Gdzie naładujesz swojego elektryka? Sprawdź mapę stacji ładowania pojazdów!
Auta elektryczne w Polsce stają się coraz bardziej popularne. Według projektu Licznik elektromobilności realizowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych pod koniec sierpnia 2023 roku po polskich drogach jeździło prawie 85 tys. aut elektrycznych. Z roku na rok liczba ta znacząco wzrasta. Właściciele takich pojazdów muszą je gdzieś ładować, a nie zawsze jest to możliwe pod domem. Jak wygląda ładowanie elektryka? Gdzie znajdziesz stacje ładowania?
W artykule przeczytasz:
- Jak działają samochody elektryczne?
- Czym różnią się stacje ładowania od punktów ładowania?
- Jakie są rodzaje stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
- Jakie są rodzaje punktów ładowania pojazdów elektrycznych?
- W co powinna być wyposażona stacja ładowania pojazdów elektrycznych?
- Gdzie w Polsce znajdują się stacje ładowania pojazdów elektrycznych?
- Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
- Czy możesz ładować auto elektryczne w domu?
Jak działają samochody elektryczne?
Pojazd elektryczny działa w ten sam sposób, co samochód z silnikiem spalinowym. Różni się tym, że do napędu wykorzystuje energię elektryczną, a pod maską posiada silnik lub silniki elektryczne, sterownik i zestaw akumulatorów.
Samochody napędzane prądem są cichsze od pojazdów spalinowych. Ich budowa jest dużo prostsza. Nie posiadają sprzęgła, dzięki czemu jazda nimi jest bardziej dynamiczna. Jak więc działają samochody elektryczne? Akumulatory przekazują wytworzoną energię wprost do silnika, który napędza koła bezpośrednio lub z pomocą przekładni mechanicznych.
W silniku elektrycznym nie dochodzi do procesu spalania. Układ maszyny ma inną budowę niż pojazd spalinowy. Nie musisz więc w tego typu pojazdach smarować olejem elementów ruchomych oraz chłodzić silnika. Pozwoli Ci to na zmniejszenie kosztów utrzymania auta, a także trwałość i czystość pracy silnika.
Czym różnią się stacje ładowania od punktów ładowania?
Pojęcia stacji ładowania i punktów ładowania opisuje Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Niekiedy określenia te są tożsame i stosowane zamiennie, z uwagi na to, że punkty ładowania znajdują się na stacjach ładowania. W obu przypadkach określenia te dotyczą dostarczania energii do pojazdów.
Według wyżej wymienionej ustawy punkty ładowania to urządzenia, dzięki którym możesz ładować pojedynczy pojazd elektryczny, hybrydowy lub autobus zeroemisyjny, a także wymienić lub naładować akumulator służący do napędu takiego pojazdu. Punkty ładowania są częścią stacji ładowania.
Stacje ładowania to z kolei urządzenia budowlane lub obiekty wolnostojące z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej lub dużej mocy. Świadczą usługę ładowania, posiadają stanowisko postojowe oraz instalacje do ładowania.
Jakie są rodzaje stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Rodzajów stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest sporo. Dzielą się one najczęściej na te o różnej mocy, czasie i sposobie ładowania, przeznaczeniu, a także rodzaju wtyczki.
Kryterium | Rodzaje stacji ładowania |
---|---|
ze względu na moc | około 2 kW, 3,6 lub 7,4 kW, 11 lub 22 kW, 43 lub 44 kW, 50 kW i więcej. |
ze względu na czas | wolne (o mocy poniżej 11 kW), średnie (o mocy 11–22 kW), szybkie i ultraszybkie (o mocy od około 50 kW). |
ze względu na sposób ładowania | plug–in, indukcyjne, pantografowe. |
ze względu na przeznaczenie | domowe, publiczne lub komercyjne. |
ze względu na rodzaj wtyczki | na prąd zmienny: TYPE 1 – SAE J1772, TYPE 2 – Mennekes. na prąd stały: CHAdeMO, CCS, Tesla Supercharger. |
Jakie są rodzaje punktów ładowania pojazdów elektrycznych?
Punkty ładowania, które znajdziesz w Polsce, dzielą się w zależności od mocy, jaką zapewniają. Wyróżniamy:
- normalną mocą – punkty, które posiadają moc maksymalnie 22 kW, z wyłączeniem tych o mocy mniejszej lub równej 3,7 kW, w szczególności te, które nie są ogólnodostępne (chodzi o urządzenia występujące głównie w budynkach mieszkalnych),
- dużą mocą – o mocy większej niż 22 kW.
W co powinna być wyposażona stacja ładowania pojazdów elektrycznych?
To, co powinna zawierać stacja ładowania pojazdów elektrycznych, zależy od sposobu jej wykorzystania oraz rodzaju pojazdów, jakie ma obsługiwać. Wyróżnia się jednak kilka elementów, w które powinno być wyposażone każde tego rodzaju miejsce. Mowa tu o:
- oznaczeniu rodzaju paliwa,
- informacji o zagrożeniach,
- instrukcji ładowania,
- tabliczce znamionowej,
- danych kontaktowych operatora,
- wyłączniku awaryjnym,
- interfejsie użytkownika,
- złączach i gniazdach do ładowania,
- oznaczeniach złączy i gniazd ładowania.
Publiczne stacje ładowania muszą być dodatkowo wyposażone w urządzenie pomiarowo–rozliczeniowe oraz system transmisji danych. Powinny być odpowiednio oznaczone i zabezpieczone przed uszkodzeniami. Jeśli ładowarka ma dużą moc, musi posiadać dodatkową ochronę przed przepięciami i porażeniami elektrycznymi. Jeśli stacja zlokalizowana jest na zewnątrz, powinna być odporna na warunki atmosferyczne.
Gdzie w Polsce znajdują się stacje ładowania pojazdów elektrycznych?
Według raportu Polish EV Outlook 2023 92% dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce to urządzenia, z których możesz korzystać za opłatą. Pod koniec lutego 2024 roku funkcjonowało 3431 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych i 6213 punktów ładowania. 27% z nich oferuje szybkie ładowanie prądem stałym, a 63% to wolne ładowarki o mocy maksymalne 22 kW. Do 2030 roku sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce ma powiększyć się do prawie 100 tys. punktów.
Gdzie w większych miastach znajdziesz stacje ładowania? Oto niektóre lokalizacje:
- Bydgoszcz
- Adres: ul. Zygmunta Augusta 9
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Jagiellońska 39–47
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Wojska Polskiego 1
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Mariana Rejewskiego 3
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Łęczycka 6 – 2 punkty
Wtyczki: Type2, a na parkingu C3 2x Type 2 (22 kW)
- Gdańsk
- Adres: ul. Odyseusza 18
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), 2x Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Odyseusza 1
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Spacerowa 50
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), 2x Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Azymutalna 9
Wtyczki: CCS, CHAdeMO, Type 2
- Adres: Aleja Grunwaldzka 472A
Wtyczki: CCS (50 kW), 2x CHAdeMO (50 kW), Type 2 (22 kW)
- Kraków
- Adres: ul. Stawowa 61
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Jasnogórska 2
Wtyczki: 2x Type2
- Adres: ul. Siewna 30A
Wtyczki: 2x COS, 2x CHAdeMO, 2x Type 2
- Adres: ul. Reduta 28
Wtyczki: CCS, CHAdeMO, 2x Type 2
- Adres: ul. Bratysławska 1
Wtyczki: CCS, CHAdeMO, Type 2
- Lublin
- Adres: Aleja Spółdzielczości Pracy 90A
Wtyczki: 4x Type 2
- Adres: ul. Nasutowska 5
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Łabędzia 2A
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Adres: Aleje Zygmuntowskie 4
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Kazimierza Wielkiego 8
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Łódź
- Adres: ul. Drewnowska 58
Wtyczki: 3x Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Ogrodowa 17
Wtyczki: gniazdo trójfazowe 32A
- Adres: ul. Ogrodowa 16
Wtyczki: gniazdo trójfazowe 16A i 32A, 2x Type 2 (22 kW), 3x Schuko
- Adres: ul. Żeligowskiego 8/10
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Naftowa 7/15
Wtyczki: gniazdo 230V
- Szczecin
- Adres: ul. Kazimierza Przerwy-Tetmajera 5
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Sebastiana Klonowica 5
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Fryderyka Chopina 16
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (44 kW)
- Adres: ul. Bogumińska 44
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (44 kW)
- Adres: Plac Księdza Arcybiskupa Zygmunta Krasińskiego 10
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Toruń
- Adres: ul. Sieradzka 14
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Stanisława Żółkiewskiego 15
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Przedzamcze 9
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Marii Skłodowskiej-Curie 105
Wtyczki: Type 2 (22 kW)
- Wrocław
- Adres: ul. Szybowcowa 27
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Legnicka 58
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Księcia Witolda 55
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (43 kW)
- Adres: ul. Jedności Narodowej 156
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Wilanowska 2
Wtyczki: CCS (40 kW), CHAdeMO (40 kW), Type 2 (40 kW)
- Warszawa
- Adres: Aleje Jerozolimskie 158
Wtyczki: CCS (90 kW), CHAdeMO (62 kW), Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Głębocka 15
Wtyczki: CCS (50 kW), CHAdeMO (50 kW), Type 2 (22 kW)
- Adres: ul. Suwak 7B
Wtyczki: 2x Type 2 (22 kW)
- Adres: Plac Europejski 1
Wtyczki: 6x Type 2 (11 kW)
- Adres: Powsińska 31
Wtyczki: CHAdeMO (50 kW), Type 2 (50 kW), Type 2 (43 kW)
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Cena za ładowanie pojazdu elektrycznego zależy od rodzaju ładowarki, lokalizacji stacji oraz tego, ile trwa ładowanie samochodu. Jeśli chcesz naładować swój pojazd prądem zmiennym, zapłacisz mniej więcej 1,89–2,20 zł za 1 kWh. Prąd stały to koszt 2,50–3,40 zł za 1 kWh.
Bartek posiada BMW o pojemności baterii 50 kWh. Wybrał stację ładowania, gdzie koszt 1 kWh to 2 zł. Za naładowanie swojego auta do 100% zapłaci więc 100 zł.
Średnie zużycie prądu przez auto elektryczne zależy od warunków jazdy. Najwięcej energii zużyjesz, jeśli będziesz poruszał się z dużą prędkością, np. na autostradzie. Nieco mniejsze zużycie zauważysz podczas jazdy po mieście. Najoszczędniej wypadają trasy podmiejskie, kiedy jedziesz spokojnie i ze stałą prędkością.
Czy możesz ładować auto elektryczne w domu?
Samochód elektryczny możesz bez problemu ładować ze zwyczajnego, domowego gniazda. Nie ma w związku z tym żadnych ograniczeń bezpieczeństwa ani prawnych. W każdym domowym gniazdku znajduje się prąd przemienny o napięciu 230 V i natężeniu 16 A. Wystarczy, że podłączysz przewód pojazdu do gniazdka, które znajduje się np. w Twoim garażu. Dzięki temu dostarczysz do akumulatora mocy 2–2,3 kW w godzinę. Jest to niezwykle proste i wygodne rozwiązanie. Kiedy jesteś w domu, Twoje auto stoi na parkingu czy w garażu. Możesz spożytkować ten czas, ładując przy okazji jego baterię.
Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu? Wyjdzie Cię to dużo taniej niż w przypadku korzystania z ogólnodostępnych stacji ładowania. Średnia cena 1 kWh w Polsce to ok. 1,11–1,21 zł. W przypadku aut z baterią o pojemności 50 kWh, cena energii elektrycznej za ładowanie do 100% wyniesie 55,50–60,50 zł. Jeśli udasz się do stacji ładowania, zapłacisz 2–3 razy więcej.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Punkty ładowania to urządzenia, którymi ładujesz swój pojazd. Stacje ładowania to obiekty budowlane, wolnostojące, wyposażone w co najmniej jeden punkt ładowania. Posiadają instalację do ładowania oraz stanowisko postojowe. Zazwyczaj z jednej stacji mogą korzystać 2 pojazdy na raz.
Stacja ładowania powinna być wyposażona przede wszystkim w instrukcję ładowania, wyłącznik awaryjny oraz złącza i gniazda do ładowania. Oprócz tego ważne jest oznaczenie rodzaju paliwa, informacje o zagrożeniach, tabliczka znamionowa, dane kontaktowe operatora oraz interfejs użytkownika.
W Polsce dostępne są 3431 stacje ładowania z 6213 punktami ładowania. Auto naładujesz przede wszystkim w każdym większym mieście, np. w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi, Gdańsku i Lublinie. Możesz także ładować auto z domowego gniazdka elektrycznego.
- Samochody elektryczne działają w ten sam sposób, co pojazdy z silnikiem spalinowym. Różnica polega na tym, że tak zwane elektryki do napędu wykorzystują siłę energii i wyposażone są w silnik lub silniki elektryczne, sterownik oraz zestaw akumulatorów.
- Ogólnodostępne stacje ładowania wyposażone są w urządzenia, które dokonują pomiaru wykorzystanej energii i wyliczają w ten sposób jej koszt. Powinny być także odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniami, przepięciami i warunkami atmosferycznymi.
- 92% wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce to miejsca, z których możesz korzystać za opłatą.
- Średnia cena energii elektrycznej na stacjach ładowania to w przypadku prądu zmiennego 1,89–2,20 zł za 1 kWh. Za prąd stały zapłacisz natomiast około 2,50–3,40 zł.
- Możesz ładować swój pojazd elektryczny z domowego gniazdka. Wówczas zapłacisz dużo mniej niż w przypadku korzystania z ogólnodostępnej stacji ładowania.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji