Oznakowanie kolorystyczne tras narciarskich w Polsce

W górach łatwo się zgubić. Pewnie niejeden turysta zabłądziłby podczas spaceru, gdyby nie funkcjonujące od lat oznaczenia wyznaczające szlaki prowadzące zboczami, szczytami i dolinami. Jednak ułatwienie orientacji w terenie i wyznaczenie ścieżki to tylko jedno z zadań oznakowań szlaków. Każdy znak ma również swoje znaczenie.

oznaczenie szlaków narciarskich w Polsce

W jaki sposób są oznaczone szlaki narciarskie w Polsce?

Na pewno podczas spaceru w górach spotkałeś się z namalowanymi na drzewach lub skałach symbolami przedstawiającymi trzy paski: biały, w kolorze i ponownie biały. To oznaczenie, które w polsce służy jako wskazanie pieszego szlaku turystycznego. Podobne oznaczenia, jednak na żółtym tle lub przedstawione samym kolorem w formie prostokąta oznaczają poszczególne trasy narciarskie. Istotny jest tu przede wszystkim kolor umieszczony w środku oznaczenia, bo to on symbolizuje, na jakim szlaku się znajdujesz. Oprócz tego każdy kolor ma swoje znaczenie, a więc jest w stanie sporo powiedzieć Ci o charakterze trasy, którą wybrałeś.

Oznakowanie kolorystyczne tras narciarskich – co oznaczają kolory?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie stopni trudności narciarskich tras zjazdowych, biegowych i nartostrad oraz sposobu ich oznaczania trasy narciarskie są oznaczane za pomocą trzech kolorów: niebieskiego, czerwonego i czarnego. Kolory te nie tylko pozwalają zorientować się, czy znajdujemy się na właściwym szlaku, ale także mówią o stopniu jego trudności, który w dużej mierze zależy od stopnia nachylenia (trasy zjazdowe i nartostrady) i od przewyższenia na danym odcinku, długości tego odcinka i stopnia nachylenia (trasy biegowe). Która trasa jest najłatwiejsza, a która najtrudniejsza?

Oznakowanie trasy narciarskiej:Charakterystyka trasy zjazdowej i nartostrady:Charakterystyka trasy biegowej:
Trasa niebieska [A] – łatwaśrednie nachylenie 21% (12°),
maksymalne nachylenie 30% (17°)
maksymalny stopień nachylenia w profilu podłużnym do 10%,
maksymalna długość do 10 km lub maksymalna różnica poziomów na 1 km do 40 m,
brak odcinków z trudnymi podejściami i zjazdami,
brak nachylenia poprzecznego.
Trasa czerwona [B] – trudniaśrednie nachylenie 29% (16°),
maksymalne nachylenie 40% (22°).
maksymalny stopień nachylenia w profilu podłużnym do 20%,
maksymalna długość do 20 km lub maksymalna różnica poziomów na 1 km do 80 m,
nieliczne odcinki z trudnymi podejściami i zjazdami.
Trasa czarna [C] – bardzo trudnaśrednie nachylenie powyżej 29% (16°),
maksymalne nachylenie powyżej 40% (22°).
maksymalny stopień nachylenia w profilu podłużnym powyżej 20%,
maksymalna długość powyżej 20 km lub maksymalna różnica poziomów na 1 km powyżej 80 m,
liczne odcinki z trudnymi podejściami i zjazdami.
Źródło: Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie stopni trudności narciarskich tras zjazdowych, biegowych i nartostrad oraz sposobu ich oznaczania.

Takie oznakowanie tras narciarskich obowiązuje od 31 grudnia 2021 roku, kiedy rozporządzenie weszło w życie.

Gdzie w Polsce znajdują się trasy z danymi oznaczeniami?

W polskich górach nie brakuje tras narciarskich o zróżnicowanym stopniu trudności. W resortach znajdziesz zarówno trasy zjazdowe, nartostrady, jak i trasy biegowe. Najdłuższa i najwyżej zaczynającą się trasą jest trasa z Kasprowego Wierchu przez Kocioł Goryczkowy aż do samych Kuźnic. Jej długość to 5400. Na tym odcinku różnica wysokości wynosi 927 m, a średni stopień nachylenia stoku to 17%. Można także zjechać do Hali Gąsienicowej, gdzie prowadzi trasa o długości około 1500 m, przewyższeniu 352 m i średnim nachyleniu równym 30%.

Punkt początkowy i końcowyOznaczenie trasyDługość trasyPrzewyższenieStopień nachylenia
Kasprowy Wierch → Hala Gąsienicowaczarna1500 m352 m30%
Pilsko → Babaczerwona4400 m757 m17%
Świeradów Zdrój Ski&Sun: górna stacja gondoli → dolna stacja gondoliniebieska/czerwona2300 m416 m18%
Małe Skrzyczne → Czyrnaniebieska/czarna2500 m586 m23%

Jak oznaczane są trasy narciarskie za granicą?

Oznakowanie tras narciarskich w innych krajach różni się od symboli, z jakimi możesz się spotkać na polskich szlakach. W Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, a także w Czechach, we Włoszech i na Słowacji kolorystyka tras narciarskich jest podobna do tej obowiązującej w Polsce, jednak oznaczenia mają formę kolorowych kół. Większe różnice w kolorystyce i kształtach symboli można zauważyć w krajach skandynawskich, w Wielkiej Brytanii oraz w Hiszpanii, gdzie stosuje się dodatkowo zielony kolor oznaczający szlaki do nauki jazdy, dla początkujących, a także różnicuje się oznaczenie szlaków za pomocą figur geometrycznych. Zielone koło oznacza szlak dla początkujących, niebieski kwadrat to symbol łatwej trasy, a czerwony prostokąt oznacza szlak o średnim poziomie trudności. Oprócz tego można się spotkać również z czarnymi rombami, a nawet ich wielokrotnością, które oznaczają trudną lub ekstremalnie trudną trasę. Takie szlaki mogą być oznaczane również za pomocą dwóch złączonych ze sobą czarnych kół. Za oceanem (w USA, Kanadzie), a także w Australii funkcjonują dodatkowe symbole oznaczające zmienny poziom trudności (pomarańczowy prostokąt z zaokrąglonymi rogami lub czarny romb umieszczony w niebieskim kwadracie).

Czy kolory szlaków oznaczają to samo dla narciarzy i turystów pieszych?

Turyści chyba od zawsze zadają sobie to pytanie. Od dawna jest to kwestia sporna i tak naprawdę co człowiek, to inna teoria. Warto wiedzieć, że znaczenie oznakowania tras narciarskich nie jest tożsame z tym obowiązującym turystów uprawiających pieszą turystykę górską. Chociaż w obu przypadkach funkcjonuje oznakowanie kolorystyczne, to turystów pieszych obowiązuje nieco więcej znaków niż narciarzy. Każdy kolor, którym oznaczone są szlaki, oznacza również coś innego dla obu grup.

Oznakowanie kolorystyczne szlakówZnaczenie symbolu dla narciarzyZnaczenie symbolu dla turystów pieszych
niebieskitrasa łatwatrasa długa, dalekobieżna
czerwonytrasa trudnaszlak główny, który wiedzie przez najczęściej odwiedzane atrakcje turystyczne
czarnytrasa bardzo trudnatrasa krótka, dojście
zielonynajkrótsza trasa, prowadzi do głównej atrakcji turystycznej najszybciej
żółtytrasa łącząca ze sobą inne szlaki

Jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują narciarzy?

Narciarstwo jest jednym z bardziej kontuzyjnych sportów. Nawet samotny zjazd czy bieg na nartach potrafi zakończyć się urazem. Ryzyko doznania lub spowodowania kontuzji u innego narciarza wzrasta, jeśli korzystasz z zatłoczonego stoku. Aby zminimalizować ryzyko upadku lub zderzenia z innym użytkownikiem trasy narciarskiej, trzymaj się kilku zasad.

  1. Zadbaj o odpowiedni ubiór i sprzęt

Chociaż będziesz w ruchu, pamiętaj, że na stoku z pewnością będzie bardzo zimno. Podczas odpoczynku lub korzystania z wyciągu możesz zmarznąć. Dlatego warto ciepło się ubrać. Dobrze sprawdzi się polar, bielizna termoaktywna, nieprzemakalne spodnie i kurtka, a także czapka i rękawiczki. Poza wygodnym i ciepłym ubiorem konieczne jest wyposażenie się w kask, buty narciarskie i oczywiście w narty z kijkami.

  1. Zrób rozgrzewkę

Przed tak kontuzyjną dyscypliną, jak narciarstwo, warto dobrze rozgrzać ciało, przygotować je do aktywności fizycznej, aby zminimalizować ryzyko kontuzji i zakwasów.

  1. Zachowaj ostrożność przy wjeździe na stok

Jeśli rozpoczynasz jazdę i wjeżdżasz na stok, powinieneś się rozejrzeć, aby sprawdzić, czy masz miejsce na rozpoczęcie jazdy bez stwarzania zagrożenia dla siebie i innych.

  1. Zwracaj uwagę na innych użytkowników stoku

Podczas jazdy musisz mieć oczy dookoła głowy. Na stoku pełnym ludzi nietrudno o zderzenie z innym narciarzem, upadek i złamanie ręki lub nogi. Zwłaszcza jeśli planujesz zmienić kierunek jazdy, skręcić lub kogoś wyprzedzić, sprawdź najpierw, czy trasa jest wolna i nie zajedziesz komuś drogi.

  1. Nie jeździj zbyt szybko

Zjeżdżając na nartach łatwo rozwinąć dużą prędkość. Pamiętaj jednak, żeby nie jechać na tzw. krechę, ale slalomem, zachowując panowanie nad nartami i bezpieczną prędkość. Jadąc wolniej, będziesz miał większe pole manewru i więcej czasu na reakcję w niespodziewanej, nagłej sytuacji.

  1. Nie zatrzymuj się na stoku

Pamiętaj, aby bez potrzeby nie zatrzymywać się na stoku. Osoby jadące za Tobą mogłyby nie wyhamować i wjechać w Ciebie z impetem, robiąc krzywdę zarówno sobie, jak i Tobie. Unikanie zatrzymywania się jest szczególnie ważne w miejscach zwężeń oraz przy słabej widoczności.

  1. Zwracaj uwagę na znaki dla narciarzy

Na stoku znajdziesz zarówno oznaczenie tras narciarskich, jak i inne znaki, które poinformują o występujących na trasie utrudnieniach i ostrzegą przed niebezpiecznymi miejscami, np. zwężeniem czy skrzyżowaniem z inną trasą. Na znakach znajdziesz też wskazówki mówiące o tym, co powinieneś, a czego nie możesz robić na stoku.

  1. Jeśli przemieszczasz się na nogach, rób to w odpowiednim miejscu

Nie można tak po prostu chodzić sobie po stoku bez nart. Jeśli musisz je odpiąć i przemieścić się pieszo, zrób to bokiem trasy.

  1. Udziel pomoc, gdy ktoś jej potrzebuje

Na stoku zdarzają się wypadki. Jeśli będziesz świadkiem lub sprawcą takiego zdarzenia, wezwij pomoc i pomóż poszkodowanej osobie.

  1. Podaj swoje dane

Jeśli na stoku dojdzie do wypadku, masz obowiązek podać swoje dane bez względu na to, czy jesteś osobą poszkodowaną, sprawcą czy świadkiem zdarzenia.

Więcej na temat zasad obowiązujących narciarzy na stoku można przeczytać w artykule: Jak się zachowywać na trasie narciarskiej? Kodeks bezpiecznego zachowania na stoku dla narciarzy.

zasady bezpiecznego wypoczynku na nartach

Czy warto kupić ubezpieczenie narciarskie?

W obliczu tego, o czym była mowa wyżej, tj. wypadków, do których dochodzi na stoku, należy odpowiednio się zabezpieczyć przed rozpoczęciem przygody na nartach. I nie chodzi tu tylko o kask, odpowiedni sprzęt i odzież, ale również o zapewnienie sobie opieki medycznej i wsparcia ratowników, gdy zajdzie taka potrzeba. Jeśli uprawiasz narciarstwo w Polsce, możesz liczyć na pomoc lekarzy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Za granicą będziesz potrzebował Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego i polisy narciarskiej, która zapewni Ci:

  • pokrycie kosztów leczenia,
  • odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu w ramach ubezpieczenia NNW,
  • pomoc w ramach assistance,
  • pokrycie kosztów wyrządzonych szkód innym (z tytułu OC w życiu prywatnym),
  • pokrycie kosztów uszkodzonego, zniszczonego lub skradzionego sprzętu sportowego.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o oznakowanie kolorystyczne tras narciarskich w Polsce

Jakimi kolorami oznakowane są trasy narciarskie w Polsce i czy mówią o stopniu trudności szlaku?
Czy obowiązuje takie samo oznaczenie dla tras zjazdowych, co dla tras biegowych?
Czy oznakowanie tras narciarskich jest tożsame z oznakowaniem tras pieszych?
PODSUMOWANIE
  • W Polsce trasy narciarskie są oznakowane kolorystycznie (czerwony, niebieski lub czarny kolor na żółtym tle lub w formie prostokąta w danym kolorze).
  • Niebieskie oznakowanie to symbol łatwego szlaku, czerwony – trudnego, a czarny – bardzo trudnego.
  • Oznakowanie tras narciarskich za granicą może różnić się od tego, które obowiązuje w Polsce.
  • Oznakowanie kolorystyczne szlaków narciarskich i turystycznych ma różne znaczenie. Szlaki narciarskie są oznakowane jedynie trzema kolorami, natomiast szlaki piesze – pięcioma.
  • Podczas uprawiania narciarstwa należy stosować się do zasad panujących na stoku.
  • Przed wyjazdem na narty warto wykupić ubezpieczenie narciarskie.
Źródła:
  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20112951752/O/D20111752.pdf
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_trudno%C5%9Bci_tras_narciarskich
  • https://www.skiinfo.pl/news/najdluzsze-trasy-narciarskie-w-polsce/
  • https://www.skiinfo.pl/malopolskie/zakopane-kasprowy-wierch/osrodek-narciarski
  • https://www.szczyrkowski.pl/resort/mapa-trasy-i-koleje
Monika Strzała
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 4-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Jest autorką kilkuset publikacji zarówno dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się tysiącom kierowców. Doradza w zakresie zakupu polisy przez internet i przygotowuje kalkulacje cen, dzięki którym kierowcy mogą poznać aktualne tendencje na rynku ubezpieczeniowym.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!
grafika
grafika

Chcesz czuć się bezpiecznie w podróży za niewielkie pieniądze?
Nie przepłacaj! Kup ubezpieczenie turystyczne od 22 zł na tygodniowy wyjazd!