Rok 2022 przyniósł dla kierowców prawdziwą rewolucję w przepisach m.in. za sprawą nowego taryfikatora mandatów. Czy w 2023 roku skala zmian będzie podobna? Przyjrzyjmy zapowiadanym na ten rok nowościom prawnym dla właścicieli pojazdów i sprawdźmy, które przepisy już obowiązują, a na co musimy jeszcze poczekać.
Z tego artykułu dowiesz się:
Kodeks drogowy 2023 – konfiskata samochodu i surowsze kary dla nietrzeźwych kierowców
Tak się złożyło, że do najgłośniej dyskutowanej i zapowiadanej od dawna zmiany w przepisach dotyczących kierowców w 2023 roku… nie dojdzie w 2023 roku. Wszystko przez przesunięcie terminu początku obowiązywania nowych przepisów, który miał przypaść na grudzień tego roku, ale ostatecznie dojdzie do niego kilka miesięcy później – w marcu 2024 roku. A o jakie przepisy właściwie chodzi?
Rzecz tyczy się dodatkowego sposobu karania nietrzeźwych kierowców, czyli przepadku (konfiskaty) ich samochodów. Przypomnijmy, że aktualnie osobom prowadzącym pojazd w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi) grozi m.in. grzywna, ograniczenie wolności, zakaz prowadzenia pojazdów i 15 punktów karnych. Po nowelizacji Kodeksu karnego w tym katalogu kar pojawi się kolejna. Będzie nią konfiskata samochodu, którą będzie można orzec w kilku przypadkach:
- gdy kierowca będzie miał 1,5 promila lub więcej alkoholu we krwi;
- gdy kierowca zostanie złapany na jeździe w stanie nietrzeźwości po raz kolejny w okresie ostatnich 2 lat (recydywa);
- gdy nietrzeźwy kierowca spowoduje wypadek.
W wyjątkowych okolicznościach sąd będzie mógł odstąpić od wymierzenia kary konfiskaty samochodu. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której zatrzymany kierowca nie spowoduje wypadku i nie dopuści się recydywy. W przeciwnym razie przepadek pojazdu będzie zawsze bezwzględnie egzekwowany.
Nowe przepisy będą precyzować również kwestię tego, co należy zrobić, jeśli nietrzeźwy kierowca nie będzie właścicielem prowadzonego przez siebie samochodu. W takich sytuacjach konfiskata samochodu jest zamieniana na przepadek równowartości pojazdu. Kierowcę może czekać gigantyczna grzywna, która będzie ustalana na podstawie aktualnej wartości samochodu.
A na tym jeszcze nie koniec, bo oprócz konfiskaty samochodu, pijanym kierowcom będą grozić również surowsze niż dotychczas kary. W przypadku prowadzących w stanie nietrzeźwości będzie to obligatoryjna kara pozbawienia wolności do 3 lat, a dla tych, którzy w stanie nietrzeźwości spowodują wypadek, którego następstwem będzie ciężki uszczerbek na zdrowiu – od 3 do 16 lat.
Przepisy o konfiskacie samochodu zaczną obowiązywać od 14 marca 2024 roku, a te dotyczące zaostrzenia kar dla nietrzeźwych kierowców od 1 października 2023 roku.
Powrót kursów redukujących punkty w 2023 roku
Wraz ze zmianami w taryfikatorze mandatów i punktów karnych, do których doszło w 2022 roku, zlikwidowane zostały kursy reedukacyjne, które pozwalały kierowcy zmniejszyć liczbę punktów na swoim koncie. Tych, którzy zdążyli ich już sporo nazbierać, z pewnością ucieszy wiadomość, że w 2023 roku mają one powrócić w nowej formie.
Nowe kursy mają trwać 28 godzin i być obowiązkowe dla kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych (20 punktów w przypadku, gdy staż kierowcy jest krótszy niż 1 rok). Niewiadomą pozostaje jeszcze szczegółowa forma takiego kursu oraz jego koszt (mówiło się o kwotach od 500 do 2000 zł).
A co po odbyciu kursu? Jeżeli kierowca, który go odbędzie, w ciągu kolejnych 5 lat ponownie przekroczy dopuszczalną liczbę punktów karnych, straci prawo jazdy. Aby je odzyskać, będzie musiał ponownie przejść kurs w OSK i zdać egzamin, a także będzie objęty 2-letnim okresem próbnym.
Termin wejścia w życie przepisów dotyczących kursów reedukacyjnych zależy od stanu gotowości CEPiK i nie jest jeszcze znany.
Przeglądy rejestracyjne 2023 – czy będą zmiany?
W tym przypadku mówimy o zmianach, które są odwlekane już od kilku lat. W 2023 roku ma dojść do kolejnej próby ich wprowadzenia. Czego będą dotyczyć?
- Diagnosta będzie miał obowiązek w trakcie przeglądu sporządzić dokumentację fotograficzną badanego pojazdu (przód, tył, boki, licznik kilometrów), która ma być przechowywana przez 5 lat. Ma to stanowić dowód, że samochód rzeczywiście przeszedł badanie.
- W razie zgłoszenia się na przegląd 30 dni po ustalonym terminie, kierowca będzie musiał zapłacić podwójną stawkę za badanie.
- W razie zgłoszenia się na przegląd do 30 dni przed ustalonym terminem, diagnosta przedłuży ważność badania o brakującą liczbę dni.
Zmianom nie ulegnie w 2023 roku cena przeglądu rejestracyjnego, która nadal będzie wynosić 99 zł.
Nowe opłaty dla kierowców w 2023 roku
Wśród możliwych w 2023 roku zmian w przepisach dla kierowców jest również kilka dotyczących ponoszonych przez nich kosztów.
- Nowe opłaty za egzaminy na prawo jazdy mogą być różne w zależności od województwa i ustalane przez sejmiki wojewódzkie. Koszt egzaminu teoretycznego (w każdej kategorii) nie będzie mógł przekroczyć 50 zł, a egzaminu praktycznego – w zależności od kategorii – 200 zł (kategorie AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T) lub 250 zł (kategorie B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E, D1+E).
- Wzrośnie wysokość kar dla osób, które nie złożą w wymaganym terminie (14 dni od zawarcia umowy) deklaracji PCC-3, na podstawie której urząd wylicza podatek.
- Niemal na pewno wzrosną opłaty za parkowanie w strefach płatnego parkowania.
- Opłatami mogą zostać objęte kolejne odcinki autostrad oddane do użytku w 2017 roku i później.
Kary za brak OC 2023 – dwukrotna zmiana stawek
Jak zawsze wraz z nadejściem nowego roku kierowców czekał wzrost kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu. W 2023 na nim się jednak nie skończy – ponieważ w tym roku przewidziano aż dwie podwyżki płacy minimalnej, to również i kary za brak OC będą zmieniać dwukrotnie.
Do pierwszej zmiany już doszło. Od 1 stycznia 2023 właściciele samochodów osobowych muszą zapłacić za brak OC:
- 1400 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej od 1 do 3 dni,
- 3490 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej od 4 do 14 dni,
- 6980 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej powyżej 14 dni.
Stawki zmienią się w połowie roku. Od 1 lipca 2023 roku właściciele samochodów osobowych będą musieli zapłacić za brak OC:
- 1440 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej od 1 do 3 dni,
- 3600 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej od 4 do 14 dni,
- 7200 zł – w przypadku przerwy w ochronie wynoszącej powyżej 14 dni.
- W 2023 roku nie zmieni się taryfikator mandatów i punktów karnych.
- Od marca 2024 roku wprowadzona zostanie kara dla nietrzeźwych kierowców w postaci konfiskaty samochodu lub przepadku jego równowartości.
- Od października 2023 roku nietrzeźwym kierowcom będzie grozić do 3 lat pozbawienia wolności. Z kolei spowodowanie w stanie nietrzeźwości wypadku ze skutkiem w postaci ciężkiego uszczerbku na zdrowiu będzie zagrożone karą w wysokości od 3 do 16 lat pozbawienia wolności.
- W 2023 roku ma zostać przywrócony kurs reedukacyjny dla kierowców, którzy przekroczą limit 24 punktów karnych.
- Inne zapowiadane na 2023 rok zmiany w przepisach dla kierowców mają dotyczyć m.in. cen egzaminów na prawo jazdy, a także badań technicznych pojazdów.
- Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC zmienią się w 2023 roku dwukrotnie. Do pierwszej zmiany doszło 1 stycznia, do kolejnej dojdzie 1 lipca.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zmiany w prawie o ruchu drogowym w 2023 roku
W 2023 roku nie zmienią się koszty rejestracji samochodu. Po tym, jak w 2022 roku zniesiono obowiązek posiadania karty pojazdu i naklejki kontrolnej, koszt rejestracji samochodu wynosi 161,50 zł. Na tę kwotę składają się tablice rejestracyjne (80 zł), dowód rejestracyjny (54 zł), pozwolenie czasowe (13,50 zł), nalepka legalizacyjna (12,50 zł) i opłata ewidencyjna (2 zł). Przerejestrowanie samochodu może kosztować z kolei 81,50 zł – jeśli zdecydujemy się zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne.
Aktualnie nie, ponieważ w 2022 roku zlikwidowano przeprowadzane w WORD-ach kursy reedukacyjne, które zmniejszały liczbę punktów karnych na koncie kierowcy. W 2023 ma jednak dojść do zmiany i po zebraniu przez kierowcę 24 punktów ma on mieć obowiązek wzięcia udziału w płatnym 28-godzinnym kursie, po którym punkty na jego koncie zostaną wykasowane.
Przewidywane na początek 2024 roku zmiany w przepisach Kodeksu karnego wprowadzą możliwość karania nietrzeźwych kierowców poprzez konfiskatę ich samochodów. Ma do tego dojść, jeżeli poziom alkoholu u zatrzymanego kierowcy przekroczy 1,5 promila, będzie on prowadził w stanie nietrzeźwości po raz kolejny w okresie 2 lat (recydywa) lub gdy spowoduje wypadek w stanie nietrzeźwości.
Dołącz do dyskusji