Najdroższe samochody świata 2024 – ranking TOP 10 najcenniejszych aut na rynku

Możni tego świata posiadają kolekcje różnych rzeczy. W prywatnych galeriach mają dzieła sztuki, w biblioteczkach przechowują cenne księgozbiory, a w stajniach trzymają cenne konie wyścigowe. Co znajduje się w przepastnych, klimatyzowanych hangarach? Dziś tam zajrzymy i odkryjemy, co kryje się w zakamarkach garaży bogaczy!

najdroższe samochody świata

Jakie są najdroższe nowe auta do kupienia w 2024 roku? To utra sportowe supersamochody oraz rzadko spotykane luksusowe gran turismo. Ile dokładnie kosztują te pojazdy i co sprawia, że nabywcy są gotowi zapłacić za nie miliony? Sprawdź, czy ubezpieczenie cennego auta musi być drogie!

Jakie samochody są wśród najdroższych na świecie?

Do grona najcenniejszych obecnie aut należą klasyki o wartości kolekcjonerskiej oraz unikaty, które nie były przeznaczone na sprzedaż. W tym tekście skupimy się na modelach współczesnych, które można było do niedawna kupić jako całkowicie nowe. Są to wyroby cenionych i renomowanych producentów, którzy działają na rynku aut ekskluzywnych.

Auta one-off – jedyne w swoim rodzaju

Wyjątkowe pojazdy są jak garnitury, szyte na miarę swoich posiadaczy. Spełniają oczekiwania klienta, którego nie zadowalają produkty ogólnodostępne i seryjne. One-off to z angielskiego “jednorazowy”, czyli niepowtarzalny. Pojęciem tym oznacza się projekty i gotowe maszyny, które nie powstały z myślą o zbiorowym nabywcy, lecz o konkretnej osobie. Zazwyczaj są to samochody one-of-one (1/1), czyli unikaty występujące tylko w jednym egzemplarzu.

CIEKAWOSTKA

Nabywca pojazdu one-off może uzyskać od producenta zapewnienie, że nie stworzy kolejnego wcielenia danego pojazdu. Dzięki temu posiadacz ma gwarancję, że jego własność jest unikatowa w skali świata.

Kupiec auta one-off musi liczyć się z pewnymi kwestiami, które nie dotyczą modelu dostępnego w sprzedaży. Są to przede wszystkim:

  • czas – producent, który podejmie się zlecenia musi mieć czas na opracowanie konstrukcji, wyglądu i przetestowanie projektu auta; standardowo proces budowy auta od podstaw to 3–4 lata,
  • koszt – zleceniodawca oprócz gotowego pojazdu musi pokryć całość prac projektowych zmierzających do jego powstania, przy czym większość działań, które wykonują zazwyczaj roboty w fabryce, trzeba wykonać to ręcznie; oznacza to finalnie kwotę wielokrotnie wyższą od istniejącego już auta,
  • konsultacje – omawianie na bieżąco poszczególnych etapów prac jest zwyczajową sprawą w przypadku konstruowania pod indywidualne preferencje; w zależności od firmy, zaangażowanie przyszłego posiadacza może przybrać różne oblicza – przeważnie jego opinia jest traktowana priorytetowo.
CIEKAWOSTKA

Aby obniżyć i tak niemały koszt powstania unikatowych pojazdów, producenci opierają ich konstrukcję na gotowych rozwiązaniach. Pozwala to również skrócić czas prac projektowo-badawczych.

Samochody one-off pojawiły się na początku XX w. kiedy motoryzacja upowszechniała się na całym świecie. Ówczesne automobile takich marek jak Bugatti czy Hispano-Suiza miały być pokazem możliwości konstruktorów, jak współczesne concept cary i prototypy prezentowane na salonach samochodowych. Obserwując fascynujące maszyny, zamożni klienci pragnęli mieć coś podobnego w posiadaniu, ale dopasowanego do ich indywidualnego stylu.

CIEKAWOSTKA

Z początku producenci automobili oferowali w sprzedaży same podwozia z jednostkami napędowymi. Nadwozie powstawało przy udziale wykwalifikowanych rzemieślników tej sztuki – tzw. coachbuilders (np. Carrozzeria Touring Superleggera, Pininfarina, Bertone czy Italdesign Giugiaro).

W XXI w m.in. za sprawą pojawienia się Maybacha Exelero w 2005 r., europejscy producenci aut sportowo-luksusowych wrócili do wykonywania aut na specjalne zamówienie lojalnych klientów. Prekursorem było Ferrari, które pokazało w 2006 r. model P4/5 by Pininfarina i poszło za ciosem, uruchamiając program modeli specjalnych (ang. Special Projects; w skrócie: SP).

TOP 10 – najdroższe auto świata

Jakie są najbardziej wartościowe samochody na naszej planecie? Oto zestawienie 10 najcenniejszych nabytków, które już znalazły bogatego właściciela, gotowego wyłożyć milionowe kwoty na ich zakup. Łączna kwota, jaką trzebaby przeznaczyć na zakup wszystkich aut z poniższego zestawienia to 123 miliony dolarów. Kwota ta jest w wysokości PKB małego państwa, jakim jest np. Republika Nauru, zajmująca wyspę w zachodniej części Oceanu Spokojnego.

Ceny podajemy w przybliżeniu, gdyż ich realna wartość jest znana na ogół tylko właścicielom. Zestawienie otwierają 2 bajecznie drogie supersamochody z Francji oraz ze Szwecji:

  • Miejsce 10. – Bugatti W16 Mistral / Koenigsegg CCXR Trevita (ok. 5 milionów dolarów)
  • Miejsce 9. – Bugatti Divo (ok. 6 milionów dolarów)
  • Miejsce 8. – Pagani Huayra Codalunga (ok. 7 milionów dolarów)
  • Miejsce 7. – Maybach Exelero (ok. 8 milionów dolarów)
  • Miejsce 6. – Bugatti Centodieci (ok. 9 milionów dolarów)
  • Miejsce 5. – Bugatti Chiron Profilée (ok. 10 milionów dolarów)
  • Miejsce 4. – Rolls-Royce Sweptail (ok. 13 milionów dolarów)
  • Miejsce 3. – Pagani Zonda HP Barchetta (ok. 18 milionów dolarów)
  • Miejsce 2. – Bugatti La Voiture Noire (ok. 19 milionów dolarów)

La Voiture Noire z francuskiego oznacza “czarny samochód”. Ale to nie byle pojazd w czerni, tylko hiperauto z nadwoziem z włókna węglowego z Molsheim z logo Ettore Bugattiego wieńczącym charakterystyczną atrapę chłodnicy w pasie przednim.

CIEKAWOSTKA

Marka Bugatti odrodziła się z powodzeniem na początku XXI w po bankructwie ogłoszonym przez Romano Artioliego w połowie lat 90. ubiegłego stulecia. Tego zadania podjął się niemiecki koncern Volkswagen Group, a osobisty nadzór nad realizacją projektu sprawował jego prezes i pomysłodawca reaktywacji – Ferdinand Piëch. Pogłoski głoszą, że model La Voiture Noire powstał właśnie na jego polecenie. Nabyć miał je słynny portugalski piłkarz, Cristiano Ronaldo, który jest w posiadaniu kilku modeli Bugatti, włącznie z Centodieci.

Pojazd powstał jako hołd dla klasycznego Bugatti Type 57SC Atlantic z lat 30. XX w. Jedno z trzech zachowanych do dziś aut znajduje się w słynnej kolekcji amerykańskiego projektanta mody, Ralpha Laurena. Do napędu współczesnej interpretacji auta służy jednostka znana z głównego modelu Bugatti – Chirona. To centralnie umieszczony, 16-cylindrowy silnik w układzie “W” o mocy 1 500 KM i 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

  • Miejsce 1. – Rolls-Royce Boat Tail (28 milionów dolarów)

Jak sama siebie określa marka z Goodwood, to producent najbardziej luksusowych samochodów na świecie. Trudno się z tym nie zgodzić. Rolls-Royce produkuje najbardziej wyszukane pojazdy w skali globu, których ceny przyprawiają o zawrót głowy. Klientami od ponad wieku są najzamożniejsi ludzie, stąpający po Ziemi: koronowane głowy, gwiazdy kina i show biznesu, biznesmeni, milionerzy i miliarderzy.

CIEKAWOSTKA

Rolls-Royce oprócz pojazdów produkuje także silniki lotnicze. Jej jednostka tłokowa Merlin posłużyła do napędu kultowych brytyjskich myśliwców czasów II wojny światowej: Spitfire’a i Hurricane’a. W przeszłości producent wytwarzał również wielkie silniki okrętowe i przemysłowe. Jest pionierem w konstrukcji silników odrzutowych i turbośmigłowych. W 1969 r. sprzedaż silników samolotowych odpowiadała za ponad 80% przychodów firmy.

Ile kosztuje najdroższe auto na świecie?

To jak pisałem Rolls-Royce z ceną 28 milionów dolarów. Model Boat Tail powstał niejako jako przeniesienie odczuć z podróżowania po wodzie na drogę. W dosłownym tłumaczeniu nazwa oznacza “tył łodzi” i stylistyka całości nadwozia, a zwłaszcza jego tylnej części z opadającą ku tyłowi klapą otwieraną na boki, przywodzi na myśl luksusowe jachty. Właściciel otrzymuje do dyspozycji środek transportu zasilany silnikiem V12 o pojemności 6,75 l i mocy ok. 560 KM do sprawnego przemieszczania po stałym lądzie. Kabriolet pozwala chłonąć pęd, siedząc w ręcznie wykonanym wnętrzu z najlepszej jakości materiałów. To w gruncie rzeczy wyjątkowo luksusowa i świetnie wyposażona (pełna zastawa z kryształowymi kieliszkami i lodówką na szampana Armand de Brignac) motorówka szosowa o długości 5,8 m. Na życzenie nabywcy w kokpicie może być zamontowany szwajcarski zegarek marki Bovet 1822.

CIEKAWOSTKA

Na ten moment publicznie zaprezentowane zostały 2 z 3 wyprodukowanych wersji modelu Boat Tail: jedna w wykończeniu niebiesko-czarnym, a druga w kolorach szampańsko-brązowym. Zgodnie z pogłoskami pierwszy należy do muzycznej pary Beyonce i Jay-Z z USA, drugi do anonimowego milionera zajmującego się perłami, a trzeci, który nie ujrzał jeszcze światła dziennego nabył ponoć argentyński piłkarz – Mauro Icardi.

Kto kupuje najdroższe auta na świecie?

  • Hassanal Bolkiah – kolekcjoner z największą liczbą aut na specjalne zamówienie

Sułtan Brunei w połowie lat 90. ubiegłego stulecia zaczął mocno rozbudowywać flotę swoich pojazdów. Choć już wtedy kolekcja (właściwie flotylla) liczyła sobie kilka tysięcy samochodów, nic nie stanęło na przeszkodzie, aby dołączyły do niej nowe, unikalne nabytki.

CIEKAWOSTKA

Współpraca sułtana Brunei z markami Bentley i Rolls-Royce przyniosła brytyjskim firmom znaczne wpływy w obliczu niewielkiej ogólnej sprzedaży seryjnych modeli. Monarcha razem ze swoim bratem Jefrim swego czasu inwestowali w unikatowe modele kwoty przekraczające 1 miliard dolarów. Specjalne zamówienia nie tylko uchroniły wspomniane marki przed bankructwem, ale zapewniły dalszy rozwój i opracowanie pierwszego od wielu lat całkowicie nowego modelu dostępnego seryjnie – Silver Seraph z 1998 r.

Unikatowe modele aut, które powstały na zlecenie sułtana Brunei (lista chronologiczna):

  • Ferrari Testarossa F90 Speciale (1988),
  • Bentley Val d’Isere (1989),
  • Ferrari Mythos (1989),
  • BMW Nazca M12 / C2 / C2 Spider (1991),
  • Aston Martin Lagonda Vignale (1993),
  • Bentley Sports Estate (1993),
  • Bentley Continental R Convertible / Supershort (1994),
  • Bentley Camelot (1994),
  • Bentley Grand Prix (1994),
  • Bentley Silverstone (1994),
  • Bentley B3 (1994),
  • Bentley Continental R Sedan / Limousine (1995),
  • Bentley Monte Carlo (1995),
  • Bentley Imperial (1995),
  • Bentley Java (1994),
  • Bentley B2 (1994),
  • Dauer 962 (1994),
  • Ferrari FX (1995),
  • Range Rover LSE Limousine (1994)
  • Bentley Phoenix (1995),
  • Bentley Spectre (1995),
  • Mercedes Benz S73 T AMG Wagon (1995),
  • Rolls-Royce Phantom Majestic / Royale (1995),
  • Jaguar XJ220 Pininfarina (1995),
  • Rolls-Royce Silver Cloud Limousine (1995),
  • Bentley Buccaneer (1996),
  • Bentley Pegasus (1996),
  • Bentley Rapier (1996),
  • Bentley Dominator (1996),
  • Bentley Highlander (1996),
  • Ferrari 456 GT Venice / Saloon / Spider (1996),
  • Ferrari F50 Bolide (1996),
  • Rolls-Royce Statesman (1997),
  • Aston Martin AM3 / AM3 (1997),
  • Aston Martin V8 Vantage Special Series I / II (1997/1998).

Szacuje się, że kolekcja samochodów sułtana Brunei jest największą na świecie prywatnym zbiorem osobowych pojazdów mechanicznych. Liczy ok. 7 tysięcy egzemplarzy, mieszczących się pierwotnie w 5 ogromnych hangarach, których lokalizacja jest utrzymywana w sekrecie. Łączna wartość aut wynosi ok. 5 miliardów dolarów amerykańskich. Oprócz modeli na specjalne zamówienie, w garażach Hassanala Bolkiaha  znalazło się miejsce, m.in. na:

  • ok. 600 Rolls-Royce’ów,
  • ponad 500 Mercedesów,
  • 450 sztuk Ferrari,
  • 363 Bentley’e.

Po latach ekspansji gospodarczej, sytuacja ekonomiczna w Brunei uległa pogorszeniu, a sam sułtan borykał się z zarzutami o niegospodarność. W tych okolicznościach, wybrane pojazdy z kolekcji trafiły na aukcje (m.in. w Wielkiej Brytanii).

CIEKAWOSTKA

Niektóre egzemplarze z kolekcji nie były w doskonałym stanie. W sieci pojawiły się zdjęcia ukazujące wnętrza jednego z Bentleyów, w którym zagościła pleśń. Był to efekt cięcia kosztów bieżącej konserwacji pojazdów i odłączenia klimatyzacji w hangarach.

Sułtan Brunei przyczynił się do powrotu trendu budowy aut typu one-off na specjalne zamówienie wyjątkowo lojalnych, związanych z marką i zamożnych klientów. Tego typu podejście na stałe zagościło w strategii najbardziej ekskluzywnych brandów motoryzacyjnych, które przy udziale zewnętrznych firm i z wykorzystaniem własnych możliwości w połączeniu z zamysłem zamawiającego tworzą unikatowe dzieła sztuki na kołach.

Przeczytaj również: Zaparowane szyby w samochodzie – naturalne zjawisko czy usterka?

Jakie jest koszt polisy na drogie auto?

Jeśli ktoś ma wystarczające środki na zakup drogiego auta, to stać go też na jego utrzymanie!” – to powszechne stwierdzenie ma w sobie nieco racji, ale zakłada, że skoro pojazd nie należy do tanich, to również inne opłaty związane z jego posiadaniem mogą okazać się niebotyczne. Ale czy ubezpieczenie takiego auta zawsze będzie znacznie droższe od reszty? Sprawdźmy, czy cena polisy na kosztowne auto zawsze musi być wysoka.

Najdroższe OC luksusowych aut

  • Rolls-Royce: 1407 zł*,
  • Lamborghini: 1312 zł*,
  • Bentley: 1175 zł*,
  • Ferrari: 1159 zł*.

* dane porównywarki ubezpieczeń Mubi (marzec 2024).

Z powyższych danych wynika, że najwyższe średnie składki obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej kierowców płacą posiadacze aut marki, która wyprodukowała najdroższe auto świata. Właściciele drogich, luksusowych i supersportowych maszyn z mocnymi silnikami o dużej pojemności płacą więcej o kilkaset złotych niż średnio użytkownicy Mubi. W marcu 2024 średnia cena polisy kupionej na mubi.pl wyniosła ogólnie 758 zł. Ale czy taka jest zawsze?

Przykład

65-letnia Ewa jest właścicielką świetnie prosperującego przedsiębiorstwa i mieszka w Zielonej Górze. W ciągu miesiąca ma odebrać z salonu, nowiutkiego Rolls-Royce’a Ghost w wyjątkowej odmianie Black Badge, spersonalizowanej według zaleceń Pani Ewy. Przyszła posiadaczka sprawdziła za pośrednictwem Mubi, ile może wynieść ją ubezpieczenie auta. Oto 3 najkorzystniejsze propozycje, jakie otrzymała:

Towarzystwo ubezpieczeniowe Zakres ubezpieczenia Cena polisy
mtu24.pl OC, Assistance 728 zł
TrastiOC 1039 zł
WienerOC, Assistance 1149 zł
Źródło: kalkulator OC AC Mubi [kwiecień 2024].

Pani Ewa doszła do wniosku, że polisa będzie kosztować ją znacznie mniej niż sądziła. Cena, jaką przyjdzie jej zapłacić za pakiet ubezpieczeń będzie więc wielokrotnie niższa niż każda z opcji wykończenia, które zamówiła do swojego auta.

Sprawdź: Ile trzeba zarabiać, by móc kupić nowe auto?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o najdroższe modele samochodów na Ziemi

Czy pojazd kolekcjonerski musi być ubezpieczony?
Jaka marka oferuje najwięcej drogich aut?
Czy Ferrari i Lamborghini to najdroższe auta?
PODSUMOWANIE
  • Znane, podziwiane i pożądane – takie są najdroższe auta na świecie! Tymi trzema przymiotami można opisać również osoby, które je nabywają. Są nimi m.in.: koronowane głowy, gwiazdy ekranu, milionerzy i miliarderzy.
  • Dzięki sułtanowi Brunei wróciła moda na samochody one-off wśród najzamożniejszych tego świata. Doprowadził to do powstania niejednego wyjątkowego modelu na specjalne zamówienie kogoś z odpowiednio zasobnym portfelem.
  • Projekty unikalnych aut kosztują miliony dolarów, wymagają wiele prac konstrukcyjno-badawczych, które pochłaniają masę czasu. Na stałe wpisały się jednak w strategię luksusowych marek dla wyselekcjonowanych klientów. Dzięki współpracy prywatni kolekcjonerzy mogą zacieśnić więź z wybranym producentem.
  • Najcenniejsze samochody świata to spełnienie marzeń ich pomysłodawców i właścicieli. Zamawiający mają poczucie posiadania wyjątkowej i niepowtarzalnej maszyny, a twórcy mogą przy tym pokazać pełnię swoich możliwości. Kosztowne auta to sposób bogatych na lokowanie kapitału w dobra materialne, które z czasem mogą zyskiwać na wartości.
  • Posiadanie drogiego auta wcale nie musi oznaczać drogiego ubezpieczenia! Pani Ewa, posiadaczka Rolls-Royce’a Ghost Black Badge nie musi przepłacać za obowiązkową polisę. Auto, którego cena wynosi grubo ponad 1,7 miliona złotych ubezpieczy raptem za 4% wartości – już od 728 zł za cały rok ochrony.
Źródła:
  • wikipedia.org
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC