Które części samochodu są najbardziej awaryjne?
Niektóre są drobne i nie przeszkadzają w jeździe. Inne irytują i stwarzają zagrożenie. Z powodu kolejnych nie da się odpalić samochodu lub jazda nim to duże niebezpieczeństwo. Awarie, bo o nich mowa, są zawsze irytujące, czasami błahe, a niekiedy kosztowne! Na które elementy samochodu należy zwracać szczególną uwagę? Co o awaryjności poszczególnych części mówią raporty TÜV 2024 i ADAC 2023? Bez niepotrzebnych zgrzytów przyjrzyjmy się temu zagadnieniu!
Z tego artykułu dowiesz się:
Statystyki raportu TÜV – na jakie usterki wskazywali diagności?
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia. Raport TÜV przygotowywany jest na bazie wyników okresowych badań technicznych przeprowadzanych w Niemczech. W tym zestawieniu pojawiają się modele samochodów wraz z procentem egzemplarzy, które nie przeszły kontroli ze względu na poważną wadę. Warto wspomnieć, że dyskwalifikujących usterek zalicza się także brak prawidłowego oświetlenia – zresztą podobnie jak w Polsce.
W raporcie TÜV 2024 wzięto pod uwagę około 10 miliona badań technicznych od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku. Przyjrzymy się więc, jakie usterki najczęściej pojawiały się w kolejnych rocznikach samochodów. Najczęstsze wady w samochodach do 3 lat:
- problemy ze światłami mijania – 1,5%;
- nieprawidłowe oświetlenie przednie – 1,1%;
- tarcze hamulcowe – 1,0%;
- wyciek oleju silnikowego – 0,5%;
- nieprawidłowe oświetlenie tylne – 0,4%.
Większość usterek dotyczyła drobnej, acz bardzo ważnej rzeczy, czyli świateł. Ich brak sprawia, że możemy dalej jechać, choć narażamy się na mandat i stwarzamy zagrożenie na drodze – gorzej widać nasz samochód.
Dla samochodów do 5 lat najczęstsze usterki to:
- problemy ze światłami mijania – 2,3%;
- tarcze hamulcowe – 1,7%;
- nieprawidłowe oświetlenie przednie – 1,5%;
- wyciek oleju silnikowego – 1,1%;
- nieprawidłowe oświetlenie tylne – 0,9%.
W autach do 5 lat stwierdzono bardzo podobne awarie, lecz pojawiały się one częściej. Jedyna zmiana dotyczyła częstszych problemów z tarczami hamulcowymi – to druga najpopularniejsza usterka w 5-letnich autach.
Przejdźmy do kolejnej kategorii – samochodów do 7 lat. W ich przypadku usterki, które skutkowały potrzebą powtórnej wizyty w stacji kontroli pojazdów, to:
- problemy ze światłami mijania – 3,3%;
- tarcze hamulcowe – 2,5%;
- wyciek oleju silnikowego – 2,4%.
- nieprawidłowe oświetlenie przednie – 2,1%;
- nieprawidłowe oświetlenie tylne – 1,9%.
Tutaj również największym problemem były światła, zarówno mijania, jaki i przednie i tylne. Dotyczy to także świateł przeciwmgłowych. Kolejny raz wzrósł procent pojazdów, w których te usterki stwierdzono.
Zostały jeszcze nam trzy grupy pojazdów, te do 9,do 11 lat i do 13 lat. Zacznijmy od tych młodszych. Najwięcej usterek dotyczyło:
- problemy ze światłami mijania – 4,7%;
- wyciek oleju silnikowego – 4,2%;
- nieprawidłowe oświetlenie tylne – 3,9%;
- tarcze hamulcowe – 3,0%;
- układ zawieszenia – 2,7%.
Przeczytaj też: Zasady używania świateł w samochodzie
W zestawieniu zaszły zmiany. Już nie tylko światła było częstym problemem podczas przeglądu, ale także wycieki oleju silnikowego, problemy z tarczami hamulcowymi oraz usterki układu zawieszenia.
W autach wyprodukowanych do 11 lat temu najwięcej usterek związanych było z:
- wyciek oleju silnikowego – 8,0%;
- problemy ze światłami mijania – 6,3%;
- nieprawidłowe oświetlenie tylne – 5,9%;
- układ zawieszenia – 5,0%;
- sprężyny, amortyzatory – 3,8%.
W starszych samochodach problemy częściej pojawiały się także w zawieszeniu, choć dalej najwięcej usterek związanych było z oświetleniem pojazdu, a także z wyciekami oleju silnikowego. Pamiętajmy, że są to dane ze stacji kontroli pojazdów. Czy pomagają nam one w odpowiedzi na pytanie, które części samochodowe najczęściej ulegają awarii?
Zdecydowanie tak! Są to żarówki w samochodzie, drobna, acz wyjątkowo irytująca rzecz – zwłaszcza, gdy ciężko dostać się do klosza, by ją wymienić. Nie mówiąc o przepaleniu się żarówki ledowej i kosztach wymiany całej lampy!
Na koniec zostały najbardziej leciwe auta wzięte pod uwagę w raporcie TÜV 2024. W ich przypadku 5 najczęstszych usterek jest taka sama jak dla samochodów do 11 lat, ale występują one w większej liczbie pojazdów:
- wyciek oleju silnikowego – 11,2%;
- nieprawidłowe oświetlenie tylne – 8,9%;
- problemy ze światłami mijania – 8,2%;
- układ zawieszenia – 7,4%;
- sprężyny, amortyzatory – 5,3%.
W zestawieniu często pojawia się układ zawieszenia. Śmiało możemy przypuszczać, że w Polsce kierowcy mają jeszcze więcej problemów z tym elementem samochodu – wystarczy spojrzeć na dziurawe drogi. Przyjrzyjmy się teraz raportowi ADAC. Jakie problemy z samochodem zgłaszali sami kierowcy?
Przyczyny awarii wg raportu ADAC – które części samochodowe psuły się najczęściej?
Raport ADAC opiera się na zgłoszeniach przez kierowców awarii samochodu, do których musiała przyjechać pomoc drogowa. W tym zestawieniu z 2023 roku brane są pod uwagę pojazdy zarejestrowane między 2013 a 2020 rokiem. Sprawdźmy, jakie usterki aut zgłaszali niemieccy kierowcy w 2022 roku – raport za 2023 pojawi się zapewne w 2 kwartale 2024 roku.
Procentowy rozkład przyczyn zgłaszanych awarii ze względu na część samochodu:
- akumulator – 43,2%;
- silnik, sterowanie silnikiem (wtrysk, zapłon, czujniki) – 23,8%;
- generator, rozrusznik, instalacja elektryczna, oświetlenie – 10,4%;
- opony – 8,4%;
- kluczyki, zamki, immobilizer – 7,2%;
- inne (nadwozie, układ kierowniczy, hamulce, podwozie, skrzynia biegów) – 7,0%.
Prawie połowa awarii dotyczyła problemów z akumulatorami. To właśnie zasilanie jest newralgicznym elementem samochodów – w szczególności zimą, kiedy pojawiają się niskie temperatury. Przyczyną zgłoszeń często bywały także problemy z silnikiem oraz elektryką w pojeździe.
Przeczytaj też: Wymiana akumulatora – wszystko, co musisz wiedzieć. Kiedy jest konieczna i jaką baterię wybrać?
Ważne części w samochodzie – na co zwracać uwagę?
Już powyższe wyniki raportów wskazują nam na jakie części samochodu należy, a także warto zwracać uwagę. Bez wątpienia jest to oświetlenie, a dokładniej żarówki, które przepalają się co jakiś czas. Za brak sprawnych świateł, także za ich złe ustawienie, można dostać mandat. Taki samochód również nie przejdzie okresowego badania technicznego – nawet jeśli będzie to mała żaróweczka nad tylną rejestracją!
Co wykazały zgłoszenia kierowców uwzględnione w raporcie ADAC, również akumulator jest newralgicznym elementem samochodu. Po pierwsze ma on określony czas działania, a po drugie szczególnie zimą lub gdy auto stoi nieużywane przez dłuższy czas, może się wyładować i niezbędna będzie jego wymiana.
Przeczytaj też: Czy ubezpieczyciel pomoże w razie rozładowania akumulatora?
W samochodzie koniecznie trzeba zadbać też o pasek rozrządu. Jego zerwania może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika – najbardziej na tym ucierpią tłoki i zawory. W kontekście silnika trzeba także regularnie sprawdzać poziom oleju i płynu chłodniczego.
Awaryjną częścią w samochodzie są także przeguby, których uszkodzenie uniemożliwia korzystanie z pojazdu. Jak poznać, że coś złego zaczyna się z nimi dziać? Pojawia się wtedy charakterystyczny głuchy stukot z okolic koła. Kolejnym elementem, który ulega zużyciu, są klocki hamulcowe. Jeśli podczas hamowania pojawi się nieprzyjemny pisk, to będzie to oznaczać potrzebę wymiany klocków. W kontekście hamowania problemy mogą pojawić się także z płynem hamulcowym.
Przeczytaj też: Droga hamowania, czyli kilka metrów, które mogą uratować komuś życie
Assistance – ubezpieczenie pomocne w przypadku awarii!
Jeśli dojdzie do awarii samochodu podczas podróży, to kierowca posiadający ubezpieczenie assistance będzie mógł liczyć na pomoc ubezpieczyciela. Ważne jest jednak, by przed wyborem konkretnej oferty polisy zapoznać się z OWU. To tam znajdziemy najważniejsze informacje na temat zakresu ochrony.
Na jakie wsparcie może liczyć kierowca z uszkodzonym akumulatorem, silnikiem czy zniszczoną oponą?
- Holowanie,
- naprawa auta na miejscu,
- wymiana koła,
- samochód zastępczy.
Zakres ochrony assistance jest różny i zależy od wyboru wariantu ubezpieczenia. Firmy ubezpieczeniowe oferują także wsparcie dla pasażerów i kierowcy, takie jak nocleg czy opiekę medyczną.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najbardziej awaryjne części w samochodzie
Najważniejsze jest odpowiednie korzystanie z pojazdu i jego regularne serwisowanie. Dzięki temu kierowca będzie miał pod kontrolą stan auta i szybko będzie można wykryć i usunąć usterkę.
W starszych modelach samochodów nie ma zazwyczaj z tym problemu. Wystarczy zabrać stary akumulator do sklepu i kupić nowy. Również samemu można wymienić żarówki. Niestety w nowoczesnych autach naszpikowane elektroniką nie jest to takie proste i wymaga wizyty w serwisie.
- Brak lub niedziałające światła, wyciek oleju silnikowego i problemy z hamulcami to najczęstsze awarie wymienione w raporcie TÜV 2024.
- Raport ADAC wskazuje na problemy z akumulatorem oraz silnikiem.
- Kierowcy powinni zwracać uwagę na światła w samochodzie, akumulator, pasek rozrządu, przeguby i klocki hamulcowe.
- Dzięki assistance kierowca może liczyć na pomoc ubezpieczyciela w przypadku awarii samochodu.
- https://www.tuvsud.com/de-de/publikationen/tuev-report/die-haeufigsten-maengel
- https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji