9 najczęstszych problemów przy wymianie koła
Wymiana koła wydaje się z pozoru prosta. Nie jest to jednak tak łatwe. Zwłaszcza jeśli jesteś laikiem. Jeśli nie dopilnujesz kilku zasad, nie masz odpowiednich narzędzi i wiedzy, mogą spotkać Cię problemy. Jakie? Jak im zapobiec?
W artykule przeczytasz:
Jakie są najczęstsze problemy przy wymianie koła?
Wymiana koła odbywa się najczęściej w przypadku złapania gumy lub sezonowej zmiany opon. Jeśli robisz to samodzielnie i nie jesteś ekspertem w tej dziedzinie, niewiedza i brak dostępu do odpowiednich narzędzi mogą doprowadzić Cię do poważnych problemów. Wówczas istnieje ryzyko powstania wypadku czy dodatkowych kosztów. Co jest ważne podczas wymiany koła?
Do najczęstszych problemów związanych z wymianą koła należy:
- nierówne podłoże
Ważne jest to, aby powierzchnia, na której chcesz wymienić koło, była równa i pozbawiona pochyłości. Podłoże musi być również twarde, aby podnośnik nie wbił się w ziemię.
- zła kolejność wykonywanych czynności
Częstym błędem podczas wymiany koła jest zbyt wczesne podnoszenie samochodu. Jeśli będziesz próbował poluzować śruby, podczas gdy auto będzie na podnośniku, może to zakończyć się upadkiem pojazdu.
Aby wymienić koło w prawidłowy sposób, powinieneś:
- poluzować śruby w kole,
- podnieść auto,
- odkręcić śruby i wyjąć koło,
- założyć nowe koło,
- lekko przekręcić śruby w nowym kole,
- opuścić auto,
- dokręcić śruby.
- złe dokręcanie śrub
Dokręcaj śruby stopniowo, na przemian i równomiernie, tak aby odbyło się to w podobnym czasie.
- pomijanie wyważania
Pamiętaj o wyważeniu kół. Powinieneś robić to podczas każdej zmiany opon. Dzięki temu zadbasz o odpowiedni układ jezdny, czyli równomierne rozłożenie masy felgi i ogumienia. W innym przypadku możesz mieć problemy podczas nagłego hamowania czy zmiany toru jazdy.
- niewłaściwe umiejscowienie kół na przedniej i tylnej osi
Zakładaj koła przednie z przodu oraz tylne z tyłu. Zalecana jest jedynie zamiana ogumienia przedniego z tylnym. Celem tego jest porównywalny przebieg na osi napędowej.
- niedostosowanie kierunku toczenia do opony
W przypadku opon kierunkowych ważne jest to, abyś zachował odpowiedni kierunek toczenia. W przeciwnym razie koła będą hałaśliwe. Ponadto mogą stracić przyczepność podczas jazdy po mokrej nawierzchni.
- niepoprawnie ustawiona zbieżność kół
Jeśli Twoje opony będą miały błędnie ustawioną zbieżność, możesz zauważyć opory w toczeniu i stabilnym prowadzeniu pojazdu. Dodatkowo ogumienie szybciej się zużyje.
- lekceważenie rodzaju zawieszenia
Pamiętaj o tym, że w przypadku zawieszenia adaptacyjnego, czyli regulowanego automatycznie, podczas wymiany kół ważne jest włączenie w aucie trybu serwisowego. W innym przypadku może dojść do poważnego uszkodzenia zawieszenia, a Ty wydasz krocie na naprawę.
- brak dostępu do odpowiednich narzędzi
Jeśli wymieniasz koło, nie mając profesjonalnego sprzętu, narażasz się na niebezpieczeństwo. Źle osadzone, wyważone koło czy nieprawidłowo dokręcone śruby mogą prowadzić do pogorszenia przyczepności auta.
Przeczytaj też: Poradnik wymiany opon – co musisz wiedzieć, by jeździć wygodnie i bezpiecznie?
Na co powinieneś zwrócić uwagę podczas wymiany koła?
Wymiana kół nie jest tak oczywista i łatwa, jak mogłoby się wydawać. Proces ten wymaga odpowiedniej wiedzy, umiejętności oraz narzędzi. Prawidłowa wymiana opon to klucz do bezpieczeństwa.
Podczas zmiany ogumienia zwracaj uwagę na:
- stan opon
Patrz na głębokość bieżnika. Przyjmuje się, że powinna ona wynosić minimum 1,6 mm. Żywotność opon to średnio 6–10 lat, choć ich zużycie zależy tak naprawdę od intensywności użytkowania ogumienia, warunków jego przechowywania czy eksploatacji.
- porę roku i temperaturę powietrza
Przyjmuje się, że letnie opony możesz założyć wówczas, gdy temperatura powietrza w nocy jest wyższa niż 0°C. Najlepiej, jeśli w dzień osiąga ona wartość około 7°C. Jeśli temperatura powietrza jest niższa, bezpieczniejsze będzie korzystanie z opon zimowych.
- ciśnienie opon
Na każdej oponie znajdują się zalecenia producenta związane z ciśnieniem. Jeśli w Twoim ogumieniu wartości te będą niskie, spowoduje to opory w toczeniu, a więc większe zużycie paliwa. W przypadku wysokiego ciśnienia opon środkowa część bieżnika narażona będzie na nadmierne ścieranie. W obu sytuacjach powoduje to gorszą przyczepność i wydłużenie drogi hamowania. Ciśnienie w oponach powinieneś sprawdzać przynajmniej raz w sezonie.
Dlaczego powinieneś wymienić koła w profesjonalnym serwisie?
Dokonujesz samodzielnej wymiany kół, aby zaoszczędzić i zastanawiasz się, czy to dobre rozwiązanie? Jeśli masz wiedzę, umiejętności i posiadasz odpowiedni sprzęt, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zmieniał swoje ogumienie we własnym garażu. Jeżeli natomiast jesteś laikiem, bezpieczniej będzie, jeśli dokonasz wymiany kół w profesjonalnym warsztacie. Dlaczego?
- Zakład wulkanizacyjny posiada profesjonalny sprzęt. Jeśli w warunkach domowych będziesz korzystał ze zwykłych narzędzi, istnieje ryzyko np. że zbyt słabo lub zbyt mocno dokręcisz śruby. Może to skutkować nieodpowiednim osadzeniem się koła lub zerwaniem się gwintu.
- Tylko profesjonalny warsztat zajmujący się wymianą opon jest w stanie w odpowiedni sposób wyważyć koła. Jeśli tego nie zrobisz lub dokonasz tego w domowych warunkach, w nieprawidłowy sposób, możesz doprowadzić np. do uszkodzenia łożysk.
- Doświadczony wulkanizator potrafi ocenić stan opon. Dzięki temu będziesz wiedział, kiedy warto je wymienić. Ponadto może on przy okazji dokonać drobnych napraw, np. wymienić wentyle, jeśli jest taka potrzeba.
Przeczytaj też: Zakład wulkanizacyjny – jakie wymagania musi spełniać?
W jaki sposób możesz zabezpieczyć swoje koła?
Wiesz już, że stan bieżnika, zaworów, ciśnienie i odpowiednie wyważenie Twoich opon to klucz do bezpiecznej jazdy. Jak jeszcze możesz zadbać o swoje opony? Dobrym rozwiązaniem jest zakup ubezpieczenia ogumienia. Dzięki takiej ochronie towarzystwo udzieli Ci pomocy, jeśli dojdzie do uszkodzenia Twojej opony. Jeżeli będziesz w posiadaniu zestawu naprawczego, ubezpieczyciel wymieni Twoje koło. Jeśli nie, zakład odholuje Cię do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego i pokryje koszty robocizny. Pamiętaj jednak, że w każdej firmie zakres oferowanej pomocy może się różnić. Czytaj zatem ogólne warunki ubezpieczenia.
Ile kosztuje ubezpieczenie opon? Sprawdzimy to na przykładzie kalkulacji, której dokonała 53-letnia Anna. Posiada ona auto marki Opel Astra z 2015 roku. To diesel o pojemności 2,0 l. Pojazd ma aktualnie 100 tys. km przebiegu. Anna planuje przejechać swoim samochodem do 10 tys. km w ciągu roku. Mężatka jest mieszkanką Torunia. Posiada prawo jazdy od ponad 30 lat. Ma co najmniej 10-letnią, bezszkodową historię ubezpieczenia.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ubezpieczenia | Cena polisy z ubezpieczeniem opon |
---|---|---|
Trasti | OC assistance ubezpieczenie opon (cena: 24 zł) | 572 zł |
mtu24.pl | OC ubezpieczenie opon (cena: 35 zł) | 652 zł |
LINK4 | OC assistance – wymiana koła w ramach pomocy serwisowej | 681,74 zł |
UNIQA | OC assistance ubezpieczenie opon (cena: 34 zł) | 759 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o problemy przy wymianie koła
Podstawowym błędem popełnianym podczas wymiany opon, który prowadzi do wielu problemów, jest nierówne podłoże i zła kolejność wykonywania czynności. Niekiedy zdarza się także, że dochodzi do nieodpowiedniego dokręcania śrub, błędnego ustawienia zbieżności lub pomijania wyważenia opon.
Podczas zmiany opon ważne jest to, aby były one w odpowiednim stanie. Mocno wyeksploatowane ogumienie naraża kierowcę na ryzyko mniejszej przyczepności. Ponadto ważne jest dostosowanie opon do temperatury powietrza i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w kołach.
Wymiana opon w warsztacie wulkanizacyjnym to bezpieczne rozwiązanie. Pracownik profesjonalnego zakładu korzysta ze specjalnego sprzętu, dzięki czemu kierowca ma pewność, że jego opony są zamontowane w prawidłowy sposób. Ponadto dzięki wiedzy i doświadczeniu wulkanizator jest w stanie ocenić stan kół i dokonać ewentualnych napraw ogumienia.
- Zmiany opon powinna dokonywać osoba, która się na tym zna i ma dostęp do profesjonalnego sprzętu.
- Podstawowym i najczęstszym błędem podczas wymiany kół jest zbyt wczesne podnoszenie auta. W pierwszej kolejności powinno się delikatnie poluzować śruby, aby później unieść pojazd na podnośniku i całkowicie odkręcić koło.
- Nie wolno zmieniać kolejności ustawienia kół. Dopuszczalne jest jedynie przełożenie opon przednich na tył samochodu i odwrotnie.
- Jeśli auto posiada zawieszenie regulowane automatycznie, czyli tak zwane adaptacyjne, podczas wymiany kół zaleca się włączenie w samochodzie trybu serwisowego.
- Stan opon ocenia się pod kątem głębokości bieżnika. Powinna ona wynosić minimum 1,6 mm. Przyjmuje się, że żywotność ogumienia to zwykle 6–10 lat.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji