Podgrzewane elementy w samochodzie – jak wpływają na komfort i bezpieczeństwo?

Podgrzewane fotele, podłokietnik i kierownica to wyposażenie wnętrza, które zwiększa komfort prowadzenia auta zwłaszcza zimą. Podgrzewane mogą być także szyby, lusterka zewnętrzne, a nawet klamki i zamki. Jak te elementy działają i czy realnie podwyższają standard wyposażenia?

samochod podgrzewane elementy

Zastanawiasz się, czy warto kupić samochód z opcjonalnym “pakietem zimowym”, czyli rozszerzonym wyposażeniem z zakresu komfortu? Dowiedz się, kiedy pojawiło się ogrzewanie w aucie. Sprawdź, na czym polega działanie tego mechanizm i czy opłaca się korzystanie z niego na co dzień!

Ogrzewanie samochodowe – rys historyczny

Podgrzewane elementy w aucie pozwalają znacznie skrócić czas potrzebny do ogrzania wnętrza oraz odszroniania szyb i lusterek. Współczesne samochody mogą pochwalić się bardzo szerokim zakresem wyposażenia z tego zakresu, jednak długo musiało wystarczyć samo ogrzewanie. U zarania dziejów automobili wystarczyć musiało grube odzienie, gdyż pojazdy te nie miały nawet zamkniętej karoserii.

CIEKAWOSTKA

Pierwszym samochodem, który otrzymał zamkniętą kabinę był amerykański Cadillac Osceola zaprezentowany w 1905 r. Za projekt nadwozia odpowiedzialna była firma Fisher Body, specjalizująca się w produkcji kabin powozowych. Pojazd do produkcji seryjnej wszedł 5 lat później.

Zadaszona kabina z bocznymi szybami podniosła nieco komfort jazdy, ale podróżnym w środku nadal było chłodno podczas zimowych przejażdżek. Przełom przyniósł rok 1917, gdy konstruktorzy wpadli na pomysł ogrzewania wnętrza… spalinami. Choć brzmi to niewiarygodnie, inżynierowie zastosowali nagrzewnicę, która była jedynie ocieplana przez produkty końcowe spalania, które następnie i tak wydostawały się na zewnątrz. Rozwiązanie okazało się mało wydajne, więc bardziej upowszechniła się nagrzewnica palnikowa, wykorzystująca benzynę – pojawiło się ryzyko pożaru lub zatrucia oparami.

Kolejny krok w dziedzinie ciepła w kabinie wykonał Henry Ford modelem Ford A z 1929 r. Pojazd bazował na ogrzewaniu wnętrza ciepłem wydmuchiwanym z komory silnika. Nie było to może najbardziej efektywne, ale przynajmniej bezpieczne rozwiązanie. Milowym osiągnięciem było opracowanie przez firmę Webasto w 1935 r. ogrzewania z wykorzystaniem wody chłodzącej silnik. To rozwiązanie z późniejszymi zmianami upowszechniło się w latach 60. i jest stosowane do dziś.

CIEKAWOSTKA

Pierwszym samochodem, w którym zastosowano ogrzewanie Webasto był pojazd z 1937 r. amerykańskiego producenta z Kenosha, Nash Motors.

Podgrzewane fotele – jak powstały?

To część wyposażenia, która dla wielu wpisała się na listę wyposażenia obowiązkowego. Fotele wyposażone w grzejnik powierzchniowy grzeją siedzenie i oparcie, czyli miejsca styku ciała z fotelem. Urządzenie wykorzystuje grzejnik powierzchniowy.

Początki tej technologii sięgają lat 60. ubiegłego wieku. Pierwsze rozwiązanie tego typu opracował Bob Ballard, a na podobną myśl w owym czasie wpadł też James R. Cooke. Z kolei jako pierwszy został w nie wyposażony był Cadillac DeVille Fleetwood z 1966 r. Analogiczną konstrukcję zastosowali szwedzcy projektanci Saaba (rocznik ‘72 r. w modelach 99 i 96.

CIEKAWOSTKA

Firma ZF opracowała podgrzewane pasy bezpieczeństwa. Heatbelt ma wplecione w siebie niewielkie druciki, które przewodzą prąd i ogrzewają się do 40°C. Przez niski pobór mocy (70W), ogrzewanie przez pasy może zwiększyć zasięg auta elektrycznego o 15%.

Pierwsze grzanie foteli uruchamiało się automatycznie za pomocą grzałki. Układ przestawał działać, gdy osiągał maksymalną temperaturę. Dopiero później wprowadzono możliwość zdalnego sterowania.

Jaka jest zasada działania grzanych foteli?

Skoro już wiadomo, czym są podgrzewane fotele, możemy wyjaśnić zasadę ich działania. Ocieplane siedzania samochodowe mają w swoim poszyciu wyłożone maty lub przewody ocieplające, które mieszczą się między warstwą wierzchnią tapicerki, a rdzeniem piankowym. Elementy ogrzewające składają się z przewodów oporowych, biegnących faliście pod powierzchnią, bokami i oparciem oraz dwóch elektrod.

UWAGA!

Na rynku dostępne są grzewcze poduszki lub maty samochodowe. Oferują podobny efekt, ale często nie zapewniają stabilnej pozycji ciała.

Jakie są rodzaje podgrzewanych foteli?

Do grzania foteli samochodowych wykorzystywane są różne technologie. Wyróżniamy 3 zasadnicze rodzaje:

  • typ splotowy (pasmowy) – zawiera tylko 1 powłokę (pasmo), która jest nośnikiem drutu grzewczego,
  • typ równoległy – układ opiera się na przewodnikach grzejnych (włókien węglowych, miedzianych lub stalowych) nakładanych na materiał nośny, co pozwala na równomiernie ogrzanie powierzchni,
  • typ ciśnieniowy (drukowany) – w tej technice srebrne elektrody zadrukowywane są ciśnieniowo, co umożliwia generowanie dużych mocy grzewczych.
CZY WIESZ, ŻE …

Oprócz grzanych foteli przednich występują także podgrzewane kanapy i tylne siedzenia.

Podgrzewana kierownica – co zapewnia?

Ogrzewanie kierownicy pozwala prowadzić bez rękawiczek. Kierownice drewniane z elementami z metalu lub włókna węglowego mogą długo się nagrzewać, a te wyposażone w ogrzewanie już po 1–2 minutach są ciepłe i przyjemne w dotyku. Kierowanie za pomocą gołych dłoni jest wskazane, gdyż zapewnia naturalne doznania i lepsze czucie kierownicy, a tym samym nawierzchni pod kołami. Profesjonalni kierowcy, twierdzą, że im lepsze wyczucie kierownicy, tym więcej informacji o powierzchni dociera do kierującego.

UWAGA!

Nawet cienkie rękawiczki skórzane izolują od pewnych informacji z kierownicy. Kierowanie w grubych rękawicach narciarskich nie zapewnia mocnego chwytu i jest wręcz niebezpieczne!

Ogrzewanie kierownicy to przyjemna funkcja zwłaszcza zimą. Po nieprzyjemnym skrobaniu i odśnieżaniu, położenie dłoni na rozgrzanej obręczy może przynieść uczucie ulgi i relaksu. W takich warunkach nawet dłuższa wyprawa nie będzie katorgą.

Podgrzewane szyby – jak są zrobione?

Elektrycznie ogrzewane szyby samochodu pozwalają skrócić czas potrzebny na oczyszczenie ich ze szronu, lodu lub śniegu. Dotyczy to zwłaszcza przedniej szyby, którą bez tego trzeba skrobać i zamiatać.

CIEKAWOSTKA

Ogrzewanie szyby czołowej zadebiutowało w 1969 r. w modelu Rolls-Royce Super Shadow. Technologię tę upowszechnił Ford, który aż do 2011 r. miała monopol na wykorzystanie tej technologii nazwanej “Quickclear”.

Na czym polega ogrzewanie przedniej szyby?

W tafli szkła zatopione są cienkie, metalowe druciki, które szybko się nagrzewają i przekazują ciepło. Dzięki temu, ledwo widoczne elementy z wolframu skutecznie i w oka mgnieniu odrażają szybę zimą.

CIEKAWOSTKA

Volkswagen w 2017 r. wprowadził do oferty ogrzewanie przedniej szyby bez użycia wolframowych drucików. Technologia, którą opracował producent wykorzystała powłokę ze srebra, która pod wpływem prądu się grzeje. Dodatkowo izoluje termicznie wnętrze latem, eliminując aż 60% promieniowania UV.

Podgrzewane lusterka zewnętrzne – bajer czy przydatna funkcja?

Poza ogrzewaniem szyb (przedniej i tylnej) auto można również wyposażyć w grzane lusterka. Dzięki temu nie trzeba ich skrobać i zamiatać w zimie, przez co zapewniają doskonałą widoczność do tyłu. Zdarza się, że już na jesień często zaparowują lub zachodzą wilgocią. Podgrzewające je od spodu maty grzewcze z metalowymi drucikami pozwalają pozbyć się tego nieprzyjemnego efektu.

Pozostałe podgrzewane elementy w aucie – jakie występują?

Niektóre samochody oprócz standardowych elementów systemu ogrzewania mogą być wyposażone w wyposażenie opcjonalne w tym zakresie. Poniżej przedstawiamy tylko niektóre z nich.

Samochód może mieć również:

  • podgrzewane klamki – niezamarzające zimą klamki zewnętrzne, które przy otwieraniu drzwi są przyjemnie ciepłe występowały np. w BMW E39,
  • ogrzewane dyszy spryspiwaczy – umożliwiają dostęp do płynu do przetarcia szyb przedniej i tylnej nawet wtedy, gdy pokryje się lodem,
  • podgrzewane podłokietniki – dają komfort opierania łokci na ciepłych okładzinach.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o podgrzewane elementy wyposażenia auta

Czy podgrzewane fotele występują w innych pojazdach lub maszynach?
PODSUMOWANIE
  • Podgrzewane wyposażenie auta realnie zwiększa komfort podróży samochodem zimą. Tym samym działa pozytywnie na bezpieczeństwo prowadzenia.
  • Pierwsze automobile nie miały zamkniętej kabiny, a co dopiero ogrzewania. Konstruktorzy szybko zdali sobie sprawę, że dla wygody i dobrego samopoczucia podróżnych konieczny jest system ogrzewania wnętrza.
  • Niedługo po pojawieniu się w samochodach ogrzewania zaczęto wprowadzać podgrzewania poszczególnych elementów wyposażenia. W pierwszej kolejności były to części we wnętrzu (fotele, kierownica, podłokietniki), a potem na zewnątrz (przednia szyba, lusterka, klamki czy dysze spryskiwaczy).
  • Wiele pojazdów jest fabrycznie wyposażona w ogrzewane elementy, które wchodzą w tzw. pakiet zimowy. Jeśli Twój pojazd nie posiada opcjonalnego wyposażenia w tym zakresie, dzięki odpowiednim zestawom części zamiennych możesz wyposażyć w nie swój pojazd.
  • Warto korzystać zimą z podgrzewanych elementów w aucie! Daje to poczucie ulgi, gdy za oknem minusowe temperatury i pozwala łatwiej skupić się na drodze.
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC