Prawo o ruchu drogowym 2023 – jakie zmiany czekają kierowców?
Rok 2022 przyniósł dla kierowców prawdziwą rewolucję w przepisach m.in. za sprawą nowego taryfikatora mandatów. Czy w 2023 roku skala zmian będzie podobna? Przyjrzyjmy zapowiadanym na ten rok nowościom prawnym dla właścicieli pojazdów i sprawdźmy, które przepisy już obowiązują, a na co musimy jeszcze poczekać.
Z tego artykułu dowiesz się:
Kodeks drogowy 2023 – konfiskata samochodu i surowsze kary dla nietrzeźwych kierowców
Tak się złożyło, że do najgłośniej dyskutowanej i zapowiadanej od dawna zmiany w przepisach dotyczących kierowców w 2023 roku… nie dojdzie w 2023 roku. Wszystko przez przesunięcie terminu początku obowiązywania nowych przepisów, który miał przypaść na grudzień tego roku, ale ostatecznie dojdzie do niego kilka miesięcy później – w marcu 2024 roku. A o jakie przepisy właściwie chodzi?
Rzecz tyczy się dodatkowego sposobu karania nietrzeźwych kierowców, czyli przepadku (konfiskaty) ich samochodów. Przypomnijmy, że aktualnie osobom prowadzącym pojazd w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi) grozi m.in. pozbawienie wolności do lat 3, zakaz prowadzenia pojazdów i 15 punktów karnych. Po nowelizacji Kodeksu karnego w tym katalogu kar pojawi się kolejna. Będzie nią konfiskata samochodu, którą będzie można orzec w kilku przypadkach:
- gdy kierowca będzie miał 1,5 promila lub więcej alkoholu we krwi,
- gdy kierowca zostanie złapany na jeździe w stanie nietrzeźwości po raz kolejny w okresie ostatnich 2 lat (recydywa),
- gdy nietrzeźwy kierowca spowoduje wypadek.
W wyjątkowych okolicznościach sąd będzie mógł odstąpić od wymierzenia kary konfiskaty samochodu. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której zatrzymany kierowca nie spowoduje wypadku i nie dopuści się recydywy. W przeciwnym razie przepadek pojazdu będzie zawsze bezwzględnie egzekwowany.
Nowe przepisy będą precyzować również kwestię tego, co należy zrobić, jeśli nietrzeźwy kierowca nie będzie właścicielem prowadzonego przez siebie samochodu. W takich sytuacjach konfiskata samochodu jest zamieniana na przepadek równowartości pojazdu. Kierowcę może czekać gigantyczna grzywna, która będzie ustalana na podstawie aktualnej wartości samochodu.
A na tym jeszcze nie koniec, bo oprócz konfiskaty samochodu, pijanym kierowcom grożą również surowsze niż dotychczas kary. W przypadku prowadzących w stanie nietrzeźwości jest to obligatoryjna kara pozbawienia wolności do 3 lat, a dla tych, którzy w stanie nietrzeźwości spowodują wypadek, którego następstwem będzie ciężki uszczerbek na zdrowiu – od 3 do 16 lat.
Przepisy o konfiskacie samochodu zaczną obowiązywać od 14 marca 2024 roku, a te dotyczące zaostrzenia kar dla nietrzeźwych kierowców weszły w życie 1 października 2023 roku.
Powrót kursów redukujących punkty w 2023 roku
Wraz ze zmianami w taryfikatorze mandatów i punktów karnych, do których doszło w 2022 roku, zlikwidowane zostały kursy reedukacyjne, które pozwalały kierowcy zmniejszyć liczbę punktów na swoim koncie. Tych, którzy zdążyli ich już sporo nazbierać, z pewnością ucieszy wiadomość, że w 2023 roku wróciły one w nowej formie.
Nowe kursy składają się z 8 godzin lekcyjnych części teoretycznej i ze złożonej z 2 ćwiczeń (hamowanie awaryjne przy prędkości 30 km/h i 50 km/h) części praktycznej, a odbyć je mogą wszyscy kierowcy, którzy nie przekroczyli limitu 24 punktów karnych, za wyjątkiem tych, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 12 miesięcy. Kurs można odbyć maksymalnie raz na pół roku, a po jego przejściu z konta kierowcy skasowane zostanie 6 punktów karnych. Koszt kursu to ok. 1000 zł.
Przepisy dotyczące kursów reedukacyjnych weszły w życie 17 września 2023 roku.
Przeglądy rejestracyjne 2023 – czy będą zmiany?
W tym przypadku mówimy o zmianach, które są odwlekane już od kilku lat. W 2023 roku ma dojść do kolejnej próby ich wprowadzenia. Czego będą dotyczyć?
- Diagnosta będzie miał obowiązek w trakcie przeglądu sporządzić dokumentację fotograficzną badanego pojazdu (przód, tył, boki, licznik kilometrów), która ma być przechowywana przez 5 lat. Ma to stanowić dowód, że samochód rzeczywiście przeszedł badanie.
- W razie zgłoszenia się na przegląd 30 dni po ustalonym terminie, kierowca będzie musiał zapłacić podwójną stawkę za badanie.
- W razie zgłoszenia się na przegląd do 30 dni przed ustalonym terminem, diagnosta przedłuży ważność badania o brakującą liczbę dni.
Zmianom nie ulegnie w 2023 roku cena przeglądu rejestracyjnego, która nadal będzie wynosić 99 zł.
Więcej na temat przeglądu samochodu przeczytasz w artykule: Co muszę wiedzieć o badaniu technicznym pojazdu? Przegląd samochodu w 2024
Nowe opłaty dla kierowców w 2023 roku
Wśród możliwych w 2023 roku zmian w przepisach dla kierowców jest również kilka dotyczących ponoszonych przez nich kosztów.
- Nowe opłaty za egzaminy na prawo jazdy mogą być różne w zależności od województwa i ustalane przez sejmiki wojewódzkie. Koszt egzaminu teoretycznego (w każdej kategorii) nie będzie mógł przekroczyć 50 zł, a egzaminu praktycznego – w zależności od kategorii – 200 zł (kategorie AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T) lub 250 zł (kategorie B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E, D1+E).
- Wzrośnie wysokość kar dla osób, które nie złożą w wymaganym terminie (14 dni od zawarcia umowy) deklaracji PCC-3, na podstawie której urząd wylicza podatek.
- Niemal na pewno wzrosną opłaty za parkowanie w strefach płatnego parkowania.
- Opłatami mogą zostać objęte kolejne odcinki autostrad oddane do użytku w 2017 roku i później.
Kary za brak OC 2023 – dwukrotna zmiana stawek
Jak zawsze wraz z nadejściem nowego roku kierowców czekał wzrost kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu. W 2023 na nim się jednak nie skończyło. Ponieważ w tym roku przewidziano aż dwie podwyżki płacy minimalnej, to również i kary za brak OC zmieniały się dwukrotnie – 1 stycznia i 1 lipca.
Obydwie zmiany weszły już w życie, w związku z czym aktualnie właściciele samochodów osobowych muszą zapłacić za brak OC:
- 1440 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej od 1 do 3 dni,
- 3600 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej od 4 do 14 dni,
- 7200 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej powyżej 14 dni.
- W 2023 roku nie zmieni się taryfikator mandatów i punktów karnych.
- Od marca 2024 roku wprowadzona zostanie kara dla nietrzeźwych kierowców w postaci konfiskaty samochodu lub przepadku jego równowartości.
- Od października 2023 roku nietrzeźwym kierowcom grozi do 3 lat pozbawienia wolności. Z kolei spowodowanie w stanie nietrzeźwości wypadku ze skutkiem w postaci ciężkiego uszczerbku na zdrowiu będzie zagrożone karą w wysokości od 3 do 16 lat pozbawienia wolności.
- Od 17 września przywrócony został kurs reedukacyjny dla kierowców, w wyniku którego można zredukować liczbę punktów karnych.
- Inne zapowiadane na 2023 rok zmiany w przepisach dla kierowców mają dotyczyć m.in. cen egzaminów na prawo jazdy, a także badań technicznych pojazdów.
- Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniały się w 2023 roku dwukrotnie. Do pierwszej zmiany doszło 1 stycznia, do kolejnej 1 lipca.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany w prawie o ruchu drogowym w 2023 roku
W 2023 roku nie zmienią się koszty rejestracji samochodu. Po tym, jak w 2022 roku zniesiono obowiązek posiadania karty pojazdu i naklejki kontrolnej, koszt rejestracji samochodu wynosi 161,50 zł. Na tę kwotę składają się tablice rejestracyjne (80 zł), dowód rejestracyjny (54 zł), pozwolenie czasowe (13,50 zł), nalepka legalizacyjna (12,50 zł) i opłata ewidencyjna (2 zł). Przerejestrowanie samochodu może kosztować z kolei 81,50 zł – jeśli zdecydujemy się zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne.
Tak, ponieważ 17 września 2023 roku przywrócono przeprowadzane w WORD-ach kursy reedukacyjne, które zmniejszają liczbę punktów karnych na koncie kierowcy. Aktualne przepisy dopuszczają do nich kierowców, którzy nie przekroczyli limitu 24 punktów i mają prawo jazdy dłużej niż 12 miesięcy. Po zaliczeniu kursu z konta kierowcy ubędzie 6 punktów karnych.
Przewidywane na początek 2024 roku zmiany w przepisach Kodeksu karnego wprowadzą możliwość karania nietrzeźwych kierowców poprzez konfiskatę ich samochodów. Ma do tego dojść, jeżeli poziom alkoholu u zatrzymanego kierowcy przekroczy 1,5 promila, będzie on prowadził w stanie nietrzeźwości po raz kolejny w okresie 2 lat (recydywa) lub gdy spowoduje wypadek w stanie nietrzeźwości.
Dołącz do dyskusji