Nowe przepisy dla kierowców – jakie zmiany czekają nas w kodeksie drogowym w 2019 i 2020 roku?

Przepisy dla kierowców i kodeks drogowy wciąż są aktualizowane. Właściwie co chwilę wchodzą w życie nowelizacje ustaw, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i wspierać przestrzeganie już istniejącego prawa przez właścicieli pojazdów.

Funkcjonariusze policji będą mogli przeprowadzić kontrolę w każdym miejscu

Od 7 listopada 2019 roku funkcjonariusze policji będą mieli więcej możliwości przeprowadzania kontroli drogowej. Oznacza to, że kierowcy mogą spodziewać się zatrzymania dosłownie wszędzie, również w miejscach, w których nie wolno zatrzymywać samochodu. Radiowóz będzie mógł stać nawet na zakazie parkowania, jeśli tylko okaże się to niezbędne do przeprowadzenia kontroli i pod warunkiem, że nie będzie to zagrażało bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Przepis ten upoważnia drogówkę do parkowania w tych miejscach nie tylko radiowozu, ale także nieoznakowanego auta policyjnego, co ma zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach.

Podczas kontroli drogowej policjant nie będzie musiał okazywać legitymacji

Do tej pory kierowcy, którzy zostali zatrzymani do kontroli przez funkcjonariusza policji, mogli liczyć na poznanie personaliów policjanta. Od 7 listopada 2019 roku stróż prawa, który będzie przeprowadzał kontrolę nie będzie musiał już rozpoczynać spotkania z kierowcą od okazania legitymacji służbowej. Policjant wylegitymuje się dopiero na wyraźną prośbę zatrzymanego.

Za niestosowanie się do poleceń policjanta kierowca otrzyma mandat

Podczas zatrzymania kierowcy do kontroli drogowej policjant może poprosić go o pozostanie w samochodzie lub trzymanie rąk na kierownicy, a kierowca będzie musiał je respektować i zrezygnować z wdawania się w dyskusję z funkcjonariuszem. Niezastosowanie się do jego prośby od 7 listopada 2019 roku będzie bowiem karane mandatem w wysokości nawet 500 zł.

Podczas kontroli drogowej policjant sprawdzi i wprowadzi do bazy CEPiK aktualny przebieg samochodu

Od 7 listopada 2019 roku regułą stanie się sprawdzanie licznika przez funkcjonariusza, który przeprowadza kontrolę kierowcy. Policjant będzie zobowiązany sprawdzić wówczas przebieg zatrzymanego samochodu i wprowadzić wartość do bazy CEPiK. Kierujący samochodem ma z kolei obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu utrudni sprzedającym fałszowanie liczby przejechanych kilometrów, a kupującym auto ułatwi sprawdzenie tej informacji podczas weryfikowania historii pojazdu.

Korytarz życia będzie musiał być formowany na zasadach określonych prawnie

Pojęcie korytarza życia teoretycznie jest znane przynajmniej większości kierowców.

UWAGA!

Korytarz życia to przestrzeń na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, która umożliwia przejazd pojazdu uprzywilejowanego (karetki pogotowia, radiowozu lub wozu strażackiego) jadącego na sygnale.

Nie wszyscy korzystający z autostrad i dróg szybkiego ruchu zdają sobie jednak sprawę z tego, jak go uformować. Dlatego, żeby korytarz życia w praktyce potrafili stworzyć wszyscy kierowcy, zasady jego formowania ma regulować prawo. Przepis dotyczący reguł tworzenia korytarzy życia ma wejść w życie jeszcze w tym roku.

Jak będzie formowany korytarz życia?

Zasady są dosyć proste i zależą od liczby pasów, po których samochody poruszają się w jednym kierunku.

Jeśli korytarz życia ma być uformowany na drodze składającej się z dwóch pasów, po których poruszają się pojazdy w tym samym kierunku, auta jadące lewym pasem zjeżdżają w lewo, a samochodu znajdujące się na prawym pasie – w prawo.

Z kolei jeśli do wypadku dojdzie na drodze z więcej niż dwoma pasami prowadzącymi w tym samym kierunku, auta na skrajnym lewym pasie powinny zjechać maksymalnie w lewo, a pozostałe – w prawo.

Przy zwężeniu drogi jazda będzie kontynuowana “na suwak”

Na drogach składających się z więcej niż jednego pasa prowadzącego w tym samym kierunku ruch jest prowadzony zwykle dosyć sprawnie. Problem pojawia się zwykle przy zwężeniach, kiedy samochody poruszające się kończącym się pasem muszą zjechać na sąsiedni. To jedna z tych sytuacji, które są przyczyną kilometrowych korków. Aby ich uniknąć, a przynajmniej je skrócić, niebawem ma wejść w życie ustawa regulująca zasady kontynuowania jazdy w takich miejscach.

Prawo będzie wprowadzało jazdę “na suwak” jako rozwiązanie problemów przy zwężeniach na drodze.

Jak w praktyce ma wyglądać jazda “na suwak”?

Jeśli na drodze składającej się z kilku pasów jeden z nich się kończy, każdy kierowca z drożnego pasa powinien wpuścić jeden samochód poruszający się kończącym się pasem.

Jeśli jednak zwężenie umożliwia sprawną jazdę tylko środkowym pasem, a dwa skrajne kończą się, każdy kierowca poruszający się środkowym pasem powinien ustąpić pierwszeństwa najpierw kierowcy z prawego pasa, a następnie z lewego, po czym sam powinien kontynuować jazdę.

Nowe reguły rejestracji pojazdu

Dotychczas obowiązujące zasady rejestracji pojazdu nie są skomplikowane i nie powinny sprawiać kłopotów właścicielom samochodów. Jednak jest kilka kwestii z tym związanych, które można ułatwić. Dlatego na przełomie 2019 i 2020 roku wejdą w życie nowe przepisy, które:

  • pozwolą na zachowanie dotychczasowych tablic rejestracyjnych, jeśli samochód wcześniej był zarejestrowany w Polsce,
  • anulują obowiązek wydawania naklejki kontrolnej,
  • cofną konieczność wyrabiania karty pojazdu, gdy ten jest pierwszy raz rejestrowany w Polsce,
  • zwolnią kierowców z obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy podczas korzystania z samochodu,
  • rozszerzą spis pojazdów, które mogą być tymczasowo wycofane z ruchu,
  • umożliwią czasową rejestrację auta przez starostę właściwego dla miejsca zakupu samochodu,
  • upoważnią sprzedawcę nowych samochodów do zarejestrowania ich w imieniu nabywcy.

Na ulicach pojawią się zielone tablice rejestracyjne

Oprócz tradycyjnych i popularnych tablic rejestracyjnych, czyli białych z czarnymi numerami, od 1 stycznia 2020 roku na polskich drogach powinny pojawić się auta z zielonymi tablicami, na których umieszczony będzie czarny numer rejestracyjny. Tak oznakowane zostaną elektryki i samochody napędzane wodorem. Poza tym te pierwsze otrzymają znak legalizacyjny z czerwonym obramowaniem, a drugie – z żółtym.

Nowe przepisy dotyczące ubezpieczeń samochodu 2019

W 2019 roku w życie weszły także zmiany w prawie dotyczącym ubezpieczania samochodu. W lipcu tego roku wprowadzono zmiany dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych. Zmiany te dotyczą osób, które zostały poszkodowane w latach 90., kiedy sumy gwarancyjne były niższe niż obecnie. Osoby te mogą zgłosić do UFG wniosek o wypłatę renty, która wyrówna należność zgodną z wartością obowiązującą w dniu zgłoszenia roszczenia.

Oprócz tego – jak w poprzednich latach – w górę poszły kary za brak OC. Te są zależne od wysokości minimalnego wynagrodzenia, które podniesiono w 2019 roku do 2250 zł.

Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 2-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Na swoim koncie ma publikacje zarówno w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się setkom kierowców. Prywatnie melomanka, miłośniczka gotowania i podróży po Polsce.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!