Najlepsze samochody lat 70.
Z jednej strony kultowe klasyki, z drugiej samochody, które zapisały się w historii, ale nie przetrwały próby czasu, a do tego również pierwsze wersje pojazdów, które do dziś pozostają bardzo popularne. Dekada lat siedemdziesiątych to ciekawy i ważny czas w motoryzacji – sprawdźcie, co w nich było najlepszego!
W tym artykule przeczytasz:
Lata 70., czyli troska o bezpieczeństwo i innowacje
Lata 70. w motoryzacji to czas istotnych zmian. Ówczesne kryzysy ekonomiczne i paliwowe nie pozostawały bez wpływu na produkcję samochodów, a dochodzące do tego normy emisji spalin i zyskujące na znaczeniu kwestie zużycia paliwa zaczynały w coraz większym stopniu wpływać na kształt rynku i zdobywające wówczas popularność pojazdy.
W jaki sposób te zmiany przekładały się na dostępne wówczas auta? Przede wszystkim zarówno producenci, jak i klienci zaczęli dostrzegać znaczenie bezpieczeństwa, ekonomii i komfortu jazdy, co doprowadziło m.in. do pojawiania się przepisów o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa czy montowania systemów wspomagających bezpieczeństwo, np. ABS.
Pierwszym krajem, w którym pojawił się obowiązek jazdy z zapiętymi pasami bezpieczeństwa na przednich siedzeniach była Australia, gdzie wprowadzono go w 1970 roku w stanie Wiktoria.
Oczywiście zmiany w podejściu konsumentów i producentów nie oznaczały, że rynek został zabetonowany przez jeden typ samochodów. Owszem, praktyczne rozwiązania stały się szczególnie popularne, pojawiły się np. kompakty, ale przy tym nie brakowało innowacyjnych rozwiązań technicznych i stylowej różnorodności. Dzięki temu wśród najlepszych i najbardziej pamiętnych samochodów powstałych w latach 70. można wyróżnić całą gamę pojazdów – od klasyków, które dziś stanowią prawdziwą gratkę dla kolekcjonerów, po auta, które nadal codziennie spotykamy na drogach.
Sportowe ikony i hity sprzedaży – jakie najlepsze auta powstały w latach 70.?
Wymienić wszystkich wartych uwagi samochodów z lat 70. oczywiście nie sposób. My skupiliśmy się na tych, które z jakichś powodów zapisały się w historii motoryzacji, nawet jeśli nie zawsze szło to w parze z ich potencjałem sprzedażowym. Obok modeli niedostępnych dla zwykłych śmiertelników nasz subiektywny wybór objął również takie, które warto wspomnieć z innych względów.
Mercedes – Klasa S i W123
W zestawieniu nie może zabraknąć Mercedesa, który dwoma modelami – luksusową S-klasą (W116) i modelem W123 należącym do segmentu E – zachwycił cały motoryzacyjny świat i zapewnił sobie uwielbienie klientów. Dość powiedzieć, że produkowany w latach 1975-85 model W123 jest do dziś największym sukcesem niemieckiego producenta, rozchodząc się w niemal 2,7 mln egzemplarzy. Taka popularność nie może jednak dziwić, bo W123 szczycił się niesamowitą wytrzymałością, nie sprawiając żadnych problemów technicznych bez względu na liczbę przejechanych kilometrów na liczniku.
Podobnie można zresztą opisać debiutującą nieco wcześniej, bo już w 1972 roku, I generację klasy S. Zarówno premierowa, jak i kolejna wersja tego samochodu na długie lata wyznaczyły standard wyglądu i rozwiązań technicznych stosowanych w Mercedesach, gwarantując połączenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Docenione zostało to zresztą nie tylko przez użytkowników, bo model W116 otrzymał tytuł Samochodu Roku 1974.
Mercedes jako pierwszy wprowadził system ABS. Pojawił się on w Klasie S w 1978 roku, a niedługo potem zaczął być montowany seryjnie.
Dodge Challenger i Charger
Modele Challenger i Charger to sportowe samochody będące odpowiedzią marki Dodge na popularność legendarnego Forda Mustanga. Produkowane od końca lat 60. nie do końca trafiły w swój czas, bo Challenger zszedł z taśmy produkcyjnej już w 1974 roku, nie mogąc przetrwać kryzysu paliwowego i związanych z nim rygorystycznych przepisów. Tych kilka lat jednak wystarczyło, by należący do klasy pony cars samochód zyskał miano jednej z legend amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Jego następca, czyli Dodge Charger, poradził sobie lepiej, bo w latach 70. dostępne były jego aż 4 wersje, a możliwość personalizacji poszczególnych modeli (nawet pod względem silnika!) sprawiała, że w pełni zasługiwały one na określenie muscle cars. Mało ekonomiczne rozwiązania sprawiły, że Charger i Challenger nie miały szans na produkcję zakrojoną na szeroką skalę, ale ich legenda przetrwała – dzisiaj Dodge sprzedaje nowe generacje obydwu modeli, nawiązujące do ich protoplastów.
Lotus Esprit
Esprit, czyli flagowy model brytyjskiej marki Lotus, to jeden z najdłużej produkowanych sportowych samochodów w historii (od 1976 do 2004 roku). Sprzedano go jednak tylko w ponad 10,5 tys. egzemplarzach, co utwierdziło status pojazdu elitarnego. Wchodząc na rynek, zadziwiał futurystyczną, bardzo charakterystyczną konstrukcją z płaską przednią szybą i otwieranymi reflektorami, co uczyniło go jedną z ikon popkultury.
Lotus Esprit pojawiał się wielokrotnie na dużym ekranie, ale największą sławę przyniosły mu “występy” w filmach o Jamesie Bondzie. Zapamiętać dał się zwłaszcza w “Szpiegu, który mnie kochał”, gdzie Agent 007 korzystał z auta zamieniającego się w łódź podwodną.
Lamborghini Countach
Zaprezentowany po raz pierwszy w 1971 roku, a do sprzedaży wprowadzony 3 lata później Countach był supersamochodem w pełnym tego słowa znaczeniu. Ostre kontury nadwozia, podnoszone do góry drzwi, prędkość maksymalna powyżej 300 km/h – w tamtych czasach trudno było o lepsze sportowe auto. Niestety, nie wpłynęło to na sytuację Lamborghini, które pod koniec lat 70. ogłosiło bankructwo, wcześniej produkując tylko ok. 2000 egzemplarzy tego modelu.
Porsche 928
Można by tu wymienić właściwie każdy z produkowanych w latach 70. modeli Porsche, bo zarówno modele 914 i 924 stworzone we ścisłej współpracy z Volkswagenem, jak i II generacja słynnego modelu 911, cieszyły się wielkim uznaniem. Wyróżniamy jednak Porsche 928, czyli Samochód Roku 1978, z bardzo nowoczesną wówczas konstrukcją z silnikiem z przodu oraz zderzakami zintegrowanymi z podwoziem.
Renault 5
Na pozór kompletnie tu nie pasuje, bo gdzie tej niepozornej, trochę klockowatej konstrukcji do opisanych wyżej sportowych cudów? W tym przypadku pozory jednak mylą, bo Renault 5 (nazywane także R5) to jeden z tych modeli, które zmieniły historię motoryzacji i w pełni zasługują na miano kultowych. Produkowany od 1972 roku miejski hatchback stał się prawdziwym bestsellerem, przez lata sprawdzając się w różnych warunkach i zachwycając lekkością czy funkcjonalnością, ale także przyjemnym dla oka, choć prostym wykonaniem.
Oprócz lat praktycznego zastosowania, Renault 5 ma też piękną historię na polu… rajdowym, gdzie wielkie sukcesy odnosiła produkowana od 1980 roku wersja Turbo.
Od lat 70. do współczesności – auta, które przetrwały długie lata
Do tej pory wymienialiśmy auta unikatowe lub takie, które zapisały się w historii motoryzacji, ale zdążyły już do niej przejść. Tymczasem lata 70. to również dekada, podczas której na drogach po raz pierwszy pojawiły się modele samochodów produkowane, oczywiście w kolejnych generacjach, aż do dzisiaj i przez to zasługujące na miano kultowych.
W pierwszej kolejności wspomnieć tu trzeba o dwóch modelach Volkswagena. Passat zadebiutował nieco wcześniej, bo w 1973 roku, a powstał na bazie Audi 80, które później stanowiło podstawę wielu innych modeli Volkswagena. Nowo wyprodukowane auto otworzyło pewną erę w historii koncernu, ponieważ jako pierwsze miało silnik umieszczony z przodu i chłodzony cieczą, a także napęd na przednie koła.
Prawdziwym hitem okazał się jednak powstały w 1974 roku kompaktowy Golf. Nadwozie opracowane przez słynnego włoskiego projektanta Giorgetto Giugiaro (podobnie jak Passat) spodobało się kierowcom na tyle, że w zaledwie kilka lat sprzedano 3 miliony egzemplarzy! Wiadome już było, że legendarny Garbus doczekał się godnego następcy, co zresztą Golf potwierdzał w przyszłości, gdy kolejne generacje podtrzymywały opinię samochodu bezpiecznego i praktycznego.
Zarówno Passat, jak i Golf doczekały się ośmiu generacji, które wyprodukowano do tej pory w prawie 30 mln egzemplarzy.
Wśród produkowanych do dziś modeli, których historia sięga lat 70., trzeba wymienić również perłę w koronie brytyjskiej marki Land Rover, a więc Range Rovera. Dziś luksusowy SUV zaczynał jeszcze w klasie średniej w 1970 roku, łącząc możliwości terenowe z eleganckim wykonaniem. Nawet po wielu latach klasyczne modele tego samochodu są całkiem popularne, szczególnie wśród miłośników off-roadu.
Ubezpieczenie OC dla auta z lat 70.
Jak widać, mimo upływu nawet pół wieku, samochody powstałe w latach 70. nie tylko dobrze się trzymają, ale wręcz nieustannie zjeżdżają z taśm produkcyjnych w nowych odsłonach. To sprawia, że każdy może stać się właścicielem takiego pojazdu, czy to znajdując go na rynku wtórnym, czy kupując w salonie. A to prowadzi do pytania o ubezpieczenie OC, którego koszt dla właścicieli takich aut bywa bardzo różny.
Model samochodu | Średnia cena OC modelu | Średnia cena OC marki |
---|---|---|
Renault R5 | 752 zł | 643 zł |
Volkswagen Passat | 687 zł | 695 zł |
Land Rover Range Rover | 716 zł | 726 zł |
Volkswagen Golf | 728 zł | 695 zł |
Mercedes-Benz S Klasa | 813 zł | 747 zł |
Saab 900 | 488 zł | 774 zł |
Dodge Challenger | 974 zł | 844 zł |
Dodge Charger | 898 zł | 844 zł |
Zwraca uwagę bardzo niska cena OC Saaba 900, będąca prawie dwukrotnie mniejszą od średniej dla całej marki. Ceny zbliżone do średnich dotyczyły Volkswagena Passata i Range Rovera.
W znacznie gorszej sytuacji są kierowcy Dodge’a Challengera i Chargera, za których OC tzeba było wydać średnio ponad 1 000 i 900 zł. Nawet jak na te sportowe samochody wyższej klasy jest to dużo, bo średnia dla całej marki wyniosła 845 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania na temat najlepszych samochodów z lat 70.
Tak. Niektóre, jak Volkswagen Golf i Passat czy Range Rover, przez lata były stale obecne w ofertach swoich producentów w kolejnych wersjach. Inne, jak Dodge Challenger i Charger po latach doczekały się odświeżenia w nowej generacji nawiązującej do klasycznych modeli.
W dekadzie lat 70. po raz pierwszy pojawiały się choćby popularne wśród kierowców Mercedesy Klasy S i W123. Wśród naprawdę unikatowych samochodów z tamtych czasów można wymienić m.in. pierwsze wersje Dodge’a Challengera i Chargera, Lotusa Esprita czy Lamborghini Countach.
Jak najbardziej i wciąż cieszą się one popularnością wśród kierowców, którzy często szukają dla nich ubezpieczenia OC. Co więcej, mowa tu nie tylko o nadal powstających Volkswagenach, ale również modelach, których produkcja już dawno się zakończyła, jak choćby kultowe Renault 5 czy niezawodny Mercedes W124.
- Lata 70. w motoryzacji to czas zmiany myślenia producentów i klientów. Większą rolę zaczęły odgrywać takie kwestie jak bezpieczeństwo czy ekonomiczna jazda.
- Wśród najpopularniejszych samochodów powstałych w latach 70. można wyróżnić Mercedesa Klasy S i model W123, a także miejskie Renault 5.
- W latach 70. powstało kilka samochodów, które dziś uchodzą za kultowe. Są to m.in. Dodge Charger i Challenger, Lamborghini Countach czy Lotus Esprit.
- Do dziś produkowane są kolejne generacje aut, których pierwsze wersje powstały w latach 70. Zaliczają się do nich m.in. Volkswagen Golf i Passat, a także Range Rover.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji