Wiesz, jak podłączyć akumulator samochodowy? Taka jest prawidłowa kolejność!
Samochód i motocykl niezależnie od źródła napędu mają akumulator elektryczny. To rodzaj baterii, która ładuje się i jest w użyciu na okrągło. Pozwala uruchomić silnik oraz zapewnia podzespołom niezbędne zasilanie, kiedy motor nie pracuje. Ładuje się w trakcie jazdy, ale z czasem może zacząć odmawiać posłuszeństwa.
Z tego artykułu dowiesz się:
Zastanawiasz się, jak skutecznie podpiąć klemy do akumulatora lub podłączyć kable, aby naładować rozładowaną baterię w samochodzie? W Twoim motocyklu miała miejsce awaria akumulatora i chcesz podłączyć prostownik, aby uruchomić silnik? Dowiedz się, jak to zrobić i z czego wynikają problemy z ładowaniem!
Akumulator samochodowy – co to takiego?
Nurtowało Cię kiedyś pytanie, czym jest akumulator i właściwie po co umieszczony jest w samochodzie, skoro ma silnik spalinowy? Elektryczny akumulator pojazdowy to rodzaj wtórnego ogniwa galwanicznego, czyli układu dwóch elektrod zanurzonych w elektrolicie. Różnica potencjałów elektrod prowadzi te dwa półogniwa do wzajemnego oddziaływania. Ze względu na przepływ jonów między fazami zachodzą reakcje chemiczne na granicy pomiędzy elektrodą a elektrolitem. Skutkuje to wytworzeniem prądu.
Wszystkie rodzaje akumulatorów elektrycznych dzięki odwracalnym procesom gromadzą, a następnie uwalniają energię elektryczną. Wyróżnia się dwa cykle pracy akumulatora:
- Ładowanie – akumulator jest wtedy odbiornikiem prądu. W jego wnętrzu energia elektryczna zmienia się w energię chemiczną. Proces ten jest wymuszony przepływem elektronów.
- Pobór energii (praca właściwa) – urządzenie staje się źródłem prądu na skutek przemiany energii chemicznej w energię elektryczną. Uwalnianie energii prowadzi do stopniowego rozładowania akumulatora. Proces generowania prądu jest samoczynny.
W trakcie ładowania przez akumulator przepływa prąd w kierunku przeciwnym do tego, który występuje w trakcie jego pracy właściwej. Procesy chemiczne w obu przypadkach są jednak takie same, tylko zachodzą w odwrotną stronę. W niemal każdym akumulatorze oprócz pożądanych reakcji chemicznych następują również nieodwracalne procesy uboczne. Prowadzą do tego, że z czasem pojemność i sprawność akumulatora spada, aż w końcu traci on swoje właściwości. Zazwyczaj dzieje się tak po upływie ok. 5 lat.
Jak działa akumulator pojazdowy?
Na jakiej zasadzie to wszystko działa w praktyce? Napięcie powstaje w wyniku wyżej opisanego procesu elektrochemicznego. Zachodzi wtedy, gdy dwa przeciwnie naładowane materiały: płyta ujemna (−) i płyta dodatnia (+) są zanurzone w elektrolicie (roztworze kwasu siarkowego i wody). Silnik samochodu lub jednośladu napędza alternator, czyli prądnicę elektryczną za pomocą paska klinowego. Akumulator podbiera i magazynuje energię elektryczną, aby skorzystać z niej, kiedy zajdzie taka potrzeba.
Za co w pojeździe odpowiada akumulator?
Akumulator samochodowy pełni bardzo ważną funkcję w środkach transportu. Dostarcza prąd, który jest niezbędny zarówno przy odpalaniu silnika, jak i jego późniejszej pracy. Zasila poszczególne elementy wyposażenia, kiedy motor nie jest na chodzie. Prąd płynie z akumulatora wtedy, gdy obwód jest zamknięty, a z sieci elektrycznej pojazdu korzysta włączony odbiornik. Jednym z takich elementów w aucie spalinowym jest np. rozrusznik.
Akumulator samochodowy zasila m.in.:
- pompę paliwa/wtryskiwacze,
- zapłon,
- sterownik silnika/czujniki,
- komputer pokładowy,
- zegary,
- systemy inforozrywki,
- oświetlenie,
- systemy bezpieczeństwa aktywnego,
- centralny zamek/autoalarm,
- szyby/lusterka i fotele (elementy elektrycznie sterowane),
- elektryczny wentylator chłodnicy.
Część kierowców nie jest świadoma tego, że akumulator pracuje w nieustannym procesie kumulowania i oddawania energii. Oznacza to, że z biegiem czasu zaczyna się rozładowywać. Samoczynne ładowanie zachodzi wtedy, gdy samochód porusza się z wyłączonymi akcesoriami. Kiedy poziom produkowanej energii jest wyższy od jej poboru, alternator zwraca prąd do akumulatora.
Jak zbudowany jest akumulator do auta?
W samochodach z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi na baterię elektryczną zasilającą podzespoły pojazdu składają się dwa główne elementy:
- Akumulator (bateria samochodowa).
- Alternator (prądnica elektryczna) – napędzany przez silnik samochodu dostarcza energię elektryczną wtedy, gdy silnik jest włączony.
Jak już wspomnieliśmy, akumulator to urządzenie elektrochemiczne, w którym kumulują się ładunki elektryczne. Z czego dokładnie składa się bateria samochodowa? Oto części składowe najpopularniejszego w osobówkach akumulatora kwasowo-ołowiowego.
Na akumulator składają się:
- obudowa – zrobiona jest z tworzywa sztucznego (przeważnie z polipropylenu). Jej wielkość wynika z obowiązujących norm,
- płyty akumulatora – kratka wykonana jest ze stopów ołowiu pokryta masą czynną na bazie tlenków ołowiu,
- elektrolit – mieszanina kwasu siarkowego i wody, w której zanurzone są ołowiane płyty,
- bieguny – dodatni i ujemny (oznaczone odpowiednio symbolami: +/−), wyprowadzone są na zewnątrz w formie metalowych czopów wystających ponad obudowę w górnej części akumulatora.
Popularne rodzaje akumulatorów samochodowych
Na rynku występuje kilka rodzajów akumulatorów elektrycznych do samochodu. W sprzedaży dostępne są m.in. samochodowe baterie kwasowe (ECM), żelowe lub AGM.
Najczęściej spotykane typy akumulatorów samochodowych:
- akumulator kwasowo-ołowiowy (tzw. akumulator Plantego) – elektrolitem jest roztwór kwasu siarkowego. Elektroda ujemna wykonana jest z ołowiu w formie siatki, natomiast elektroda dodatnia z tlenku tego metalu ciężkiego. Jest masowo stosowany w samochodach osobowych. Ma zdolność rozładowania dużym prądem przez krótki czas. Ich zaletami są: prostota i relatywnie niska cena zakupu. Największą wadą jest znaczna masa.
- akumulator wapniowy (Ca/Ca) – ma ograniczoną zdolność rozładowania. Charakteryzuje się dużą trwałością i odpornością na wahania temperatur. Zapewnia prąd rozruchowy o wyższych parametrach niż akumulator kwasowo-ołowiowy.
Każdy akumulator samochodowy opisują te same parametry. Od specyfikacji baterii pojazdowej zależy jej przeznaczenie.
Istotne parametry akumulatora samochodowego:
- pojemność akumulatora – wyrażona w amperogodzinach (Ah),
- prąd rozruchowy – wyrażony w amperach (A),
- napięcie – wyrażone w woltach (V),
- biegunowość – informuje, gdzie znajduje się biegun dodatni (R – oznacza, że biegun dodatni jest po prawej stronie obudowy),
- rodzaj bieguna – w większości aut jest znormalizowany, ale w niektórych pojazdach sprowadzonych z Azji występuje zmniejszony typ (niezbędne są wtedy klemy o mniejszej średnicy),
- wymiary zewnętrzne – wyrażone w milimetrach (mm).
W samochodach osobowych instalacja elektryczna ma przeważnie napięcie 12V. Takie same parametry powinien posiadać akumulator. W pojazdach ciężarowych napięcie jest dwukrotnie wyższe (24V). We współczesnych hybrydach dochodzi do 48V, a w rekordowych przypadkach nawet do 650 woltów.
Rozładowany akumulator – z czego to wynika?
Skąd bierze się brak prądu w akumulatorze samochodowym? Najczęściej z jego całkowitego wyczerpania lub niewłaściwego użytkowania, rzadziej z powodu awarii. Do rozładowania akumulatora prowadzi najczęściej korzystanie z radia na postoju lub pozostawienie auta na noc z włączonymi światłami. W wyniku wyczerpania, ołowiowe płyty akumulatora upodobniają się do siebie pod kątem chemicznym, elektrolit słabnie, a napięcie spada. Wtedy niemożliwe jest dostarczenie energii, którą można by wykorzystać np. na odpalenie silnika.
Rozładowany akumulator można naładować, zaopatrując go ponownie w prąd. Potrzebne jest do tego zewnętrzne źródło zasilania. Może nim być: prostownik, klemy lub domowe gniazdko elektryczne. Pełne naładowanie przywraca różnicę elektroujemności pomiędzy elektrodami i sprawia, że akumulator odzyskuje swoje właściwości, przez co ponownie nadaje się do użytku. Rośnie też jego odporność cykliczna – im wyższa liczba cykli ładowania i rozładowania, tym niższa pojemność wyjściowa baterii. Oznacza to, że bateria się starzeje. Akumulatory litowo-jonowe wytrzymują zazwyczaj kilka tysięcy cykli. Gorzej, mamy do czynienia z awaria baterii. Wtedy zazwyczaj jedynym wyjściem jest jej wymiana na nową.
Pomoc w ramach assistance po rozładowaniu akumulatora
Ubezpieczenie dodatkowe assistance oferuje pomoc drogową w przypadku rozładowania akumulatora. W zależności od wybranego wariantu ochrony można otrzymać wsparcie w takiej sytuacji do kilku razy w ciągu roku. Polega to na tym, że pod wskazany adres przyjeżdża wykwalifikowany fachowiec z aparaturą pozwalającą na niezwłoczne odpalenie silnika. Jeśli to nie da efektu, pojazd jest holowywany do warsztatu, gdzie jest dokładnie sprawdzany pod kątem awarii. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Czy ubezpieczyciel pomoże w razie rozładowania akumulatora?.
Odłączenie i podłączenie akumulatora krok po kroku
Akumulator jest źródłem energii elektrycznej w pojeździe, ale bywa też przyczyną problemów. Dochodzi do nich przeważnie zimą, choć zdarzają także w środku upalnego lata. Samochód odmawia posłuszeństwa, silnik nie chce odpalić i rzęzi, a kierowca się gorączkuje. Brzmi znajomo? Akumulator na co dzień nie daje o sobie znać do czasu, aż coś jest z nim nie tak!
Aby uruchomić silnik w sytuacji awaryjnej, należy skorzystać z kabli rozruchowych. To 2 miedziane przewody (czerwony i czarny) pokryte gumą i zakończone z obu stron metalowymi klamerkami. Im kable są grubsze, tym lepsza ich jakość i szybkość przewodzenia prądu. Można je kupić na stacji benzynowej lub w supermarkecie, a bardziej zaawansowane warianty są dostępne w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych. Podpina się je z jednej strony do auta, w którym wyczerpał się akumulator (nr 1), a z drugiej – do pojazdu ze sprawnym zasilaniem (nr 2). Co dokładnie należy zrobić i w jakiej kolejności, aby nie doszło do spięcia?
Jak prawidłowo podłączyć akumulator do ładowania?
- Wyłącz silnik w pojeździe użyczającym prądu (nr 2).
- Podłącz kable:
- czerwonym kablem połącz plus (+) w pojeździe nr 2 do plusa (+) w pojeździe z rozładowanym akumulatorem (nr 1),
- czarnym kablem połącz minus (−) w pojeździe nr 2 do minusa (−) w pojeździe z nr 1.
- Uruchom silnik w pojeździe ze sprawnym akumulatorem (nr 2).
- Odczekaj kilka minut, aż rozładowany akumulator się podładuje.
- Odłącz kable w kolejności odwrotnej do podpinania:
- najpierw czarny kabel, zaczynając od minusa (−) w pojeździe nr 1, a dopiero potem minus (−) w pojeździe nr 2,
- następnie czerwony kabel, zaczynając od plusa (+) w pojeździe nr 1, a w dalszej kolejności plus (+) w pojeździe nr 2.
W niektórych modelach marek premium nie da się samodzielnie odłączyć akumulatora. Potrzebna jest do tego fachowa wiedza i sprzęt.
Akumulator można naładować też bez użycia drugiego pojazdu. W tym celu należy wyjąć baterię samochodową z komory silnika i skorzystać z prostownika. Trzeba przy tym trzymać się tej samej kolejności podłączania kabli, co w przypadku rozruchu z pomocą innego auta. Jednym zdaniem: plus prostownika do plusa akumulatora, a następnie minus prostownika do minusa akumulatora (odłączenie powinno nastąpić w odwróconej kolejności “od końca”). Prostownik przeważnie wskazuje czas ładowania na wyświetlaczu. Baterię po przywróceniu do stanu używalności należy umieścić z powrotem w pojeździe.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o podłączenie akumulatora
Akumulator elektryczny daje iskrę niezbędną podczas zapłonu i tym samym pozwala uruchomić silnik spalinowy. Zasila całe pokładowe instrumentarium. Współczesne samochody mają większe zapotrzebowanie na prąd niż starsze modele. Bogatsze wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa czy komfortu z dużą liczbą czujników i siłowników wiąże się ze znacznym poborem prądu.
Akumulator w samochodzie osobowym zazwyczaj montowany w przedniej części pod maską. W niektórych modelach (głównie sportowych) dla lepszego rozkładu masy umieszczony jest z tyłu (np. w jednej ze ścian bocznych bagażnika). Część samochodów turystycznych (np. kampery) czy pojazdy ciężarowe posiadają dodatkowy akumulator, który pełni funkcję magazynu energii podczas postoju. Bateria samochodowa jest umieszczana na specjalnej podstawie, która ma odpowiednią wielkość jest jest stabilna.
Akumulator w samochodzie lub motocyklu powinien być zgodny z wymaganiami producenta. Musi spełniać minimalne parametry określone przez markę. Jeśli fabryczna bateria się wyczerpała, najlepiej wymienić ją na ten sam model lub inny o identycznych lub zbliżonych parametrach. Gwarantuje to, że będzie pasował do pojazdu i zaspokoi jego apetyt na energię elektryczną. Dla pewności możesz skorzystać z internetowych wyszukiwarek akumulatorów lub przejrzeć fora zrzeszające właścicieli danego modelu.
- Akumulator zasila pojazdy spalinowe w energię elektryczną. Prąd jest w nich niezbędny do uruchomienia silnika i zasilania wiele elektrycznych podzespołów napędowych i pokładowych.
- Akumulator samochodowy działa w trybie naprzemiennego ładowania i oddawania energii elektrycznej. Proces jest odwracalny i pozwala na pracę akumulatora przez średnio 5 lat.
- Bateria samochodowa współpracuje z alternatorem, który napędzany przez silnik spalinowy zasila akumulator w prąd podczas jazdy.
- Do rozładowania akumulatora dochodzi w trakcie postoju. Konieczne jest wtedy awaryjne odpalenie “na rozruch” z użyciem kabli, które trzeba podłączyć według ściśle ustalonej kolejności, aby nie doszło do spięcia.
- Po wyczerpaniu możliwe jest ponowne naładowanie baterii. W przypadku awarii konieczna jest wymiana akumulatora na nowy. Stary należy oddać do recyklingu.
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_elektryczny
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji