TOP 7 najmniej rdzewiejących aut w Polsce [PRZEGLĄD RYNKU]
Rdza, czyli główny wróg karoserii! Odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne to podstawa wieloletniej sprawności auta na co dzień. Oprócz kwestii estetycznych dotyczy to również bezpieczeństwa. Wielu przyszłych posiadaczy zastanawia się, czy auto, które zamierzają kupić oprze się korozji, a nie pokryje rdzą zaraz po opuszczeniu salonu czy komisu. Przekonajmy się!
Z tego artykułu dowiesz się:
Zastanawiasz się, które auta rdzewieją najmniej, a które są narażone na korozję? Szukasz pojazdu, który posłuży Ci przez wiele lat bez ani grama rdzy? Czy korozja wpływa na bezpieczeństwo jazdy i pewność prowadzenia? Sprawdźmy, dlaczego i jak samochody rdzewieją!
Rdza – co to jest?
Czym tak naprawdę jest rdza? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, gdyż ten problem może prędzej czy później dotknąć ich pojazd. Niektórzy na myśl, że ich 4 kółka mogą pewnego dnia zardzewieć, cali siwieją. Rdza to mechaniczny odpowiednik siwizny. Stanowi niejednolitą warstwę produktów utleniania żelaza i jego stopów (np. stali), która zawiera m.in. tlenki i wodorotlenki tego pierwiastka. Powstaje wskutek zjawiska korozji, czyli niszczenia struktury metalu w wilgotnym środowisku.
Słona woda (np. morska lub przy roztopach) przyspiesza proces rdzewienia. Wystarczająca ilości czasu, tlenu i wody może zmienić każdą masę żelaza w kupę rdzy.
Jak powstaje korozja?
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego w ogóle auta rdzewieją? Otóż, korozja to zjawisko degradacji materiału (głównie metalu), które polega na pogorszeniu właściwości pierwotnych przez naruszenie struktury tworzywa wskutek reakcji z otoczeniem. Tak jak włosy z wiekiem tracą swój kolor, tak metal zatraca swoje pierwotne właściwości. W przypadku stopów stali występuje najczęściej korozja elektrochemiczna, czyli utlenianie wynikające z obecności w powietrzu elektrolitu, co z kolei prowadzi do powstania ognisk korozyjnych.
Wieża Eiffla raz na 7 lat jest zabezpieczana przed rdzą. Do pokrycia całej metalowej konstrukcji warstwą antykorozyjną potrzeba ok. 50 ton farby.
Jak zapobiega się korozji?
Jednym ze sposobów przeciwdziałania powstawaniu rdzy jest ochrona katodowa. Polega na pokryciu wierzchniej powierzchni materiału anodą w postaci metalu o niższym potencjale standardowym niż pod jej spodem.
Proces korozji można spowolnić lub niemal całkiem zatrzymać obniżając wilgotność atmosfery lub gruntu. Można wykorzystać do tego osuszacze powietrza lub specjalne wentylatory (np. w garażu).
Korozja jest niezwykle niebezpieczna, bo prowadzi do pęknięć i osłabienia materiału. Jeśli wda się w newralgiczny element, może naruszyć stabilność całej konstrukcji, a tym samym zagrażać bezpieczeństwu.
Rdza była jednym z kluczowych czynników, które doprowadziły do katastrofy Silver Bridge w Wirginii Zachodniej (USA) w 1967 r. Do zawalenia się wiszącego mostu w ciągu minuty miała doprowadzić wada pojedynczej belki ocznej w łańcuchu zawieszenia o głębokości 0,1 cala (2,5 mm). W katastrofie budowlanej zginęło 46 osób.
Korozja w przemyśle motoryzacyjnym
Producenci samochodów już na etapie produkcji dbają o to, aby ich auta były jak najlepiej zabezpieczone przed rdzewieniem i mogły pewnie służyć swoim użytkownikom przez długie lata. W tym celu do budowy karoserii stosuje się stal ocynkowaną, a gotowe nadwozia lub ich poszczególne elementy dodatkowo zanurza się w kąpieli galwanicznej.
Pojazdy mechaniczne są narażone przede wszystkim na korozję atmosferyczną. Kiedy stoją “pod chmurką” lub na otwartym powietrzu grozi im również korozja elektrochemiczna. Dodatkowo tzw. kwaśne deszcze gwałtownie wzmagają korozyjne reakcje chemiczne.
Rdzewienie samochodu w trakcie użytkowania
Po zakupie auta pierwsze oznaki rdzy mogą pojawić się już w pierwszych latach używania. W przypadku samochodowych podzespołów największą zmorą jest korozja. Wkrada się niepostrzeżenie od spodu (np. wchodzi w podwozie lub w koła) albo bierze się za poszczególne elementy zewnętrzne, które mają częsty kontakt z wilgocią lub narażone są na drobne uszkodzenia mechaniczne. Stopniowo je niszczy i przyspiesza ich zużycie, co prowadzi do częstszej wymiany poszczególnych elementów.
TOP 7 aut, które rdzewieją najmniej?
Idealne pojazdy na polskie drogi muszą być wytrzymałe nie tylko pod kątem mechanicznym. Szlakom komunikacyjnym w wielu zakątkach kraju daleko do standardów europejskich. Auto musi więc znosić starcie z nawierzchnią gorszej kategorii. Poza tym w Polsce wilgotność powietrza jest mocno zróżnicowana w zależności od pory roku.
Pomimo wszystko na rynku dostępne są samochody osobowe, które zdaniem ekspertów są najlepiej zabezpieczone przed atakami rdzy. Prezentujemy przegląd aut, które na wszelkie możliwe sposoby opierają się korozji wyjątkowo długo. Oto lista 7 pojazdów, które posiadają niemal pancerne blachy i podzespoły, a ich nadwozia nie ulegają łatwo zębowi czasu!
- Volkswagen Golf
Niemiecki wzór klasy kompaktowej może pochwalić się wzorowym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Te auta same z siebie nie rdzewieją, gdyż producent z Wolfsburga od lat stosuje i udoskonala metody ochrony przed korozją. Niemiecki producent zabezpiecza powierzchnię poprzez uszczelnienia styków, strukturalną farbą podkładową odporną na wilgoć, galwanizację oraz specjalną powłokę antyodpryskową. Dzięki tym zabiegom nawet starsze Golfy (serii III i IV) produkowane pod koniec lat 90. można nabyć w świetnie zachowanej kondycji blacharsko-lakierniczej.
Volkswagen posiada specjalistyczne laboratorium antykorozyjne, w którym nowe modele są testowane pod kątem rdzewienia. Producent udziela 12-letniej gwarancji na perforację nadwozi swoich aut.
- Audi A3
Ten niemiecki kompakt premium bazuje na rozwiązaniach znanych z Golfa IV. W końcu marka z Ingolstadt jest częścią koncernu Volkswagen Group. Na rynku występuje obecnie 4. wcielenie A-trójki. Ten dynamiczny model od początku był dobrze zabezpieczony przed korozją.
Ślady rdzy na karoserii mogą świadczyć o kolizyjnej przeszłości i niefachowych naprawach.
- Honda Civic
Kompakt producenta aut z kraju Kwitnącej Wiśni utrzymuje się przy życiu przez przeszło pół wieku. Obecnie na rynku gości już 11. generacja, co czyni je najdłużej produkowanym autem w zestawieniu. O ile starsze egzemplarze (do 8. generacji włącznie) borykają się z problemem rdzewienia (zwłaszcza w okolicach nadkoli), o tyle młodsze wcielenia modelu wypadają pod tym kątem znacznie lepiej od konkurentów.
Volkswagen wprowadził Golfa do produkcji 2 lata po uruchomieniu linii produkcyjnej modelu Civic. Dotychczas ukazało się 8 generacji Golfa, podczas gdy Japończycy zdążyli przedstawić już 11.
- Mercedes-Benz C-klasa
Mercedes klasy C to samochód średniej klasy, który jest skierowany do zdecydowanych klientów, którzy wiedzą, czego chcą. Na rynku od 2021 r. dostępna jest już 5. generacja tego modelu. Już pierwsza generacja oferowała prestiż w przystępniejszej cenie – model podobnie jak poprzednik (190) stylistycznie był zbliżony do klasy S (W126), ale gabaryty miał znacznie bardziej kompaktowe.
W drugiej połowie lat 90. korozja była jednym z najpoważniejszych wyzwań stojącym przed producentem aut ze Stuttgartu. Nieprzychylna konkurencja żartowała nawet: “Mercedes jest ekologiczny, bo ulega biodegradacji”. Koncern, zdaje się, odrobił zadanie z nawiązką wytwarzając trwałe i ekonomiczne pojazdy.
Pierwsze wcielenia (W202 i W203) nie okazały się idealne pod względem zabezpieczenia przed korozją. Od 2004 r. poprawiono procedury i od tej pory mercedesy klasy C dzielnie stawiały czoła “rudej nieprzyjaciółce”, choć i one nie są wolne od drobnych ognisk rdzy. Im młodsza C klasa, tym mniejsze ryzyko korozji.
- BMW serii 3
Ten model doprowadził do powstania wspomnianej wyżej klasy C. Jest pojazdem średniej wielkości, który oferuje znakomite właściwości jezdne. To auto cenione przez znawców motoryzacji i miłośników tylnego napędu. Początkowo było dostępne tylko jako 2-drzwiowy sedan lub kabriolet, jednak już od 2. generacji (E30) występował również jako model rodzinny (4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowy kombi). Obecnie w sprzedaży znajduje się 7 generacja (G20) po liftingu.
Korozja może dotykać egzemplarze generacji E46 wyprodukowane przed 2001 r., czyli sprzed liftingu. Rdza może pojawiać się na wszystkich rantach drzwi, błotnikach (głównie tylnych) i klapie bagażnika. Czasem koroduje również mocowanie tylnej ramy pomocniczej (przeważnie w sedanach i coupe).
- Volvo S60
Ten szwedzki model średniej klasy wjechał po raz pierwszy do salonów w 2000 r. Sedan i kombi (V70) konkurowały z niemieckimi przedstawicielami klasy premium (m.in. Mercedes-Benz C klasa i BMW serii 3). Wyróżniała go opadająca linia dachu (w wersji sedan) i znakomite zabezpieczenie przed korozją. Producent z Göteborga wzorowo impregnuje swoje auta zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz i od spodu.
Rudawy nalot można zobaczyć na układzie wydechowym. Poza tym ponad 20-letnie egzemplarze mogą mieć minimalne ogniska korozji na dolnym rancie przednich drzwi (po stronie kierowcy), na słupkach C w pobliżu tylnych drzwi oraz w bagażniku w luku koła zapasowego.
- Toyota Camry
Przedstawiciel klasy średniej od Toyoty jest obecny na rynku od przeszło 40 lat. Teraz produkuje 9. generację swojego bestselleru.
Toyota Camry jest najpopularniejszym samochodem osobowym w USA od przeszło 26 lat, jeśli spojrzy się na rynek motoryzacyjny z pominięciem roboczych SUV-ów i pick-upów. Tylko w roku 2001 Toyotę wyprzedziła Honda modelem tej samej klasy – Accord.
Nazwa „Camry” wywodzi się od japońskiego słowa kanmuri, co oznacza korona. Po raz pierwszy pojawiła się jako Celica Camry, czyli wersja sedan Celiki, choć konstrukcyjnie miała podzespoły wspólne z europejską Cariną, jednak była od niej dłuższa i stylistycznie zbieżna z Celicą XX/Suprą (A40).
Jakie są inne najmniej rdzewiejące auta?
Poza wspomnianymi wyżej samochodami, do aut odpornych na rdzę zaliczają się również:
- Citroen C3 Aircross,
- Dacia Duster,
- Volkswagen Tiguan,
- Volvo 940,
- BMW serii 1,
- BMW serii 5,
- Skoda Octavia,
- Audi A4 Allroad,
- Audi A6,
- Audi A8,
- Mercedes-Benz klasy S,
- Porsche Cayenne,
- Opel Insignia.
Lista wymienionych powyżej aut jest poglądowa, gdyż wszystko zależy od konkretnego egzemplarza. Można trafić na młody pojazd “po przejściach”, który jest mocno skorodowany, jak i na kilkunastoletnie (albo starsze) auto bez ani cienia rdzy.
Jaka jest cena polisy na auto odporne na rdzę?
Sprawdźmy, ile wyniesie polisa OC razem z wybranymi dodatkami na wyżej zaprezentowane auta. To pojazdy wytrzymałe blacharsko, ale nie wyklucza to możliwości ich awarii w trasie. Na taką okoliczność jest przygotowany pakiet assistance z holowaniem i dodatkowymi usługami pomocy w podróży. Natomiast, jeśli kierowca często podróżuje z pasażerami (np. dziećmi), przyda mu się polisa NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków).
Wyliczmy teraz składkę dla poszczególnych modeli przedstawionych pojazdów. Właścicielem będzie 37-letni Marcin, mieszkaniec Rzemienia (woj. podkarpackie), który jest bezszkodowym kierowcą. Wszystkie samochody są z 2007 r. z przebiegiem 150 tys. km i napędzane są podstawowym silnikiem benzynowym i występują w wersji nadwoziowej z najmniejszą liczbą drzwi.
Auto | Najtańsze OC |
---|---|
Volkswagen Golf | 408 zł |
Audi A3 | 418 zł |
Honda Civic | 445 zł |
Mercedes-Benz C-klasa | 365 zł |
BMW serii 3 | 436 zł |
Volvo S60 | 480 zł |
Toyota Camry | 374 zł |
Wychodzi na to, że niezależnie, jakiego auta nadwyraz dobrze zabezpieczonego przed korozją, nie kupi Marcin, to na polisę wyda niespełna 500 zł. Najdrożej w tym zestawieniu wypadł sedan spod znaku Volvo. Zapewne to wynik statystyk wypadków powodowanych przez kierowców aut tego modelu.
Przeczytaj również: Lakierowanie samochodu w 2024 – jaki jest koszt malowania?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o rdzewiejące samochody
Tak. Przerdzewiałe elementy konstrukcji nośnej pojazdu albo jego podzespołów mogą stanowić poważne zagrożenie zarówno dla użytkowników (kierowcy i pasażerów), jak i innych uczestników ruchu drogowego. Przerdzewiałe elementy konstrukcyjne auta mogą skutkować odebraniem dowodu rejestracyjnego lub nieprzejściem badania okresowego.
Problem korozji dotyczy niemal wszystkich modeli produkowanych w latach 90. i na początku nowego tysiąclecia. Wśród modeli, które rdzewieją najbardziej są m.in.: Mazda 6, Ford Focus, Ford Mondeo, Opel Corsa, Opel Meriva, Opel Astra, Alfa Romeo 156, Renault Scenic.
Już w kilkuletnim samochodzie można spotkać drobne ogniska rdzy. Pojawia się najpierw: w progach, dolnych partiach drzwi, pod uszczelkami na wysokości szyb, na nadkolach, czy w okolicach zamków oraz listew bocznych (ochronno-ozdobnych). W pierwszej kolejności na lakierze pojawiają się pęcherze, pod którymi czai się rdza.
- Samochody poruszające się po polskich drogach muszą być odpowiednio zabezpieczone przed korozją. W Polsce wilgotność powietrza jest zmienna, a dodatkowo sól stosowana przez drogowców może przyspieszyć rdzewienie.
- Rdza na elementach metalowych samochodu powstaje wskutek utleniania – korozji. To proces niszczenia powierzchni materiału i bezpowrotnej utraty jego właściwości wytrzymałościowych.
- Fabryki samochodów już na etapie produkcji dbają o odpowiednie zabezpieczenie poszycia nadwozia i elementów podwozia przed korozją. Zanurzają karoserie w kwasie, a do jej wyrobu używają specjalnie cynkowanej stali.
- Do 7 najlepiej zabezpieczonych przed korozją zaliczają się: Volkswagen Golf, Audi A3, Honda Civic, Mercedes-Benz klasy C, BMW serii 3, Volvo S60 i Toyota Camry. Są to modele produkowane od dawna, których producenci dopracowali niemal do perfekcji zabezpieczenia antykorozyjne.
- Im młodszy egzemplarz, tym problem ze rdzą powinien być bardziej odległy. Każde auto trzeba sprawdzić, czy dobrze znosi warunki atmosferyczne i jest odpowiednio zabezpieczone przed korozją.
- Oprócz oszczędności na blacharzu, na polisa dla powyższych modeli również nie kosztuje drogo. Ubezpieczenie OC dla tych aut startuje już od 365 zł!
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji