Prawo o ruchu drogowym 2021 – jakie oszczędności i ułatwienia czekają kierowców?
Przypuszczalnie większość kierowców nie wie nic o ustawie uchwalonej 14 sierpnia 2020 roku, która wprowadza zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym i kilku innych aktach prawnych. Czego ona dotyczyła? Nowe rozwiązania ułatwią, pozwolą na oszczędności oraz poszerzą możliwości związane z rejestracją samochodu. Zniosą także obowiązek posiadania prawa jazdy przy sobie. Kiedy przepisy te wejdą w życie? Co dokładnie oznaczają dla właścicieli aut i kierowców? Przekonajmy się!
Z tego artykułu dowiesz się:
Ułatwienia dla kierowców – wirtualne prawo jazdy
Od 1 października 2018 roku kierowcy mogą prowadzić samochód bez dowodu rejestracyjnego. Nie muszą wozić ze sobą także potwierdzenia ubezpieczenia OC – co nie oznacza zniesienia obowiązku jego wykupienia!
Do dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia polisy OC dołączyło 5 grudnia 2020 roku prawo jazdy. Tak, wreszcie po tylu latach kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą tego dokumentu. Pamiętaj jednak, że prawo to dotyczy wyłącznie terytorium Polski.
W przypadku kontroli drogowej policjant lub funkcjonariusz innej służby będzie mógł sprawdzić ważność dokumentów w centralnej ewidencji kierowców. Oczywiście to samo może zrobić z polisą OC, a także z informacją o przeglądzie technicznym pojazdu.
Każdy kierowca może również na własną rękę sprawdzić aktualność polisy OC na wybrany samochód. Pozostaje jeszcze jedna kwestia, która może nurtować w kwestii prawa jazdy online – co w przypadku zatrzymania tego dokumentu?
Wyobraźmy sobie, że nierozważny kierowca (bardzo delikatnie mówiąc), będzie prowadził samochód pod wpływem alkoholu lub przekroczy prędkość w terenie zabudowanym o co najmniej 50 km/h. Jeśli zatrzyma go policja, to oczywiście nie pojadą po prawo jazdy do miejsca, gdzie dokument się znajduje, tylko zatrzymane zostanie ono wirtualnie. W bazie zostanie to odpowiednio zaznaczone.
Nowe rozwiązania dla właścicieli – czasowe wycofanie, kwestia tablic rejestracyjnych oraz inne ułatwienia
Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym wprowadzają także wiele rozwiązań korzystnych dla właścicieli aut, które mają ułatwić załatwianie formalności oraz znoszą uciążliwe obowiązki. Przyjrzyjmy się im po kolei!
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym – koniec z wymianą
Jedną z bardziej irytujących sytuacji, która często spotyka wieloletnich właścicieli samochodów, jest brak miejsca na nową pieczątkę od diagnosty na stacji kontroli pojazdów. Co trzeba było wtedy zrobić? Wziąć zaświadczenie o badaniu pojazdu i wyrobić nowy dowód rejestracyjny – co zabiera czas i kosztuje!
Na szczęście 4 grudnia 2020 roku to się skończyło! Od tego dnia nie trzeba wymieniać dowodu rejestracyjnego, kiedy zabraknie miejsca na pieczątkę!
Rafał udał się na badanie techniczne samochodu. Z powodu braku miejsca na pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym, diagnosta wprowadził informację o przejściu przeglądu do bazy CEPiK oraz wydał pisemne zaświadczenie z datą następnego badania. Czy Rafał powinien je zatrzymać? Tak! Ten dokument może się przydać podczas kontroli policyjnej podczas wyjazdu za granicę, trzeba go także przekazać nowemu nabywcy w razie sprzedaży auta.
Czasowe zamieszkanie – starosta zarejestruje pojazd
W dzisiejszym świecie dużo osób przemieszcza się i wyjeżdża na kontrakty do innych miejscowości. W takim czasowym miejscu zamieszkania będzie można zarejestrować czasowo pojazd – wystarczy, że właściciel auta złoży wniosek.
W nowych przepisach również określono, że starosta będzie mógł zarejestrować pojazd w normalnym lub czasowym trybie. Rozwiązanie to będzie także korzystne dla osób, które kupią pojazd w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i będą potrzebowały przejechać nim z miejsca zakupu do domu. Przepisy te weszły w życie 4 grudnia 2020 roku.
Salon sprzedaży pojazdów – dealer zajmie się rejestracją
W artykule 2. ustawy Prawo o ruchu drogowym pojawiła się definicja salonu sprzedaży pojazdów samochodowych, przyczep lub motorowerów. Oczywiście nie ma sensu jej tu przywoływać. Znaczenie ma kontekst, w jakim będzie wykorzystywana.
