Kontrola odległości od poprzedzającego auta – kiedy się przydaje?
Aktywny tempomat wyposażony jest w radar. Mierzy odległość i umożliwia utrzymanie stałego dystansu od pojazdu jadącego z przodu. Sprawdź, czy warto mieć taki system w aucie! Kiedy i gdzie wykorzystuje się jego możliwości?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest kontrola odległości od poprzedzającego auta?
- Z czego składa się system kontroli dystansu od pojazdu z przodu?
- Jak działa adaptacyjny tempomat w samochodzie?
- Kiedy przydaje się aktywny radar w aucie?
- W jakich samochodach występuje system ACC?
- Ile kosztuje ubezpieczenie auta z inteligentnym tempomatem?
Kontrola odległości od pojazdu – co to jest?
Adaptacyjny tempomat przy użyciu radaru zamontowanego z przodu samochodu monitoruje, co dzieje się na jego drodze i w najbliższym otoczeniu. Pilnuje również, aby odległość pojazdu od innych użytkowników drogi oraz elementów infrastruktury nie stanowiła zagrożenia dla bezpieczeństwa podróżnych. Urządzenie jest podłączone do jednostki centralnej. Jeśli tylko system uzna, że odległość od poprzedzającego obiektu jest zbyt mała, skorzysta z dostępnych narzędzi, aby wymusić reakcję kierowcy albo sam zatrzyma samochód.
Aktywny tempomat do seryjnej produkcji wszedł jako opcja w modelu Chrysler 300C. Amerykanie bardzo chętnie korzystają z udogodnień – również tych w samochodach. Radar zamontowany z przodu miał ograniczyć liczbę groźnych wypadków z udziałem kierowców poruszających się po drogach ze stałą, ustaloną prędkością.
Na czym polega adaptacyjny tempomat?
Aktywny tempomat (ang. Adaptive Cruise Control, w skrócie: ACC) odpowiada za monitorowanie sytuacji przed pojazdem oraz w pobliżu auta. To klasyczny tempomat wyposażony w radar, który ma uchronić samochód przed uderzeniem w przeszkodę z dużą szybkością. W sytuacji kryzysowej ostrzeże kierowcę przed zagrożeniem, zwolni blokadę prędkości, a w razie konieczności rozpocznie hamowanie awaryjne.
Na rynku obecnie występuje aktywny tempomat 2. generacji. Różni się od wcześniej stosowanego ACC tym, że funkcja ta współpracuje z pozostałymi systemami wspierającymi kierowcę. Potrafi zatrzymać auto, czego poprzednie wcielenie nie umiało dokonać. Od niedawna jest sprzęgnięta z systemem awaryjnego hamowania (AEB). Zintegrowana kontrola prędkości pojazdu względem otoczenia umożliwia częściowo automatyczną jazdę. Wymaga jednak stałego nadzoru i uwagi osoby kierującej.
System kontroli dystansu od pojazdu – z czego się składa?
Ten system może składać się z elementów współtworzących jeszcze bardziej złożonych asystentów jazdy. Może to być np.: funkcja aktywnej kontroli prędkości jazdy, utrzymanie auta w swoim pasie (Pilot Assist w Volvo) oraz ostrzeganie o zbyt małym odstępie od poprzedzającego pojazdu.
W skład tych układów wchodzą na ogół te same elementy, tyle że zebrane dane analizują pod różnym kątem. Są to urządzenia, takie jak:
- radar ACC,
To urządzenie dalekiego zasięgu, które składa się z czujnika na podczerwień. Określa odległość od auta jadącego po tym samym pasie z przodu oraz wylicza jego prędkość względną.
- czujniki,
Poza radarem, na system składają się różnego typu pomniejsze czujniki. To np. prędkościomierz czy czujnik skrętu kierownicy.
- kamery,
Cyfrowe oczy wchodzące w skład systemu mają zasięg ok. 600 m. Są to kamery utrzymujące auto pośrodku linii wyznaczających pasy jezdni oraz kamery noktowizyjne, obserwujące otoczenie po zmroku.
- jednostka sterująca,
Procesor w komputerze centralnym ma dostęp do poszczególnych podzespołów samochodu. System może ingerować w pracę silnika, hamulców czy układu kierowniczego.
Po zebraniu i przeanalizowaniu danych pojazd jest w stanie zareagować adekwatnie do sytuacji (np. zawibrować kierownicą i wprowadzić odpowiednie procedury awaryjne).
ACC firmy Hella działa na podczerwieni i systemie lidarowym. LIDAR to akronim angielskiego Light Detection and Measuring. Zaawansowana optoelektronika odpowiada za obserwację i analizę otoczenia. To technologia laserowa, która polega na emisji niewidzialnego światła, odbiorze go po odbiciu przez czujniki. Na tej podstawie tworzy trójwymiarowy, cyfrowy obraz otoczenia.
Adaptacyjny tempomat – jak działa?
Jazda z włączonym tempomatem może uśpić czujność niejednego kierowcy. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy osoba za kółkiem nie jest dostatecznie zaangażowana w manewrowanie pojazdem. Asystent pasa ruchu potrafi na przykład utrzymać pojazd w ryzach – nie należy jednak całkowicie zawierzać mu swojego losu. Kierowca powinien cały czas sprawować czynny nadzór nad tego typu rozwiązaniami, a nie zajmować się innymi absorbującymi uwagę czynnościami (np. czytaniem gazety).
Praktyka pokazuje jednak, że asystenci jazdy nieraz wyręczają i niemal zastępują kierowców. Aktywny tempomat to niejako kolejna funkcja, która odciąża osobę za kółkiem. Rozwój technologii pozwala bowiem utrzymać stały odstęp od poprzedzającego pojazdu, który porusza się ze zmienną prędkością, przez co auto może jechać na wirtualnym “holu”.
Odstęp czasowy od poprzedzającego pojazdu
Volvo oferuje ustawienie czasowego odstępu od poprzedzającego pojazdu. System operuje wizualnym symbolem kresek (od 1 do 5), z których każda odpowiada ok. 1 s do auta z przodu. Ta funkcja może przydać się szczególnie podczas jazdy w kolumnie pojazdów. Identyczna zasada działania jest w konkurencyjnych rozwiązaniach.
Zgodnie z regułą trzech sekund – tyle powinna wynosić minimalna odległość od poprzedzającej maszyny. Do jej ustalenia warto wykorzystać wybrany element stały (np. przydrożny słup) – jeśli miniesz go 3 sekundy później, to masz pewność, że znajdujesz się w minimalnym odstępie od niego. Zapewni Ci to czas na reakcję, jeśli coś nagle wydarzy się na drodze przed Tobą.
Pamiętaj o zachowaniu bezpiecznej odległości w każdych warunkach! W tunelach o długości ponad 500 m wynosi ona 50 m dla samochodów o masie do 3,5 tony. Na standardowych drogach wynosi połowę aktualnej prędkości (60 m na dwujezdniowych drogach ekspresowych i 70 m na autostradach).
Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku: City Safety – system automatycznego hamowania od Volvo.
Kiedy przydaje się aktywny radar w aucie?
Kontrola odległości do jadącego z przodu pojazdu to przydatna funkcja zwłaszcza w dłuższych trasach. W mieście jest niewiele dróg, na których można poruszać się ze stałą prędkością. Radary w niektórych autach działają do pewnej prędkości niezależnie od uruchomienia tempomatu. Tak więc przydadzą się, również podczas jazdy miejskiej.
Kierowcy w trakcie dalekich wypraw korzystają z licznych funkcji zmniejszających ich wysiłek, przez co nawet wielogodzinne trasy nie stają się dokuczliwe. Jedną z takich funkcji jest tempomat. Adaptacyjna kontrola odległości od poprzedzającego pojazdu to jego dodatkowa funkcja. Pozwala zminimalizować ryzyko najechania na przeszkodę. Jeśli samochód z przeciwka zacznie nagle hamować, to Twoje auto również zwolni. Będziesz mógł zareagować na tę sytuację, zmieniając zawczasu pas ruchu.
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami było przyczyną 128 wypadków na autostradach w Polsce w 2023. Zginęło w nich 14 osób, a 180 zostało rannych.
Kontrola odległości od poprzedzającego auta – gdzie występuje?
Asystent dystansu od ewentualnej przeszkody – tak można go w uproszczeniu nazwać – dostępny jest w nowoczesnych samochodach. Są to nowoczesne konstrukcje XXI wieku, gdyż ta technologia w motoryzacji ma raptem kilkanaście lat. Stopniowo upowszechnia się od 2012 roku.
Jakie samochody oferują aktywny tempomat?
Praktycznie wszystkie obecnie produkowane i sprzedawane w Europie samochody można wyposażyć w system ACC II generacji. Wynika to z wprowadzonych przez Unię Europejską regulacji prawnych. Rozporządzenie Parlamentu UE 2019/2144 kładzie nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa na europejskich drogach. Narzędziem do osiągnięcia tego celu ma być system ADDW (ang. Advanced Driver Distraction Warning), którego część stanowi ACC.
Według wyliczeń UE obowiązkowy system ADDW w nowych autach pozwoli do 2038 roku zmniejszyć liczbę poważnych uszkodzeń ciała w krajach Wspólnoty odniesionych w wypadkach drogowych o co najmniej 140 tys., a przypadki śmiertelne ograniczyć o ponad 25 tys.
Adaptacyjny tempomat zwiększający bezpieczeństwo podróży można znaleźć m.in. na pokładzie takich popularnych aut, jak te wymienione poniżej modele (w nawiasie podana jest wewnętrzna nazwa systemu ACC stosowana przez producenta):
- Dacia Sandero (Aktywny System Awaryjnego Hamowania – AEB),
- Volkswagen: T-Roc, Golf (Predictive Cruise Control – PCC),
- Renault Clio (Adaptacyjny Regulator Prędkości),
- Peugeot 208 (Adaptatif Avec Fonction Stop – ACC Stop),
- Fiat 500 (Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy – ADAS).
System ACC – czy kontrola odległości od poprzedzającego auta wpływa na cenę polisy?
Unijne regulacje prawne doprowadziły do sytuacji, że nie można kupić w Europie nowego auta bez systemu kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu. Sprawdzę zatem, jaki jest koszt polisy na samochód, który dopiero co opuścił fabrykę. Posłużę się wymienionymi powyżej modelami, których sprzedano najwięcej na europejskim rynku w 2023 roku. Tutaj będą to modele, które dopiero co trafiły do salonu.
Właścicielem w każdym przypadku będzie ta sama osoba. To 35-letni Tomasz, który jest mieszkańcem miasta Kaczory (woj. wielkopolskie). Jest mężem i ojcem dwojga dzieci (najstarsze urodzone w 2018 roku). Tomek mieszka w domu z garażem. Pojazdy obejmuje ochroną OC i AC od przeszło 10 lat i do tej pory nie miał żadnych szkód. Sprawdźmy ile, zapłaci za polisę na najchętniej wybierane auta przez Europejczyków!
Towarzystwo ubezpieczeniowe (zakres ochrony) | Dacia Sandero 1.0 Tce Expression (90 KM) | Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Life (110 KM) | Renault Clio 1.0 Tce Equilibre (90 KM) | Peugeot 208 1.2 PureTech Active Pass S&S (75 KM) |
---|---|---|---|---|
UNIQA (OC, NNW, Assistance) | 424 zł | 428 zł | – | – |
Trasti (OC) | 455 zł | 444 zł | 451 zł | 446 zł |
mtu24.pl (OC) | 511 zł | 546 zł | 431 zł | 528 zł |
Wiener (OC, Assistance) | 548 zł | 541 zł | 543 zł | 608 zł |
Beesafe (OC) | 560 zł | 545 zł | 566 zł | 645 zł |
LINK4 (OC, Assistance) | 574 zł | 595 zł | 575 zł | – |
Benefia (OC) | 760 zł | 775 zł | 760 zł | 830 zł |
Z powyższego zestawienia wynika, że najtańsze jest ubezpieczenie dla samochodów napędzanych mniejszym silnikiem (o pojemności 1,0 l). Polisa na Dacię, Volkswagena czy Renault z taką jednostką kosztuje od 424-431 zł. Nieco wyższa składka wychodzi na auto z większym silnikiem (o pojemności 1,2 l).
Średnia cena polisy na auta z motorem o pojemności 1,0-1,2 l w kwietniu 2024 wyniosła na mubi.pl 697 zł. Ceny ochrony w przypadku modeli wyposażonych w system ACC są na ogół niższe. Stawki między nimi są zbliżone, a różnice wynoszą maksymalnie od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o kontrolę odległości od poprzedzającego pojazdu
Aktywny tempomat jest obecnie wymagany przez UE jako wyposażenie seryjne nowego samochodu. Wchodzi w zakres obowiązkowego monitoringu kierowcy w ramach systemu ADDW. Muszą być w niego wyposażone wszystkie nowe auta, wytwarzane i rozprowadzane w państwach członkowskich.
To rozwiązanie występuje w standardzie – jest więc wliczone w cenę. W tego asystenta jazdy można doposażyć także starsze modele. W BMW aktywny regulator prędkości z funkcją STOP&GO do wcześniej wypuszczonych aut kosztuje na przykład niespełna 4000 zł.
Niekoniecznie. Inteligentna kontrola odległości od poprzedzającego pojazdu w połączeniu z aktywnym tempomatem i trybem awaryjnego hamowania mogą do pewnego stopnia zautomatyzować jazdę autem. Nie jest to w pełni autonomiczne działanie, o czym wprost informują producenci. Wymaga stałego nadzoru ze strony kierowcy.
- Odległość od poprzedzającego pojazdu mierzą radary, czujniki i kamery, które przekazują informacje do jednostki centralnej. W połączeniu z aktywnym tempomatem i awaryjnym hamowaniem tworzą system ACC.
- Adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control) monitoruje sytuację na drodze przed samochodem. W najnowszych autach występuje już druga generacja tego rozwiązania, która w razie konieczności spowolni lub całkowicie zatrzyma pojazd zbliżający się do przeszkody.
- Aktywny pomiar dystansu podczas jazdy mierzy czas potrzebny do pokonania, aby zbliżyć się do poprzedzającego auta. Funkcją można sterować z kierownicy lub menu ustawień, wybierając wartość od 1 do 5.
- Inteligentny tempomat wykorzystuje się szczególnie w dłuższych trasach. W podróży po autostradzie lub drodze ekspresowej, gdy warunki drogowe są sprzyjające, pozwala odciążyć kierowcę i utrzymać stały dystans od innych samochodów.
- W związku z obecnymi regulacjami prawnymi aktywny tempomat jest obowiązkowy w UE. Występuje we wszystkich seryjnie produkowanych i sprzedawanych w Europie samochodach.
- ACC nie podnosi ceny polisy komunikacyjnej auta. Jako rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo auta i pasażerów pozwala wręcz obniżyć składkę!
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji