Prawidłowe używanie kierunkowskazów – pokaż innym, co zamierzasz!

Jaki czynnik ma bardzo duże znaczenie w ruchu drogowym? To przewidywalność, bez której na jezdni zapanuje chaos. Nie chodzi tylko o stanowcze podejmowanie decyzji podczas jazdy – czego niektórym kierowcom brakuje – ale także o skuteczne informowanie innych o swoich najbliższych zamiarach. Do tego służą kierunkowskazy? Niby odpowiedź jest banalna i oczywista, jednak wielu kierowców zapomina o nich lub celowo ignoruje innych uczestników ruchu. A to stwarza zagrożenie na drodze!

kierunkowskazy - jak używać

Kierunkowskaz na rondzie – jak ich używać?

Jako kierowca pewnie miałeś okazję korzystać z ronda. Choć trzeba uczciwie przyznać, że w niektórych miastach pojawiły się one dopiero w ostatnich kilkunastu latach. Choćby we Wrocławiu było ich zawsze niewiele – dalej jest. Natomiast szczecinianie mają z nimi do czynienia bardzo często. O co jednak chodzi z tymi rondami?

Czy zwróciłeś kiedyś uwagę, jak poruszają się kierowcy po rondzie? Na ile typów byś ich podzielił? Na pewno są ci, którzy włączają kierunkowskaz przed wjazdem i zjazdem. Spotkać można również tych, co sygnalizują jedynie zjazd z ronda. Inni, wjeżdżając na rondo, włączają najpierw lewy kierunkowskaz, a przy zjeździe prawy. Na szczęście najmniej liczną grupą są ci kierowcy, którzy ignorują innych i nie używają w ogóle kierunkowskazów. 

Którzy z wyżej wymienionych typów kierowców używają prawidłowo kierunkowskazów na rondzie? Oczywiście są to ci, którzy sygnalizują zjazd ze skrzyżowania. Takie zachowanie ułatwia wjechanie na skrzyżowanie innym użytkownikom, co prowadzi do usprawnienia ruchu. Przyznasz pewnie, że lepiej płynnie wjechać na rondo, niż czekać, tylko dlatego, że komuś nie chce się włączyć kierunkowskazów. 

Również kierowcy, którzy włączają lewy kierunkowskaz przy wjeździe na skrzyżowania, nie popełniają błędu. Na przykład we Francji jest to bardzo często praktyka. Kierowcy z dalszych wjazdów widzą, do którego zjazdu będzie kierował się taki pojazd. Oczywiście przy zjeździe kierowcy ci zmieniają kierunkowskaz na prawy. 

UWAGA!

Prawy kierunkowskaz, który sygnalizuje opuszczenie skrzyżowania, należy włączyć między zjazdem docelowym a poprzednim, który został minięty.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym – wątpliwości?

Czy miałeś kiedyś wątpliwość, czy włączyć kierunkowskaz na skrzyżowaniu, którego droga z pierwszeństwem nie prowadziła prosto? Zdarza się tak, że skręca ona w lewo lub prawo – to skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym. Co powinieneś wtedy zrobić? Oczywiście włączyć kierunkowskaz!

Przepisy mówią jasno i wyraźnie, kiedy należy używać kierunkowskazu:

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym

Nie ma więc znaczenia, że jedziesz po drodze z pierwszeństwem. Jeśli zmienia ona kierunek na skrzyżowaniu na lewy czy prawy, to kontynuując nią jazdę, musisz to zasygnalizować, ponieważ Ty również zmieniasz kierunek. W innym przypadku pozostali kierowcy będą myśleć, że jedziesz prosto i mogą ruszyć, co doprowadzi do kolizji. 

UWAGA!

Na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym zachowaj szczególną ostrożność – możesz trafić na kierowcę, który nie spojrzy na znaki i uzna automatycznie, że główna droga prowadzi na wprost!

Wyprzedzanie – kiedy włączyć i wyłączyć kierunkowskaz?

Wyprzedzanie jest uważane za jeden z trudniejszych manewrów na drodze. Dlatego to właśnie podczas jego wykonywania należy zachować szczególną ostrożność oraz pamiętać o zasadach używania kierunkowskazów.

