Koniec umów „na Niemca”. Zmienią się zasady handlu samochodami z zagranicy i rejestracji aut ciężarowych

Koniec ze sprowadzeniem do Polski samochodów, za które sprzedawcy nie płacą akcyzy. Podatkiem zostaną objęte także zmiany konstrukcyjne, zmieniające samochód ciężarowy w osobowy. Sprawdź, jakie jeszcze zmiany w przepisach akcyzowych zaplanowało na najbliższy rok Ministerstwo Finansów.

Na czym polegają umowy „na Niemca” i co się zmieni w tej kwestii?

Polscy przedsiębiorcy i osoby szukające dodatkowego zarobku chętnie wykorzystywały pewną lukę, która istnieje w prawie akcyzowym. Pozwalała ona na przywiezienie do Polski samochodu z zagranicy bez płacenia akcyzy. Jak to możliwe?

Auta sprowadzano do Polski z umowami in blanco, podpisanymi tylko przez zagranicznego sprzedawcę – czyli tzw. umowami „na Niemca”. Nie płacono za nie akcyzy – robiła to dopiero osoba, która kupowała auto, co czasami miało miejsce nawet kilka miesięcy później. Takie działanie wiązało się też z utratą prawa do roszczeń z tytułu rękojmi, ponieważ nabywca podpisywał umowę z niemieckim sprzedawcą, nie z Polakiem, który sprowadził samochód.  

Ministerstwo Finansów nie chce całkowicie zabraniać tego procederu, ale planuje na nim zarobić. Już od dłuższego czasu mówi się o tym, że resort finansów zlikwiduje blokadę, która nie pozwalała przyjmować podatków za samochody z umowami „na Niemca”, ani ich rejestrować. Zmiana przepisów, która zniesie taką blokadę, ma wejść w życie w 2020 roku. Po jej wprowadzeniu, polscy nabywcy będą mogli zarejestrować w kraju auto z umową „na Niemca”, a państwo otrzyma akcyzę.

Kwestie modyfikacji konstrukcji samochodów ciężarowych

Ministerstwo Finansów ma zamiar ukrócić jeszcze jeden sposób ‚optymalizacji podatkowej’. Do tej pory często zdarzało się, że polscy nabywcy sprowadzali z zagranicy samochody ciężarowe lub specjalne, które nie wymagają potwierdzenia zapłaty akcyzy.  Dopiero po rejestracji przerabiali je na osobowe i jako takie sprzedawali kolejnej osobie. Po nabyciu aut ciężarowych i specjalnych nie trzeba potwierdzać opłacenia akcyzy. Nie trzeba tego robić również przy ponownej rejestracji auta przez nowego właściciela (bo samochód po przywiezieniu do Polski był już raz zarejestrowany). 

Luka, z której korzystali sprzedawcy, wynika z niejednolitej definicji samochodu osobowego w przepisach Prawa o ruchu drogowych i ustawie o podatku akcyzowym. W pierwszym akcie prawnym mowa jest o homologacji M1, w drugim o klasyfikacji kodem CN 8703. Problem w tym, że klasyfikacja ta obejmuje zarówno samochody o homologacji osobowej M1, jak i niektóre samochody o dopuszczalnej masie ciężarowej do 3,5 tony, z homologacją ciężarową N1. To może prowadzić do nadużyć, dokonywanych głównie przez komisy samochodowe. Wkrótce jednak czeka nas zmiana: zapłacenie akcyzy będzie obowiązkowe również po zmianie homologacji auta na osobowe. 

Zmiana zasad rejestracji samochodów ciężarowych i osobowych

Rok 2020 przyniesie jeszcze jedną zmianę, która ma uszczelnić system akcyzowy. Dotyczy ona rejestracji samochodów ciężarowych i specjalnych do 3,5 tony. Osoba rejestrująca taki pojazd, będzie musiała uzyskać dokument, który potwierdzi brak obowiązku zapłaty akcyzy. 

Akcyzę trzeba będzie zapłacić także po zakupie auta, które wcześniej nie było rejestrowane w Polsce.

PODSUMOWANIE
  • Tak zwane umowy „na Niemca” polegały na sprowadzeniu do Polski samochodu z zagranicy, z umową in blanco, podpisaną jedynie przez poprzedniego właściciela. Pozwalało to nie płacić od razu akcyzy. Robiła to dopiero osoba, która kupiła takie auto. W 2020 roku ma się to zmienić – auta będą rejestrowane od razu, a państwo otrzyma akcyzę wkrótce po sprowadzeniu auta.
  • Kolejna zmiana ma ukrócić możliwość sprowadzania do Polski samochodów ciężarowych, za które w praktyce nie trzeba płacić akcyzy i późniejszego przerabiania ich na osobowe. W takich wypadkach nawet po zmianie konstrukcyjnej konieczne będzie opłacenie akcyzy.
  • Zmieni się również sposób rejestracji samochodów. W przypadku samochodów ciężarowych podatnik będzie musiał przedstawić dokument, który potwierdzi brak konieczności zapłaty podatku akcyzowego. W przypadku aut osobowych, które rejestrowane są w Polsce po raz pierwszy, zapłata akcyzy stanie się koniecznością.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Joanna Kowal

Pasjonatka słowa pisanego. Specjalność: psychologia i finanse. Moją misją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały dla każdego. Jako redaktor Mubi.pl wspieram kierowców przy zakupie ubezpieczeń i biorę pod lupę wszelkie formalności związane z posiadaniem samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *