Jak klasyfikuje się samochody?

W reklamach samochodów często słyszy się, że dany model jest najlepszy w swoim segmencie? Co taka informacja oznacza dla kierowców? W jakim celu Komisja Europejska stworzyła klasyfikację samochodów osobowych? Dziś dzielimy się wiedzą o najpopularniejszym podziale aut ze względu na segmenty w Europie!

Wielkość samochodu a segment

Wystarczy rzut oka, by zobaczyć, że jeżdżące po drogach samochody bardzo różnią się od siebie. By ułatwić konsumentom wybór i łatwiejszą orientację na rynku motoryzacyjnym, wprowadzono podział na klasy. W przypadku rynku europejskiego zdecydowano się na stworzenie klasyfikacji ze względu na wielkość samochodu. I tak powstały klasy oznaczone literami A, B, C, D, E, F, S, M i J

Należy jednak pamiętać, że podział ten jest nieostry. Często zdarza się, że dany model samochodu znajduje się na granicy dwóch klas. Bywa też tak, że producenci konstruują samochody na tym samym podwoziu, ale mają one różne nadwozie i przypisują je do sąsiednich segmentów.

Klasyfikacja samochodów po europejsku

Przyporządkowanie samochodów do danego segmentu pozwala także na określenie ich przeznaczenia. Auta znajdujące się w najniższych klasach A i B służą przede wszystkim do poruszania się po mieście. Natomiast w segmencie F znajdują się luksusowe samochody z bogatym wyposażeniem. Przyjrzyjmy się poszczególnym segmentom, znajdźmy ich najważniejsze cechy i przedstawicieli.

Klasa A – miejskie i małe

Do tej najniższej klasy należą samochody, które kojarzymy przede wszystkim z miastami. Charakteryzują się niewielkimi rozmiarami. To zazwyczaj 3-drzwiowe hatchbacki, których długość nie przekracza 3,50 m. Ze względu na niewielkie gabaryty sprawdzają się świetnie w zatłoczonych miastach, gdzie trudno znaleźć miejsce parkingowe. To samochody, którymi jeździ się do pracy, na zakupy i odbiera dzieci ze szkoły. 

Małe, zwrotne i ekonomiczne – tak najprościej można je scharakteryzować. Zazwyczaj auta z klasy A mają małe silniki, które pozwalają na wygodną i cichą jazdę po mieście. Jednak na dłuższej trasie – zwłaszcza na autostradzie i drodze szybkiego ruchu – nie sprawdzają się aż tak dobrze ze względu na niewielką moc silnika. Samochody z tej klasy należą do najtańszych na rynku.

Przedstawiciele: Fiat 500, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, Škoda Citigo.

Klasa B – większy w mieście

To również samochody, które najlepiej radzą sobie w mieście. Jednak w przeciwieństwie do aut z segmentu A komfortowo można nimi podróżować także w dalsze trasy. Dlaczego? Po pierwsze ich wnętrza są bardziej przestronne i lepiej wyposażone – mają powyżej 3,7 m, a nawet 4 m długości. Po drugie w wielu modelach znajdują się silniki o większej mocy. To już nie tylko 1-litrowe małe ekonomiczne jednostki napędowe, ale zdarzają się nawet 2-litrowe. Warto jednak podkreślić, że współczesne silniki są bardzo wydajne – nawet jednostki o pojemności 1 litra potrafią mieć dużą moc. Pozwala to notować dobre osiągi, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę niewielką wagą samochodów z tego segmentu.

Samochodem klasy B spokojnie może podróżować 5 osób. Można w nich także przewieźć większe przedmioty po złożeniu tylnych siedzeń. Popularnym typem nadwozia w tym segmencie jest hatchback z 5 drzwiami. Niektórzy oferują także wersję kombi lub sedan.

Przedstawiciele: Renault Clio, Škoda Fabia, Peugeot 207, Opel Corsa, Hyundai i20, Fiat Punto, Dacia Sandero. 

Klasa C – uniwersalne kompakty

Samochody z tego segmentu łączą w sobie najlepsze cechy aut miejskich z niższych klas z cechami aut rodzinnych. Dzięki wciąż niewielkim rozmiarom (zazwyczaj mają około 4 m) dobrze jeździ się nimi po mieście i parkuje. Z drugiej strony mają na tyle duże wnętrze, że dłuższa podróż 5 osób jest również wygodna. Samochody klasy C to najczęściej hatchbacki, kombi i sedany. Segment ten nazywany bywa też klasą średnią-niższą.

Te kompaktowe auta świetnie sprawdzą się podczas dłuższych tras. W tej klasie znajdziemy zarówno typowe auta rodzinne, jak i wersje sportowe (VW Golf GT, Ford Focus RS) i premium (BMW Seria 1, Audi A3, Alfa Romeo Giulietta).

Przedstawiciele: Fiat Bravo, Mazda 3, Škoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Hyundai i30, Honda Civic.

Klasa D – rodzinna i wygodna 

To typowe samochody rodzinne, które mają zapewnić jak największy komfort podróżowania całej rodzinie. Autem z segmentu D sprawnie można załatwić codzienne obowiązki i wybrać się w długą wakacyjną podróż. Ich nadwoziem zazwyczaj jest typu sedan lub kombi, co jeszcze bardziej zwiększa przestrzeń bagażową. Samochody rodzinne klasy D mają przeciętnie około 4,5 m długości. 

W segmencie tym mieszczą się bardzo dobrze wyposażone samochody, których cena jest wyższa niż standardowych samochodów rodzinnych. Do średniej klasy premium zalicza się BMW Serii 3, Audi A4, Mercedesa C czy Volvo S60.

Przedstawiciele: Ford Mondeo, Hyundai i40, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Škoda Superb, VW Passat, Toyota Avensis.

Klasa E – dla rodziny i biznesu

To bardziej luksusowe i lepiej wyposażone samochody niż te z klasy D. Mogą pełnić funkcję typowego samochodu rodzinnego o podwyższonym standardzie, którym cała rodzina może wygodnie i bezpiecznie podróżować. Nowe modele wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspomagają kierowcę podczas jazdy i parkowania. 

Samochody klasy E mają silniki o pojemności ponad 2 litrów, co bezpośrednio przekłada się na ich osiągi. Często kupowane są jako auta reprezentacyjne dla managerów lub dyrektorów większych przedsiębiorstw.

Przedstawiciele: Audi A6, BMW serii 5, Jaguar XF, Mercedes klasy E, Peugeot 607, Honda Legend, Lexus GS.

Klasa F – luksus i prestiż

Tymi najbardziej luksusowymi samochodami jeżdżą przedstawiciele władz państwowych oraz wyższa klasa biznesowa. Zapewniają one najwyższy standard podróżowania. Szczególny nacisk kładziony jest na komfort pasażerów siedzących na tylnym siedzeniu. 

Limuzyny wyposażone są w potężne silniki oraz najnowsze rozwiązania technologiczne. Wnętrza samochodów z segmentu F wykończone są z najwyższej jakości materiałów. To właśnie do tej klasy zaliczamy ultraluksusowe limuzyny, które produkowane są w niewielkiej liczbie egzemplarzy – również z wyposażeniem na indywidualne zamówienie, takie jak Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental czy Mercedes-Maybach S.

Przedstawiciele: BMW seria 7, Audi A8, Mercedes klasy S, Jaguar XJ, Lexus LS.

Klasa S – sport i prędkość 

To bardzo szeroki segment, do którego zaliczane są seryjnie produkowane samochody sportowe (Porsche 911) oraz tworzone na sztuki superauta jak Bugatti Veyron. Opływowa sylwetka, niskie zawieszenie, potężny silnik V8 lub większy – to tylko kilka cech charakterystycznych sportowych aut. 

Czasami klasę tę nazywa się także segmentem G. Samochody sportowe mają przede wszystkim dostarczyć wrażeń i rozrywki. Ważne jest także ich agresywna sylwetka i robiący wrażenie dźwięk pracującego silnika. Zazwyczaj nie jeździ się nimi do sklepu po bułki, choć pewnie i tacy kierowcy się znajdą.

Przedstawiciele: Audi R8, Porsche 911, Lamborghini Aventador, Chevrolet Corvette, Maserati GranTurismo, BMW serii 6.

Klasa H – powiew powietrza

Do segmentu tego zaliczamy kabriolety, czyli samochody z charakterystycznym nadwoziem bez stałego dachu. Najczęściej wykonany z impregnowanego materiału, stali lub stali i szkła dach składa się automatycznie. Kabriolety są zmodyfikowanymi wersjami samochodów z segmentu B, C i S.

To samochody na letnie wycieczki i gorące dni. Oczywiście przy złożonym dachu można nimi jeździć również jesienią, zimą czy podczas deszczowej pogody. Zazwyczaj dach należy składać podczas postoju.

Przedstawiciele: BMW serii 2 Cabrio, Fiat 124 Spider, Mazda MX-5, Mini Cabrio, Porsche 718 Boxster. 

Klasa J – na każdą drogę

Samochody terenowe, a przede wszystkim różnej wielkości SUV-y, które cieszą się coraz większą popularnością w Europie. Do segmentu J zaliczamy więc w pełni terenowe off-roadowe auta, jak i niewielkie SUV-y, które w praktyce sprawdzają się na utwardzonych drogach. 

Samochody klasy J łączą w sobie sportowy sznyt z funkcjonalnością i wygodą. To auta użytkowe na każdą porę roku kupowane przeważnie przez mieszkańców przedmieść. Do tego szerokiego segmentu należą zarówno luksusowe modele Land Rovera i popularne auta jak Kia Sportage.

Przedstawiciele: Range Rover, Porsche Cayenne, Kia Sorento, Jeep Cherokee, Volvo XC90.

Klasa M – duże i wygodne

Segment ten stworzono, by wyróżnić przestronne samochody. Vany i minivany to duże pojazdy, w których bez problemu może podróżować więcej niż 5 osób. Posiadają także okazałą przestrzeń bagażową. Samochody z segmentu M mają zróżnicowane wyposażenie – najczęściej porównywalne z rodzinnymi autami z klasy C i D.

Przedstawiciele: Opel Zafira, Peugeot 807, Toyota Sienna, Renault Espace, Seat Alhambra. 

PODSUMOWANIE
  • Podział samochodów pasażerskich na klasy (segmenty) wprowadzono, by ułatwić kierowcom wybór auta i rozeznanie na rynku motoryzacyjnym.
  • Segmenty nie są precyzyjnie zdefiniowane.
  • Najniższe klasy A i B to samochody miejskie.
  • Segment C i D należy do aut rodzinnych.
  • Klasa E i F to drogie i bardzo drogie samochody.
  • Dodatkowe specjalne segmenty S, H, J i M dotyczą odpowiednio aut sportowych, kabrioletów, terenówek i SUV-ów oraz vanów i minivanów.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem copywriterem i redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!