Kupno samochodu na firmę od osoby prywatnej – co z ubezpieczeniem?
Firma może nabyć samochód używany od osoby prywatnej. Takie transakcje są szczególnie popularne w mikroprzedsiębiorstwach i małych firmach. Czym zakup auta od osoby prywatnej różni się od kupna auta w komisie czy salonie? Jak wpływa on na ubezpieczenie OC i ubezpieczenia dobrowolne? Jakie są konsekwencje podatkowe takiego zakupu? Podpowiadamy!
Spis treści:
- Jak firma może nabyć auto od osoby prywatnej?
- Jakie formalności są wymagane przy zakupie samochodu od osoby prywatnej?
- Co dzieje się z ubezpieczeniem samochodu zakupionego na firmę od osoby prywatnej?
- Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu kupionego na firmę od osoby prywatnej?
- Jakie są zalety i wady zakupu auta na firmę od osoby prywatnej?
- Przedsiębiorca czy firma może kupić samochód od osoby prywatnej.
- W przypadku zakupu od osoby prywatnej nie otrzymuje się faktury VAT, więc nie można odliczyć tego podatku.
- Przedsiębiorca w związku z zakupem auta od osoby prywatnej będzie musiał zapłacić podatek PPC.
- Ubezpieczenie OC po przeniesieniu praw własności przechodzi na nowego właściciela samochodu.
- Po zakupie auta na firmę od osoby prywatnej można dokonać amortyzacji, a potem rozliczać koszt eksploatacji w kosztach uzyskania przychodu.
Jak firma może nabyć auto od osoby prywatnej?
Każda firma może nabyć samochód od osoby prywatnej. Przepisy prawa nie ograniczają swobody nabycia pojazdów jednakowo dla jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółek. Oznacza to, że przedsiębiorca może kupić auto z ogłoszenia od osoby prywatnej, a nawet członka rodziny. Nie ma wymogu zakupu samochodu do firmy od innego przedsiębiorcy.
Zakup pojazdu na firmę od osoby prywatnej różni się formalnościami od nabycia auta od innego przedsiębiorcy. Przede wszystkim dokumentem potwierdzającym przeniesienie praw własności jest umowa kupna-sprzedaży. Oczywiście takie umowy zawierają również między sobą firmy, ale dodatkowo wystawiają dokument rozliczeniowy, czyli fakturę VAT – osoba prywatne nie wystawia faktury!
Z jednej strony zakup auta na firmę od osoby prywatnej wydaje się prostszy i wymaga spełnienia mniejszej liczby formalności, a z drugiej ma pewne ograniczenia związane z podatkami. Natomiast zasady dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych pozostają bez zmian, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Jakie formalności są wymagane przy zakupie samochodu od osoby prywatnej?
Przekazanie praw własności samochodu zawsze wiąże się ze spełnieniem kilku podstawowych formalności. W przypadku zakupu auta na firmę od prywatnej osoby należy:
- zawrzeć umowę kupna-sprzedaży – dokument powinien zawierać datę i miejsce zawarcia umowy, informacje o stronach umowy, dane pojazdu, kwotę transakcji, przebieg, odpowiednie oświadczenie stron, podpisy stron;
- zapłacić podatek PCC-3 – to podatek od czynności cywilnoprawnych, który firma musi opłacić w ciągu 14 dni od podpisania umowy, podatku nie trzeba płacić, gdy wartość samochodu jest niższa niż 1000 zł;
- przerejestrować samochód – musi zostać przerejestrowany w ciągu 30 dni na dane firmy lub osoby prowadzącej działalność, za brak rejestracji grozi kara administracyjna w wysokości 500 zł lub 1000 zł (przekroczenie terminu o co najmniej 180 dni);
- podjęcie decyzji dotyczącej ubezpieczenia – auto kupione od osoby prywatnej zawsze będzie ubezpieczone, ponieważ jest to pojazd używany, przedsiębiorca decyduje, czy będzie kontynuować ubezpieczenie OC po poprzednim właścicielu, czy je wypowie i zawrze nowe;
- ująć samochód w ewidencji środków trwałych – samochód wart więcej niż 10 000 zł można wprowadzić do ewidencji i amortyzować (40% amortyzacji, gdy był używany przez poprzedniego właściciela dłużej niż 6 miesięcy), pojazd o wartości poniżej 10 000 zł można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
W przypadku zakupu samochodu na firmę od osoby prywatnej nie można odliczyć podatku VAT. Natomiast dalej można odliczać koszty uzyskania przychodu związane z jego eksploatacją i ubezpieczeniem.
Co dzieje się z ubezpieczeniem samochodu zakupionego na firmę od osoby prywatnej?
Samochód kupiony na firmę od osoby prywatnej w większości przypadków będzie używany. W kontekście amortyzacji za auto używane uznaje się te, które przed ich nabyciem było wykorzystywane przez inny podmiot co najmniej przez okres 6 miesięcy. Natomiast w związku z obowiązkowym ubezpieczeniem OC nie ma to znaczenie. Dlaczego?
Każdy pojazd musi być ubezpieczony. Samochód kupiony od osoby prywatnej na pewno będzie więc mieć polisę OC, a nawet pakiet z dodatkowymi ubezpieczeniami: AC, NNW czy assistance. Co się z nimi dzieje po przeniesieniu własności?
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przechodzi na nowego właściciela, czyli firmę. Przedsiębiorca decyduje, czy będzie kontynuował umowę do jej wygaśnięcia, czy ją wypowie i zawrze nową u tego samego lub innego ubezpieczyciela. W razie skorzystania z ubezpieczenia po poprzednim właścicielu ubezpieczyciel może przeprowadzić rekalkulację składki.
Umowa ubezpieczenia OC po przeniesieniu praw własności nie przedłuża się automatycznie!
Natomiast dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne nie przechodzą na nowego właściciela samochodu. W chwili przeniesienia własności umowy AC, NNW i assistance zostają rozwiązane. Część ubezpieczycieli natomiast umożliwia przeniesienie umowy autocasco na nowego właściciela – należy skontaktować się z TU i otrzymać jego zgodę.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu kupionego na firmę od osoby prywatnej?
Koszt ubezpieczenia samochodu zależy od wielu zmiennych. Ubezpieczyciele we własnym szacują ryzyko ubezpieczeniowe i wyliczają wysokość składek. Dlatego warto zawsze przeprowadzić kalkulację dla własnych danych w kalkulatorze ubezpieczeń Mubi.
Sprawdźmy więc, jakie oferty otrzyma osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która kupiła używanego Fiata Ducato od osoby prywatnej i nie chce przedłużyć umowy OC po poprzednim właścicielu. Auto ma 5 lat, przebieg 88 tys. km. Nowy właściciel mieszka ma 45 lat, mieszka we Wrocławiu, od 20 lat ma prawo jazdy i od tego czasu ubezpiecza pojazdy. Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Ubezpieczyciel | Zakres | Cena ubezpieczenia |
---|---|---|
UNIQA | OC + NNW + Assistance | 1 360 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 1 391 zł |
TUZ Ubezpieczenia | OC + NNW + Assistance | 2 254 zł |
Wiener | OC + Assistance | 2 607 zł |
mtu24.pl | OC | 2 786 zł |
Trasti | OC | 3 126 zł |
Jakie są zalety i wady zakupu auta na firmę od osoby prywatnej?
Zakup auta na firmę od osoby prywatnej jest popularny w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub małe firmy. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, jak i wady. Wśród plusów można wymienić takie jak:
- atrakcyjna cena – brak marży i innych dodatkowych kosztów przy zakupie od osoby prywatnej;
- mniej formalności – kredyt czy leasing wiąże się ze spełnieniem określonych warunków związanych z takim finansowaniem;
- sprawdzone auto – w przypadku zakupu od znajomej osoby czy członka rodziny.
Z drugiej strony kupno samochodu od prywatnej osoby na firmę ma pewne ograniczenia. Wśród nich są:
- brak faktury VAT – nie można odliczyć podatku VAT od zakupu;
- brak gwarancji – nie przysługuje ustawowo od zakupu od osoby prywatnej, działa natomiast rękojmia;
- podatek PPC – konieczność zapłacenie podatku PPC.
Podatek PCC wpłacony do Urzędu Skarbowego wpływa na wartość początkową samochodu wprowadzonego do majątku firmy, więc będzie miał wpływ na wysokość amortyzacji!
FAQ – najczęściej zadawane pytania o kupno samochodu na firmę od osoby prywatnej
Podatek PPC od zakupu samochodu musi zapłacić kupujący. Płacony jest on od wartości pojazdu i wynosi 2%. Transakcje o wartości poniżej 1000 zł są zwolnione z podatku PCC.
Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z dniem jej wypowiedzenia. Dlatego przedsiębiorca, który się na to zdecyduje, musi pamiętać o wykupienie polisy w tym dniu. W przypadku przerwy w ubezpieczeniu OC naraża się na wysokie kary od UFG.
Podstawowa różnica wynika z braku rozliczenia podatku VAT. Do ceny zakupu samochodu od osoby prywatnej nie będzie wliczony VAT, więc nie przedsiębiorca nie otrzyma faktury i nie rozliczy potem VAT. Za to będzie musiał zapłacić podatek PCC.
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910800350/U/D19910350Lj.pdf
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
Dołącz do dyskusji