Parowanie szyb w samochodzie – przyczyny i zapobieganie!

Wiesz, co to jest para nasycona? A może słyszałeś o temperaturze punktu rosy? Jeśli nie znasz tych pojęć, to nie szkodzi. Jesienią, zimą oraz wczesną wiosną i tak będziesz miał z nimi do czynienia, gdyż są związane z nieznośnym, irytującym, a także utrudniającym prowadzenie samochodu zjawiskiem parowania szyb. Co na ten temat mówi fizyka? Jak szybko pozbyć się pary z szyb? Dzięki czemu ograniczysz to zjawisko? Wyjaśniamy i mamy parę porad!

zaparowana szyba

Parowanie szyb – co na to fizyka?

Prawa fizyki tłumaczą otaczającą nas rzeczywistość. Nie ukrywajmy, że większość z nas pożegnała się z tą dziedziną nauki dawno temu, opuszczając mury szkoły, ewentualnie uczelni. Spotkania z fizyką nie były łatwe i przyjemne, ale z drugiej strony zrozumienie przyczyn jakiegoś zjawiska, które spotykamy na co dzień w życiu, daje niewątpliwą satysfakcję. To jak jest z tą parą na szybach auta?

W powietrzu znajduje się para wodna. Gdy się skondensuje, to powstaje mgła i chmury, z których potem może spaść deszcz. Ta sama para wodna osiada na szybach samochodu i ulega skropleniu. Tylko kiedy i dlaczego to się dzieje?

Zasady fizyki mówią, że w powietrzu o danej temperaturze i ciśnieniu może być określona (maksymalna) ilość pary wodnej. To właśnie taki stan nazywamy parą nasyconą – wilgotność względna pary nasyconej to 100%. Jednak kiedy w powietrzu pojawi się więcej pary wodnej – wilgotności – to nastąpi jej skroplenie. Także zmniejszenie temperatury powoduje skroplenie pary wodnej – łatwo to zobaczyć o poranku wiosną lub jesienią na szybach samochodów. 

Wprowadzimy teraz pojęcie temperatury punktu rosy. To nic innego jak temperatura, w której może rozpocząć się proces skraplania pary znajdującej się w powietrzu. Oznacza to, że para wodna skropli się na szybie, gdy temperatura szkła będzie niższa niż temperatura punktu rosy. Dlatego problem parujących szyb można rozwiązać na dwa sposoby:

  • zmniejszyć ilość pary wodnej, wilgotności,
  • zwiększyć temperaturę szyby.

W praktyce łatwiej jest kontrolować temperaturę szyby niż wilgotność powietrza, zwłaszcza gdy pada deszcz i temperatura za oknem jest niska. W jaki więc sposób powinniśmy zadbać o wilgotność w samochodzie i odpowiednią temperaturę szyb? 

Zapobieganie parowaniu szyb – zmniejszenie wilgoci w aucie

Jedną z dwóch przyczyn powstawania pary na szybach jest wzrost wilgotności powietrza we wnętrzu samochodu. Czy możemy kontrolować wilgotność w aucie? Na część czynników, które ją zwiększają mamy wpływ i łatwo możemy je wyeliminować. Z kolei niektóre zawsze będą nam towarzyszyć i nic nie możemy z nimi zrobić – w końcu nie wstrzymamy oddechu na całą podróż samochodem!

Przyczyny nadmiernej wilgotności powietrza w samochodzie:

  • oddechy osób znajdujących się w pojeździe,
  • mokre przedmioty pozostawione w pojeździe (szmaty, parasole),
  • dostawanie się wilgoci do wnętrza auta (nieszczelność),
  • śnieg lub deszcz wniesiony z obuwiem i odzieniem,
  • otwarte butelki z napojami, płynami.

Aby zmniejszyć wilgoć w samochodzie, możemy wywietrzyć kabinę, co nie zawsze będzie dobrym rozwiązaniem (szczególnie przy niskiej temperaturze za oknem i dużej wilgotności). Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, ale dzięki klimatyzacji samochodowej możemy regulować nie tylko temperaturę w aucie, ale także osuszać powietrze – elementem w układzie klimatyzacji, które spełnia tę funkcję, jest parownik. 

Jeśli nie mamy klimatyzacji, to pozostaje nam podgrzanie przedniej szyby poprzez użycie nawiewu – pamiętajmy, że nie możemy mieć włączonej cyrkulacji powietrza wewnątrz samochodu, ponieważ wilgoć zostanie w środku. 

Jeśli nie pada deszcz, to warto otworzyć okna, aby wpuścić świeże powietrze do wnętrza samochodu – będzie to doraźne rozwiązanie, gdy autem podróżuje kilka osób. Dlaczego? Para osadza się na szybach, gdy na dworze panuje niska temperatura, więc podróż w takich warunkach z otwartymi oknami nie będzie komfortowa.

Parę porad na zaparowane szyby

W niektórych sytuacjach do zaparowania szyby dojdzie, czy tego chcemy, czy nie. Jednak możemy zawsze zadbać, by skutki tego zjawiska były jak najmniejsze. Oczywiście w niektórych sytuacjach uda nam się w ogóle zapobiec zaparowaniu szyb. O czym więc powinniśmy pamiętać?

Aby zapobiec lub zmniejszyć zaparowywanie okien w samochodzie:

  • usuń z pojazdu wilgotne przedmioty (mokre szmaty, parasole, otwarte napoje),
  • oczyść szyby – na brudnej powierzchni para łatwiej osiada,
  • umieść w samochodzie pochłaniacz wilgoci (np. krzemionkowy),
  • odwiedź mechanika i napraw nieszczelności,
  • użyj sprayu tworzącego powłokę przeciwmgielną,
  • zawsze usuwaj śnieg z butów przed wejściem do pojazdu,
  • podczas jazdy korzystaj z klimatyzacji (zimą także),
  • sprawdź ustawienie nawiewów,
  • korzystaj z obiegu zewnętrznego.

Dzięki stosowaniu się do powyższych rad można ograniczyć lub w niektórych przypadkach wyeliminować zjawisko parowania szyb. Najskuteczniejsza w walce z wilgocią będzie klimatyzacja. Pamiętajmy, że używanie klimatyzacji jest zalecane, ponieważ zapobiega uszkodzeniom układu, a w szczególności chroni sprężarkę.  

CZY WIESZ, ŻE …

Miłośnicy kotów mogą stworzyć własny pochłaniacz wilgoci z woreczka wypełnionego kocim żwirkiem.

Parowanie szyb a awarie podzespołów w samochodzie

Czasami parowanie szyb wynika z awarii jakiegoś elementu samochodu, który związany jest z klimatyzacją bądź nawiewem. Przyjrzyjmy się, co to może być!

  • Niesprawne nawiewy – układ zapewnia cyrkulację powietrza poprzez wtłaczanie go do kabiny. W przypadku, gdy awarii ulegnie wentylator lub wywietrzniki będą zablokowane, to wymiana powietrza zostanie zablokowana, co może zwiększyć efekt parowania szyb.
  • Zapchany filtr kabinowy – ogranicza przepływ powietrza. Równocześnie nagromadzona w nim wilgoć może dostawać się do wnętrza pojazdu. 
  • Awarię klimatyzacji – niesprawna klimatyzacja nie będzie tak efektywnie usuwać wilgoci z samochodu. Wystarczy, że zabraknie czynnika chłodzącego lub nastąpi uszkodzenie kompresora.
  • Uszkodzenie nagrzewnicy – może spowodować, że do wnętrza dostanie się płyn chłodzący, który będzie zbierał się na dywanikach. Ponieważ staną się one mokre, to wilgotność w pojeździe wrośnie. 
  • Nieszczelne uszczelki – dostawanie się wody do wnętrza pojazdu, to gwarancja zaparowanych szyb. 

Przed wyruszeniem w trasę warto także sprawdzić, czy na podszybiu nie zalegają liście, które blokują cyrkulację powietrza. Po drugie powinniśmy zadbać o filtr kabinowy i regularnie sprawdzać jego stan i go wymieniać. 

FAQ – najważniejsze pytania o parowanie szyb w samochodzie

Jakie są przyczyny parowania szyb?
Co może być przyczyną nadmiaru wilgoci w samochodzie?
Czy zimą należy używać klimatyzacji?
PODSUMOWANIE
  • Aby uniknąć parowania szyb, należy albo zmniejszyć ilość pary wodnej w powietrzu, albo zwiększyć temperaturę szyb.
  • Przyczyną nadmiernej wilgotności w samochodzie są między innymi oddechy podróżujących, dostawanie się wilgoci do wnętrza czy pozostawione mokre przedmioty.
  • Najlepszym sposobem na usunięcie wilgoci z powietrza, a za tym zaparowania na szybkach, jest użycie klimatyzacji.
  • Przyczyną parowania szyb może być także awaria klimatyzacji, zapchanie filtra kabinowego czy uszkodzony nawiew.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC