O czym musi pamiętać zawodowy kierowca przed wyjazdem w trasę?

Prowadzenie pojazdu jest dla niektórych sposobem utrzymania. Po polskich drogach porusza się wiele samochodów ciężarowych, przewożących ładunki nie tylko na terenie Polski, ale także za granicę, co zmusza ich kierowców do opuszczenia domu na dłuższy czas i zamieszkania (dosłownie i w przenośni) w pojazdach, które prowadzą. Zarówno do takiej podróży, jak i do warunków, w jakich przyjdzie odpoczywać, trzeba się odpowiednio przygotować. Co powinien zabrać ze sobą w trasę zawodowy kierowca? I jakie przepisy go obowiązują?

o czym powinien pamiętać profesjonalny kierowca przed wyruszeniem w drogę

Jakie trzeba mieć uprawnienia, aby pracować jako zawodowy kierowca?

Osoby, które chcą jeździć zawodowo, muszą posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdami. Jeśli w planach jest prowadzenie taksówki, wystarczy prawo jazdy kat. B. Jeśli jednak w grę wchodzi praca obejmująca przewóz osób autobusem lub transport ładunków ciężarówką, kierowca będzie musiał przejść kurs i zdać egzamin na prawo jazdy kat. C lub D. Ta pierwsza upoważnia do prowadzenia samochodów ciężarowych, a druga – do kierowania autobusami.

Oprócz tego konieczne jest też uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej dla kierowców. Dokument ten potwierdzi przejście szkolenia koniecznego do przewozu osób i rzeczy oraz umożliwi transport jednych i drugich.

Przeczytaj też: Jakie badania muszą przejść zawodowi kierowcy zanim zaczną pracę za kółkiem?

Jaki dokument reguluje zasady pracy zawodowego kierowcy?

Praca na stanowisku kierowcy jest odpowiedzialnym zajęciem. Poruszanie się po drodze, zwłaszcza dużym samochodem, niesie pewne ryzyko, dlatego kierowcy ciężarówek, tirów czy autobusów muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki pracy, które umożliwią bezpieczne i bezstresowe wykonywanie obowiązków służbowych. Żeby kierowcy nie jeździli przemęczeni, a ich pracodawcy nie nadużywali ich dobroci, kwestie związane z trybem pracy w tym fachu reguluje prawo.

Z góry ustalony jest chociażby czas pracy, który jest niezwykle istotny dla bezpieczeństwa zatrudnionego, innych użytkowników ruchu, a także dla dobra pasażerów lub przewożonego ładunku. Jaki czas pracy przewidziano dla zawodowych kierowców? Dotyczące tego przepisy odnajdziemy w prawie unijnym, a konkretnie w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (WE nr 561/2006).

Czas pracy zawodowych kierowców – jak długo w ciągu dnia i tygodnia można prowadzić pojazd?

Nie ulega wątpliwości, że ważne jest, aby kierowca podczas jazdy był wypoczęty. Żeby tak było, powinien przestrzegać przerw i z góry narzuconego czasu pracy. Zarówno dziennego, tygodniowego, jak i dwutygodniowego, bo takie wytyczne zostały zawarte w prawie.

Art. 6. rozporządzenia nr 561/2006 jasno mówi, że kierowca powinien prowadzić samochód ciężarowy maksymalnie 9 godzin dziennie. W wyjątkowych sytuacjach czas pracy może zostać wydłużony do 10 godzin na dobę, jednak nie powinno stać się to regułą. Kierowca ciężarówki może mieć dłuższy dzień pracy tylko 2 razy w tygodniu.

Przy planowaniu czasu pracy za kółkiem trzeba uwzględnić również to, że w ciągu tygodnia kierowca powinien pracować najwyżej 56 godzin, a w ciągu dwóch tygodni z rzędu – maksymalnie 90 godzin. Jak wygląda to w praktyce? Sprawdźmy na przykładzie.

Przykład

Pan Jarosław jest zawodowym kierowcą. Jeździ samochodem ciężarowym, którym przewozi za granicę materiały budowlane. Dostał zlecenie, w którym jego pracodawca zaplanował w pierwszym tygodniu dopuszczalne 56 godzin pracy. W kolejnym tygodniu mógł zobowiązać swojego pracownika do pracy za kółkiem maksymalnie przez 34 godziny. Wówczas łączny czas pracy w ciągu dwóch tygodni wyniósłby maksymalne 90 godzin.

W czasie pracy kierowcy przysługują przerwy. Po prowadzeniu pojazdu przez 4,5 godziny, kierujący powinien zrobić 45-minutową przerwę. Może też podzielić ją na dwie przerwy: 15-minutową, a następnie 30-minutową. Jest o tym mowa we wspomnianym wyżej rozporządzeniu, w art. 7.:

Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.

Rozporządzenie nr 561/2006, art. 7

Przeanalizujmy to na przykładzie.

Przykład

Kierowca – pan Jarosław – wypełnia zagraniczne zlecenie, które otrzymał od swojego pracodawcy. Zamiast zaplanować 45-minutowy postój po 4,5 godziny jazdy, już po 1 godzinie postanowił zrobić sobie 15-minutową przerwę, a po następnych 3 godzinach – pozostałe pół godziny postoju.

Przerwa w pracy na stanowisku kierowcy liczy się również w dziennej i tygodniowej skali. Między wyjazdami kierowca również powinien wypocząć, do czego obliguje go prawo. Po upływie okresu odpoczynku kierowca powinien wykorzystać kolejny czas wolny w ciągu 24 godzin. Zamiast regularnego czasu wypoczynku kierowca może skorzystać ze skróconej wersji, podzielonej na dwie części:

  • pierwszej, która będzie trwała co najmniej 3 godziny,
  • drugiej, trwającej przynajmniej 9 godzin.

Warto zaznaczyć, że obostrzenia te dotyczą kierowców poruszających się na terenie krajów Wspólnoty Europejskiej.

W jaki sposób kierowca powinien przygotować się do wyjazdu służbowego w daleką trasę?

Jadąc w daleką, kilkudniową czy nawet kilkutygodniową trasę, warto dobrze się do tego przygotować. O czym należy pamiętać przed wyjazdem?

  • O zapoznaniu się ze swoimi prawami i obowiązkami oraz zasadami dotyczącymi czasu pracy. Dotyczy to szczególnie początkujących kierowców, którzy wyjeżdżają w swoją pierwszą trasę.
  • O zweryfikowaniu sprawności pojazdu.
  • O zadbaniu o posiadanie niezbędnych dokumentów: dowodu osobistego, prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, ubezpieczenia OC, a wraz z nim Zielonej Karty, jeśli podróż ma prowadzić za granicę, zwłaszcza przez kraje, które nie należą do Porozumienia Wielostronnego (np. przez Albanię czy Czarnogórę).
  • O urządzeniach nawigacyjnych, jak GPS lub telefon z nawigacją i dostępem do internetu. Przyda się też tradycyjna mapa samochodowa Europy. Trasę warto zaplanować jeszcze przed wyjazdem.
  • O pieniądzach w walucie kraju, który jest celem podróży lub państw, przez które wiedzie trasa.
  • O zapoznaniu się z przepisami drogowymi, które obowiązują w krajach, przez które wiedzie opracowana trasa.
  • O ubraniach, które z pewnością przydadzą się, gdy podróż jest wielodniowa. Trzeba pamiętać o wygodnym stroju i butach, które poprawią komfort wielogodzinnej jazdy.
  • O przyborach do spania (chodzi tu głównie o śpiwór, koc czy poduszkę, bo kierowca niejednokrotnie jest zmuszony do nocowania w ciężarówce).
  • O apteczce dla kierowcy i przydatnych narzędziach do samochodu. Jeśli na trasie kierowca zrani się, przydadzą się podstawowe przedmioty z apteczki (preparat do dezynfekcji ran i opatrunki). Nie można zapomnieć również o przyjmowanych lekach. Oprócz tego pod ręką powinny być tabletki przeciwbólowe, które złagodzą dolegliwości bólowe, a jednocześnie nie będą wpływały na sposób prowadzenia pojazdu.
  • O przydatnych narzędziach do samochodu. Awarie podczas jazdy mogą się zdarzyć. Przydadzą się proste narzędzia do naprawy i części zamienne, np. żarówki do reflektorów.
PODSUMOWANIE
  • Żeby zarabiać na prowadzeniu pojazdów takich, jak samochód ciężarowy lub autobus, potrzebne są uprawnienia kat. C lub D oraz świadectwo kwalifikacji zawodowej dla kierowców.
  • Zasady związane z pracą na stanowisku kierowcy reguluje odpowiednie rozporządzenie.
  • Kierowca powinien przestrzegać wyznaczonego czasu pracy i odbywać określone w prawie przerwy.
  • Przed wyjazdem trzeba pamiętać m.in. o sprawdzeniu stanu technicznego auta, spakowaniu niezbędnych dokumentów kierowcy i samochodu, zabraniu urządzeń nawigacyjnych i rzeczy osobistych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawodowego kierowcę

Czy mając prawo jazdy kategorii B, mogę zostać zawodowym kierowcą?
Jak długo może prowadzić samochód kierowca ciężarówki?
Czy kierowcy zawodowi podróżujący za granicę potrzebują Zielonej Karty?
Źródła:
Monika Strzała
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 4-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Jest autorką kilkuset publikacji zarówno dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się tysiącom kierowców. Doradza w zakresie zakupu polisy przez internet i przygotowuje kalkulacje cen, dzięki którym kierowcy mogą poznać aktualne tendencje na rynku ubezpieczeniowym.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
krótko i na temat, wypunktowane najważniejsze rzeczy o których trzeba pamiętać. wprawiony kierowca to już ma to w małym paluszku, ale młodzi dobrze jakby sobie gdzieś to spisali i się trzymali bo czasami cuda wianki w trasie sie zdarzają

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC