Martwe pole w lusterku – co to jest i jak sobie z tym radzić?

Każdy manewr na drodze wymaga zorientowania się w tym, co dzieje się wokół naszego pojazdu. Nie da się tego zrobić bez wykorzystania lusterek. Jednak lusterka samochodowe nie są narzędziem doskonałym i posiadają swoje wady. Jedna z nich – martwe pole widzenia – jest wadą na tyle dużą, że może okazać się wadą śmiertelną. Sprawdź, jak zminimalizować efekt martwego pola i popraw swoje bezpieczeństwo na drodze.

Martwe pole – co to właściwie jest?

Kiedy masz zamiar zmienić pas ruchu lub włączyć się do ruchu na pewno patrzysz w lusterka, chcąc dowiedzieć się, gdzie, w jakiej odległości i jak szybko jadą inne pojazdy. Nawyk nie tyle godny pochwały, co wręcz niezbędny, by w miarę bezpiecznie poruszać się po drogach. Piszemy “w miarę”, bo tak naprawdę dobrzy (czyt. bezpieczni) kierowcy doskonale wiedzą, że odruch systematycznego sprawdzania lusterek do kwestia absolutnie kluczowa. 

Niestety nawet to nie wystarczy, by w 100% mieć pewność co do tego, jak wygląda sytuacja wokół pojazdu na drodze. Dzieje się tak z prostej przyczyny – pole widzenia kierującego uzupełnione o widok z lusterek (bocznych i wstecznego) nie obejmuje całego obszaru dookoła pojazdu. Obrócenie głowy, choć oczywiście pomocne, też nie eliminuje całkowicie problemu – wszystko przez słupek B nadwozia, który znacząco utrudnia skuteczną obserwację jezdni.

Czego zatem nie widzimy? Luka, o której mówimy, to obszar niewidoczny z miejsca siedzenia kierującego, który przez użytkowników dróg (I nie tylko – martwe pole występuje również w przypadku prowadzenia motorówek czy samolotów!) ochrzczona została mianem martwego pola widzenia. I trzeba przyznać, że trudno byłoby o bardziej adekwatną nazwę, bowiem ignorowanie martwego pola bardzo często doprowadza do tragicznych w skutkach wypadków. 

Martwe pole znajduje się za lewą tylną ćwiartką naszego auta i w zależności od modelu samochodu czy ustawienia lusterek może się tam “zmieścić” dość duży pojazd osobowy lub motocykl. A kiedy już inny samochód znajdzie się w martwym polu, ułamek sekundy nieuwagi wystarczy, by doszło do kolizji czy wypadku, a warto wiedzieć, że jeśli w momencie zmiany pasa ruchu inny pojazd uderzy w bok naszego samochodu, w zasadzie możemy mieć pewność, że utracimy kontrolę nad kierownicą. Gwoli ciekawostki dodajmy, że właśnie w ten sposób służby bezpieczeństwa trenują zatrzymanie jadącego pojazdu, który nie za bardzo ma chęć, by się zatrzymać. 

Martwe pole – ustawienie lusterek

Na całe szczęście martwe pole można albo całkowicie zredukować, albo znacząco zminimalizować. Jak to zrobić? Należy w sposób optymalny ustawić lusterka boczne i wsteczne.

Zacznijmy jednak od tego, że ustawienie lusterek należy zostawić na… sam koniec. Na pierwszy ogień pójdzie dostosowanie odległości fotela od pedałów i kierownicy. Warto przy tym pamiętać, że każdorazowa zmiana tej odległości będzie wpływać na to, co widzimy w lusterkach. Dlatego jeśli pozwoliłeś komuś innemu usiąść na świętym miejscu kierowcy Twojego pojazdu, sprawdź, czy nie przesunął on fotela – na drodze na poprawki może być już za późno. Zrobione? OK. Lusterko wsteczne należy ustawić tak, aby pokazywało ono całą szybę tylną samochodu oraz mały obszar tego, co znajduje się po lewej stronie tyłu pojazdu. Z kolei lusterka boczne powinny tylko w bardzo małym stopniu odbijać sam obrys samochodu. 

Takie ustawienie można z powodzeniem sprawdzić już na drodze. Jeśli wyprzedzający nas pojazd znika nam z obrazu odbijanego przez lusterka boczne, przy prawidłowym ustawieniu lusterek powinniśmy widzieć jego maskę w bocznej szybie kierowcy. Jeśli tak się nie stanie, czyli stracimy z oczu pojazd w lusterku bocznym i jednocześnie nie zauważymy go w bocznej szybie, oznacza to ni mniej, ni więcej, że znalazł się on w naszym martwym polu. Wówczas należy skorygować pozycję lusterka bocznego i odchylić je od pojazdu bardziej w stronę widoku drogi.

Nie będzie to nadużyciem, jeśli stwierdzimy, że martwe pole można efektywnie ograniczyć poprzez umiejętne ustawienie lusterek i jeszcze bardziej umiejętną obserwację obrazu, który się w tych lusterkach pojawia podczas jazdy. Nie brakuje jednak opinii, że ustawienie lusterek w taki sposób, by korzystać z nich w sposób normalny przy jednoczesnej redukcji martwego pola, jest po prostu niemożliwe. 

Martwe pole a technologia

Na całe szczęście żyjemy jednak w cudownych czasach panowania technologii i wielu – zdecydowana większość! – producentów samochodów stosuje współcześnie rozwiązania, które bardzo pomagają walczyć z efektem martwego pola. 

Lusterka asferyczne

Najpopularniejsze są specjalne lusterka asferyczne, których zewnętrzna część załamuje się do zewnątrz, poszerzając tym samym pole widzenia kierowcy. Nadal jednak ciężar obserwacji otoczenia spoczywa na kierującym. 

Asystent martwego pola

Jest to system, który wspomaga kierowcę na drogach z więcej niż jednym pasem ruchu. Odciąża zatem naszą uwagę i pozwala skupić się na innych aspektach bezpiecznej jazdy. System wykorzystuje czujniki zamontowane na zewnętrznych lusterkach, które ostrzegają kierowcę o zbliżających się od tyłu samochodach. 

W zależności od modelu i marki samochodu ostrzeżenie może przybrać postać sygnału dźwiękowego, zapalającej się kontrolki, obu tych rozwiązań lub, zazwyczaj w najnowszych modelach, informacji na wyświetlaczu head-up display, czyli wyświetlanych na przedniej szybie najważniejszych danych. To ostatnie rozwiązanie wydaje się być najlepsze, gdyż pojawia się na linii wzroku kierującego i nie odwraca jego uwagi od jezdni.

PODSUMOWANIE
  • Martwe pole to obszar za samochodem od strony kierowcy, którego kierujący pojazdem nie jest w stanie obserwować przy pomocy lusterek. Widok zasłania również słupek nadwozia.
  • Martwe pole można zminimalizować przy pomocy optymalnego ustawienia lusterek bocznych i lusterka wstecznego.
  • Nowe samochody wyposażone są w asferyczne lusterka zewnętrzne, które poszerzają obszar widzenia kierującego i minimalizują tym samym martwe pole.
  • Najskuteczniejszym narzędziem eliminującym problem martwego pola jest asystent martwego pola, który przy pomocy zainstalowanych na zewnętrznych lusterkach czujników/kamer informuje nas o zbliżającym się od tyłu pojeździe. Jest to jeden z najbardziej przydatnych systemów bezpieczeństwa.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Michal Rosiak

Content manager w porównywarce ubezpieczeń Mubi.pl. Dba, by każdy artykuł poradnikowy pojawiający się w naszym serwisie miał odpowiednią wartość merytoryczną i nie urągał zasadom języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Zarządzanie. Posiada sześcioletnie doświadczenie w prasie tradycyjnej i internetowej.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!