Jeśli zdecydujesz się na wyprzedzanie, to najpierw powinieneś włączyć kierunkowskaz lewy i dopiero potem rozpocząć manewr. Co bardzo ważne, nie należy go wyłączać, aż do momentu wyprzedzenia innego pojazdu. Dzięki temu inni kierowcy będą wiedzieć, zwłaszcza Ci z naprzeciwka, co robisz. Migający kierunkowskaz wskaże im, że ktoś jest na ich pasie ruchu i wyprzedza inny pojazd. 

Po wyprzedzeniu innego pojazdu należy wrócić na właściwy pas ruchu. Włącza się wtedy prawy kierunkowskaz i po powrocie wyłącza go. Wydaje się proste, ale część kierowców ignoruje powyższe zasady i wyprzedza bez włączonego kierunkowskazu.

Zmiany pasa ruchu – o czym trzeba pamiętać?

W tym przypadku nie ma większych komplikacji. W ustawie Prawo o ruchu drogowym wyraźnie jest napisane, że każda zmiana pasa ruchu wymaga zasygnalizowania. Zaraz po wjechaniu na inny pas należy wyłączyć kierunkowskaz. Proste?

Niestety wielu kierowców zapomina o tym obowiązku, w szczególności na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Mimo że inne pojazdy mogą być dość daleko, to powinno się mieć wyrobiony nawyk sygnalizowania zmiany pasa ruchu za każdym razem. Po co o tym za każdym razem myśleć?

Włączanie się do ruchu i skręcanie – czy tu są jakieś wątpliwości?

Za każdym razem, kiedy kierowca wjeżdża z drogi podporządkowanej, powinien to zasygnalizować innym uczestnikom ruchu. To prosta zasada, która nie powinna sprawiać problemów użytkownikom dróg. 

Jednak obserwując ruch drogowy, można zauważyć wątpliwości w jednej sytuacji – wjeżdżanie ze zjazdu z wiaduktu lub łącznika, przy których znajduje się znak STOP i nie ma pasa rozbiegowego. Co w takiej sytuacji rodzi problem?

Zazwyczaj taka droga biegnie wzdłuż tej głównej albo pod niewielkim kątem. Instynktownie część kierowców włącza prawy kierunkowskaz, ponieważ w tę stronę zamierza skręcić. Jednak migacz nie jest widoczny dla kierowców, którzy poruszają się drogą z pierwszeństwem – nadjeżdżają z lewej strony.

W takim przypadku kierowca wjeżdżający na drogę z pierwszeństwem powinien włączyć lewy kierunkowskaz. Po pierwsze będzie on widoczny dla tych znajdujących się już na drodze głównej. Po drugie taka sygnalizacja nikogo nie zmyli, ponieważ nie oznacza ona skręcenia w lewo – jest to niemożliwe.   

Włączając się do ruchu, należy sygnalizować kierunkowskazem. W tym przypadku nie ma żadnej filozofii. Kiedy kierowca wyjeżdża z parkingu, posesji czy miejsca postojowego, to musi pokazać swój zamiar innym. Podobnie jest w przypadku zjazdu – to informacja nie tylko dla innych kierowców, ale także dla pieszych i rowerzystów.

Ekspert Mubi radzi:

Wiedza o prawidłowym używaniu kierunkowskazów to nie wszystko. Od czasu do czasu należy także sprawdzić, czy wszystkie one działają prawidłowo. Może zdarzyć się, że któraś żarówka przepali się lub dojdzie do awarii bezpiecznika. Po wyciągnięciu żarówki z klosza sprawdź jej oznaczenie – najczęściej będzie to P21W lub PY21W. Oczywiście zawsze warto mieć zestaw zapasowych żarówek w schowku w samochodzie.

Czy trzeba włączać kierunkowskaz, będąc na pasie ruchu służącym tylko do skrętu? Oczywiście, że tak – to zmiana kierunku ruchu, o której mówią przepisy. Wielu kierowców ignoruje ten nakaz i jak widzi białe strzałki na niebieskim tle (od C-1 do C-4), to nie włącza kierunkowskazu. To błąd! 

Używanie kierunkowskazów – jakie są najczęstsze błędy?

Kierowcy popełniają często dwa błędy związane z używaniem kierunkowskazu – albo włączają go za szybko, albo za późno. Takie zachowanie nie tylko irytuje innych kierowców, ale także stwarza zagrożenie na drodze. 

Przykład

Piotr zdawał egzamin na prawo jazdy. Podczas jazdy w mieście egzaminator kazał mu skręcić w lewo na skrzyżowaniu. Piotr upewnił się, że może bezpiecznie zmienić pas i wjechał na lewą stronę jezdni, w tym samym momencie włączając kierunkowskaz. Egzaminator uznał to za błąd, informując Piotra, że kierunkowskaz powinien sygnalizować już sam zamiar wykonania manewru – w tym przypadku został więc uruchomiony zbyt późno.

Włączenie przez kierowcę kierunkowskazu przy zjeździe z drogi w ostatniej chwili może zmusić znajdujące się za nim pojazdy do gwałtownego hamowania. Również za szybkie włącznie migacza nie jest prawidłowym zachowaniem, ponieważ może sugerować innym uczestnikom ruchu chęć skręcania w innym kierunku, niż jest w rzeczywistości.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o prawidłowe używanie kierunkowskazów

Jak używać kierunkowskazów na rondzie?
Jakich kierunkowskazów używać na rondzie turbinowym?
Czy w czasie omijania dziury w nawierzchni muszę użyć kierunkowskazu?
PODSUMOWANIE
  • Na rondzie należy włączać kierunkowskaz przed zjazdem.
  • Poruszając się drogą z pierwszeństwem na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym, należy włączać kierunkowskaz.
  • Zmieniając pas, należy włączyć kierunkowskaz, a po zmianie wyłączyć go.
  • Wykonując manewr wyprzedzania, należy mieć włączony kierunkowskaz.
  • Każda zmiana pasa wymaga użycia kierunkowskazów.
  • Włączając się do ruchu lub zjeżdżając z drogi, sygnalizuje się kierunkowskazem.
  • Najczęstszymi błędami popełnianymi przez kierowców jest zbyt szybkie lub zbyt późne użycie kierunkowskazu.

Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

27 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Proszę o podanie Art. w Prawie o ruchu Drogowym w którym występuje skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym, i kiedy na nim należy używać kierunkowskazu.
Termin skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym jest pojęciem potocznym, a nie prawnym, więc nie można go znaleźć w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W Oddziale 7 ustawy opisane są zasady ruchu dotyczące przecinania się kierunków ruchu, a dodatkowo art. 22 pkt 5 wskazuje, że: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
avatar autora komentarza
Hmmm za moich czasów ten zapis brzmiał "zmienia kierunek jazdy względem osi jezdni" dlatego ludzie po 30 nje włączając kieru kowskazu na pirszenstwie łamanym bo oś przebiega zgodnie z tym pierszenstwem. Coś się zmieniło w przepisach?
Art. 22 pkt 5. obecnie brzmi: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
avatar autora komentarza
"Jeśli zdecydujesz się na wyprzedzanie, to najpierw powinieneś włączyć kierunkowskaz lewy i dopiero potem rozpocząć manewr. Co bardzo ważne, nie należy go wyłączać, aż do momentu wyprzedzenia innego pojazdu." Poważnie??? Proponuję się doszkolić przed napisaniem kolejnego doszkalającego nas artykułu.
avatar autora komentarza
cd.. znak drogi z pierwszeństwem wyznaczą kierunek jazdy pojazdów. Bez znaczenia w którym kierunku świata. Na pozostałych dojazdowych auta mają się zatrzymać i ustąpić pierwszeństwa jadącym drogą główną. JADĄCYM - Bez względu w jakim kierunku. Linie poziome na jezdni wskazują dodatkowo jak droga z pierwszeństwem faktycznie biegnie. Jeśli zatem włączam kierunkowskaz jadąc drogą główną a nie zamierzam zmieniać pasa ruchu przecinając linię środkową lub z prawej strony w przypadku opuszczania drogi głównej to kogo wprowadzam tym kierunkowskazem w błąd ? Kierunek ruchu zaś może być prawostronny lub lewostronny i tak to jest definiowane na wyspach.
avatar autora komentarza
Wpadłem do Polski na kilka dni i tak się głowìę co za burdel na drogach tu macie. Jadę za gościem po drodze z pierwszeństwem i nagle włącza on kierunkowskaz do skrętu w lewo. Myślę sobie, pewnie zamierza kogoś wyprzedzić bo nie hamuje lub będzie hamował do skrętu w lewo - w las? Drogi leśnej nie widziałem ale tego lasu przeca nie znam. Za chwilę z prawej widzę znak drogowy A-6B a gościu jedzie po łuku w lewo bo tak biegnie droga z pierwszeństwem jazdy a prosto jest już drogą podporządkowana. Teraz czytam, że ten idiotyzm jest regułą prawną. Pytam zatem, do czego służą znaki informujące o kierunku jazdy z pierwszeństwem przejazdu, nawet jeśli faktycznie zmienia się fizycznie kierunek drogi ? W jakim nawet celu mam informować włączonym kierunkowskazem że nadal będę poruszać się na drodze z pierwszeństwem: 1. Kierowcę który chce włączyć się do ruchu z drogi podporządkowanej skoro ma on ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom na drodze z pierwszeństwem jazdy, 2. Kierowcę nadjeżdżającego drogą główną z przeciwnej strony który zaczynie zwalniać bo ktoś ma zamiar skręcić mu być może jeszcze przed nosem ? Po to są znaki z pierwszeństwem by przedstawić reguły na drodze i wedle tych reguł jeździ się na zachodzie. A jak chcecie tu wprowadzać zasady które nie korelują ze znakami to wypada zmienić znaki. A-6B ostrzega przed drogą z pierwszeństwem na wprost z podporządkowaną z prawej strony. Nie znam drogi i nie wiem jeszcze że w rzeczywistości biegnie po łuku w lewo. Zanim do tego łuku się zbliżę, a jest noc to tylko pasy środkowe na jezdni zdradzają że droga z pierwszeństwem biegnie po łuku w lewo a na wprost jest drogą podporządkowana, czyli z deka za późno by jeszcze kombinować z kierunkowskazami. Teraz wedle Waszych durnych zmian ktoś jadący za mną pomyśli że jadę na wprost, znaczy zjeżdżam z drogi z pierwszeństwem bo nie włączyłem kierunkowskazu przed zamiarem wyłączenia się z ruchu z pierwszeństwem w drogę podporządkowaną - czy to aby nie jest już powód do mandatu ? Ktoś tu zamienił się z koniem na łby. Nic dziwnego że tyla tu wypadków i kolizji macie
avatar autora komentarza
Szkoda, że nie w artykule brakło jednej ważnej rzeczy: zamierzając zjechać z ronda pierwszym zjazdem trzeba włączyć prawy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo, a nie na jego środku. Właśnie po to, żeby kierowcy chcący wjechać z drogi, w którą ja zjeżdżam nie musieli czekać, tylko mogli wjeżdżać.
avatar autora komentarza
Dzięki takim pismakom i dodawaniu od siebie lepszego widzenia zasad jest taki bajzel w mózgach niektórych kierowców, Przykład: Co bardzo ważne, nie należy go wyłączać, aż do momentu wyprzedzenia innego pojazdu. Dzięki temu inni kierowcy będą wiedzieć, zwłaszcza Ci z naprzeciwka, co robisz. Czyli co mam jechać z włączonym lewym kierunkowskazem do następnego wyprzedzania, czy może wyłączyć go przed wyprzedzaniem drugiego z trzech pojazdów. A o tematyce wyprzedzania ze zmianą pasa ruchu lub bez to zapomnijmy. Taki tam szczegół.
avatar autora komentarza
nie uzywa sie kierunkowskazu podczas manewru zatrzymania ,jest to prawo zwyczajowe,natomiast uzywa sie obligatoryjnie podczas włączania sie do ruchu.
avatar autora komentarza
Jestem kierowcą od ponad 40 lat. Generalnie oceniam, że ok. 40% współużytkowników dróg używa kierunkowskazów zgodnie z przepisami. 30% włącza kierunkowskaz w momencie, w którym zaczynają kręcić kierownicą – zdecydowanie za późno. 15% uznaje kierunkowskaz za opcjonalny element wyposażenia pojazdu – używa go, kiedy uznaje za stosowne. Pozostałe 15% nie używa kierunkowskazów w ogóle. Wydaje mi się, ze instruktorzy w ośrodkach szkolenia kandydatów na kierowców zaniedbują tę kwestię, albo młodzi kierowcy lekceważą sobie konieczność komunikowania innym swoich zamiarów i utrwalają sobie bardzo złe nawyki.
avatar autora komentarza
Rozumiem Jarku, że masz świadomość tego, że jadąc drogą z pierwszeństwem bez zamiaru zmiany pasa ruchu, zwrócenia lub opuszczenia jej jezdni z jej lewej lub prawej strony, nie włączasz kierunkowskazu. Przez brak włączenia kierunkowskazu, zgodnie z obowiązującym OD ZASZE prawem, sygnalizujesz, że nie masz zamiaru opuścić pasa ruchu z jego lewej lu prawej strony.
avatar autora komentarza
"Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy ...", A jeżeli na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem, kierunek jazdy pokrywa się z pokazanym na znaku pierwszeństwem, to wtedy jadąc drogą z pierwszeństwem nie sygnalizujemy skręcania, nie zmieniamy kierunku jazdy?
Sygnalizujemy, gdy skręcamy. Dzięki temu informujemy innych kierowców o swoim zamiarze. Za to nie sygnalizujemy, gdy jedziemy prosto.
avatar autora komentarza
Zapraszam Pana do zapoznania się z obowiązującym prawem, a nie bezmyślnym powielaniem wymysłów egzaminatorów WORD i Zbigniewa Drexlera. Na początek warto zaglądnąć do Konwencji. W art. 16. jest wprost mowa o tym, że zmiana kierunku (wg naszego prawa kierunku jazdy) to skręt z jezdni drogi w celu jej opuszczenia z jej lewej lub prawej strony bez związku z krętością drogi i miejsca na niej, zatem zarówno na jak i poza skrzyżowaniem. Jadąc prosto (bez kręcenia kierownicą) zjeżdża się z prawej strony jezdni drogi która zmienia swój kierunek w lewo. Zatem zgodnie z wymaganiami PRAWA , kierujący jest obowiązany włączyć zawczasu prawy kierunkowskaz, by zasygnalizować zamiar opuszczenia jezdni z jej prawej strony, tak jak na skrzyżowaniu typu K. Zapraszam na https://mrerdek1.blogspot.com/2021/09/384-jedz-niebezpiecznie-855-do-czego.html
avatar autora komentarza
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Uważam, że jadąc po drodze głównej nie powinno się włączać kierunkowskazu, nawet, gdy zmienia ona kierunek na skrzyżowaniu. Kiedyś tak było i było wszystko przejrzyste i logiczne. Są skrzyżowania, gdzie droga skręca np,. w lewo i z lewej strony znajduje się jeszcze wjazd na drogę podporządkowaną. Włączanie kierunkowskazu w tej sytuacji jest mylące. Zgodnie z tą logiką np na górskich serpentynach trzeba by bezustannie włączać kierunkowskazy, bo droga ciągle zmienia kierunek.
avatar autora komentarza
A czy jadąc serpentyną przez góry często przejeżdżamy przez skrzyżowanie? chyba nigdy. Pomyśl człowieku logicznie.
avatar autora komentarza
A sprawa jest taka prosta. Sygnalizujemy włączeniem kierunkowskazu ZAMIAR , a nie FAKT WYKONYWANIA manewru. Bo fakt wykonywania widać , a zamiaru nie.
avatar autora komentarza
Zgodnie z przepisem "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru." Zatem nie można cały czas używać lewego kierunkowskazu podczas wyprzedzania., gdyż będzie to sprzeczne z tym przepisem. Kolejna rzecz - nie można używać lewego kierunkowskazu, gdy nie skręca się w lewo!
Na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej należy włączyć kierunkowskaz podczas zmiany pasa ruchu, czyli przy wjeżdżaniu i zjeżdżaniu z pasa, po którym pojazdy jadą w przeciwnym kierunku. Kiedy na takiej drodze kończy się manewr wyprzedzania? Po powrocie na pas z tym samym kierunkiem ruchu. Uważam, że bezpieczniej jest wyprzedzać z włączonym kierunkowskazem.
avatar autora komentarza
Zgodnie z podanym przepisem kierunkowskazu używamy podczas manewru zmiany pasa ruchu, a po jego dokonaniu niezwłocznie przestajemy sygnalizować. Nie ma mowy o sygnalizowaniu kierunkowskazem manewru wyprzedzania, a jedynie zmiany pasa ruchu, które podczas wyprzedzania dokonywane są dwa razy. Używanie lewego kierunkowskazu podczas całego manewru wyprzedzania jest sprzeczne z nakazem zaprzestania sygnalizowania niezwłocznie po zmianie pasa ruchu z prawego na pas, po którym jadą pojazdy w przeciwnym kierunku.
avatar autora komentarza
Manewr wyprzedzania nie kończy się po powrocie na pas z tym samym kierunkiem ruchu. Manewr wyprzedzania kończy się kiedy miniemy całą długością swojego pojazdu pojazd, który wyprzedzaliśmy. Wynika to z definicji samego manewru wyprzedzania, która brzmi: "przejeżdzanie obok pojazdu jadącego w tym samym kierunku". Zatem mamewr powrotu na pas jest oddzielnym manewrem. Zmiana pasa, wyprzedzanie i ponowna zmiana pasa to trzy manewry z czego dwa sygnalizujemy
avatar autora komentarza
OMG, uważam? Co to za artykuł. Tak jak pisał "kierowca" nie jest to zgodne z przepisami. I to one mają sens, jeśli myślisz logicznie i bierzesz pod uwagę bezpieczeństwo innych i dawanie jasnych sygnałów plus zwracasz uwagę czy zostały zauważone ( wtedy rozpoczynasz np manewr wyprzedzania a nie mignąłem-piernąłem to jadę; dojeżdżając na pełnej , wymuszając zjazd albo albo na pełnej wyprzedzanie bez uprzedzenia (kierunkowskazem gdybyście nie wiedzieli, nie sygnałem dźwiękowym ani świetlnym ani siedzeniem na dupie, tego brakuje w tym artykule i to dodałabym do najczęstszych błędów)). Co do wyprzedzania na włączonym lewym kierunkowskazie, to dla kogo on jest? dla saren w rowie żeby wiedziały że zaraz w niego skręcisz albo zjedziesz na pobocze? Jeśli widzę auto na swoim pasie z naprzeciwka , to logiczne że wyprzedza (a jeśli się ścigasz, to nie włączasz chyba kierunkowskazu), jeśli wyprzedzasz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, bezpiecznej odległości od aut z przeciwka, to nie wypatruję kierunkowskazu, tym bardziej, kiedy nie zachowujesz tej odległości. Na drodze konkret, uwaznosc na innych i przepisy a nie takie artykuły ciamciaradzkie i zasady cwaniaków (to już te spoza artykułu)
avatar autora komentarza
Jeżeli manewr odbywa się na pasie "pod prąd" to musisz, żeby było widać, że wyprzedzasz, a nie np. przypadkowo zjechałeś na przeciwległy pas. Natomiast jeśli odbywa się to na drodze z dwoma pasami ruchu to wyłączasz go po zakończeniu manewru zmiany pasa. Czego nie rozumiesz "kierowca"?
avatar autora komentarza
Tom, czy Twoja interpretacja wynika z litery przepisu czy tak Ci się wydaje? Mam wrażenie, że próbujesz dodać "lub czasopisma" Jeżeli jest napisane w niedzielę to nie znaczy, że w pierwszy dzień Bożego narodzenia również, chociaż to też święto. Przecież samobójca nie zjeżdża na przeciwległy pas przypadkowo a nie ma w życzeniu wrócić na swój. Powinien sygnalizować jakoś inaczej? Przepisy traktować należy literalnie! Jeżeli są niejednoznaczne należy je zmienić. Koniec, kropka.
avatar autora komentarza
Pan redaktor cytuje mądrości wyczytane w książce Zbigniewa Drexlera, współtwórcy wyjątkowego bubla prawnego, wzorowanego na prawie drogowym ZSRR, w postaci stworzonego w stanie wojennym Kodeksu drogowego z 1983 roku. Niestety wiele z wymysłów Pana Zbigniewa stało się prawem zwyczajowym WORD. Oczywistym jest, że wjazd na pas ruchu dla kierunku przeciwnego jest zmianą pasa ruchu, zatem po zmianie istnieje PRAWNY OBOWIĄZEK wyłączenia lewego kierunkowskazu.
avatar autora komentarza
Treść artykułu jest w części niezgodna z przepisami ruchu drogowego!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC