Parkowanie równoległe tyłem i przodem – jak prawidłowo wykonać te manewry?
Wśród części kierowców i adeptów jazdy samochodem panuje przekonanie, że parkowanie równoległe tyłem to wyjątkowo trudny manewr, którego lepiej unikać. Z kolei parkowanie równoległe przodem jest zdecydowanie prostsze i wygodniejsze. Czyżby?
Z tego artykułu dowiesz się:
Parkowanie – podstawowe zasady
Na kursie prawa jazdy kandydaci na kierowców uczą się parkowania prostopadłego, skośnego i równoległego. To ostatnie nazywane jest także parkowaniem na kopertę lub zatoczką. Wszystkie te manewry wymagają nauki i po nabyciu doświadczenia przez kierowcę są wykonywane automatycznie. O jakich jednak zasadach warto pamiętać, parkując samochód, by ułatwić życie sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego?
- Używaj kierunkowskazów, by dać znać innym, że zamierzasz wykonać manewr parkowania.
- Jeśli jesteś początkującym kierowcą lub czujesz się niepewnie podczas parkowania, nie spiesz się. Lepiej wykonać manewr powoli i dokładnie – z czasem nabierzesz doświadczenia i pewności.
- Korygowanie ustawienia to nie błąd, a niekiedy konieczność.
- Nie zastawiaj dwóch miejsc parkingowych.
- Nie parkuj zbyt blisko sąsiadującego pojazdu, by inny kierowca mógł wyjechać.
- W przypadku parkowania prostopadłego nie parkuj tak, by inny kierowca nie mógł nawet otworzyć drzwi – zdecydowana większość z nas nie jest gimnastykami!
- Jeśli jesteś osobą pełnosprawną, to nie parkuj na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych,
- Nie zastawiaj wyjazdów i wjazdów.
Oczywiście nieprzestrzeganie części z powyższych zasad zagrożone jest mandatem, a nawet odholowaniem pojazdu. Przejdźmy jednak do clou tego artykułu, czyli do techniki parkowania równoległego tyłem i przodem.
Parkowanie równolegle tyłem – jak to zrobić?
Ten sposób parkowania w wielu sytuacjach jest najwygodniejszy. Sprawdza się on szczególnie w zatłoczonych miastach, gdzie trudno o znalezienie miejsca parkingowego. Dlaczego więc tak często możemy przeczytać, że jest to trudny manewr?
To brak wiedzy i unikanie tego manewru od początku przygody z jazdą samochodem sprawia, że wokół parkowania równoległego tyłem narosło tyle mitów i zyskał on miano jednego z najtrudniejszych manewrów. Jednak opanowanie go zdecydowanie ułatwia użytkowanie samochodu w mieście, więc warto przyjrzeć się podawanym przez instruktorów sposobom, które ułatwiają jego wykonanie.
Przejdźmy do najważniejszego – jak parkować równolegle tyłem? Jedziesz samochodem i widzisz wolne miejsce. Jeśli za Tobą porusza się inny pojazd, to włącz kierunkowskaz, zanim się zatrzymasz. Dlaczego? W ten sposób poinformujesz kierowcę z tyłu, że zaraz będziesz chciał zaparkować równoległe tyłem, a dobrze by było, gdyby zostawił Ci miejsce na wykonanie manewru (wycofanie), a nie stanął zaraz za Twoim pojazdem.
Co zrobić, by wykonać parkowanie równoległe tyłem, czyli popularną zatoczkę?
- Włącz kierunkowskaz, by zasygnalizować manewr.
- Ustaw samochód równolegle do pojazdu, za którym chcesz zaparkować. Powinieneś stanąć blisko zaparkowanego auta. Niektórzy wskazują odległość 30 cm, inni 50 cm – nikt z linijką nie liczy tej odległości, wygodniej jest, gdy staniesz dość blisko.
- Włącz wsteczny bieg. Ustaw samochód tak, by jego tył był nieco dalej niż tył pojazdu zaparkowanego (jeśli jeszcze nie jest) – Twoim zadaniem będzie objechanie stojącego auta.
- Maksymalnie skręć kierownicę w kierunku miejsca parkingowego, które chcesz zająć – prawo lub lewo (dla strony prawej podano dalsze porady).
- Jeśli jesteś na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej, to upewnij się, że z naprzeciwka nie nadjeżdża żaden pojazd. Jeśli tak, to wstrzymaj się z wykonywaniem manewru, by mógł przejechać – przód Twojego auta może uniemożliwić mu przejazd lub w czasie przejazdu możesz go zahaczyć.
- Rozpocznij cofanie w maksymalnym skręcie kół. Obserwuj swoje lewe lusterko (oczywiście wcześniej upewnij się, że nikt nie wszedł na miejsce parkingowe). Gdy pojawi się w nim cały pojazd i jeszcze niewielka przestrzeń między nim a tyłem Twojego auta, to wyprostuj koła.
- Kontynuuj cofanie z wyprostowanymi kołami do momentu, w którym prawy róg Twojego samochodu nie znajdzie się na wysokości lewego reflektora zaparkowanego z przodu auta – drugim rozwiązaniem jest wychylenie się i obserwacja prawego lusterka, by znaleźć punkt odniesienia względem krawężnika.
- Maksymalnie skręć kierownicę w lewo i wyrównaj pozycję względem zaparkowanych samochodów – w razie wystawania pojazdu wykonaj korektę.
- Zatrzymaj samochód, zaciągnij hamulec ręczny, zgaś silnik.
Alternatywnym sposobem parkowania równoległego tyłem jest pominięcie fazy cofania na wyprostowanych kołach. W takim przypadku należy przed wykonaniem maksymalnego skrętu w kierunku miejsca parkowania dalej cofnąć pojazd, aż tył zaparkowanego auta znajdzie się w okolicach bocznego słupka auta. Potem trzeba wykonać maksymalny skręt kierownicy w wybranych kierunku i wjechać od razu głębiej w miejsce markowania, a następnie płynnie odbić kierownicę w przeciwnym kierunku – to technika wykonania zatoczki dla bardziej doświadczonych kierowców.
W jaki sposób parkować równolegle przodem?
Panuje przekonanie, że parkowanie równoległe przodem jest łatwiejsze od parkowania równoległego tyłem. Tak w rzeczywistości jest, ale tylko w przypadku, kiedy kierowca ma odpowiednio dużo miejsca na wykonanie manewru. Jednak gdy przestrzeń między dwoma zaparkowanymi autami jest niewielka, to zdecydowanie łatwiej jest zaparkować w takim miejscu tyłem.
Jak zaparkować równoległe przodem?
- Włącz kierunkowskaz, by dać znać innym kierowcom o swoich zamiarach.
- Skręć kierownicę w stronę wybranego miejsca parkingowego – nie musi być maksymalnie, sam ocenisz potrzebny stopień skrętu, który zależy od wolnej przestrzeni.
- Dojeżdżając do krawężnika, odbij kierownicę w przeciwnym kierunku, by auto ustawiło się równolegle względem zaparkowanych pojazdów.
- Jeśli Twój samochód stoi krzywo lub wystaje, to zrób korektę.
- Wyprostuj koła, zaciągnij hamulec ręczny, wyłącz silnik.
Parkowanie równoległe przodem jest manewrem, który wykonuje się najczęściej, kiedy można ustawić auto bezpośrednio za zaparkowanym już pojazdem.
Asystent parkowania – jak pomaga kierowcy?
Producenci samochodów od ponad 20 lat w wybranych modelach samochodów montują systemy, których celem jest ułatwienie parkowania. Pierwsze rozwiązania były skromne i opierały się na czujnikach parkowania, które mierzyły czas powrotu fali ultradźwiękowej wysyłanej przez zamontowany w aucie sensor. Gdy kierowca podjeżdżał zbyt blisko innego auta lub przeszkody, to w kabinie pojawiał się sygnał dźwiękowy – w niektórych modelach również graficzny.
Następnie w samochodach zaczęto montować szerokokątne kamery lub kamerę, które przekazywały obraz do ciekłokrystalicznego wyświetlacza. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca mógł śledzić to, co dzieje się z tyłu pojazdu podczas wykonywania manewru parkowania. Obraz z tyłu kamery jest wzbogacony graficznie, by wyraźniej informować o dostępnej przestrzeni – różnokolorowe ramki.
Obecnie w niektórych modelach montuje się zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Jednym z nich Park Assist, który nie tylko pozwala na obserwowanie otoczenia wokół samochodu, ale także przy niewielkim udziale kierowcy wykona manewr parkowania równoległego tyłem. Jak taki system działa?
Zbliżając się do wolnego miejsca parkingowego, należy włączyć system, a następnie kierunkowskaz w odpowiednim kierunku. Układ poprzez czujniki ultradźwiękowe obliczy, czy dana przestrzeń jest wystarczająca do zaparkowania. Jeśli okaże się, że tak, to Park Assist poinformuje o tym kierowcę, który będzie musiał wrzucić odpowiedni bieg, puścić kierownicę i wciskać odpowiednie pedały. System sam zaparkuje, wskazując, co powinien robić kierowca.
Kolejne wersje Park Assist potrzebują coraz mniej miejsca, by zaparkować prawidłowo auto. Pamiętajmy, że dokładne działanie systemu różni się w poszczególnych markach samochodów.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o parkowanie równoległe tyłem i przodem
Tak. Dzięki temu informujesz innych uczestników ruchu drogowego o swoich zamiarach. W przypadku parkowania równoległego tyłem warto włączyć kierunkowskaz wcześniej przed minięciem wolnego miejsca, by dać znać kierowcy jadącemu za Tobą, by nie zablokował Cię, kiedy będziesz cofał auto.
Przede wszystkim trzeba się upewnić, że miejsce ma odpowiednią długość, by auto się zmieściło. Przy wykonywaniu manewru warto korzystać z lusterek. W przypadku, gdy zaparkujemy krzywo lub zbyt blisko innego auta, warto zrobić korektę.
Asystent parkowania to system znajdujący się na wyposażeniu samochodu. Pomaga on w parkowaniu. W starszych modelach aut są to czujniki parkowania lub kamera cofania. Najnowsze systemy wspomagania kierowcy posiadają tak zwany Park Assist. Pozwalają na obserwowanie otoczenia wokół całego samochodu, a niekiedy nawet samodzielnie parkują.
- Wykonując każdy manewr parkowania, należy włączyć kierunkowskaz i parkować tak, by nie utrudniać wyjazdu innym kierowcom.
- Parkowanie równoległe tyłem pozwala na zaparkowanie w miejscu, gdzie jest niewiele miejsca.
- To mit, że parkowanie równoległe tyłem to wyjątkowo trudny manewr.
- Parkowanie równoległe przodem jest łatwiejsze od manewru wykonywanego tyłem tylko w przypadku, gdy miejsca jest znacznie więcej.
- We współczesnych samochodach montuje się czujniki parkowania, kamery oraz zaawansowane systemy Park Assist, które ułatwiają parkowanie.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji