Kontrolka EPC w samochodzie – co to jest i kiedy się zapala?
Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką. W każdym pojeździe oprócz komputera znajduje się wiele czujników i sterowników. Szczególnie dużo jest ich w obrębie silnika. W autach jednego z niemieckich producentów wprowadzono system EPC (Electronic Power Control), który zarządza zapłonem i pracą jednostki napędowej. Gdy zostanie wykryty błąd w tej części samochodu, to na desce rozdzielczej zapali się żółta kontrolka EPC.
Z tego artykułu dowiesz się:
Kontrolka EPC – co to jest?
Najpierw wyjaśnijmy sobie w kilku słowach, co to jest EPC. Pod tym skrótem kryje się angielski zwrot Electronic Power Control, który można przetłumaczyć jako elektroniczną kontrolę mocy. Już sama nazwa wskazuje, ku której części samochodu powinniśmy się zwrócić!
Jeśli mowa jest o mocy, to EPC musi być związany w jakiś sposób z silnikiem. Tak w rzeczywistości jest! EPC to system, który współpracuje z ECU, czyli elektroniczną jednostką sterującą w samochodzie. Jego zadaniem jest elektroniczne kontrolowanie i monitorowanie funkcji związanych z silnikiem i zapłonem.
Nowoczesne silniki to skomplikowane konstrukcje, które nie działają wyłącznie mechanicznie, ale wymagają pracy wielu podzespołów elektronicznych. Gdy do ECU poprzez system EPC dotrze informacja o błędzie na którymś czujniku lub sterowniku, to zapali się kontrolka EPC. W zależności od rodzaju i miejsca awarii może rozświetlić się także kontrolka “check engine”.
Przy odpalaniu samochodu kontrolka EPC zapala się, ale zaraz potem szybko gaśnie – w takiej sytuacji nie należy się tym przejmować, ponieważ jest to standardowa procedura, która pozwala sprawdzić, czy sama kontrolka działa poprawnie.
Modele samochodów z kontrolką EPC – montowane przez niemieckiego producenta
System EPC nie znajduje się na wyposażeniu większości samochodów osobowych. Instalowany jest przede wszystkim w modelach aut niemieckiej grupy VAG (Volkswagen Group), a więc w pojazdach takich marek jak:
- Volkswagen,
- Audi,
- Seat,
- Skoda.
Pamiętajmy jednak, że EPC, a więc i kontrolka EPC, nie jest obowiązkowym wyposażeniem samochodów, tak jak kontrolka “check engine”, a jedynie dodatkową opcją. W nowoczesnych autach, które wypełnione są układami elektronicznymi (czujnikami, sterownikami) kontrola nad nimi z pewnością jest niezbędna – u innych producentów wprowadzono inne rozwiązania.
EPC Skoda
Kontrolkę można spotkać m.in. w takich modelach jak:
- Skoda Fabia,
- Skoda Kamiq,
- Skoda Karoq,
- Skoda Kodiaq,
- Skoda Octavia,
- Skoda Scala,
- Skoda Superb.
EPC Audi
Właściciele Audi z kontrolką EPC spotkają się w takich samochodach jak m.in.:
- Audi A1,
- Audi A3,
- Audi A4,
- Audi A5,
- Audi A6,
- Audi A7,
- Audi Q2,
- Audi Q3,
- Audi Q4,
- Audi Q5,
- Audi Q7,
- Audi TT.
EPC Volkswagen
W Volkswagenach kontrolka EPC znajduje się m.in. w modelach:
- Volkswagen Amarok,
- Volkswagen Golf,
- Volkswagen ID.3,
- Volkswagen ID.4,
- Volkswagen Passat,
- Volkswagen Polo,
- Volkswagen T-Cross,
- Volkswagen T-Roc,
- Volkswagen Tiguan,
- Volkswagen Touareg,
- Volkswagen Touran,
- Volkswagen up!.