Od 4 czerwca 2021 roku w salonie sprzedaży będzie można załatwić wszystkie niezbędne formalności związane z rejestracją pojazdu samochodowego, przyczepy i motoroweru. Nowy właściciel nie będzie musiał biegać po urzędach – zaoszczędzi czas i pieniądze na płatne parkingi w centrach dużych miast!
Stacja kontroli pojazdów – elektroniczny zwrot dowodu rejestracyjnego
Do niedawna w razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego jego właściciel musiał zgłosić się do odpowiedniego urzędu albo do dowolnej jednostki organu, która zatrzymała dokument. Aby zaoszczędzić czas kierowców, ustawodawca rozszerzył podmioty, które mogą elektronicznie zwrócić dowód rejestracyjny o stacje kontroli pojazdów.
Rozwiązanie to weszło już w życie! Obowiązuje od 4 października 2020 roku.
Dowód własności pojazdu – zniesienie obowiązku podczas rejestracji
Nowe przepisy wprowadzają także ułatwienie dla rejestrujących pojazd. Jeśli od ostatniej rejestracji na terytorium Polski nie nastąpiła zmiana jego właściciela, to nie ma już obowiązku przedstawienia dowodu własności pojazdu podczas wyrabiania dowodu rejestracyjnego.
Niby to drobna rzecz, ale zawsze zmniejsza liczbę dokumentów, o których trzeba pamiętać. W nowym rozwiązaniu do wniosku rejestracyjnego wystarczy dowód rejestracyjny oraz aktualne badania techniczne. Nie jest potrzebna więc umowa kupna-sprzedaży, jeśli nie zmienił się właściciel. Zmiany zaczęły obowiązywać od 4 grudnia 2020 roku.
Tablice rejestracyjne – umieszczanie i utrzymanie w czystości
W artykule 60.1. ustawy Prawo o ruchu drogowym znalazły się 3 nowe zapisy, które obowiązują od 4 grudnia 2020 roku. Pierwszy z nich zabrania montowania tablicy lub tablic rejestracyjnych w innych miejscach niż te, które są do tego przeznaczone.
Również zabronione jest umieszczanie zmniejszonych tablic rejestracyjnych jednorzędowych na pojeździe, który nie ma zmniejszonego miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego na montaż takich tablic.
Co ważne, każdy kierowca ma obowiązek dbania o czystość i należyty stan tablic rejestracyjnych oraz innych oznaczeń pojazdu!
Inne zmiany – późniejszy termin wejścia w życie
W ustawie pojawiły się także ciekawe rozwiązania dla kierowców i właścicieli samochodów, które nie mają jeszcze terminu wejścia w życie lub jest on przesunięty na 2022 rok. Warto jednak je poznać, bo niektóre z nich są przydatne i ułatwiają życie.
Czasowa wycofanie samochodu osobowego z ruchu – zmniejszenie kosztów ubezpieczenia
Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami można czasowo wycofać z ruchu pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t, ciągniki samochodowe, autobusy i pojazdu specjalne. Zmiany w ustawie pozwolą na takie rozwiązanie również dla samochodów osobowych. Niestety jest kilka “ale”…
Po pierwsze, a zarazem najważniejsze, nowe przepisy nie mają jeszcze podanego terminu wejścia w życie (stan na 18 stycznia 2021). Ma o nich poinformować właściwy minister we właściwym czasie. Związane jest to z wprowadzeniem rozwiązań technicznych, które umożliwią czasowe wycofanie samochodu osobowego z ruchu.
Po drugie pojazdy powyżej 3,5 t i inne wyżej wymienione można wycofać na okres od 2 do 24 miesięcy ze względu na to, że nie są one używane. Natomiast samochody osobowe będzie można wycofać czasowo z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy, jednak nie szybciej niż 3 lata od dnia, w którym minął termin ostatniego wycofania. Dodatkowo w ustawie wymienione są powody, dla których będzie można to zrobić:
- naprawa pojazdu wynikająca z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji,
- w przypadku powstania istotnej szkody.
Wypełniając wniosek o czasowe wycofanie pojazdu, niezbędne będzie złożenie oświadczenia o konieczności naprawy. Nie jest to tylko taka sobie formułka – za fałszywe oświadczenie grozi odpowiedzialność karna! Musi znaleźć się w nim także klauzula:
Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Zawarcie klauzuli o takiej treści traktowane jest jako pouczenie odpowiedniego organu. Żaden właściciel pojazdu nie będzie mógł więc w razie kontroli i wątpliwości, wypierać się, że nie wiedział o ewentualnych sankcjach.
Aby wycofany czasowo samochód został ponownie dopuszczony do ruchu, jego właściciel musi przeprowadzić dodatkowe badania techniczne pojazdu. Pozytywny wynik badania powinien znaleźć się w centralnej ewidencji pojazdów. Ewentualnie kierowca otrzyma zaświadczenie o dokonaniu sprawdzenia samochodu.
Dzięki wprowadzeniu czasowego wycofania samochodu osobowego właściciel będzie mógł zmniejszyć koszt ubezpieczenia pojazdu. W końcu auto w tym czasie będzie wyrejestrowane, a w myśl przepisów będzie w warsztacie albo w garażu czekać na remont i nikt nie będzie mógł nim się poruszać. W takiej sytuacji ubezpieczyciel będzie musiał obniżyć cenę ubezpieczenia o minimum 95% za czas wyrejestrowania.
Przeczytaj też: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu a ubezpieczenie
Zachowanie tablic rejestracyjnych – nabycie samochodu
Obecnie po kupnie samochodu nowy właściciel podczas przerejestrowywania otrzymuje nowe tablice rejestracyjne. W przyszłości składając wniosek, uniknie takiej konieczności.
Jest to o tyle ważne, że dzięki temu rozwiązaniu unikniemy kosztów wydania nowych tablic rejestracyjnych – w sumie zaoszczędzimy 99,50 zł!
Karta pojazdu i nalepki kontrolne – brak obowiązku
Centralna ewidencja pojazdów pozwoli na rezygnację z obowiązku wydawania karty pojazdu i nalepki kontrolnej oraz wtórnika. Rozwiązanie to wejdzie w życie 4 września 2022 roku. Będziemy musieli więc trochę na nie poczekać.
Brak potrzeby wyrabiania karty pojazdu i posiadania nalepek pozwoli zaoszczędzić 94,50 zł kierowcy, który na przykład sprowadził samochód z zagranicy. To kolejne rozwiązanie, które zmniejsza ilość papierów i dokumentów!
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany w prawie o ruchu drogowym w 2021 roku
5 grudnia 2020 roku wprowadzono zmianę polegającą na zniesieniu obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy. Od tej pory kierowcy nie muszą mieć ze sobą ani tego dokumentu, ani dowodu rejestracyjnego czy polisy OC pojazdu.
Od 4 grudnia 2020 roku posiadacze pojazdów nie są zobowiązani do wymiany dowodu rejestracyjnego na nowy tylko dlatego, że skończyły się w nim miejsca na pieczątki diagnostów. Teraz trzeba wyrobić wtórnik dokumentu tylko wtedy, gdy poprzedni zgubi się lub zniszczy.
Tak, jest to możliwe od 4 grudnia 2020 roku. W wydziale komunikacji starostwa powiatowego, urzędu miasta lub urzędu dzielnicy znajdującym się w rejonie miejsca zamieszkania można dokonać zarówno czasowej, jak i stałej rejestracji pojazdu.
W związku z tym, że kierowcy nie muszą mieć ze sobą dowodu rejestracyjnego, funkcjonariusze policji nie mogą go fizycznie zatrzymać. Zatrzymują go więc elektronicznie. Można go również elektronicznie odebrać w siedzibie organu, który go odebrał albo który go wydał lub w stacji kontroli pojazdów.
- Od 5 grudnia 2020 roku nie musisz jeździć z polskim prawem jazdy po terytorium Polski.
- Od 5 grudnia 2020 roku nie musisz wymieniać dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsc na pieczątki ze stacji kontroli pojazdów.
- Można czasowo zarejestrować pojazd w miejscu pobytu. Zrobi to także starosta.
- W salonie pojazdów będzie można zarejestrować pojazd (od 4 czerwca 2021 r.).
- Stacje kontroli pojazdów mogą zwracać elektronicznie dowód rejestracyjny.
- Jeśli właściciel się nie zmieni, to podczas rejestracji nie trzeba przedkładać umowy kupna-sprzedaży.
- Każdy kierowca musi dbać o czystość i stan tablic rejestracyjnych i innych oznaczeń samochodu.
- W przyszłości (termin nieznany) pod pewnymi warunkami będzie można czasowo wyrejestrować samochód osobowy.
- Kupując samochód, będziesz mógł zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne (od 4 czerwca 2021 roku).
- Zniknie obowiązek wyrabiania karty pojazdu i nalepki kontrolnej (od czerwca 2022 roku).
- http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- https://www.gov.pl/web/infrastruktura/ulatwienia-i-oszczednosci-dla-kierowcow-i-wlascicieli-pojazdow2
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji