Leasing samochodu a zamknięcie firmy – co się dalej dzieje z autem?
Koniec umowy leasingu samochodu osobowego po zawieszeniu lub zakończeniu działalności gospodarczej oznacza najczęściej wykup pojazdu przez osoby prywatne. Przygotowanie, negocjacje i staranna dokumentacja to sposób na korzystne rozwiązanie umowy leasingowej, gdy zamknięcie przedsiębiorstwa jest nieuchronne.
Z tego artykułu dowiesz się:
Co zrobić po spłacie wszystkich rat leasingowych i uregulowaniu pozostałych kosztów leasingu operacyjnego? Czy pojazd może przejść na własność pracownika lub innej osoby prywatnej? Poznaj kroki, które należy podjąć po zamknięciu przedsiębiorstwa, aby prawidłowo rozliczyć leasing samochodu firmowego.
Zakończenie działalności a zerwanie umowy leasingowej
Zamknięcie firmy to trudna, ale czasem nieunikniona decyzja w świecie biznesu. Każdy przedsiębiorca w trakcie prowadzenia działalności może się z nią zmierzyć nieraz i znaleźć się w sytuacji, gdy okoliczności zmuszają do podjęcia pewnych kroków. Wielu przedsiębiorców w tym przypadku zadaje sobie pytanie: co zrobić z pozostałymi należnościami, takimi jak np. rata leasingowa za spłacany samochód firmowy?
Leasing samochodowy to korzystny sposób nabycia firmowego środka transportu bez zamrożenia finansów. To popularne rozwiązanie stosowane przez firmy leasingowe zarówno w małych i średnich przedsiębiorstwach, jak i w dużych koncernach.
Z czym wiąże się zerwanie umowy leasingowej?
Powody decyzji o zakończeniu biznesu są różne: od utraty płynności finansowej, przez brak klientów, aż po sprawy osobiste. Często jednak do uregulowania pozostają kwestie finansowe, w tym niespłacony leasing. Zamknięcie firmy w żadnym wypadku go nie anuluje i nie zwalnia z obowiązku dopełnienia wszystkich formalności z nim związanych.
Leasing a zakończenie działalności – czy trzeba informować bank?
Przedsiębiorcy powinni poinformować leasingodawcę o planach zamknięcia firmy. Niektórzy biznesmeni ukrywają jednak zamiar zakończenia działalności przed podmiotami leasingowymi, gdyż zamierzają zachować auto i spłacać je na obowiązujących warunkach. Opłacając raty leasingowe na czas i wystawiając faktury na dane nieistniejącej już firmy, nadal korzystają z pojazdu firmowego, co jest oczywiście działaniem nagannym!
Korzystanie z leasingowanego auta służbowego jako prywatnego środka transportu po zamknięciu działalności jest nielegalne. Organ finansujący spłatę auta może szybko ustalić ten fakt, sprawdzając ogólnodostępne rejestry przedsiębiorców (np. białą listę płatników VAT).
Leasing a zakończenie działalności – co zrobić, aby mało stracić?
Jak najlepiej postępować w przypadku zamknięcia firmy i jakie kroki podjąć w odniesieniu do korzystnego zakończenia leasingu samochodu? Cesja umowy leasingowej to najlepsze wyjście w sytuacji, kiedy trzeba pozbyć się leasingowanego auta. Rozwiązanie to umożliwia rezygnację z wziętego w leasing samochodu bez większych kosztów.
Co z autem po zakończeniu umowy leasingu?
Umowa leasingowa wiąże leasingobiorcę z firmą leasingową. Polega to na tym, na czym skupia się przedmiot leasingu, czyli comiesięcznej opłacie za użytkowanie auta firmowego. W takiej umowie właścicielem pojazdu jest leasingodawca, natomiast leasingobiorca jego użytkownikiem. Po zakończeniu umowy kierowca może zwrócić auto lub wykupić pojazd za ustaloną wcześniej kwotę wykupu i stać się jego właścicielem.
Więcej na temat, jak rozumieć poszczególne zapisy umowy leasingowej przeczytasz w poradniku: “Leasing samochodu – na czym polega, ile kosztuje, komu się opłaca?”.
Zerwanie umowy leasingu po zamknięciu firmy – co z ubezpieczeniem auta?
Po rezygnacji z prowadzenia działalności gospodarczej i cesji leasingu na nowego leasingobiorcę przechodzą zarówno prawa, jak i obowiązki z tytułu umowy. Odbiorcą cesji jest cesjonariusz i to on przejmuje umowę po zrzekającym się cedencie.
W wyniku cesji umowy leasingowej wszystkie dotychczasowe warunki spłaty pozostają bez zmiany. Oznacza to, że termin i wysokość rat są takie same jak przedtem.
Samochód w leasingu, oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC musi być najczęściej objęty również szeroką ochroną autocasco, m.in. od szkody całkowitej w wyniku kradzieży lub wypadku. Warunki ochrony zawartej w polisie stawia firma leasingowa jako właściciel pojazdu.
Niedotrzymanie warunków ubezpieczenia w ramach leasingu może skutkować niezwłocznym rozwiązaniem umowy!
Czy ubezpieczenie przechodzi na cesjonariusza?
Po dokonaniu cesji leasingu na nowego leasingobiorcę obok rat do spłaty może przejść również polisa na auto. Dzieje się tak, kiedy przedmiot ubezpieczony jest przez finansującego, a nie przez samego korzystającego z leasingu. Przeważnie rata leasingowa obejmuje wtedy także kredytowane koszty ubezpieczenia pojazdu.
Na nowego użytkownika pojazdu leasingowanego oprócz OC może przejść także AC.
Cedent ma jednak możliwość ubezpieczenia auta firmowego na własną rękę. Wtedy na nowego nabywcę, jak w przypadku zwykłej transakcji zmiany własności pojazdu, przechodzi samo OC. Kolejny posiadacz musi z kolei uzupełnić autocasco we własnym zakresie lub w porozumieniu z organem oferującym leasing.
Ekspert Mubi radzi:
Zakończenie leasingu po zamknięciu firmy – jak rozliczyć auto firmowe?
Część przedsiębiorców zastanawia się, czy leasing można zakończyć, jeśli doszło do zamknięcia firmy w trakcie trwania umowy. Otóż tak, jest to możliwe, ale wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jednym z nich jest podatek VAT od dochodu ze sprzedaży wykupionego auta. Taka sytuacja ma miejsce również wtedy, gdy zmiana własności pojazdu nastąpi po zamknięciu własnej działalności.
Piotr prowadził jednoosobowe przedsiębiorstwo. Kiedy zaczęła się pandemia koronawirusa, zawiesił działalność, a w kolejnym roku (2021) całkowicie ją zlikwidował. Po zamknięciu firmy na początku 2022 roku odkupił od banku auto z leasingu, które służyło mu przedtem jako samochód firmowy. Przedsiębiorca stał na stanowisku, że nie musi wyliczać dochodu i opłacać PIT, gdyż minęło pół roku (6 miesięcy) od wykupu. Fiskus stwierdził jednak, że podatek trzeba zapłacić, ponieważ po 1 stycznia 2022 roku kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu wykorzystywanego w biznesie na podstawie umowy leasingu operacyjnego jest przychodem z działalności. Musi więc wykazać przychód, choć firmy po likwidacji formalnie nie ma.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o leasing auta po zamknięciu przedsiębiorstwa
Niekoniecznie. Wszystko zależy od rodzaju zawartej umowy ubezpieczenia. Jeśli jest w ramach leasingu, to OC i AC przechodzi na nabywcę na niezmienionych warunkach. Jeśli polisa auta poleasingowego została zawarta samodzielnie przez leasingobiorcę, na nowego użytkownika przejdzie tylko OC. Autocasco musi on wtedy dostarczyć we własnym zakresie najpóźniej w dniu rejestracji.
Zakończenie działalności biznesowej z równoczesnym kontynuowaniem umowy leasingowej na samochód najczęściej kończy się natychmiastowym rozwiązaniem umowy w wyniku poważnego naruszenia jej warunków. Co się dzieje, gdy bank lub inny podmiot leasingujący dojdzie do wniosku, że przedsiębiorca dopuścił się oszustwa? Biznesmen otrzymuje wtedy wezwanie do niezwłocznego zwrotu leasingowanego środka trwałego (samochodu, który służył w firmie) oraz musi zapłacić karę umowną, a także uregulować wszystkie pozostałe raty.
- Leasing samochodu może stanowić wyzwanie dla przedsiębiorcy wygaszającego działalność. Ważne jest, aby dobrze wczytać się w umowę leasingową i rozumieć jej warunki oraz prawa i obowiązki z niej wynikające.
- Zamknięcie biznesu podczas obowiązywania leasingu na samochód firmowy prowadzi do cesji lub wykupu pojazdu.
- Likwidacja działalności nie chroni przed koniecznością opodatkowania sprzedaży poleasingowego samochodu. Dochód obowiązuje podatek VAT.
- Wykupiony prywatnie pojazd, który wcześniej służył w firmie, można sprzedać w cudze ręce bez odprowadzania podatku dochodowego VAT dopiero po upływie 6 lat.
- https://www.rp.pl/podatki/art37220091-pit-od-auta-wykupionego-z-leasingu-nawet-po-zamknieciu-firmy
Dołącz do dyskusji