EPC kontrolka Seat
Modele Seata, w których występuje kontrolka EPC to z kolei m.in.:
- Seat Arona,
- Seat Ateca,
- Seat Ibiza,
- Seat Leon,
- Seat Tarraco.
Kontrolka EPC – jakie awarie oznacza?
W samochodach montuje się 3 rodzaje kontrolek – zielone (niebieskie), żółte (pomarańczowe) i czerwone. Te ostatnie zwiastują poważne problemy i awarie (oczywiście nie mówimy tutaj o niezapięciu pasów bezpieczeństwa czy zaciągniętym hamulcu ręcznym). Natomiast żółte pełnią funkcję ostrzegawczo-informacyjną – EPC jest właśnie jedną z nich!
Jak już wcześniej wspominaliśmy praca systemu EPC związana jest z silnikiem i zapłonem. Jednak nowoczesne samochody mają wiele systemów elektronicznych, które współpracują ze sobą. W związku z tym zapalenie się kontrolki EPC nie oznacza od razu awarii silnika – większe prawdopodobieństwo tego będzie, gdy zapali się jednocześnie kontrolka “check engine”.
Problemy z okablowaniem, a więc pęknięte przewody, spalone lub skorodowane styki mogą być przyczyną zapalenia się kontrolki EPC.
Świecenie się kontrolki EPC może wskazywać na wiele różnych usterek i awarii, z których często wymienia się te związane z:
- przepustnicą,
- czujnikiem położenia wału korbowego,
- pedałem gazu,
- układem sterowania silnikiem,
- ciśnieniem doładowania turbiny,
- czujnikiem prędkości obrotowej silnika,
- tempomatem,
- światłem stopu,
- czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej.
Pamiętajmy, że system EPC wyśle informacje o problemie nie tylko, gdy wskazane podzespoły samochodu będę nieprawidłowo pracować, ale także w momencie uszkodzenia któregoś z czujników, ponieważ zacznie on wysyłać błędne informacje do komputera.
Zapaliła się kontrolka EPC – co teraz?
Kontrolka EPC jest koloru żółtego, więc pełni funkcję informacyjno-ostrzegawczą. Nie powinniśmy jej jednak bagatelizować z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze, może wskazywać ona na pojawienie się problemu w pracy silnika, który zignorowany może doprowadzić do poważniejszej awarii, której usunięcie będzie kosztowne.
Po drugie, zadaniem systemu EPC jest przede wszystkim ochrona silnika przed dalszymi uszkodzeniami. Dlatego oprócz zapalenia się kontrolki komputer może ograniczyć moc silnika, przechodząc w tryb awaryjny, a kierowca od razu wyczuje, że coś jest nie tak z pojazdem.
Kontrolka EPC może oznaczać także drobną awarię – na przykład uszkodzenie jakiegoś czujnika. Jednak najlepszym rozwiązaniem w przypadku pojawienia się ostrzeżenia jest jak najszybsze udanie się do mechanika. Dlaczego? Istnieje mała szansa, że sami znajdziemy rozwiązanie problemu bez urządzenia diagnostycznego.
Jedną z nielicznych przyczyn zapalenia się kontrolki EPC, którą może usunąć przeciętny kierowca, jest przepalenie się żarówki światła stop. Gdy podczas jazdy pojawi się ostrzeżenie, to najlepiej zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i sprawdzić, czy światła po wciśnięciu hamulca działają.
Zazwyczaj jednak konieczna będzie wizyta w warsztacie, gdzie mechanik podłączy samochód do urządzenia diagnostycznego, które sprawdzi kody błędów, a więc miejsce i rodzaj awarii.
Samo skasowanie błędu zazwyczaj nie jest rozwiązaniem problemu!
Gdy jednocześnie zapali się kontrolka EPC i kontrolka “check engine”, a samochód odmówi posłuszeństwa, to jedynym rozwiązaniem będzie wezwanie pomocy drogowej – w takiej sytuacji najlepiej mieć assistance, które zapewnia wiele usług w przypadku awarii pojazdu na drodze.
Kontrolka EPC i brak mocy
Częstym tematem na forach motoryzacyjnych zwłaszcza wśród posiadaczy samochodów marek należących do Volkswagen Group jest spadek mocy, który kierowcy wiążą z zapaleniem się kontrolki EPC. Czy słusznie?
Jak najbardziej tak. Wspominaliśmy już, że system EPC ma nade wszystko chronić silnik przed uszkodzeniami. Ograniczenia w mocy są właśnie manifestacją tej funkcji, ponieważ przechodząc w tryb awaryjny i ograniczając możliwości samochodu, system daje kierowcy znać, że coś jest nie tak i dalsze korzystanie z auta w pełni mocy może mieć poważne konsekwencje. Jest to więc swego rodzaju ostrzeżenie i ochrona przed naprawdę dużymi komplikacjami, którym można próbować jeszcze w porę zapobiec.
Jak to działa? Bardzo prosto. EPC kontroluje układ przepustnicy, dzięki czemu ma wpływ na przepływ mocy, nie pozwalając m.in. na przyspieszanie w normalnym tempie. W skrajnych sytuacjach może się nawet okazać, że po zaświeceniu się kontrolki w ogóle nie będziemy w stanie uruchomić silnika.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o kontrolkę EPC w samochodzie
Zapalenie się kontrolki EPC nie powoduje unieruchomienia pojazdu. Jednak w najpoważniejszych sytuacjach komputer auta może zmniejszyć moc silnika (wprowadzi tryb awaryjny), co nie pozwoli na swobodne kontynuowanie podróży. Po zapaleniu się kontrolki najlepiej najpierw sprawdzić, czy nie jest to drobna usterka związana ze światłami stopu. Jeśli będzie to inny problem, to warto jak najszybciej udać się do mechanika, który podłączy urządzenie diagnostyczne do komputera auta i sprawdzi przyczynę awarii.
Jeśli wszystko działa prawidłowo, to kontrolki zaraz gasną. To normalna procedura, która ma na celu sprawdzenie, czy same kontrolki działają prawidłowo. Ich zadanie polega między innymi na ostrzeganiu i wskazywaniu nieprawidłowości w pracy pojazdu, gdy nie będą w stanie o tym informować, kierowca może przeoczyć awarię, co będzie stanowić zagrożenie dla niego, a także sprawić, że stanie się ona poważniejsza.
Nie. Zapalenie się kontrolki EPC może być związane z drobną usterką czujnika czy nawet przepalenia się żarówki w światłach stopu. Dlatego najpierw zawsze warto sprawdzić, czy owe światła działają, a jeśli wszystko jest z nimi w porządku, to trzeba sprawdzić błędy, które wysyłane są z czujników do ECU, czyli elektronicznej jednostki sterującej w samochodzie.
- Skrót EPC oznacza Electronic Power Control (elektroniczną kontrolę mocy), a więc jest związany przede wszystkim z pracą silnika i zapłonu.
- System EPC, a więc i kontrolka EPC, montowany jest w samochodach Volkswagen Group, a więc w Volkswagenach, Audi, Skodach i Seatach.
- Kontrolka EPC ma kolor żółty, a więc pełni funkcję ostrzegawczo-informacyjną.
- Zapalenie się kontrolki EPC może być związane z awarią przepustnicy, czujnikiem pedału gazu, świateł stopu, układem sterowania silnikiem czy układem wtryskowym.
- Zapalenia się kontrolki EPC nie należy ignorować, ponieważ może wskazywać na poważniejszy problem z silnikiem.
- Gdy zapali się kontrolka EPC, to najlepiej udać się do mechanika, który przeprowadzi diagnostykę błędów – często trudno wskazać od razu, co jest powodem ostrzeżenia.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji