Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu i na stacji ładowania?
Samochody elektryczne z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Jak wskazuje PSPA, w Polsce w połowie 2024 roku już ponad 122 tys. pojazdów miało napęd elektryczny i mogło być ładowanych prądem (BEV, PHEV). W związku z tym postanowiliśmy się przyjrzeć, ile kosztuje ładowanie baterii tego typu pojazdów – pod uwagę wzięliśmy najczęściej rejestrowane w 2024 roku modele całkowicie elektryczne!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Od czego zależy koszt ładowania samochodu elektrycznego?
- Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
- Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania?
- Jakie są ceny ładowania w popularnych stacjach ładowania?
- Ile trzeba zapłacić za ładowanie różnych modeli Tesli?
- Jak można obniżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego?
- Jaki jest koszt ubezpieczenia OC dla elektryka?
Koszt ładowania samochodu elektrycznego – od rodzaju ładowarki po pojemność baterii
Samochody spalinowe mają bardziej skomplikowaną konstrukcję układu napędowego niż te elektryczne. Jednak w kontekście kosztów paliwa, to auta na prąd wymagają więcej uwagi, ponieważ cena ładowania zależy od większej liczby zmiennych.
W przypadku pojazdów spalinowych liczą się praktycznie dwie rzeczy – rodzaj paliwa i pojemność baku. Natomiast w elektrykach znaczenia ma nie tylko pojemność baterii, ale również czas ładowania, a nawet rodzaj ładowarki!
Bateria – pojemność ma znaczenie
Podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych, tak i w autach elektrycznych, pojemność zbiornika na paliwo ma znaczenie przy kosztach użytkowania. Oczywiście w kontekście pojazdów na prąd mowa jest o baterii, która może mieć różną pojemność – na przykład w miejskim Fiacie 500e jest to 23,8 kWh, a w SUV-ie Audi Q4 82 kWh.
Akumulatora w samochodzie elektrycznym zazwyczaj nie ładuje się do pełna – wskazuje się, że stan naładowania nie powinien przekroczyć 80% pojemności baterii. Co jakiś czas, na przykład co kilka miesięcy lub przed dłuższą podróżą, warto jednak naładować baterie do maksymalnego poziomu.
Większe samochody elektryczne mają bardziej pojemne baterie, ale zazwyczaj zużywają więcej kilowatów na 100 km – choćby ze względu na swoją masę. Sprawdźmy to na autach już wcześniej wskazanych. Fiat 500e zużywa 13 kWh/100 km, a Audi Q4 16,6 kWh/100 km.
Ładowarka – prąd zmienny czy stały?
Na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływ ma także rodzaj ładowarki. Na stacjach ładowania kierowcy mają do wyboru dwa rodzaje tego typu urządzeń – na prąd zmienny i na prąd stały. Jaka jest między nimi różnica?
Ładowarki na prąd zmienny (AC) mają prostszą konstrukcję, niższą moc, są tańsze i bardziej uniwersalne. Korzystanie z nich kosztuje mniej, za to czas ładowania jest dłuższy. Natomiast ładowarki na prąd stały (DC) mają większą moc (od 50 do 150 kW), a więc szybkiej naładują baterię, ale będzie to o wiele droższe – nawet dwukrotnie!
Opcja ładowania – jednorazowo, z rejestracją czy na abonament?
Koszt ładowania auta elektrycznego zależy także od sposobu korzystania ze stacji ładującej. Kierowcy mogą więc:
- naładować baterię jednorazowo/doraźnie,
- naładować baterię w ramach abonamentu,
- naładować baterię z jednoczesną rejestracją w systemie (aplikacja).
Jednorazowe ładowanie jest najdroższe, ponieważ nie wiąże się z żadnymi zniżkami. W takiej sytuacji zawsze warto ściągnąć dedykowaną aplikację i zarejestrować się w niej – dzięki temu można liczyć na niższą cenę na stacji ładowania.
Najtańszym rozwiązaniem jest korzystanie ze stacji ładowania w ramach abonamentu, który wymaga dokonywania miesięcznej opłaty w wysokości od kilkudziesięciu do około 100 zł. Pamiętajmy, że abonament nie zwalnia całkowicie z płatności na stacji, a oferuje zniżki – ich wysokość zależy od operatora i wybranego planu miesięcznego.
Czas ładowania na stacji – dodatkowe opłaty
Na stacjach ładowania obowiązują limity czasu ładowania pojazdu. Po ich przekroczeniu musimy liczyć się z dodatkowymi opłatami, które przeważnie wynoszą kilkadziesiąt groszy za każdą kolejną minutę zajmowania postoju.
Na punktach ładowania Greenway czas ładowania bez opłat prądem zmiennym (AC) wynosi 600 minut, natomiast prądem stałym (DC) 60 minut. Po ich przekroczeniu naliczana jest opłata za minutę postoju w punkcie ładowania w wysokości 0,40 zł. Limit czasu na punktach AC nie obowiązuje w godzinach 21:00 – 7:00 rano.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu – sprawdzamy koszt przejechania 100 km dla 5 najpopularniejszych elektryków
W celu przeprowadzenia wyliczeń kosztów ładowania samochodu elektrycznego w domu będziemy musieli się posłużyć kilkoma uproszczeniami, ponieważ koszt prądu zależy od wielu zmiennych. Wśród nich można wymienić m.in. dystrybutora, rodzaj taryfy, instalację fotowoltaiczną czy samo zużycie. My pod uwagę weźmiemy ceny ze strony Taurona na dzień 26.08.2024. Interesująca nas taryfa G11 przez całą dobę wynosi wówczas 0,7774 zł/kWh, jednak ze względu na rozwiązania osłonowe obowiązujące do końca roku cena maksymalna za energię elektryczną wynosi 0,6212 zł brutto za 1 kWh.
By nie komplikować wyliczeń pod uwagę nie wzięliśmy także sytuacji, gdy samochód od czasu do czasu ładowany jest prądem wytwarzanym w panelach fotowoltaicznych. Warto jednak pamiętać, że są to najkorzystniejsze rozwiązania, które największe korzyści przynoszą w letnie słoneczne dni.
W jaki sposób wybraliśmy samochodu do porównania? Skorzystaliśmy z rankingu portalu e-mobilni.pl, który wskazał, że najpopularniejszymi modelami samochodów w pełni elektrycznych (BEV) w I połowie 2024 roku w Polsce były:
- Tesla Model Y – 1528 egzemplarzy,
- Tesla Model 3 – 1336 egzemplarzy,
- Volvo EX30 – 832 egzemplarze,
- Audi Q4 e-tron – 442 egzemplarze,
- MG4 – 300 egzemplarzy.
Pod koniec lipca 2024 roku w Polsce zarejestrowane były 63 540 w pełni elektryczne samochody osobowe (BEV).
Dodatkowo założyliśmy, że auta będą ładowane od 0 do 100% na możliwie najdłuższą trasę (tak, na co dzień tak się nie robi). W wyliczeniu nie ujęliśmy ceny zakupu stacji ładowania (wallbox) – koszt od około 2000 do 8000 zł – która wyraźnie przyspiesza proces napełniania baterii.
Koszt ładowania 5 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych z 2024 roku z gniazdka domowego dla taryfy G11 0,6212 zł/kWh:
Model samochodu | Koszt pełnego naładowania baterii | Koszt przejechania 100 km |
---|---|---|
Tesla Model Y, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,9 kWh/100 km | 50,94 zł | 10,50 zł |
Tesla Model 3, pojemność baterii: 60 kWh, zużycie energii: 14,4 kWh/100 km | 37,27 zł | 8,95 zł |
Volvo EX30, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 15,7 kWh/100 km | 31,68 zł | 9,75 zł |
Audi Q4 e-tron, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,6 kWh/100 km | 50,94 zł | 10,31 zł |
MG4, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 17 kWh/100 km | 31,68 zł | 10,56 zł |
Za naładowanie do pełna baterii popularnych w Polsce elektryków właściciele nie zapłacą więcej niż 50 zł. Pamiętajmy jednak, że rozwiązania osłonowe skończą się wraz z końcem 2024 roku, a ceny prądu będą wyższe. Tutaj mamy dwie uwagi. Po pierwsze, do obliczeń użyliśmy pojemności baterii brutto (całkowitej), która jest wartością teoretyczną. Po drugie, całkowite rozładowanie do 0% i naładowanie do 100% również nie może zdarzyć się podczas rzeczywistego użytkowania pojazdu – taka sytuacja mogłaby uszkodzić akumulator.
Zwróćmy jednak uwagę na cenę ładowania, która jest potrzebna do przejechania 100 km. Na przykład kompaktowy SUV Volvo EX30 ma wprawdzie mały zasięg, ale może być dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o koszty poruszania się po mieście. Dla porównania, koszt przejechania 100 km benzynową Toyotą Yaris Cross to ok. 37 zł (przy cenie benzyny 95 na poziomie 6,32 zł i średnim spalaniu 5,9 l/100km). W przypadku Volvo EX30 byłoby to niespełna 10 zł, czyli prawie cztery razy taniej.
A koszty użytkowania elektryka można jeszcze obniżyć, ładując go w nocy prądem z taryfy G12 (noc)! Poniżej przedstawiamy koszt ładowania 5 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych z 2024 roku z gniazdka domowego dla taryfy G12 (noc) z ceną 0,5744 zł/kWh:
Model samochodu | Koszt pełnego naładowania baterii | Koszt przejechania 100 km |
---|---|---|
Tesla Model Y, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,9 kWh/100 km | 47,10 zł | 9,71 zł |
Tesla Model 3, pojemność baterii: 60 kWh, zużycie energii: 14,4 kWh/100 km | 34,46 zł | 8,27 zł |
Volvo EX30, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 15,7 kWh/100 km | 29,29 zł | 9,02 zł |
Audi Q4 e-tron, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,6 kWh/100 km | 47,10 zł | 9,54 zł |
MG4, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 17 kWh/100 km | 29,29 zł | 9,76 zł |
Ładując samochód elektryczny nocą, można jeszcze bardziej zmniejszyć koszty jego użytkowania. 100 km można pokonać już za 8,27 zł (Tesla Model 3). Pamiętajmy, że cena może być jeszcze niższa, jeśli właściciel będzie miał zamontowane panele fotowoltaiczne.
Realne ceny prądu są dużo wyższe. Na przykład w taryfie G11 ceny zatwierdzone przez prezesa URE to 0,7774 zł/kWh przez całą dobę, a w taryfie G12 – 0,8819 zł/kWh w ciągu dnia. Nie są one obecnie brane pod uwagę ze względu na program osłonowy obowiązujący do 31 grudnia 2024 roku!
Oczywiście przy szacowaniu kosztów samochodu elektrycznego pod uwagę trzeba wziąć jego wyższą cenę w porównaniu ze spalinowymi odpowiednikami – prognozy wskazują, że będą one w przyszłości spadać. W tym kontekście warto przeczytać nasz artykuł: Naprawa baterii w samochodzie elektrycznym – czy jest możliwa?
Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji – porównanie oferty GreenWay, Orlen, GO+EAauto
Zapewne większość osób, które w Polsce decydują się na zakup auta elektrycznego, ma możliwość ładowania pojazdu w garażu. Jednak warto również sprawdzić, ile za ładowanie musiałaby zapłacić osoba, która nie ma takiej możliwości i musiałaby regularnie korzystać ze stacji ładowania.
Pod koniec lipca 2024 roku w Polsce działały 7563 punkty ładowania.
Poniżej przedstawiamy dwa zestawiania dla tankowania prądem zmiennym (AC) oraz prądem stałym (DC). Pod uwagę wzięliśmy najtańsze stawki od operatorów GreenWay, Orlen Charge oraz GO+EAuto dla abonentów lub zarejestrowanych klientów. W wyliczeniach nie uwzględniliśmy stawek za postój.
Koszt ładowania 5 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych z 2024 roku na stacji ładowania prądem zmiennym (AC) – koszt od 1,60 zł/kWh do 2,05 zł/kWh:
Model samochodu | Kosz pełnego naładowania baterii prądem zmiennym | Koszt przejechania 100 km |
---|---|---|
Tesla Model Y, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,9 kWh/100 km | od 131,20 zł do 168,10 zł | od 27,04 zł do 34,65 zł |
Tesla Model 3, pojemność baterii: 60 kWh, zużycie energii: 14,4 kWh/100 km | od 96 zł do 123 zł | od 23,04 zł do 29,52 zł |
Volvo EX30, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 15,7 kWh/100 km | od 81,60 zł do 104,55 zł | od 25,12 zł do 32,19 zł |
Audi Q4 e-tron, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,6 kWh/100 km | od 131,20 zł do 168,10 zł | od 26,56 zł do 34,03 zł |
MG4, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 17 kWh/100 km | od 81,60 zł do 104,55 zł | od 27,20 zł do 34,85 zł |
GreenWay oferuje najtańsze ładowanie prądem zmiennym. Jednak na większości stacji trzeba zapłacić dużo więcej. Pamiętajmy, że w przeliczeniu użyliśmy najkorzystniejszych cen dla osób posiadających aplikacje lub abonamenty.
Koszt ładowania 5 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych z 2024 roku na stacji ładowania prądem stałym (DC) – koszt od 2,10 zł/kWh do 3,25 zł/kWh:
Model samochodu | Kosz pełnego naładowania baterii prądem stałym | Koszt przejechania 100 km |
---|---|---|
Tesla Model Y, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,9 kWh/100 km | od 172,20 zł do 266,50 zł | od 35,49 zł do 54,93 zł |
Tesla Model 3, pojemność baterii: 60 kWh, zużycie energii: 14,4 kWh/100 km | od 126 zł do 195 zł | od 30,24 zł do 46,80 zł |
Volvo EX30, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 15,7 kWh/100 km | od 107,10 zł do 165,75 zł | od 32,97 zł do 51,03 zł |
Audi Q4 e-tron, pojemność baterii: 82 kWh, zużycie energii: 16,6 kWh/100 km | od 172,20 zł do 266,50 zł | od 34,86 zł do 53,95 zł |
MG4, pojemność baterii: 51 kWh, zużycie energii: 17 kWh/100 km | od 107,10 zł do 165,75 zł | od 35,70 zł do 55,25 zł |
Przy szybkim ładowaniu ceny stają się dużo wyższe i porównywalne z tankowanie samochodu spalinowego. Tankowanie prądem stałym (DC) ma sens na trasie podczas dłuższej podróży. Powyższe wyliczenia wskazują także, że obecnie użytkowanie samochodu elektrycznego opłaca się osobom, które mogą ładować baterie z gniazdka domowego, a najlepiej jak mają jeszcze założone panele fotowoltaiczne.
Cenniki ładowania na w popularnych stacjach – szybki przegląd
Najwięcej stacji ładowania w Polsce ma obecnie GreenWay Polska. Wysoko w zestawieniu jest także Orlen Charge i Tauron. Oto przykładowe ceny ładowania prądem zmiennym (AC) w 2024 roku:
Operator | Cena ładowania prądem zmiennym za 1 kWh |
---|---|
GreenWay | Jednorazowe ładowanie – 2,05 zł Energia Standard – 1,95 zł Energia Plus – 1,75 zł Energia Max – 1,60 zł |
Orlen Charge | 1,95 zł |
Tauron | gość – 1,79 zł zarejestrowany w aplikacji eTauron – 1,59 zł |
Go+EAuto | 1,95 zł |
Dane z końca lipca 2024 roku wskazują, że 2215 ładowarek na stacjach ładowania w Polsce było na prąd stały (DC), z kolei aż 5348 na prąd zmienny (AC).
Cena szybkiego ładowania prądem stałym jest dużo wyższa niż ładowania prądem zmiennym – trwa jednak wielokrotnie krócej.
Koszt ładowania prądem stałym (DC) u wybranych operatorów:
Operator | Cena ładowania prądem stałym za 1 kWh |
---|---|
GreenWay | Jednorazowe ładowanie – 3,25 zł Energia Standard – 3,15 zł Energia Plus – 2,40 zł Energia Max – 2,10 zł |
Orlen Charge | do 50 kW – 2,69 zł od 50 do 125 kW – 2,89 zł powyżej 125 kW – 3,19 zł |
Tauron | gość – 2,31 zł zarejestrowany w aplikacji eTauron – 1,99 zł |
Go+EAuto | 2,45 zł |
W powyżej tabeli ujęliśmy tylko ceny ładowania dla najsłabszych ładowarek od konkretnego operatora – mocniejsze są droższe o kilkadziesiąt procent. Szczegółowej oferty należy szukać na stronach poszczególnych operatorów.
Ile kosztuje ładowanie Tesli?
Na koniec sprawdźmy jeszcze, jak bardzo będą się różnić koszty ładowania samochodu elektrycznego w obrębie różnych modeli tej samej marki. Do porównania wybraliśmy kilka modeli Tesli. Uwzględniliśmy koszty ładowania:
- w domu według obniżonej taryfy G11 (0,6212 zł/kWh),
- w domu według taryfy nocnej G12 (0,5744 zł/kWh),
- prądem zmiennym (AC) na stacji ładowania GreenWay (Energia Standard – 1,95 zł za 1 kWh),
- prądem stałym (DC) na stacji ładowania GreenWay (Energia Standard – 3,15 zł za 1 kWh).
Model Tesli (pojemność baterii) | Cena pełnego naładowania (G11) | Cena pełnego naładowania (G12) | Cena pełnego naładowania (AC) | Cena pełnego naładowania (DC) |
---|---|---|---|---|
Model Y (50 kWh) | 31,06 zł | 28,72 zł | 97,50 zł | 157,50 zł |
Model 3 (60 kWh) | 37,27 zł | 34,46 zł | 117 zł | 189 zł |
Model X (75 kWh) | 46,59 zł | 43,08 zł | 146,25 zł | 236,25 zł |
Model S (100 kWh) | 62,12 zł | 57,44 zł | 195 zł | 315 zł |
Dane pokazują, jak dużą rolę w kosztach ładowania samochodu elektrycznego odgrywa pojemność baterii. Posiadacze Tesli Model Y z dwukrotnie mniejszą baterią od Modelu S mogą zaoszczędzić na jej ładowaniu nawet kilkaset złotych.
Tańsze ładowania samochodu elektrycznego – co można zrobić?
Koszt użytkowania samochodu elektrycznego zależy od wielu zmiennych. O tym warto pamiętać, by go obniżyć i mniej płacić za jazdę elektrykiem:
- wybór odpowiedniej taryfy – warto zdecydować się na popularną taryfę G12 i ładować pojazd w nocy przy obniżonej opłacie za prąd;
- panele fotowoltaiczne – ładowanie samochodu prądem z paneli będzie szczególnie opłacalne latem;
- ecodriving – ekonomiczna jazda zmniejszy zużycie prądu przez pojazd, a więc koszty ładowania;
- rejestracja lub kupno abonamentu – to opcja dla osób regularnie ładujących samochód elektryczny na stacjach ładowania, dzięki której można znacząco obniżyć cenę 1 kWh;
- dopłaty i programy rządowe – na przykład dofinansowanie z programu “Mój elektryk” na zakup samochodu elektrycznego;
- darmowe stacje ładowanie – jest ich coraz mniej, ale zawsze można sprawdzić, czy są jakieś w okolicy miejsca zamieszkania i na jakich zasadzie działają.
Obecnie samochody elektryczne są rozsądną alternatywą przede wszystkim dla kierowców, którzy mają możliwość ładowania pojazdu z gniazdka domowego.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego?
Jak widać po zaprezentowanych wyżej obliczeniach, koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od wielu zmiennych i może być bardzo różny, niekoniecznie zawsze korzystny dla właściciela takiego pojazdu. Gdzie w takim razie może on szukać oszczędności w porównaniu z kierowcą samochodu z silnikiem spalinowym? Okazuje się, że na ubezpieczeniu!
Rodzaj napędu | Średnia cena ubezpieczenia OC |
---|---|
Elektryczny | 633 zł |
Hybrydowy | 759 zł |
Benzynowy | 812 zł |
Diesel | 831 zł |
LPG | 841 zł |
Według statystyk porównywarki Mubi z lipca 2024 roku, to właśnie posiadacze samochodów elektrycznych płacili w tym czasie zdecydowanie najmniej za ubezpieczenie OC. Podczas gdy ogólny średni koszt wyniósł 826 zł, właściciele elektryków płacili o niemal 200 zł mniejsze średnie składki, wyprzedzając pod tym względem nie tylko kierowców jeżdżących na benzynę, olej napędowy czy gaz, ale też tych używających napędów hybrydowych.
Najtańsze OC elektryka w lipcu na Mubi wyniosło zaledwie 349 zł, a znalazł je 41-letni właściciel Tesli Model 3 z Mielca.
A jak tanie może być ubezpieczenie Twojego elektryka? Warto to sprawdzić, używając kalkulatora OC AC na mubi.pl. Dla przykładu zobaczmy, ile za ubezpieczenie zapłaci mieszkający w Szczecinie 49-letni właściciel Tesli Model 3 z 2021 roku, który ma prawo jazdy od 1996 roku i bezszkodową historię jazdy.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Cena polisy |
---|---|---|
mtu24.pl | OC + Assistance | 431 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 622 zł |
Beesafe | OC | 641 zł |
Trasti | OC | 788 zł |
UNIQA | OC + Assistance | 1206 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1844 zł |
Benefia | OC + NNW | 1948 zł |
ERGO Hestia | OC | 2106 zł |
- Na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływa pojemność baterii, rodzaj ładowarki, abonamenty i rejestracje w aplikacjach oraz czas ładowania na stacji.
- Najtaniej wychodzi ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka domowego – szczególnie przy wyborze odpowiedniej taryfy, np. G12 z obniżką ceny prądu nocą.
- Tankowanie na stacji ładowania jest tańsze w przypadku ładowania prądem zmiennym (AC).
- Ładowanie prądem stałym jest szybsze, ale i droższe.
- Abonamenty i rejestracje w aplikacji pozwalają na obniżenie ceny ładowania na stacjach.
- Wybór tańszej taryfy na prąd, założenie instalacji fotowoltaicznej, ecodriving, dopłaty rządowe czy kupno abonamentu to sposoby na obniżenie kosztów użytkowania samochodu elektrycznego.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ładowania samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego jest tańsze z gniazdka domowego niż na stacji. Szczególnie w przypadku posiadania instalacji fotowoltaicznej i tańszej taryfy na prąd (np. G12). Z kolei na stacji na koszt ładowania wpływa rodzaj ładowarki (AC czy DC), czas ładowania, posiadanie abonamentu lub rejestracji w aplikacji.
Przy częstym korzystaniu ze stacji ładowania, zwłaszcza u konkretnego operatora, warto wykupić abonament lub dokonać rejestracji (trzeba ściągnąć aplikacje na telefon i się zarejestrować). Należy także unikać przekraczania czasu darmowego postoju na miejscu do ładowania, by nie płacić dodatkowych opłat.
Wallbox to urządzenie, które zdecydowanie przyspiesza ładowanie z gniazda, więc to dobre rozwiązanie. Należy pamiętać, że bez wallboxa bateria w aucie będzie się ładować kilkanaście godzin.
- https://psnm.org/research/licznik-elektromobilnosci/
- https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/taryfa-sprzedawcy
- https://e-mobilni.pl/najpopularniejsze-samochody-elektryczne-2024-ranking/
- https://elektromobilni.pl/katalog-ev/
- https://orlencharge.pl/
- https://data.greenway.sk/clientzone/pl/GWP_pricelist_PL.pdf
- https://gopluseauto.pl/cennik-uslug/
Dołącz do dyskusji