Korytarz życia – jak powinien wyglądać, jakie są przepisy i kary?
Ratowanie życia i niesienie pomocy to obowiązek każdego obywatela. Nawet stojąc w korku, możesz przyczynić się do tego, że ktoś otrzyma potrzebne wsparcie. Jak? Stosując się do przepisów związanych z korytarzem życia. Obowiązek ten wszedł w życie dokładnie 6 grudnia 2019 roku. Opisuje go ustawa Prawo o ruchu drogowym. Na czym polega korytarz życia? Jakie są kary za utrudnianie przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu?
W artykule przeczytasz:
Korytarz życia – co to jest?
Korytarz życia, zwany też korytarzem ratunkowym, to wolna przestrzeń, którą zostawia się uprzywilejowanym pojazdom (karetce, policji, straży pożarnej), jadącym na sygnale do chorego, wypadku, szpitala czy z krwią bądź narządami do przeszczepu. Tworzą go pojazdy poruszające się drogami o co najmniej dwóch pasach w jednym kierunku. Jednak tak naprawdę wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, zarówno kierujący samochodami, jednośladami, jak i piesi, mają obowiązek w każdej sytuacji ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym na sygnale.
Utworzenie korytarza życia pozwala na szybsze dotarcie służb na miejsce zdarzenia, dzięki czemu poszkodowani w krótkim czasie otrzymują niezbędną pomoc, a niekiedy nawet szansę na przeżycie. Dzięki temu pojazd uprzywilejowany może sprawniej przedostać się przez zatłoczone miasta, drogi ekspresowe czy autostrady. W chwili ratowania zdrowia i życia liczy się każda sekunda. Utworzenie korytarza życia pozwala pojazdom uprzywilejowanym dostać się na miejsce zdarzenia kilkukrotnie szybciej.
Korytarz życia należy utworzyć zawsze. Nieistotne jest to, czy na drodze znajduje się 5, czy 15 pojazdów.
Korytarza życia a przepisy
Przepisy dotyczące korytarza życia reguluje Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Normy obejmujące ustąpienie miejsca pojazdom uprzywilejowanym weszły w życie 6 grudnia 2019 roku. Utworzenie korytarza życia jest obowiązkowe, a za niedostosowanie się do przepisów grozi mandat i punkty karne (więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu).
Informacje na temat korytarza życia w wyżej wymienionej ustawie znajdziemy dokładnie w artykule 9. Brzmi on następująco:
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
[…]
3. Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.
Źródło: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, art. 9, ust. 1 i 3.
Przeczytaj też: W jakich sytuacjach należy ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi?
Korytarz życia w praktyce, czyli jak powinno się go tworzyć?
Zasady dotyczące tworzenia korytarza życia opisuje ustawa Prawo o ruchu drogowym. Należy ustąpić pierwszeństwa i zostawić wolną przestrzeń dla pojazdu uprzywilejowanego, jadącego na sygnale. Jak to powinno wyglądać w praktyce?
Jeśli droga składa się z dwóch pasów, z czego każdy z nich biegnie w innym kierunku, należy zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni. Dzięki temu środkową częścią drogi może poruszać się pojazd uprzywilejowany.
Jak to wygląda w przypadku drogi dwujezdniowej dwupasmowej, np. drogi ekspresowej bądź autostrady? Wówczas auta jadące lewym pasem powinny zbliżyć się do lewej krawędzi jedni, a te jadące po prawej stronie, do prawej krawędzi ulicy. Wtedy środkową częścią drogi może poruszać się pojazd uprzywilejowany.
Ta zasada opisana jest także w ustawie Prawo o ruchu drogowym art. 9, ust. 2, pkt. 1:
na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu
Sprawa wydaje się nieco bardziej skomplikowana, kiedy na drodze znajdują się więcej niż dwa pasy w danym kierunku. Co w takiej sytuacji? Pojazdy jadące skrajnym lewym pasem powinny zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni, a te jadące pozostałymi pasami, do prawej krawędzi jezdni. Mówi o tym także art. 9, ust. 2, pkt. 2 wyżej wspomnianej ustawy:
na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu
Z utworzeniem korytarza życia nie czekaj do ostatniej chwili. Wówczas ograniczysz nerwowe szukanie miejsca. Jeśli będziesz zwlekał, możesz mieć problem z zatrzymaniem swojego pojazdu w bezpiecznym położeniu, z uwagi na powstający korek. Ponadto dzięki szybszej reakcji pojazd uprzywilejowany nie będzie musiał czekać, aż wszystkie pojazdy utorują przejazd. Pozwoli mu to na płynne i bezpieczne pokonanie trasy.
Przeczytaj też: Jazda samochodem po mieście – jak sprawić, żeby była bezpieczna i komfortowa?
Jeśli nie utworzysz korytarza życia, dostaniesz mandat
Utworzenie korytarza życia dla pojazdu uprzywilejowanego jadącego na sygnale jest obowiązkowe. Za niedostosowanie się do przepisów grozi mandat w wysokości od 500 do 2500 zł i 8 punktów karnych.
Jak podaje Policja Dolnośląska, najwyższy wymiar kary otrzymał w ostatnim czasie 31-letni kierowca Mercedesa. Postanowił on wykorzystać utworzony na autostradzie A4 korytarz życia i ominąć korek. Ruszył utorowanym przejazdem tuż za pojazdem uprzywilejowanym. Przejażdżka kosztowała go 2500 zł i 8 punktów karnych.
Przeczytaj też: Co zmieniło się w przepisach dla kierowców w 2023 roku i jakie modyfikacje przyniesie 2024 rok?
Przeczytaj też: Taryfikator mandatów 2024 – ile kierowcy zapłacą za przewinienia?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o korytarz życia
Utworzenie korytarza życia, inaczej ratunkowego, polega na ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale i utorowaniu im części drogi. Dzięki temu mogą one sprawnie i bezpiecznie pokonać dany odcinek i jak najszybciej dostać się do chorego lub poszkodowanego.
Utworzenie korytarza życia polega na zatrzymaniu samochodu tuż przy prawej lub lewej krawędzi jezdni, w taki sposób, aby pojazd uprzywilejowany mógł swobodnie przejechać. Np. na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej auta powinny kierować się do prawej krawędzi ulicy. Z kolei w przypadku drogi trzypasmowej, która biegnie w jednym kierunku, pojazdy jadące skrajnym lewym pasem powinny skierować się do lewej krawędzi jezdni, a pozostałe do prawej.
Utworzenie korytarza życia jest obowiązkowe. Za niedostosowanie się do przepisów, to znaczy nieustąpienie pierwszeństwa lub jazdę korytarzem życia, grozi mandat w wysokości od 500 do 2500 zł i 8 punktów karnych.
- Korytarz życia to utorowanie miejsca pojazdom uprzywilejowanym, poruszającym się na sygnale.
- Utworzenie korytarza życia polega na zbliżeniu się pojazdów jadących lewym pasem do lewej krawędzi jezdni, a poruszających się prawą stroną drogi, do prawej krawędzi jezdni.
- Przepisy dotyczące korytarza życia weszły w życie 6 grudnia 2019 roku.
- Zasady dotyczące korytarza życia omawia ustawa Prawo o ruchu drogowym.
- Utworzenie korytarza życia jest obowiązkowe. Za niedostosowanie się do przepisów grozi mandat w wysokości nawet 2500 zł i 8 punktów karnych.
- https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/czym-jest-korytarz-zycia
- https://www.gov.pl/web/gddkia/korytarz-zycia—obowiazek-ktory-ratuje-zycie-kierowco-pamietaj
- https://sroda-wielkopolska.policja.gov.pl/w25/ruch-drogowy/215203,KORYTARZ-ZYCIA-I-NIE-TYLKO-Zmiany-w-ustawie-Prawo-o-ruchu-drogowym.html
- https://dolnoslaska.policja.gov.pl/wr1/aktualnosci/biezace-inf/112674,Skorzystal-z-korytarza-zyciaquot-bo.html
- https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732/art-9
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji