy się wiedzą o najpopularniejszym podziale aut ze względu na segmenty w Europie!

Wielkość samochodu a segment

Wystarczy rzut oka, by zobaczyć, że jeżdżące po drogach samochody bardzo różnią się od siebie. By ułatwić konsumentom wybór i łatwiejszą orientację na rynku motoryzacyjnym, wprowadzono podział na klasy. W przypadku rynku europejskiego zdecydowano się na stworzenie klasyfikacji ze względu na wielkość samochodu. I tak powstały klasy oznaczone literami A, B, C, D, E, F, S, M i J

Ekspert Mubi radzi:

Podział marek i modeli pojazdów na klasy jest pomocny przy ubieganiu się o pomoc po szkodzie. Korzystają z niego ubezpieczyciele, a właściwie firmy zajmujące się wynajmem samochodów, bo dotyczy przyznania odpowiedniego pojazdu zastępczego po kolizji lub wypadku. Jeśli w ramach rekompensaty za szkody pokrzywdzonemu kierowcy należy się pojazd zastępczy, np. z tytułu assistance, zostanie mu udostępnione auto tej samej klasy, co jego pojazd, który uległ uszkodzeniu.

Należy jednak pamiętać, że podział ten jest nieostry. Często zdarza się, że dany model samochodu znajduje się na granicy dwóch klas. Bywa też tak, że producenci konstruują samochody na tym samym podwoziu, ale mają one różne nadwozie i przypisują je do sąsiednich segmentów.

Klasyfikacja samochodów po europejsku

Przyporządkowanie samochodów do danego segmentu pozwala także na określenie ich przeznaczenia. Auta znajdujące się w najniższych klasach A i B służą przede wszystkim do poruszania się po mieście. Natomiast w segmencie F znajdują się luksusowe samochody z bogatym wyposażeniem. Przyjrzyjmy się poszczególnym segmentom, znajdźmy ich najważniejsze cechy i przedstawicieli.

Klasa A – miejskie i małe

Do tej najniższej klasy należą samochody, które kojarzymy przede wszystkim z miastami. Charakteryzują się niewielkimi rozmiarami. To zazwyczaj 3-drzwiowe hatchbacki, których długość nie przekracza 3,50 m. Ze względu na niewielkie gabaryty sprawdzają się świetnie w zatłoczonych miastach, gdzie trudno znaleźć miejsce parkingowe. To samochody, którymi jeździ się do pracy, na zakupy i odbiera dzieci ze szkoły. 

Małe, zwrotne i ekonomiczne – tak najprościej można je scharakteryzować. Zazwyczaj auta z klasy A mają małe silniki, które pozwalają na wygodną i cichą jazdę po mieście. Jednak na dłuższej trasie – zwłaszcza na autostradzie i drodze szybkiego ruchu – nie sprawdzają się aż tak dobrze ze względu na niewielką moc silnika. Samochody z tej klasy należą do najtańszych na rynku.

Przedstawiciele: Fiat 500, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, Škoda Citigo.

Klasa B – większy w mieście

To również samochody, które najlepiej radzą sobie w mieście. Jednak w przeciwieństwie do aut z segmentu A, komfortowo można nimi podróżować także w dalsze trasy. Dlaczego? Po pierwsze, ich wnętrza są bardziej przestronne i lepiej wyposażone – mają powyżej 3,7 m, a nawet 4 m długości. Po drugie, w wielu modelach znajdują się silniki o większej mocy. To już nie tylko 1-litrowe małe ekonomiczne jednostki napędowe, ale zdarzają się nawet 2-litrowe. Warto jednak podkreślić, że współczesne silniki są bardzo wydajne – nawet jednostki o pojemności 1 litra potrafią mieć dużą moc. Pozwala to notować dobre osiągi, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę niewielką wagą samochodów z tego segmentu.

Samochodem klasy B spokojnie może podróżować 5 osób. Można w nich także przewieźć większe przedmioty po złożeniu tylnych siedzeń. Popularnym typem nadwozia w tym segmencie jest hatchback z 5 drzwiami. Niektórzy oferują także wersję kombi lub sedan.

Przedstawiciele: Renault Clio, Škoda Fabia, Peugeot 207, Opel Corsa, Hyundai i20, Fiat Punto, Dacia Sandero. 

Klasa C – uniwersalne kompakty

Samochody z tego segmentu łączą w sobie najlepsze cechy aut miejskich z niższych klas z cechami aut rodzinnych. Dzięki wciąż niewielkim rozmiarom (zazwyczaj mają około 4 m) dobrze jeździ się nimi po mieście i parkuje. Z drugiej strony, mają na tyle duże wnętrze, że dłuższa podróż 5 osób jest również wygodna. Samochody klasy C to najczęściej hatchbacki, kombi i sedany. Segment ten nazywany bywa też klasą średnią-niższą.

Te kompaktowe auta świetnie sprawdzą się podczas dłuższych tras. W tej klasie znajdziemy zarówno typowe auta rodzinne, jak i wersje sportowe (VW Golf GT, Ford Focus RS) i premium (BMW Seria 1, Audi A3, Alfa Romeo Giulietta).

Przedstawiciele: Fiat Bravo, Mazda 3, Škoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Hyundai i30, Honda Civic.

Klasa D – rodzinna i wygodna 

To typowe samochody rodzinne, które mają zapewnić jak największy komfort podróżowania całej rodzinie. Autem z segmentu D sprawnie można załatwić codzienne obowiązki i wybrać się w długą wakacyjną podróż. Ich nadwozie zazwyczaj jest typu sedan lub kombi, co jeszcze bardziej zwiększa przestrzeń bagażową. Samochody rodzinne klasy D mają przeciętnie około 4,5 m długości. 

W segmencie tym mieszczą się bardzo dobrze wyposażone samochody, których cena jest wyższa niż standardowych samochodów rodzinnych. Do średniej klasy premium zalicza się BMW Serii 3, Audi A4, Mercedesa C czy Volvo S60.

Przedstawiciele: Ford Mondeo, Hyundai i40, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Škoda Superb, VW Passat, Toyota Avensis.

Klasa E – dla rodziny i biznesu

To bardziej luksusowe i lepiej wyposażone samochody niż te z klasy D. Mogą pełnić funkcję typowego samochodu rodzinnego o podwyższonym standardzie, którym cała rodzina może wygodnie i bezpiecznie podróżować. Nowe modele wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspomagają kierowcę podczas jazdy i parkowania. 

Samochody klasy E mają silniki o pojemności ponad 2 litrów, co bezpośrednio przekłada się na ich osiągi. Często kupowane są jako auta reprezentacyjne dla managerów lub dyrektorów większych przedsiębiorstw.

Przedstawiciele: Audi A6, BMW serii 5, Jaguar XF, Mercedes klasy E, Peugeot 607, Honda Legend, Lexus GS.

Klasa F – luksus i prestiż

Tymi najbardziej luksusowymi samochodami jeżdżą przedstawiciele władz państwowych oraz wyższa klasa biznesowa. Zapewniają one najwyższy standard podróżowania. Szczególny nacisk kładziony jest na komfort pasażerów siedzących na tylnym siedzeniu. 

Limuzyny wyposażone są w potężne silniki oraz najnowsze rozwiązania technologiczne. Wnętrza samochodów z segmentu F wykończone są z najwyższej jakości materiałów. To właśnie do tej klasy zaliczamy ultraluksusowe limuzyny, które produkowane są w niewielkiej liczbie egzemplarzy – również z wyposażeniem na indywidualne zamówienie, takie jak Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental czy Mercedes-Maybach S.

Przedstawiciele: BMW seria 7, Audi A8, Mercedes klasy S, Jaguar XJ, Lexus LS.

Klasa S – sport i prędkość 

To bardzo szeroki segment, do którego zaliczane są seryjnie produkowane samochody sportowe (Porsche 911) oraz tworzone na sztuki superauta jak Bugatti Veyron. Opływowa sylwetka, niskie zawieszenie, potężny silnik V8 lub większy – to tylko kilka cech charakterystycznych sportowych aut. 

Czasami klasę tę nazywa się także segmentem G. Samochody sportowe mają przede wszystkim dostarczyć wrażeń i rozrywki. Ważne są także ich agresywna sylwetka i robiący wrażenie dźwięk pracującego silnika. Zazwyczaj nie jeździ się nimi do sklepu po bułki, choć pewnie i tacy kierowcy się znajdą.

Przedstawiciele: Audi R8, Porsche 911, Lamborghini Aventador, Chevrolet Corvette, Maserati GranTurismo, BMW serii 6.

Klasa H – powiew powietrza

Do segmentu tego zaliczamy kabriolety, czyli samochody z charakterystycznym nadwoziem bez stałego dachu. Najczęściej wykonany z impregnowanego materiału, stali lub stali i szkła dach składa się automatycznie. Kabriolety są zmodyfikowanymi wersjami samochodów z segmentu B, C i S.

To samochody na letnie wycieczki i gorące dni. Oczywiście przy złożonym dachu można nimi jeździć również jesienią, zimą czy podczas deszczowej pogody. Zazwyczaj dach należy składać podczas postoju.

Przedstawiciele: BMW serii 2 Cabrio, Fiat 124 Spider, Mazda MX-5, Mini Cabrio, Porsche 718 Boxster. 

Klasa J – na każdą drogę

Umieszczono tutaj samochody terenowe, a przede wszystkim różnej wielkości SUV-y, które cieszą się coraz większą popularnością w Europie. Do segmentu J zaliczamy więc w pełni terenowe off-roadowe auta, jak i niewielkie SUV-y, które w praktyce sprawdzają się na utwardzonych drogach.

Samochody klasy J łączą w sobie sportowy sznyt z funkcjonalnością i wygodą. To auta użytkowe na każdą porę roku kupowane przeważnie przez mieszkańców przedmieść. Do tego szerokiego segmentu należą zarówno luksusowe modele Land Rovera i popularne auta jak Kia Sportage.

Przedstawiciele: Range Rover, Porsche Cayenne, Kia Sorento, Jeep Cherokee, Volvo XC90.

Klasa M – duże i wygodne

Segment ten stworzono, by wyróżnić przestronne samochody. Vany i minivany to duże pojazdy, w których bez problemu może podróżować więcej niż 5 osób. Posiadają także okazałą przestrzeń bagażową. Samochody z segmentu M mają zróżnicowane wyposażenie – najczęściej porównywalne z rodzinnymi autami z klasy C i D.

Przedstawiciele: Opel Zafira, Peugeot 807, Toyota Sienna, Renault Espace, Seat Alhambra. 

Ubezpieczenie samochodu – segment ma znaczenie!

Jak widać po przedstawionej powyżej klasyfikacji, różnice w konstrukcji, przeznaczeniu i parametrach samochodów ze względu na ich przynależność do danej klasy mogą być ogromne. A czy to samo tyczy się ich ubezpieczenia?

Do obliczenia składki OC firmy ubezpieczeniowe wykorzystują szereg informacji zarówno o kierowcy, jak i jego samochodzie. Marka i model, a tym samym również segment, z jakiego auto pochodzi, także zaliczają się do czynników mających istotne znaczenie dla ceny ubezpieczenia. Spójrzmy na zestawienie kosztów zakupu OC dla pojazdów poszczególnych klas, porównując je ze średnimi cenami danych marek.

SamochódSegmentŚrednia cena OCŚrednia cena OC marki
Skoda CitigoA513 zł766 zł
Toyota AygoA536 zł817 zł
Fiat 500A594 zł657 zł
Dacia SanderoB543 zł540 zł
Renault ClioB867 zł799 zł
Opel CorsaB803 zł757 zł
Ford FocusC849 zł836 zł
Honda CivicC751 zł737 zł
Audi A3C868 zł888 zł
Volkswagen PassatD824 zł784 zł
Peugeot 508D608 zł691 zł
BMW Serii 3D1015 zł999 zł
Mercedes klasy EE806 zł791 zł
Lexus GSE786 zł824 zł
Honda LegendE918 zł737 zł
Jaguar XJF701 zł901 zł
Bentley ContinentalF1139 zł1166 zł
Rolls-Royce PhantomF784 zł1027 zł
Porsche 911S918 zł865 zł
Chevrolet CorvetteS1224 zł683 zł
Lamborghini AventadorS1331 zł1375 zł
Mini CabrioH1151 zł753 zł
Fiat 124 SpiderH495 zł657 zł
Mazda MX-5H772 zł744 zł
Kia SorentoJ683 zł593 zł
Volvo XC90J742 zł740 zł
Range RoverJb.d.736 zł
Opel ZafiraM581 zł757 zł
Renault EspaceM613 zł799 zł
Seat AlhambraM593 zł725 zł
Dane na podstawie wyliczeń użytkowników porównywarki Mubi [marzec 2022]

Jak łatwo zaobserwować, w wielu przypadkach cena ubezpieczenia konkretnego modelu z danego segmentu okazywała się nieco niższa od średnich kosztów OC całej marki. Skąd takie różnice?

Biorą się one z indywidualnych cech kierowców, przez które nawet właściciele identycznych modeli pojazdów mogą zapłacić zupełnie różne składki. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę m.in. wiek kierowcy, jego miejsce zamieszkania czy stan cywilny, i dopiero po uwzględnieniu wszystkich czynników, także dotyczących parametrów samochodu, przedstawiają swoją ofertę.

Stąd też mogą zdarzać się sytuacje, w których tańsze w ubezpieczeniu okaże się auto z wyższego segmentu. Choćby rodzinny Opel Zafira, za którego OC użytkownicy Mubi płacili tylko 581 zł – podobnie, co za małą Skodę Citigo. Choć więc segment auta może wpływać na cenę ubezpieczenia OC, nie jest on decydujący.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o klasy samochodów

Do czego służy klasyfikacja samochodów?

Podział samochodów ze względu na ich klasę (segment) został wprowadzony, by ułatwić konsumentom orientację na bardzo różnorodnym rynku motoryzacyjnym w Europie. Przyporządkowanie auta do danego segmentu ma pozwolić na błyskawiczną identyfikację jego przeznaczenia, ale w praktyce bywają z tym problemy.

Jakie są klasy samochodów w Europie?

W europejskiej klasyfikacji wyróżnia się dziesięć klas samochodowych, które zostały oznaczone literami A, B, C, D, E, F, H, J, M i S. O tym, do której kategorii trafi konkretny model, decyduje jego wielkość, ale podział i tak bywa umowny. Często zdarzają się sytuację, gdy jedno auto pasuje do dwóch klas lub bardzo podobne do siebie pojazdy ostatecznie lądują w różnych segmentach.

Jakie auta należą do segmentów A, B i C?

W pierwszych trzech klasach znajdują się najmniejsze samochody. Począwszy od niewielkich modeli miejskich zaliczających się do klasy A (np. Fiata 500), przez większych przedstawicieli klasy B (np. Opel Corsa), po kompaktowe modele z klasy C, łączące w sobie cechy aut miejskich z samochodami rodzinnymi (np. Skoda Octavia).

Jak sklasyfikować auta rodzinne i luksusowe?

Kolejne trzy segmenty zawierają samochody wyraźnie większe od poprzednich, ale też bardzo się od siebie różniące. W klasie D znalazły się typowe auta rodzinne (np. Volkswagen Passat), w klasie E auta nadal przeznaczone dla rodzin, ale już o podwyższonym standardzie (np. Audi A6), z kolei w klasie F najbardziej luksusowe limuzyny (np. Lexus LS).

Co oznaczają klasy H, J, M i S?

Do tych segmentów zaliczają się samochody wyraźnie inne od pozostałych, a przy tym pochodzące z bardzo różnych półek cenowych. Klasa S to auta sportowe i superauta (np. Bugatti Veyron), klasa H zawiera kabriolety (np. Mazda MX-5), klasa J samochody terenowe i SUV-y (np. Jeep Cherokee), a klasa M przestronne vany i minivany (np. Opel Zafira).

PODSUMOWANIE
  • Podział samochodów pasażerskich na klasy (segmenty) wprowadzono, by ułatwić kierowcom wybór auta i rozeznanie na rynku motoryzacyjnym.
  • Segmenty nie są precyzyjnie zdefiniowane.
  • Najniższe klasy A i B to samochody miejskie.
  • Segment C i D należy do aut rodzinnych.
  • Klasa E i F to drogie i bardzo drogie samochody.
  • Dodatkowe specjalne segmenty S, H, J i M dotyczą odpowiednio aut sportowych, kabrioletów, terenówek i SUV-ów oraz vanów i minivanów.
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
44,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!